Gå til innhold

Hjemmekino Salen-for AV entusiaster


Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (På 1.9.2022 den 18.14):

Dolby må justeres og ikke er automatisk

Er mye 4k filmer som sliter med oppheng og skipping. Men her kan kvalitet på diskene ha noe å si, hørt om folk som vasker diskene også så spiller de....

Dolby må justeres?? Har jeg aldri hørt om!
4K som skipper? 
Hva slags utstyr er så dårlig? Ingen av mine har noensinne skippet! Nå har jeg kun erfaring fra 4-5 spillere men de har oppført seg perfekt. Til og med den elendige XboxOne S takler 4k filmer uten at det skippes.. 
🙂

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Woff skrev (På 2.9.2022 den 20.38):

Dolby må justeres?? Har jeg aldri hørt om!
4K som skipper? 
Hva slags utstyr er så dårlig? Ingen av mine har noensinne skippet! Nå har jeg kun erfaring fra 4-5 spillere men de har oppført seg perfekt. Til og med den elendige XboxOne S takler 4k filmer uten at det skippes.. 
🙂

Jeg mener at Dolby må skrus av og på i enkelte av Sonys spillere, usikker på om det gjelder de nyere versjoner også eller om det er kommet en update fix om det er mulig.

Panasonic som man kan sammenligne med en har automatisk Dolby.

Problemet med Sony som må justeres er jo at mange filmer ikke er Dolby Vision merket, og det er kjempedumt.

De første versjonene skippet mye, er masse om dette på nett, ikke bare Sony dette gjaldt.

Usikker om det er hardware mandags produkter eller diskene sin skyld. Edit det er mye mandags-varer på Sony spillerne, jeg måtte bytte Uhp-h1 1 gang, for den klikket og frøs så mye.

Men denne X700 virker veldig pålitelig. Den leser 4k skiver veldig kjapt, og ikke noe støy fra drev, bare litt fra plate skuffen når du trykker eject.

De fra Usa er det mye rart med, dårligere garanti og ting som ikke virker og ikke blir meldt ifra årsak går ofte videre til neste kunde. De har en grei måneds eller så retur uten spørsmål, etter det har de mye kjipere garanti enn i feks Norge og Sverige.

Siden få gidder å melde fra noe som egentlig er reklamasjon. Så blir det ofte heller sterkt rabatterte demo varer fra bestbuy etc.

Det er EN ting, amerikanerne er dårligere stelt, ikke alle som har bra internet, eller teknisk kunnskap. Har du ikke bra internet i hjemmet så får du ikke nødvendige oppdateringer, kopibeskyttelse oppdatering etc.

Og da funker ikke bd spillerne ved å lese av skiver.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg setter bort Panasonic Dvd spilleren og kjøper Sony X700 4k spilleren når lønna kommer inn... Dvd spilleren får ikke til å sende 5.1 ut bitstream. Får bare stereo ut.

Var sånn når jeg kjøpte den også, plutselig ble til slutt 5.1 bitstream fungerende. Nå har jeg byttet mye kabler hdmi til Supra 8k..

Lurer på om jeg skal beholde dvd på boden sammen med Plasmaen og Denon bluray til framtidige prosjekter.

Sony Uhp-h1 fungerer bedre på Dvd med nye 4k tvn.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da meldes det at Sony Ubp X700 skal bli levert på døra av et bud i morgen. Håper den kommer trygt frem. Gratis shipping med Prime medlemskap.

For meg var det Panasonic Dvd som skippet mest, men det var lyd da, bare stereo ut, ikke surround, tenkte det kunne være pga hdmi eller gamle Yamaha rxv 1900.

Men både Sony Uhp-h1 og chromecast og 4k Panasonic fikser påde HD lyd og gamle Dolby Digital og dts uten problemer. Har byttet de gamle kablene til nye Supra og Audioquest også så var ikke kablene... Og prøvd ulike hdmi innganger også.

Lurer på om jeg skal prøve å få garanti på Dvd spilleren..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

20220921_142418.thumb.JPG.eedfa5091eed0019b67e582e8ce1503f.JPG

89899020_20220922_1257112.thumb.jpg.7fda854d0da61b222f6e4a718e390988.jpg

Da har jeg fått 4K spilleren.

Litt førsteinntrykk av x700.

Fungerer tydeligvis bra, har mye settings og justeringer akkurat som Uhp-h1. Uhp-h1 er kjappere på å starte discer, har bare prøvd Blu-ray.

Uhp-h1 er også bedre på å oppskalere Blu-ray, og sikkert også dvd.

Men dette var forventet, Uhp-h1 kostet jo tross alt mer, selvom jeg fikk den på Salg for nesten samme pris. X700 Blir som sagt bare brukt til 4K bluray og kanskje jeg tester en SACD og en Bd Audio.

En liten negativ ting er at den omtrent ikke har apper, dette er region bestemt. Du får Netflix, YouTube, Spotify og En klassisk konsert-App.

Jeg er fornøyd med at den funker ok, gjenstår å se hvordan den spiller 4k uhd. Er et lite lass Uhd 4k filmer i posten nå. Så finner det snart ut. Den virker solid bygget i forhold til Panasonic Dvd som den erstattet....

Eneste jeg ønsker er at den hadde flere apper, slik at nettverks-funksjon kunne kommet bedre til nytte.

Og med unntak av enkelte storfilmer som Lotr og kanskje Gudfaren som er bra pusset opp, så kjøper jeg ikke nyversoner i 4k fra bd og dvd som er bra klippet etc.. Den leksa er lært fra flukten fra gode LP og dvd utgivelser....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Nå ble det veldig mye innlegg fra meg i det siste.

Men ting skjer fort, siden jeg er så fornøyd med 4k fra de appene jeg har i Tvn, så vil jeg også ha Chromecast Ultra.... Vi har den vanlige med 1080p fra før.

Jeg tenkte Chromecast Ultra inn med hdmi i tv og optisk lyd ut fra tv til anlegget.

Vi kjøpte uten innebygd Chromecast fordi tilsvarende modell med innebygd kostet ca 2-3 tusen dyrere. Så jeg valgte den rimelige siden den hadde Dolby Vision og var helt ny Panasonic modell på et kjempegodt tilbud i Elon.

Chromecast Ultra koster kun litt over 600kr i samma butikk.

Men jeg har en gammel Rxv1900 hjemmekino, og den støtter ikke 4k.

Og alle tre innganger på tv er opptatt, ser derfor etter en bra 4k hdmi splitter, som uproblematisk kan sende minst 2 in og 1 ut til tv.

Sorry for langt spørsmål.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hei alle! Artig tråd. Jeg har vært nerd siden jeg var snørrunge på 70-tallet, kjøpte min første hjemmekino projektor i 2001, og siden har det ballet seg på… Tør ikke regne på hvor mye penger jeg har brukt på dette. Alltid hatt noe slags kino oppsett stedene jeg har bodd. Nå skal jeg ikke flytte mer før jeg enten havner på sjukehjem eller dauer, så nå har jeg tatt den «helt ut» - selv om det selvsagt alltid er noe å forbedre da. I andre etasje i huset vårt har vi innredet stua som kino. Fordi stua er åpen mot deler av resten av andre etasje, og også har åpning til terrassedør, og fire dører til kontor og soverom, så måtte vi finne på noe for å avgrense kinoen og maskere den. Vi hengte gardinskinner i taket, som går helt rundt i en firkant for avgrensning av kinoen, og så har vi tatt sort scenemolton stoff som fjerner lysrefleksjoner totalt, og når de dras tett rundt og avgrenser rommet, og lyset skrus av - så er det TOTALT sort i kinoen! Gulvet har mørke gråe teppefliser, og taket er også kledd i sort scenemoltonstoff. Lyden ble litt dau med all denne dempingen, men ble luftigere da jeg putta bra med sorte lyddiffusorplater i taket også. Ved inngangen til Kinoen, utenfor det avgrensa området har vi en spillemaskin. Kunne bare drømme om noe sånt da jeg var liten. Heldigvis liker jr den også :)

5C1E59EE-565E-4B03-B68C-3E8A7C1B5368.thumb.jpeg.d2c7dc15f5d0fba173cc586dcd0c0ebd.jpeg

4C0ABEC7-B9E8-4A14-B46D-A6C55CBB5D24.thumb.jpeg.256ad552e9d85956f0b352d7ef0debfa.jpeg

Frontrekka består av Høytalere fra Monitor Audio. Det er Monitor Audio Platinum 200 Mk II som Hø/Ve Front. Kosta sitt, men utrolig lyd. Centeren er også fra Ma Platinum MkII serien, Har to stk Subs også fra SVS. Bak til siden, ses jo ikke på bildet, er surround høytalerne. 

03E31AB7-79A7-487E-B1FD-0C5A23DB6A74.thumb.jpeg.a33ff0745dd0440f82cc6d08ecca8734.jpeg

Kinostolene er motoriserte. Dette er fra 17. mai 2021 da vi alle satt i Corona isolasjon etter smitte. StereoForsterkeren bak på bildet er en Yamaha, den er byttet ut. Ga ikke nok umph med de høytalerne jeg har. Platespilleren som sees, en Michelin Gyrodec med div oppgraderinger, er også byttet ut. Projektoren, en JVC X7500/RS520 har jeg fortsatt.Vanvittig sortnivå og kontrast på den! Proffkalibrert for HDR og SDR også. 

13FA2A68-0ACC-4265-B925-9DBA022E214C.thumb.jpeg.226a4220c7ef7a7576573a88df0feb88.jpegp

Litt plater… Og den nye stereoforsterken i systemet, toppmodellen til Hegel, Hegel H590. Effektdelen i Hegelen brukes som effektforsterker for fronthøytalerne nå jeg ser kino/surround. Surroundforsterkere som synes i bunnen der er Yamaha RX-A8A 11.2 ATMOS/ DTS-X SURROUND RECEIVER 11X150W 8K med full  HDMI 2.1 støtte. Den forer signal til Hegelen for å drive frontene, så dermed er det langt enn mer nok kraft igjen for å drive surroundhøyttalerne og centeren. Overkill i denne kinoen er egentlig. Men men… Signalkilder er nå Platespiller Rega Planar 10 med Apheta 3 pickup og Rega Aura Riia trinn som da forer Hegelen. Kino ses med Panasonic UB820 4K Blu-ray spiller og Apple TV. Digital musikilde/Streaming er Blu-sound Node 2i. 

Dette har kostet litt, men gud bedre som det låter. Rombehandlingen har hatt MYE å si, tørr påstå at mye av elektronikken hadde vært overkill så det holder hvis jeg ikke hadde brukt tid på rommet. Moro er det!

Endret av Dr.Peedee
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nok heller omvendt. De fleste (alle?) spillerne er sonefrie på dvd, men derimot låst til en av tre soner på blu ray. Det kravet har de ikke fått gjort noe med. Min siste (Panasonic DP-UB9000) leser alt av dvd men kun sone 2 på blu ray. Det samme gjelder mine Oppo'er, de har riktignok kort som gir deg VALG om blu ray sone du vil se, så da har jeg en på sone 1 og en på sone 2,

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (45 minutter siden):

Både Dogma boksen min(Jay&Silent Bob) og Saving Private Ryan er amerikansk dvd, jeg så det ikke når jeg kjøpte de.. gikk ikke på dvd spilleren, men UHD skal være Sonefri sier de, men vet ikke om det kun gjelder uhd Filmer.

Se svaret mitt da? Du har da en ny 4k spiller du? Funker de der?

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (16 minutter siden):

Se svaret mitt da? Du har da en ny 4k spiller du? Funker de der?

Funker ikke på bd spiller Uhp-h1 som jeg bruker til Dvd vanligvis. Stod feil Sone, ikke tillatt ellns... Bare nevnte dvd spilleren, siden jeg prøvde med den når den stod i benken.

Men jeg prøvde High Fidelity sone2 Dvd med bla John Cusack og Jack Black skalert til 4k med Uhp-h1....

Beste dvd bilde jeg har hatt noensinne. Så 4k Panasonic tv takler dvd bra særlig med Sony Uhp-h1.

Jeg skal prøve med UHD spilleren senere. Nå er det barnetv på Netflix kids pga barnets ønske Jimmie Neutron.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (12 minutter siden):

Panasonic 9000 kan man jo velge Sone på, den koster jo endel også.

Nei, det er ikke sonevalg (Blu ray) på min nye Panasonic. Den spiller derimot alt av dvd som nevnt over her. 
Du KAN skaffe et kort til Panasonic'en som gir deg sonevalg, ser det er populært i USA, men siden jeg har det på to Oppo'er så ser jeg ikke vitsen. Egentlig er det fortsatt Oppo som er førstevalget av mine spillere, den slår ALT! Selv om jeg skal innrømme at Panasonic'en har et veldig bra bilde da! 🙂

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Nei 4k spilleren er også låst til Sone 2.

Du har vont for å lese svarene du har fått?
Jeg skrev:

Woff skrev (5 timer siden):

De fleste (alle?) spillerne er sonefrie på dvd, men derimot låst til en av tre soner på blu ray. Det kravet har de ikke fått gjort noe med.

Saving Private Ryan har jeg her i 4k samlinga, den ble kjøpt 02.07.2018 på Platekompaniet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...