Gå til innhold

Trond Mohns kjernekraftplaner møter motbør fra flere eksperter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

Så for all del kom med bedre tall! Det klages stadig på at jeg kommer med tall som også dokumenteres, men å å komme med egne tall som viser noe annet, er visst for mye forlangt!

Som jeg har påpekt i en annen tråd så er du usedvanlig uvøren med fakta.

Høyeste kapasitetsfaktor jeg er kjent med er Equinors prosjekt utenfor Peterhead i Scotland, den hadde i 2020 en kapasitetsfaktor på 57%. Det er flytende havvind som i dag koster 2,- kr/kWh, og som Equinor håper å få ned i 40 - 60 øre kWt.

Bunnfast havvind har en kapasitetsfaktor på ca. 40, og prisen for den er under 50 øre/kWt.

Rekord for Equinor og flytende havvind i Skottland - Tu.no

Men 57% var rekordåret, i siste gjeldende måling, fra mai 2021 til mai 2022 hadde Hywind Scotland en kapasitetsfaktor på 49,5%. Og snittet for alle sjøbaserte vindkraftanlegg (ett flytende, og resten bunnfast) var 42,2%

UK offshore wind capacity factors – Energy Numbers

Du skriver også; "Dagens turbiner på 12 til 14 MW i Nordsjøen..." det var helt nytt for meg at der var turbiner på 12 - 14 MW i Nordsjøen i drift i dag, de som er satt opp utenfor Scotland, og som så vidt meg bekjent er de største fungerende flytende anlegg, er på under halvparten av det du oppgir, eller 5 x 6 MW. 

Hyvind Tampen som nå blir bygget har 11 x 8,6 MW, eller litt over halvparten av dine anslag på 12 - 14MW.

Hywind Tampen - Equinor

Stort sett hver gang jeg leser et innlegg fra deg så inneholder det eller annet tullefaktum du bare har funnet på.

 

Endret av Windfarmer
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (24 minutter siden):

At du er så elendig til å lese mitt innlegg (se ovenfor) der mitt poeng var at det var strømoverskudd i 2020, er noe du selv må prøve å rette opp. 

For ørtende gang! Hva har unormalt lave strømpriser i 2020 med lønnsomheten til fremtidig kjernekraft? Det var DU som dro dette frem i debatten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/23/2022 at 1:59 PM, trikola said:

... og knapt nok en stat.

Dette poenget er så fundamentalt at nesten ingen, spesielt ikke de som ønsker at dette skal være løsningen, klarer forholde seg til det.

Med de geopolitiske endringene som er uungåelige etter 2070-scenarioene, finnes det ingen plass på kloden hvor man kan si med noen grad av sikkerhet at det vil være militært/politisk stabilt i 150 år fra nå.

https://www.nytimes.com/interactive/2020/07/23/magazine/climate-migration.html
 

Jeg vurderer det slik at kjernekraft kan være en viktig del av framtiden, men ikke i en form som er politisk/millitær sårbar på denne måten. Nye former med håndterbart avfall kreves.

Det samme argumentet gjelder forsåvidt også vannkraft/magasinering i befolkede områder. Det er sannsynligvis bare et spørsmål om tid før vi ser nye katastrofale demningsbrister. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (26 minutter siden):

Disse landene hadde strømpriser på ca 32 øre i snitt i årene fra 2011 til 2019 (Nord Pool/børspriser), det samme som Norge i denne perioden.

Og det gikk fint med russisk gass og atomkraft.Går utifra at andel fornybart ikke var høyere enn i 22-23 i disse tallene. 

Dessuten lurer jeg litt på de strømprisene. Har aldri hørt om en Dansk eller Tysk forbruker som betaler 30øre pr kwh? Prisen har lagt langt høyere? Hvor går de pengene forbrukeren betaler i disse landene? 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (30 minutter siden):

Og det gikk fint med russisk gass og atomkraft.Går utifra at andel fornybart ikke var høyere enn i 22-23 i disse tallene. 

Dessuten lurer jeg litt på de strømprisene. Har aldri hørt om en Dansk eller Tysk forbruker som betaler 30øre pr kwh? Prisen har lagt langt høyere? Hvor går de pengene forbrukeren betaler i disse landene? 

Vi snakker om strømpriser i Europa, ikke om moms, diverse avgifter og energiavgift på ca 1 kr per kWh i Danmark og Tyskland.

Både Danmark og Tyskland har hatt fornybaravgifter på strøm (i tillegg til energiavgift). Disse er nå nær null i Danmark (PSO, 1,1 øre per kWh januar 2021) og utfases i Tyskland i takt med at fornybar strøm ikke subsidieres lenger. Millioner av husholdninger i Tyskland har installert solceller på tak og blitt medeiere i vindturbiner. Disse har fått en garantert pris per kWh over 20 år. Disse 20 år er i ferd med å løpe ut slik at den tyske stat er kvitt denne utgiften når en nærmer seg 2030.

I Danmark slipper en energiavgiften om en har elektrisk oppvarming. Videre settes avgiften ned til nær null neste år!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Som jeg har påpekt i en annen tråd så er du usedvanlig uvøren med fakta.

Høyeste kapasitetsfaktor jeg er kjent med er Equinors prosjekt utenfor Peterhead i Scotland, den hadde i 2020 en kapasitetsfaktor på 57%. Det er flytende havvind som i dag koster 2,- kr/kWh, og som Equinor håper å få ned i 40 - 60 øre kWt.

Bunnfast havvind har en kapasitetsfaktor på ca. 40, og prisen for den er under 50 øre/kWt.

Rekord for Equinor og flytende havvind i Skottland - Tu.no

Men 57% var rekordåret, i siste gjeldende måling, fra mai 2021 til mai 2022 hadde Hywind Scotland en kapasitetsfaktor på 49,5%. Og snittet for alle sjøbaserte vindkraftanlegg (ett flytende, og resten bunnfast) var 42,2%

UK offshore wind capacity factors – Energy Numbers

Du skriver også; "Dagens turbiner på 12 til 14 MW i Nordsjøen..." det var helt nytt for meg at der var turbiner på 12 - 14 MW i Nordsjøen i drift i dag, de som er satt opp utenfor Scotland, og som så vidt meg bekjent er de største fungerende flytende anlegg, er på under halvparten av det du oppgir, eller 5 x 6 MW. 

Hyvind Tampen som nå blir bygget har 11 x 8,6 MW, eller litt over halvparten av dine anslag på 12 - 14MW.

Hywind Tampen - Equinor

Stort sett hver gang jeg leser et innlegg fra deg så inneholder det eller annet tullefaktum du bare har funnet på.

 

Dogger Bank A, B og C skal ha 277 turbiner og kapasitet på 3,2 GW. En vil bruke GE Halliade-turbiner på 12 og 14 MW. Produksjonen vil være ca 18 TWh per år som er solgt som PPA-kontrakter. Dette angir en kapasitetsfaktor på 64,2%. De første turbinene vil bli installert neste år (prosjekt A).

Se https://www.en.wikipedia.org/wiki/Dogger_Bank_Wind_Farm

"Next year the team will install the first turbine on Dogger Bank A, with a total 277 GE Renewable Energy Haliade-X turbines set to be installed on all three phases of the project by 2026".

GE oppgir selv kf på 60 til 63% for sine Halliade turbiner i Nordsjøen.

Dette er mine tullefakta som du kaller dem!

Hywind Scotland hadde de tre første månedene en kf på 65% (november til og med januar). De tre første årene var snittet 55%.

 

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (15 minutter siden):

 

 

 

Ketill Jacobsen skrev (28 minutter siden):

Dogger Bank A, B og C skal ha 277 turbiner og kapasitet på 3,2 GW. En vil bruke GE Halliade-turbiner på 12 og 14 MW. Produksjonen vil være ca 18 TWh per år som er solgt som PPA-kontrakter. Dette angir en kapasitetsfaktor på 64,2%. De første turbinene vil bli installert neste år (prosjekt A).

Se https://www.en.wikipedia.org/wiki/Dogger_Bank_Wind_Farm

"Next year the team will install the first turbine on Dogger Bank A, with a total 277 GE Renewable Energy Haliade-X turbines set to be installed on all three phases of the project by 2026".

GE oppgir selv kf på 60 til 63% for sine Halliade turbiner i Nordsjøen.

Dette er mine tullefakta som du kaller dem!

Hywind Scotland hadde de tre første månedene en kf på 65% (november til og med januar). De tre første årene var snittet 55%.

 

Det du hevder og som jeg har svart på, er denne påstanden;

"Dagens turbiner på 12 til 14 MW i Nordsjøen vil ha kf på 60 til 63%"

Og det er typisk tullefakta i kjent stil fordi det du beskriver er noe som skal skje i fremtiden, dette anlegget skal påbegynnes neste år og stå ferdig i 2026. Du beskriver ikke "Dagens turbiner."

Og  det er jo typisk deg når du skal beskrive noe så cherrypicker du, i dette tilfellet at Hywind Scotland hadde 65% i november til og med januar, så cherrypicker du enda en gang og trekker frem de tre første årene som hadde et snitt på 55%.

Hvorfor kan du ikke gjøre det enkelt? Opplys gjennomsnittet i hele anleggets levetid (Life capasity factor) og den er på 52,6%. Det er jo det som er av interesse, ikke hva du kan cherrypicke for å skjønnmale det.

Og Life capasity factor for all havvind i GB er altså på på under 40%, nærmere bestemt 39,6%, det samme gjelder for de tyske anleggene (38,7%) de belgiske (31,4%) og de danske som skiller seg positivt ut med 41,7%

Så dagens turbiner i Nordsjøen har altså ikke en kapasitetsfaktor på 60 - 63%, men på under 40%.

Så du cherrypicker i positiv retning når det gjelder havvind og gjør det motsatte når det gjelder kjernekraft. Slik det ser ut i dag er det like sannsynlig at en SMR vil ha en LCOE på rundt 50 USD/MW, som flytende havvind kommer ned på 40 - 60 USD, og en SMR vil ha en kapasitetsfaktor på over 90%, og en kan selv bestemme når den skal slås av for vedlikehold.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Og det er typisk tullefakta i kjent stil fordi det du beskriver er noe som skal skje i fremtiden, dette anlegget skal påbegynnes neste år og stå ferdig i 2026. Du beskriver ikke "Dagens turbiner."

Du bør lese litt mer nøye. Prosjektet startet for noen år siden og de første turbiner installeres i annet kvartal 2023 (om jeg husker riktig). De vil starte produksjon straks de er installert (Dogger Bank A). Alle turbiner skal være i drift i løpet av 2026.

Utbyggingsprosjektet ble vedtatt i 2015 (tillatelse gitt) og faktisk utbygging startet i 2020.

Lenke til kommentar
NERVI skrev (På 23.9.2022 den 13.20):

The Econonomist hadde en morsom artikkel i forbindelse med et besøk av Stoltenberg, hvor det ble referert en thea-servering. Britene poengterte at vannet var kokt  med gass, og de spurte hvorfor vi her hjemme ikke brukte gassen like effektivt? Så vidt jeg husker tilbød britene å bygge gassledning til det sentrale Østlandet og Grenland fordi de såg et innenlands marked for gassen.

Tja, kanskje fordi det er mer effektivt å lage strøm av gassen og koke med induksjonstopp fremfor å bruke gasskoketopp? En gasskoketopp er ca. 35% effektiv. En induksjonstopp ligger på 75%. Kombinert med et gasskraftverk på 60% ender induksjonstoppen på 45%, og da har mn også restvarme man kan bruke til fjernvarme. 

For oppvarming er bildet enda bedre for gasskraftverk pluss strøm. Det er rett og slett ingen grunner til å bruke gassen direkte i husholdninger lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (På 24.9.2022 den 16.47):

Hvordan kan man tjene penger på strøm som er alt for dyr? Ingen vil kjøpe den!

Mener du at strømmen fra atomkraft/SMR skal subsidieres?

Vel. Man kan jo mate strømmen inn i sitt eget nett. Da går strømprisen ned pga tilgangen av kraft øker. Som igjen gjør at bedrifter og forbrukere får mer forutsigbare utgifter over tid. Hvis strømprisen holder seg på 6 kr så vil det nok lønne seg. Nå vil det jo ikke kjøpes noe mer gass fra Russland. Og med økt behov for strøm fordi alt skal elektrifiseres er oddsen høy for at strømprisen holder seg høyere enn prisen på å produsere kjernekraft. Fordi gassprisene vil forbli høye fordi man i steden for gass i rør nå må kjøpe flytende fryst gass/ LPG. Når prisen på gass er høy blir prisen på strøm høy. Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
iceLord73 skrev (1 time siden):

Hvis strømprisen holder seg på 6 kr så vil det nok lønne seg.

Nå har Statkraft lovet Deutsche Bahn all kraft de behøver til fastpris 30 øre fram til 2030. Det sier nok litt mer om fremtidig prisnivå enn at 600 øre blir normen. Om en vil velge fastpris neste  år, så bør prisen ligge i området 40 til 50  øre per kWh.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (17 minutter siden):

Nå har Statkraft lovet Deutsche Bahn all kraft de behøver til fastpris 30 øre fram til 2030. Det sier nok litt mer om fremtidig prisnivå enn at 600 øre blir normen. Om en vil velge fastpris neste  år, så bør prisen ligge i området 40 til 50  øre per kWh.

https://www.faktisk.no/artikler/z3rqv/feil-om-krafteksport-til-tyske-tog

Det var snakk om 190 GWh, ikke ubegrenset. Det er ikke kraft, men opprinnelsesgarantier. Nei, opprinnelsesgarantier vil ikke koste 600 øre i nær fremtid.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (15 minutter siden):

Nå har Statkraft lovet Deutsche Bahn all kraft de behøver til fastpris 30 øre fram til 2030. Det sier nok litt mer om fremtidig prisnivå enn at 600 øre blir normen. 

Avtalen ble inngått i fjor og sier vel mest om at Statkraft ikke er så flinke til å spå om fremtiden.  Kanskje det selskapet trenger noen nye koster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (45 minutter siden):

https://www.faktisk.no/artikler/z3rqv/feil-om-krafteksport-til-tyske-tog

Det var snakk om 190 GWh, ikke ubegrenset. Det er ikke kraft, men opprinnelsesgarantier. Nei, opprinnelsesgarantier vil ikke koste 600 øre i nær fremtid.

Det er snakk om garanterte leveranser av av et visst volum strøm til Deutshe Bahn til fast pris 30 øre per kWh. Med garanti om at strømmen er fornybar (så om ikke strømmen er fornybar, leverer Statkraft også opprinnelsesgarantier for strømmen).

Statkraft garanterer å levere denne strømmen (PPA). Mest sannsynlig blir den produsert i Norge og sendt via NordLink til Tyskland. For Statkraft er avtalen trygg da deres produksjonskostnad er mindre enn 12 øre per kWh. Så må vi nordmenn forvente å få tilsvarende betingelser.

I verste fall må Statkraft kjøpe strømmen i Tyskland til mye høyere priser!

Du prøver her bevisst å fordreie sannheten om denne avtalen (slike garantier koster fra 0,5 til 1,5 øre per kWh).

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...