Gå til innhold

Strømstøtte – endelig!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (11 timer siden):

Men om den er gratis så er uansett etterspørselen ubegrenset, Da vil jo alle f.eks legge varmekabler i innkjørselen for å slippe å måke, og ingen gidder å bruke penger på varmepumper. Dermed går forbruket i været.

Vi betaler for vannet vårt etter forbruk. 

Sorry, men jeg er kompriomisgløst og kategorisk uenig om at en ressurs som strøm, som er like viktig som vann, luft og kloakk i det norske samfunnet skal være en vare som noen tjener seg rike på. Kategorisk og kompromistløst imot det. Jeg hører politikerne som er tilhengere av blodpriser på strøm som nærmest insinuerer at om vi får makspris vil folk la varmtvannet rennet og vi vil fyre for kråka 24/7; dette er jeg 100% overbevist om at de ikke tror på selv; det gjorde vi ikke før krigen i Ukraina  overføringskablene/ACER og det vil vi selvfølgelig ikke gjøre i fremtiden heller. Dette er kun et argument disse politikerne bruker for å forsvare at folk skal betale 50 ganger så mye som det det koster å produsere strøm i landet som har den lettest tilgjengelige strømmen i Europa gjennom vannkraften. Det er merkelig at vi ikke hadde noen katastrofe før eksportkablene, eller "krigen i Ukraina" som de nyliberalistiske partiene AP og Høyre kaller det.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nærbutikken Joker på Skalbukilen Åsnes Finnskog legges ned grunnet høye strømregninger, så støtten har allerede begynt og fungere som ønsket, dvs. de små skal bort.

Enda et bevis på at politikken for å redde verden ha feilslått siden kundemassen nå må reise mange mil ekstra for og handle, post, etc.

Litt ironisk at SP som skulle redde utkantnorge aksepterer det motsatte.

 

Original artikkelen bak betalingsmur og et sammendrag i et alternativt media hvis du tør og lese i sånne medier.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Vi betaler per kubikk, ikke per liter ;)

Det er riktignok frivillig med vannmåler, men uten vannmåler måtte vi betalt for sjablongforbruket på 240m3. Med vannmåler betaler vi for 140m3. Det er en del tusenlapper spart. 

Når du seier det. Foreldra mine snakka om at det vart rimelegare når dei flytta og fekk vassmålar.

Her eg bur så er det sikkert estimert og burettslaget betalar. Så det går vel via fellesutgiftene.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

fra revidert statsbudsjett lagt frem i dag:

Sitat

Strømstøtteordningen forlenges ut 2024, med enkelte endringer. I revidert budsjett foreslår regjeringen at strømstøtten fra og med september 2023 skal baseres på spotpriser time for time istedenfor månedssnitt.

Forslaget innebærer at du vil få strømstøtte for hver time spotprisene på strøm i ditt område overstiger 70 øre per kilowattime. Fra juni i år vil strømstøtten dekke 90 prosent av kostnadene over 70 øre per kwt.

vil ikke det slå fordelaktig ut, i stedet for som nå der grunnlaget er gj.snitt per måned?

Lenke til kommentar

Det vil stort sett være fordelaktig for folk flest ja. Mange er jo avhengig av å bruke strøm når den er dyrest. Det er jo derfor den er dyrest akkurat da.

Edit: Lurer på hvor hylekoret som er overbevist om at "nå kommer jo alle til å sløse med strømmen!!" har blitt av?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...