Gå til innhold

Dyr strøm kan gjøre hjemmebatteri lønnsomt 


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (1 time siden):

om du har solceller som kan lade batteriet..

Eller er det så mye billigere om natten?

Skal man få lønnsomhet i et batteri nå må man lade det på natten og bruke av det på dagen, slik at man kan eksportere all solstrømmen. Om strømmen koster 500 øre eks. mva. sparer du bare ca. 190 øre på å bruke den selv men du får 500 øre (+ noen øre i negativ nettleie) for å eksportere den. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hadde vært artig og sett hva man kunne tjent på å lade et slikt batteri når prisen er lav, for så å selge den tilbake når den er dyr i tillegg til å "shave" effektbruk og egen bruk i de samme dyre timene. Altså helt uten å ha solceller. Kune det i det hele tatt vært lønnsomt i en leilighet der man ikke har anledning til å montere solceller.

Ser at jeg mer eller mindre har etablert meg på et forbruk på 400 kWh per måned, og altså et snittforbruk på 13,33 kWh per døgn. En slik powerwall fra Tesla er på 14 kWh, som vil si nok strøm til å lagre et gjennomsnittsdøgns totale energiforbruk.

Den er sikkert i den dyrere enden, så investeringskosten kan selvsagt holde hardt å få dekt inn på en stund, men finnes jo andre med mindre effekt, f.eks. har Hyttetorget en versjon fra Skanbatt på 48V og med 6,144 kWh til 39 K, og Nissan/Eaton XStorage kommer vel i kapasitetene 4,2 kWh, 6 kWh og 9,2 kWt, der minste vel ligger nært Skanbatt i pris, jmf TU-artikkel. Men finner ikke egne priser for dette.

En annen sak er om det er teknisk mulig å få en slik energilagringsløsning uten at det må gjøres noe med selve hovedinntaket til bygningen, og om man ville fått tillatelse i boretslaget. Men det er uinteressant for tanke-eksperimentet.

https://www.hyttetorget.no/power-wall-48v-120-ah?gclid=Cj0KCQjwguGYBhDRARIsAHgRm48zp2VjtcXV22ZnA3u_RuJbqOb6kgMOjLA6qeDZdjIjadyzIV13aNAaAq42EALw_wcB

https://www.tu.no/artikler/nissans-hjemmebatteri-lar-deg-fortsette-a-bruke-strom-selv-om-strommen-har-gatt/365668

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En kan jo enn så lenge kjøpe strøm med strømstøtte og så selge det til full pris. Er en plusskunde allerede med solceller er det jo mulig å hente litt ekstra, men det er vel lite sannsynlig at strømstøtten varer lenge nok til å betale ned dette. Slike batteriløsninger er jo svært langt fra gratis, selv om en skulle få selve batteriene gratis er det et godt stykke igjen med kostnader. Kan en melke systemet med 5kr forskjell på kjøp og salg, og legge seg nært grensa på 5000 kWh per måned for strømstøtte er det jo litt å hente hver måned, men det høres ut som høyrisiko om formålet er å tjene penger.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (13 timer siden):

Skal man få lønnsomhet i et batteri nå må man lade det på natten og bruke av det på dagen, slik at man kan eksportere all solstrømmen. Om strømmen koster 500 øre eks. mva. sparer du bare ca. 190 øre på å bruke den selv men du får 500 øre (+ noen øre i negativ nettleie) for å eksportere den. 

Skal ikke være helt bompastisk på det, men litt usikker om man får negativ nettleie av det her i Norge.

Skal ikke forundre meg at her hjemme så må man betale nettleie begge veier, siden kablene er i bruk.

Sverige som er langt foran oss på solceller, hadde ihvertfall løsning hvor de som solgte strøm på dagtid kunne hente tilbake strømmen på kveldstid uten å måtte betale nettleie for det. Slik at de kunne bruke nettet som "lagring" .

Heldigvis vil batterilagring bli billigere de kommende årene, da de ofte benytter gamle bilbatterier for disse, og de funker bra siden det ikke krever samme utladning hjemme som i en bil. Og det er ikke lenge før veldig mange av bilene starter å bli byttet ut på grunn av alder.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (42 minutter siden):

Skal ikke være helt bompastisk på det, men litt usikker om man får negativ nettleie av det her i Norge.

Skal ikke forundre meg at her hjemme så må man betale nettleie begge veier, siden kablene er i bruk.

Sverige som er langt foran oss på solceller, hadde ihvertfall løsning hvor de som solgte strøm på dagtid kunne hente tilbake strømmen på kveldstid uten å måtte betale nettleie for det. Slik at de kunne bruke nettet som "lagring" .

Heldigvis vil batterilagring bli billigere de kommende årene, da de ofte benytter gamle bilbatterier for disse, og de funker bra siden det ikke krever samme utladning hjemme som i en bil. Og det er ikke lenge før veldig mange av bilene starter å bli byttet ut på grunn av alder.

Joda, vi får negativ nettleie (ofte kalt nettnytte) her i Norge. 14,63 øre per kWh får jeg nå, se utdrag fra siste faktura:
image.png.2dbd2c94b8bd68dc4d0c307216233f8f.png

Løsninger for "virtuelt batteri" er Norge lengst fremme på nå, Sverige har lite slikt. Jeg bruker selv Fjordkraft sin solkonto. Men det har ingen innvirkning på nettleie, det eneste den gjør er at man kan utsette salget til senere. Jeg bruker solkontoen fordi jeg tror strømmen blir dyrere til vinteren, derfor gunstig å utsette. Jeg forventer å få kreditnotaer hele vinteren. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (12 minutter siden):

Jeg spår at dersom det bygges ut privat solcelle anlegg i stor skala så får man veldig dårlig betalt eller Evnt må betale for å sende overskuddstrømmen inn i nettet.

Og hvorfor skulle det skje? Hvorfor skulle de som kjøper inn strøm ville betale mindre for solkraft enn for vann- eller vindkraft? nei, at vi får betalt noe dårligere enn spot-prisen tror jeg er ganske så usannsynlig. Husk at det er ikke netteier som kjøper strømmen man produserer, det er strømsalgselskapet. Jeg selger altså til Fjordkraft, ikke til Norgesnett. 

Klart, blir spot-prisen lav så får man også dårlig betalt. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (35 minutter siden):

Joda, vi får negativ nettleie (ofte kalt nettnytte) her i Norge. 14,63 øre per kWh får jeg nå, se utdrag fra siste faktura:
 

Løsninger for "virtuelt batteri" er Norge lengst fremme på nå, Sverige har lite slikt. Jeg bruker selv Fjordkraft sin solkonto. Men det har ingen innvirkning på nettleie, det eneste den gjør er at man kan utsette salget til senere. Jeg bruker solkontoen fordi jeg tror strømmen blir dyrere til vinteren, derfor gunstig å utsette. Jeg forventer å få kreditnotaer hele vinteren. 

Bra de har kommet med løsninger på det her hjemme. fikk infoen jeg nevnte på ett solcellekurs i 2015

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Og hvorfor skulle det skje? Hvorfor skulle de som kjøper inn strøm ville betale mindre for solkraft enn for vann- eller vindkraft? nei, at vi får betalt noe dårligere enn spot-prisen tror jeg er ganske så usannsynlig. Husk at det er ikke netteier som kjøper strømmen man produserer, det er strømsalgselskapet. Jeg selger altså til Fjordkraft, ikke til Norgesnett. 

Klart, blir spot-prisen lav så får man også dårlig betalt. 

Det koster mer å balansere ett nett med distribuert produksjon. 

Sola skinner her I norge på tidspunkt av døgnet og året hvor det ikke trengs kraft. Så spotprisen vil være lav i disse timene, kanskje negativ, for nettet har ikke noe sted å gjøre av strømmen.

Nettet vil ha samme problem som hvert enkelt hus, hvordan lagre kraften til når den trengs. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (15 timer siden):

Skal man få lønnsomhet i et batteri nå må man lade det på natten og bruke av det på dagen, slik at man kan eksportere all solstrømmen. Om strømmen koster 500 øre eks. mva. sparer du bare ca. 190 øre på å bruke den selv men du får 500 øre (+ noen øre i negativ nettleie) for å eksportere den. 

Man må jo betale for batteriet også, så tar litt tid å spare det inn. Har du kikket på dette? Du har jo endel kunnskap på nettopp dette temaet. Har vurdert batteri og solceller selv fra Chainpro:

https://chainpro.no/produkter/kategorier/regrid

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 timer siden):

Og hvorfor skulle det skje? Hvorfor skulle de som kjøper inn strøm ville betale mindre for solkraft enn for vann- eller vindkraft? nei, at vi får betalt noe dårligere enn spot-prisen tror jeg er ganske så usannsynlig. Husk at det er ikke netteier som kjøper strømmen man produserer, det er strømsalgselskapet. Jeg selger altså til Fjordkraft, ikke til Norgesnett. 

Klart, blir spot-prisen lav så får man også dårlig betalt. 

Du svarer jo deg selv der. Hvis de vil så kan de ville betale mindre for privat solkraft. Blir bare en liten endring i holdning og regler så er det gjort. Alle som videreselger noe vil jo selvsagt foretrekke å få varen gratis og så selge den dyrt. En solskatt vil jo også være svært effektivt.

Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (1 time siden):

Jeg tipper batteriene koster 5-10kr/kwh i bare i slitasje.

Så om den nye normalen er at strømprisen varierer mer enn 10kr/kwh i løpet av en dag (etter at strømstøtten er trukket fra) ,så kan det hende det lønner seg.

Gitt at man betaler full pris uten strømstøtte

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (3 timer siden):

Du svarer jo deg selv der. Hvis de vil så kan de ville betale mindre for privat solkraft. Blir bare en liten endring i holdning og regler så er det gjort. Alle som videreselger noe vil jo selvsagt foretrekke å få varen gratis og så selge den dyrt. En solskatt vil jo også være svært effektivt.

Men da bytter man jo bare leverandør. At alle Norges strømsalgselskap plutselig vil betale mindre for solstrøm samtidig er lite trolig. Om ett av de fortsatt betaler spot så får de jo alle kundene, både på kjøp og salg. 

I så fall er det vel like sannsynlig at alle bensinstasjonsselskapene legger på prisen med 10,- per liter. Da tjener de jo mer penger...

I Sverige så konkurrerer de om solkundene ved å se hvem som betaler mest mulig over spot. 10-25 øre er ganske vanlig. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (15 timer siden):

Men da bytter man jo bare leverandør. At alle Norges strømsalgselskap plutselig vil betale mindre for solstrøm samtidig er lite trolig. Om ett av de fortsatt betaler spot så får de jo alle kundene, både på kjøp og salg. 

I så fall er det vel like sannsynlig at alle bensinstasjonsselskapene legger på prisen med 10,- per liter. Da tjener de jo mer penger...

I Sverige så konkurrerer de om solkundene ved å se hvem som betaler mest mulig over spot. 10-25 øre er ganske vanlig. 

Tja, bensinstasjoner er jo tatt i prissammarbeid flere ganger, eksempelet ditt bekrefter jo dermed det jeg vil frem til. Strømselskapene har jo ikke akkurat få saker på seg til nå, og dette gir jo bare enda flere måter å gjemme bort den faktiske kostnaden. Foreløpig ser det ut som om det går bra, men skal jo bare få et lite misunnelsesparti inn på tinget så kan det komme solskatt feks. 

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (1 time siden):

Tja, bensinstasjoner er jo tatt i prissammarbeid flere ganger, eksempelet ditt bekrefter jo dermed det jeg vil frem til. Strømselskapene har jo ikke akkurat få saker på seg til nå, og dette gir jo bare enda flere måter å gjemme bort den faktiske kostnaden. Foreløpig ser det ut som om det går bra, men skal jo bare få et lite misunnelsesparti inn på tinget så kan det komme solskatt feks. 

Vel, en "solskatt" vil definitivt ødelegge mye av markedet for ny solkraft og dermed føre til langt lavere utbygging. Noe som igjen vil føre til høyere priser for alle pga. mindre kraft i markedet. Så det blir neppe en vinnersak...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...