Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stikkontakt kortsluttet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
xClaymanx skrev (1 time siden):

I hvilken sammenheng? Er det i ditt eget hus? På jobb?

Det vanligste er å svelge regningen å gå videre.

I egen leilighet. 
Elektrikervakten som kom konstaterte fabrikkfeil på kontakten, mens firmaet som monterte mener nå at det var feil på støpselet jeg satte i.

Elektrikervakten testet støpselet (som forøvrig ikke var koblet i PC-en da jeg satte den i kontakten da det smalt) og satte det også i et annet stikk da strømmen kom tilbake uten at noe skjedde. Han mente også det var helt trygt å bruke igjen.

Da en representant fra elektrikerfirmaet som monterte stikket var innom idag så mente han at det var feil på støpselet og det måtte jeg ikke finne på å bruke igjen.

Så hvem i allverden skal man stole på?

Lenke til kommentar
brukernavn331 skrev (2 minutter siden):

I egen leilighet. 
Elektrikervakten som kom konstaterte fabrikkfeil på kontakten, mens firmaet som monterte mener nå at det var feil på støpselet jeg satte i.

Elektrikervakten testet støpselet (som forøvrig ikke var koblet i PC-en da jeg satte den i kontakten da det smalt) og satte det også i et annet stikk da strømmen kom tilbake uten at noe skjedde. Han mente også det var helt trygt å bruke igjen.

Da en representant fra elektrikerfirmaet som monterte stikket var innom idag så mente han at det var feil på støpselet og det måtte jeg ikke finne på å bruke igjen.

Så hvem i allverden skal man stole på?

Forklarte han ikke va som var galt med støpselet? Mekanisk skadet? Kortslutning eller annen elektrisk feil?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Forklarte han ikke va som var galt med støpselet? Mekanisk skadet? Kortslutning eller annen elektrisk feil?

Nei, han tok en rask titt på både kontakten og støpselet og kunne av en eller annen grunn konstatere at det var feil med støpselet uten å si noen grunn hvorfor. På telefon før han kom var han også nesten skråsikker på at det ikke var feil med kontakten..

Lenke til kommentar
brukernavn331 skrev (11 minutter siden):

Nei, han tok en rask titt på både kontakten og støpselet og kunne av en eller annen grunn konstatere at det var feil med støpselet uten å si noen grunn hvorfor. På telefon før han kom var han også nesten skråsikker på at det ikke var feil med kontakten..

Om han bare så på den må det enten være mekanisk skade eller så er han synsk. Ser du noe unormalt med kontakten? Hva med første mann, målte han på kontakten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (42 minutter siden):

Om han bare så på den må det enten være mekanisk skade eller så er han synsk. Ser du noe unormalt med kontakten? Hva med første mann, målte han på kontakten?

Har ikke så mye greie på sånt for å være ærlig, så for meg ser det likt ut. Førstemann målte og fant ingen feil annet enn på selve kontakten. 
 

 

2359CFDB-73A2-444A-9454-8E6461AE9E9D.jpeg

0D392FE3-6DD9-492E-BF92-CDC03637653B.jpeg

Lenke til kommentar

Har mest tro på at det er støpselet du satte i, siden det skjedde da du satte det i, er det en sånn pc kabel med fastmontert støpsel? Ikke ukjent at de kan kortslutte inni der, kast den kabelen.

Er ikke sikkert det er kortslutning i den hele tiden, spørs hvordan du vrenger og vrir på den.

 

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (10 minutter siden):

Har mest tro på at det er støpselet du satte i, siden det skjedde da du satte det i, er det en sånn pc kabel med fastmontert støpsel? Ikke ukjent at de kan kortslutte inni der, kast den kabelen.

Er ikke sikkert det er kortslutning i den hele tiden, spørs hvordan du vrenger og vrir på den.

 

Det er med en sånn kloss som lyser grønt når den er på, usikker på hva det kalles. Likevel rart at elektrikervakten var skråsikker på at det ikke skyldtes støpselet..

Lenke til kommentar
brukernavn331 skrev (28 minutter siden):

Det er med en sånn kloss som lyser grønt når den er på, usikker på hva det kalles. Likevel rart at elektrikervakten var skråsikker på at det ikke skyldtes støpselet..

Er det lader/størmforsyning til en bærbar pc det er snakk om?

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (12 timer siden):

Jeg mener at det er støpselet du har satt i som er feilkilde. For meg ser det ut som det har gått strøm mellom L-leder og jord, og da via støpselet siden metallet som støpsel-pinnen går ned i er brent, og det er også svart rundt jord pinnen.

Kan hende jeg tok feil her. Det kan være at det svarte kommer fra kortslutning nedi i stikkontakten. Så ikke så lett å vite ut fra bildene hva som har skjedd. Jeg finner det litt rart om det skal være støpselet også om det ser helt å fint ut, og ingen tegn til brent, eller noe som er løst. Og når det virker nå så er det vel lite trolig at det er det som det er feil på. Men en kan bytte støpselet også om en vil.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

På eit eller anna vis har det blitt overslag inni stikkontakten. Støpselet har kun to pinnar og den eine ser ikkje ut til å ha bidratt stort. Tippar det er eit TN-anlegg med høg jordfeilstraum og at det har oppstått overslag til jord pga. eit eller anna feil inni stikkontakten. Produksjonsfeil, skade eller monteringsfeil.

Lenke til kommentar

Tok elektrikervakta bilder av stikkontakten med en gang han tok av dekselet?

Det skal alltid gjøres for å kunne bevise feil i ettertid. Sjeldent at det er problem med Elko stikkontaktene, vi får varsler hvis det oppdages produksjonsfeil, og får beskjed om å kontakte kunder de er montert hos, får da dekket kosten fra Elko.

Mest sannsynlig koblingsfeil av de som monterte. Kan ha ligget en kordel eller noe slikt fra jord lederen eller faselederen. Men ville trengt bilder fra før demonteringen som bevis for å komme noen vei.

Han som kom fra firmaet som hadde montert kunne enkelt ha bevist at kabelen din er problemet med å måle kabelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...