Gå til innhold

Hjemmekino Salen-for AV entusiaster


Anbefalte innlegg

Pliscin skrev (3 timer siden):

Takk for innspill! Jeg er veldig positiv til de høyttalerne, så absolutt er det noe jeg kommer til å vurdere.

Men gitt at tilkobling via wifi/bt ikke er noe problem da? Jeg liker også at de har en bra app, der man kan legge til flere enheter, via har bla.a en Sonos one fra før. Samt at de virker bedre som enkeltstående høyttalere, hvis f.eks man velger å bruke en ute på verandaen, eller om dattera vil ha en på soverommet etc. Så de virker mer fleksible om man kan si det.

Å ha på værandaen og på barnerommet er helt perfekt med den du nevnte.

Mulig det funker ok med tv også. Men jeg tror Argon har brukt mer på elementer i høyttalerne og effekt. Men er gjetting.

Det kommer an på hva tvn din støtter mht lyd. Min tv har ingen Bluetooth, og selvom den har wifi så er jeg usikker på om den går å spille av på film og tv.

Det er mye enklere å få tingene til å kommunisere perfekt for hele familien med kablet til lyd..

Om dere bruker hdmi så kan dere la Audio settingen stå slik hele tiden. Kobler dere en ARC hdmi til i Arc hdmi i tv til Argon så får dere bra lyd fra streaming apper og tv også.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes dette var interessant. Har vel vist littegrann om dette, men her ble det tydeliggjort. Kanskje greit å kjøpe Blade Runner eventuelt i pakke med den nye filmen i 4k. Jeg anbefaler å abbonere på Films At Home, mye gode filmanmeldelser på gode bokser og kvalitet på spesielt restaurerte filmer. Var han jeg fikk tipset om Apocalypse now boksen i 4k som ikke kostet så mye på Amazon.

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/12/2023 at 5:57 PM, Gouldfan said:

Å ha på værandaen og på barnerommet er helt perfekt med den du nevnte.

Mulig det funker ok med tv også. Men jeg tror Argon har brukt mer på elementer i høyttalerne og effekt. Men er gjetting.

Det kommer an på hva tvn din støtter mht lyd. Min tv har ingen Bluetooth, og selvom den har wifi så er jeg usikker på om den går å spille av på film og tv.

Det er mye enklere å få tingene til å kommunisere perfekt for hele familien med kablet til lyd..

Om dere bruker hdmi så kan dere la Audio settingen stå slik hele tiden. Kobler dere en ARC hdmi til i Arc hdmi i tv til Argon så får dere bra lyd fra streaming apper og tv også.

 

Enig her. Wifi/bluetooth overføring fra TV (om det i det hele tatt er mulig) lukter trøbbel. 

Noe med HDMI ARC er nok vegen å gå om man vil ha ting enkelt.

 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (5 timer siden):

Enig her. Wifi/bluetooth overføring fra TV (om det i det hele tatt er mulig) lukter trøbbel. 

Noe med HDMI ARC er nok vegen å gå om man vil ha ting enkelt.

 

WiFi på tv er vel kun for å ta imot Streaming fra Netflix ol. Vi bruker en billig Supra Cat8 kabel, hater dropouts og frys. Har ikke hatt noe frys kablet, men har opplevd frys 1 gang på Sony spiller som går på wifi.

Jeg tror ikke tv fikser å spille av Sonos høyttalere via lyd, muligens om den dvs tv støtter Bluetooth. Men som vi vet så kan trådløs lyd være bugget, og tror ikke man får Dolby Digital lyd over blåtann. Stereo komprimert tror jeg du får.

Altså bedre lydkvalitet med iallefall mindre komprimert over Argon og hdmi.

Og mindre bugs kablet, noe som er fordel med familie. Feks kone som ikke er like teknisk anlagt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Her er mer om gamle filmer restaurert i 4k og at de har bedre muligheter med analog film til å bli forbedret mer enn feks mer nyere blurays 1080p til 4k.

Årsaken ligger i analoge kameraers egenskaper, versus digitale full hd eller 2k med faktisk begrensninger.

Helt sant det han sier om Marvel filmene, de har så mye Cgi og er masseprodusert så de må bruke 2k..

The Batman og the Joker er filmet i høyere oppløsning og det synes.

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 12.4.2023 den 17.57):

Å ha på værandaen og på barnerommet er helt perfekt med den du nevnte.

Mulig det funker ok med tv også. Men jeg tror Argon har brukt mer på elementer i høyttalerne og effekt. Men er gjetting.

Det kommer an på hva tvn din støtter mht lyd. Min tv har ingen Bluetooth, og selvom den har wifi så er jeg usikker på om den går å spille av på film og tv.

Det er mye enklere å få tingene til å kommunisere perfekt for hele familien med kablet til lyd..

Om dere bruker hdmi så kan dere la Audio settingen stå slik hele tiden. Kobler dere en ARC hdmi til i Arc hdmi i tv til Argon så får dere bra lyd fra streaming apper og tv også.

 

Jeg endte opp med å kjøpe en Sonos Playbase til slutt. Veldig fornøyd med den, mye og bra lyd. Samt både optisk kabel til tv og streaming på wifi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Pliscin said:

Jeg endte opp med å kjøpe en Sonos Playbase til slutt. Veldig fornøyd med den, mye og bra lyd. Samt både optisk kabel til tv og streaming på wifi.

Sonos lager jevnt over gode greier. De har av en eller annen grunn et dårlig rykte blant en del "hifi folk". Men det er vel mest forutintatte holdninger fordi det ikke er eksotisk nok.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som har peiling på ripping av filmer? Jeg har ikke drevet med dette, siden jeg lastet ned og rippet DVD-er. Men jeg fikk aldri dreisen på det med lyd i surround da jeg mest brukte gratisversjonen til Nero burn.

Jeg har et shampoo produkt program som jeg har fått gratis av PC Tidningen.
 

Går det å rippe 4k og Blu-ray? Hva slags drev anbefales siden jeg tror jeg kun har dvd og cd ripping på laptopen.

Jeg har Jriver også.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (På 20.4.2023 den 1.23):

Sonos lager jevnt over gode greier. De har av en eller annen grunn et dårlig rykte blant en del "hifi folk". Men det er vel mest forutintatte holdninger fordi det ikke er eksotisk nok.

Jeg tror litt av greia er at de ventet for lenge med oppgradering og nye produkter.

Nå har de vel mye nytt, jeg anbefalte mye lydplanken deres pga lydkvalitet og pris selvom jeg tror den manglet hdmi før.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 2.6.2023 den 9.28):

Går det å rippe 4k og Blu-ray?

Det går an, men hører det kan være vanskelig å rippe 4k, ikke prøvd selv da jeg ikke har spiller som leser 4k. 

Blu-ray er så som så..
Jeg prøvde å rippe en Blu-ray som jeg ser ofte, men den har 100 titler med samme filmen, og ripper du feil tittel, så får du filmen i feil rekkefølge. 

DVD er kjempelett, er knapt noe sikkerhet på de. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Det går an, men hører det kan være vanskelig å rippe 4k, ikke prøvd selv da jeg ikke har spiller som leser 4k. 

Blu-ray er så som så..
Jeg prøvde å rippe en Blu-ray som jeg ser ofte, men den har 100 titler med samme filmen, og ripper du feil tittel, så får du filmen i feil rekkefølge. 

DVD er kjempelett, er knapt noe sikkerhet på de. 

Har endelig fått dreisen på routeren vår og for å spare endel GB på laptop så lurer jeg på å legge litt filmer og musikk på en stor hardisk jeg har og feste med usb til Router og bruke den som server.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (18 minutter siden):

Mye lettere å laste ned filmene enn å rippe de selv. 

Har du bregrenset med nedlasting, så last ned i slutten av måneden. 

Jeg har fibernett, men laste ned? Er det noen lovlige nett-nedlastings sider?

Jeg er ikke så keen på å laste ned ulovlig selvom vi har VPN.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
17 hours ago, Gouldfan said:

Er det noen som vet om han her er helt på jordet eller?

Lurer på om han har feil innstillinger eller feil på produktet. Er den samme modellen jeg vurderer, og jeg vil ha effektforsterker.

 

 

Ser pre-utgangen er ratet til 1V, max 2V. Litt usikker på hva som menes der men det er uansett litt lavt, men ikke kjempelavt. Tipper det kanskje betyr 1V ved referansevolum? 

Uansett, man må da passe på å ha tilstrekkelig med gain i en eventuell effektforsterker for å unngå det han der opplever.

Lenke til kommentar

For å utdype litt mer:

En 100w forsterker (typisk AVR) gir ca 40V ut ved full pupp. Formelen for hvorfor mye en effektforsterker forsterker spenningen er

10^(gain i dB/20)= hvor mye spenningen forsterkes.

Så om man antar denne Yamahaen gir 1V ut ved full pupp må man ha en effektforsterker med ca 33dB gain for at den skal gi 40V ut ved fullt volum på Yamahaen 

 

 

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 time siden):

For å utdype litt mer:

En 100w forsterker (typisk AVR) gir ca 40V ut ved full pupp. Formelen for hvorfor mye en effektforsterker forsterker spenningen er

10^(gain i dB/20)= hvor mye spenningen forsterkes.

Så om man antar denne Yamahaen gir 1V ut ved full pupp må man ha en effektforsterker med ca 33dB gain for at den skal gi 40V ut ved fullt volum på Yamahaen 

 

 

 

 

 

Jeg har Xtz A2-300.

 

Har gamle Yamaha rxv-1900 nå.

 

A2A ser ut som en malt gris dvs en rxv 6A.

Ikke at det er negativt, men de har omtrent bare klistret Aventage på den.

 

A4A er egentlig den første Aventage, om man skal kalle det bedre byggekvalitet.

Alt er jo på nett nå, folk har åpnet de og kikket inni.

Jeg vil jo ha A2A eller A4A men jeg liker ikke at de bare klistrer Aventage på en rxv 6A

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...