Gå til innhold

Risiko for energimangel i Danmark – nå må offentlige bygg senke temperaturen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Maks oppvarming til 19°C inne, forbud mot oppvarming av private svømmebasseng med mer, unødvendig utendørs belysning skal dimmes 90% ned, butikker må slå av lyset kl 22. Danmark har slike tiltak, Tyskland har det, Spania har det osv. Når skal Norge få ut fingeren?

Mange dagligvarebutikker er åpne til kl 23 så det kan bli litt fikling i mørket. Men ja, dem bør slå av lyset når det er stengt og det ikke er folk der. Unødvendig utendørs belysning, ja ikke godt å si hva som er nødvendig. Jeg syns all denne flombelysningen på fotballkamper er svært unødvendig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Simen1 said:

Det betyr i praksis at de må stenge kl 22 og ha lyset av om natta. Mange butikker har lys på om natta for å gi blikkfang. "Reklame" for butikken.

Og for å unngå uønska merksemd. Godt opplyste uteområder er eit tiltak mot hærværk og innbrudd. Opplyste områder blir gjerne også oppfatta som "trygge" områder.

Har du vært i byar der gatene stort sett er mørklagde og det er rulleportar/gitter/slodder framfor alle butikklokale? Det blir ikkje noko triveleg bymiljø av det.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Maks oppvarming til 19°C inne, forbud mot oppvarming av private svømmebasseng med mer, unødvendig utendørs belysning skal dimmes 90% ned, butikker må slå av lyset kl 22. Danmark har slike tiltak, Tyskland har det, Spania har det osv. Når skal Norge få ut fingeren?

ja, når? Alle monner drar. Har forresten lest de siste artikler om børsvirksomhet, det er så hårreisende at kraftbørsen kommer 100 % garantert til å bli avviklet før ti år er gått. Det er forresten litt trist at mange butikker må stenges litt tidligere; men dette er ikke et stort offer.

Lenke til kommentar
asshole skrev (1 time siden):

Mange dagligvarebutikker er åpne til kl 23 så det kan bli litt fikling i mørket. Men ja, dem bør slå av lyset når det er stengt og det ikke er folk der. Unødvendig utendørs belysning, ja ikke godt å si hva som er nødvendig. Jeg syns all denne flombelysningen på fotballkamper er svært unødvendig.

All utendørs belysning offentlig og privat skal bort, kun tillatt av hensyn til samfunnsmessige forhold. For flere år siden var alle gatelyktene i min bydel avslått i flere uker, dette var en interessant opplevelse. 80 % av alle tettsteder i Norge er boligfelter og åpne urbane områder. Mange veger hadde fått belysning i de siste tretti år, så disse kan slås av. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Roger Dyrøy said:

Er vi virkelig så konforme her oppe i kalde nord? Skal vi løpe fortere på jobb også? 

19 grader er null problemer. Eller er virkelig folk så veike at de ikke klarer å ta på seg en litt tjukk t-skjorte / genser? Kan ikke skryte av hvor hardt det er her oppe når vi griner for den minste ting. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, The Very End said:

19 grader er null problemer. Eller er virkelig folk så veike at de ikke klarer å ta på seg en litt tjukk t-skjorte / genser? Kan ikke skryte av hvor hardt det er her oppe når vi griner for den minste ting. 

Du er inne på noe, kanskje vi skulle begynne å dusje uten varmtvann også. Det hadde monnet det. Hvem trenger varm kaffe, eller mat for den del. Vi kan jo snakkes om noen måneder. In the very end you will understend. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Roger Dyrøy said:

Du er inne på noe, kanskje vi skulle begynne å dusje uten varmtvann også. Det hadde monnet det. Hvem trenger varm kaffe, eller mat for den del. Vi kan jo snakkes om noen måneder. In the very end you will understend. 

Jaja, kjør på med noe slippery-slope uten nyanser. Jeg mener fortsatt at 19 grader inne (du er da skjermet mot ekstrem luftfuktighet, vær og vind) er overkommelig. Så får man heller tilby en ekstra tygg genser og håndledd-varmere til de som har forskjellige helseutfordringer som f.eks. artritt. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

19° bør hjelpe. Er standard 23° i dag?
For oss som regner 20° i forskjell mellom ute og inne i fyringssesongen (8 mnd) blir det 20% reduksjon i fyringsbehov. I dansk klima enda mer. I tillegg kan de vente enda litt før de fyrer opp.
Å senke temperaturen ytterligere, til 17°, er så radikalt at man må tilbake til det trekkfulle 70-tall for at man syntes det var en god ide.
Men 19° på min arbeidsplass er helt greit. Og gjerne også i kontor/gang/vestibyleområder (hvor pasientene ikke oppholder seg) på helseinstitusjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bharald skrev (55 minutter siden):

Men 19° på min arbeidsplass er helt greit. Og gjerne også i kontor/gang/vestibyleområder (hvor pasientene ikke oppholder seg) på helseinstitusjoner.

Ventilasjonsanlegget er muligens bygget på en sånn måte at det ikke er mulig å differensiere temperaturen mellom de rommene der og viktigere rom. Helseinstitusjoner er unntatt fra påkrevde energitiltak i mange land og jeg tror det er et godt valg. Men i den grad det er mulig så kan de selvsagt gjøre noen tiltak uten at det er påkrevd. Spesielt steder med kun dagbehandling kan nok gjøre en del tiltak utenom åpningstid.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 8.9.2022 den 21.25):

Maks oppvarming til 19°C inne, forbud mot oppvarming av private svømmebasseng med mer, unødvendig utendørs belysning skal dimmes 90% ned, butikker må slå av lyset kl 22. Danmark har slike tiltak, Tyskland har det, Spania har det osv. Når skal Norge få ut fingeren?

Minner det ikke om kommunistiske tiltak, kanskje det er veien vi må ta ?

I Sveits risikerer man på det strengeste 3 års fengsel hvis man ikke senker innetemperaturen til under 19 grader.

Norsk versjon

Original artikkelen

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
2 hours ago, bharald said:

19° bør hjelpe. Er standard 23° i dag?
[...]
Men 19° på min arbeidsplass er helt greit. Og gjerne også i kontor/gang/vestibyleområder (hvor pasientene ikke oppholder seg) på helseinstitusjoner.

Glad jeg kan jobbe hjemmefra da.  Jeg er helt avhengig av en innetemperatur på ~23 grader for å kunne utføre jobben min da fingrene ellers blir kalde som is og dermed ikke kan bruke tastatur - og det er jo like umulig å bruke tastatur med vanter på...  Kunne godt klart meg med lavere temperatur i resten av huset; bare ikke det rommet jeg bruker som kontor.  

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 time siden):

Glad jeg kan jobbe hjemmefra da.  Jeg er helt avhengig av en innetemperatur på ~23 grader for å kunne utføre jobben min da fingrene ellers blir kalde som is og dermed ikke kan bruke tastatur - og det er jo like umulig å bruke tastatur med vanter på...  Kunne godt klart meg med lavere temperatur i resten av huset; bare ikke det rommet jeg bruker som kontor.  

Jeg kom akkurat på en løsning / business-idé. Stråleovn på ~50W til å ha over tastaturet. Eller tastatur med innebygde varmekabler. :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...