Gå til innhold

Økende oppslutning om vindkraft på land


Anbefalte innlegg

12 hours ago, The Very End said:

Er det i det hele tatt dokumentert at det tar livet av MANGE fugl? Hører argumentet, men leste nylig bestanden av ørn er økende og det lille som er av forskning sier at vindkraft har det minste antall drept fugl av tradisjonelle energikilder (Amerika).

Vet ikke. Man får jo bare servert det samme bildet av skadet ørn hver gang om og om igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lynxman skrev (1 time siden):

Tråden handler ikke om katt, andre rovdyr, biler, vinduer eller noen av de andre tingene som skader fugler. Ørn er forresten en fugl som ikke passer seg for andre ting i lufta som feks helikoptere og vindturbiner. Den er sjef og bare flyr rett mot helikoptere i følge helicopter-crew jeg jobba med.

Jeg har katt. De eneste fuglene hu klarer å fange er de som åpenbart har kollidert med vinduer og ligget livløse på bakken. Blodig panne på alle. Ca halvparten av de våkner til liv igjen og da slipper jeg de ut. Det skjer kanskje én til to ganger i året at hun tar med fugl inn. Mus derimot tar hun flere ganger i uka.

Ca 750.000.katter tar livet av 7 millioner fugler per år i følge Ornitologisk forening og bekreftet av leder av Huskattenes forening. Vindturbinene blir nok smågutter her! Det er forsket en del på vindturbiner pg fugledød, så en vet mye om temaet. Om en unngår å legge parker der det er regelmessige fugletrekk er mye oppnådd.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Ketill Jacobsen said:

Ca 750.000.katter tar livet av 7 millioner fugler per år i følge Ornitologisk forening og bekreftet av leder av Huskattenes forening. Vindturbinene blir nok smågutter her! Det er forsket en del på vindturbiner pg fugledød, så en vet mye om temaet. Om en unngår å legge parker der det er regelmessige fugletrekk er mye oppnådd.

Du får starte en aksjon mot katter da. Det har null å si for vindturbinproblematikken. Det er ren whataboutisme.

Tror neppe at katter tar mange ørn i året derimot.

Endret av Lynxman
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (1 time siden):

Du får starte en aksjon mot katter da. Det har null å si for vindturbinproblematikken. Det er ren whataboutisme.

Tror neppe at katter tar mange ørn i året derimot.

Det er du som brakte inn problemet med drepte fugler. Så når jeg påviser at dette er knapt et problem knyttet til vindturbiner så henviser du meg til katter som jeg har ingen problemer med!

Når det gjelder ørn så er bestanden stadig stigende i hele Norge, til og med på Smøla. Når du tar frem ørn så må en spørre om noen fugler er mer verdt enn andre, tatt i betraktning at ørnebestanden ikke er truet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ketill Jacobsen said:

Det er du som brakte inn problemet med drepte fugler. Så når jeg påviser at dette er knapt et problem knyttet til vindturbiner så henviser du meg til katter som jeg har ingen problemer med!

Når det gjelder ørn så er bestanden stadig stigende i hele Norge, til og med på Smøla. Når du tar frem ørn så må en spørre om noen fugler er mer verdt enn andre, tatt i betraktning at ørnebestanden ikke er truet?

Jeg spurte tidligere om det var så ille som det ble fremstilt. Gidder ikke krangle med deg mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (4 timer siden):

Det er du som brakte inn problemet med drepte fugler. Så når jeg påviser at dette er knapt et problem knyttet til vindturbiner så henviser du meg til katter som jeg har ingen problemer med!

Når det gjelder ørn så er bestanden stadig stigende i hele Norge, til og med på Smøla. Når du tar frem ørn så må en spørre om noen fugler er mer verdt enn andre, tatt i betraktning at ørnebestanden ikke er truet?

Ørn er en merkelig sak. Ørn tar flere husdyr enn ulv, og tar også hunder. Men det er ulven som skal drepes mens ørn skal vernes for enhver kostnad...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nepa skrev (16 timer siden):

Det er tale om monsterturbiner som blinker konstant i rødt eller hvitt. For meg gir en slik sirkuseffekt mest depressive symptomer, og høyt blodtrykk. Men tviler ikke på at det kan utløse psykose hos noen å bo med utsyn til slike blinkende sirkuslys. Du ønsker ikke å være på tivoli 365 dager i året. 

Så det du beskriver der er helsetilstanden til bl.a. danskene, som har hundrevis av vindturbiner spredt rundt i sitt lille land? Lurer på om danskene er klar over denne sammenhengen. Kanskje du burde informere dem om disse forskningsresultatene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (5 minutter siden):

Vindkraft er positivt for naturen, i Scotland har de bare høgd ned 14.000.000 trær for og få plass til disse vindturbinene.

 

https://www.heraldscotland.com/news/18270734.14m-trees-cut-scotland-make-way-wind-farms/

Om du leser kommentarene til artikkelen vil du også se at dette er industriskog som uansett skulle hogges fordi de de var 'ferdig vokst'. Dessuten er det i samme tidsrom plantet totalt 270M trær. 14 av 270 høres dramatisk ut?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Om du leser kommentarene til artikkelen vil du også se at dette er industriskog som uansett skulle hogges fordi de de var 'ferdig vokst'. Dessuten er det i samme tidsrom plantet totalt 270M trær. 14 av 270 høres dramatisk ut?

Så det ville ikke blitt plantet 270M trær hvis det ikke var hugget ned 14M trær ?

 

Jeg lot google oversette for deg, og fortell meg hvor det står her at det er kun plantasje tre som er hugget, som jeg leser det er det et HVIS i bilde.

"– Skogmarker som er eldgamle eller av høy verneverdi bør ikke lide under massehogst fordi andre sjeldne og truede planter og dyr også kan gå tapt. På andre steder, for eksempel plantasjer der trærne uansett ville blitt høstet, ville en pragmatisk tilnærming være å sikre at tømmeret brukes til bygninger eller annen bruk som ikke vil frigjøre karbonet som er lagret i trærne tilbake til atmosfæren.""

Endret av Nautica
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (17 minutter siden):

Vindkraft er positivt for naturen, i Scotland har de bare høgd ned 14.000.000 trær for og få plass til disse vindturbinene.

 

https://www.heraldscotland.com/news/18270734.14m-trees-cut-scotland-make-way-wind-farms/

Her er et annet moment som ikke blir nevn så ofte når det gjelder utbygging av vidkraftfelt.

 

Lyndsey Ward, a Highlands wind farm activist, said: “Not only are millions of CO2 absorbing trees being felled for turbines, hundreds of thousands of acres of ancient carbon-holding peat are being dug up too.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (1 time siden):

Her er et annet moment som ikke blir nevn så ofte når det gjelder utbygging av vidkraftfelt.

Tuller du? Det der nevnes støtt!

Mulig det ikke var et tema for 40 år siden men for hver ny vindpark som settes opp så øker erfaringsgrunnlaget så vi kan unngå å gjøre de feilene vi gjorde for 40 år siden.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 22.9.2022 den 11.40):

Tuller du? Det der nevnes støtt!

Mulig det ikke var et tema for 40 år siden men for hver ny vindpark som settes opp så øker erfaringsgrunnlaget så vi kan unngå å gjøre de feilene vi gjorde for 40 år siden.

https://www.nrk.no/vestland/bransjen-trur-det-er-lettare-a-byggje-vindkraft-pa-austlandet-enn-i-vest-1.16113718

Det ser ut til at mange leser det som skrives her! Kan man ha vindkraft i Sverige må vel østlandet kunne ha slike. Oslo bruker ufattelig mye strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...