Gå til innhold

Netflix kansellerer Resident Evil


Anbefalte innlegg

-LI3CWULZ skrev (13 timer siden):
Knafsen9091 skrev (17 timer siden):

Ikke så rart. Noe mer woke serie er det vel bare Sandman som kan matche… 

Skal ikke så mye til for at noe blir woke for deg ser det ut som. Hva gjorde serien woke om jeg tør spørre, at Wesker var svart? Litt redd for å vekke macho udyret i deg egentlig.

Du svarer jo på ditt eget spørsmål… Du klarer nok å tenke deg frem til resten selv da 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Boss-Znakemaster skrev (42 minutter siden):

Hvorfor endre etablerte karakterer? Hvorfor støtte serier eller filmer som gjør det? Netflix endrer Wesker å gjør han svart, ja det blir hyllet som progressiv utvikling. Om noen hadde laget en Blade film hvor de gjorde han hvit så ville de fådd pepper for å vært rasistisk. Så velger å bry meg på grunn at det er snakk om en dobbeltstandard. Wesker er en av mine favorittfigurer i Resident Evil universet og han ser da ikke litt ut som Lance Reddick.

Her ble det en subtil endring av diskusjonen. 

Du sa at det bør være mindre fokus på hudfarge,  men her går du så hardt inn for hvorfor hudfarge er viktig at vi skulle tro du ønsket større fokus på hudfarge.

Står du fortsatt på den første kommentaren din?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ramaskriket rundt at Wesker ikke har blond lugg er en råtten blanding av fandom og trangsyn. Det er trist å se de to partene fyre hverandre opp i et ekko kammer på nettet. Å syte om hudfarga til Wesker er like hjernedødt som skrike til McDonalds om sausen i Rick and Morty. Dette er under forutsetning at det ikke er xenofobi involvert, vel å merke. Det er en del dogwhistling i denne tråden som antyder annet.

Karakterisering er mer enn hudfarge. Lance naila personligheten til Wesker når vi endelig ser Super Wesker i episode 7. Det kommer til og med frem i pappa-klonen og Bert når ungene er trua. Netflix Resi kunne stokka om serien for å legge opp episode 1 bedre for fandommen, men det går an grense for hvor langt en skal bøye seg. Gir en for mye til fandom, ender en opp som Disney, Marvel og DC som bare spytter ut samme historien om og om igjen. Vi trenger ikke se Bruce Wayne bli foreldreløs i hver eneste nye Batman story. "Alt må se likt ut alltid." Hvor er spenninga i det?

Den gamle Mario Bros filmen er en kult hit fordi den gjør sin egen greie. Utallige Sherlock Holmes filmer og serier slo an side ved side fordi de alle hadde sin egen fremtreden. Abrams Star Trek filmene var kule fordi de snudde ting på hodet, samme går med Bay Transformers hvor Optimus var en komplett psykopat.

Nostalgi er fint i små mengder, men kreativitet dør om det tilbes.

Netflix Resi var en middels serie med potensiale. Med tenårings-dramaet i sesong 1 ute av veien, og flere hint om at den muterte Wesker var i live, var tanken på sesong 2 spennende. Jeg er skuffa over at vi ikke får litt mer av det.

Endret av Dberg
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev:
Chaos_Niddhogg skrev (4 timer siden):

På tide å lage filmer/serier med bra plot, gode skuespillere og mindre vekt på hudfarge igjen. Burde og se nærmere på kildene sine og ikke forandre på ting som ikke trenger forandring.

Håper det samme skjer med Rings of Power.

Det er jo dere som skriver om woke som setter fokus på det :p Absolutt alle andre driter i at noen svarthudede har en rolle i serien. 

Sier litt om folk når dette er en av tingene som blir tatt opp..

Klassisk tilfelle av quote mining her, ja. Men det er ok. Er jo internetet =) Problemet hadde ikke skuespillere er flerkulturelle eller i alle grelle farger som finnes, men at de har mer fokus på det, siden de tror det i seg selv skal selge showet dems, enn på faktisk historie/plot som faktisk er ryggraden til en gode serie/film. En god serie må jo ha en historie med spenning og mystikk slik at folk kan ville se og glede seg til neste episode og til slutt da ha en sesongfinale som får folk til å bli gira til neste sesong. Men ikke hos netflix. Her tenkte de at de bare gjør Wesker svart og det i seg selv skal selge bedre enn selve historien (som egentlig høres noe rasistisk ut i seg selv). Men de driter seg åpenbart ut her, og er sikker på at flere serier kan gå samme veien som denne pga samme feil. Historie, gi folka i serien mer personlighet og dybde med kanskje bakhistorier osv og så finn de riktige skuespillerene til rollene. Bruker ikke "woke" ordet selv. Er et følelseladet ord som folk bruker som et argument uten å ha et argument. Samme som "rasist" egentlig. Når jeg ser hvordan Disney og Amazon (og Netflix, ja) bruker "rasisme" til å beskytte det dårlige produktet de har laget ler jeg like mye som en eller annen laks sier noe er "woke" Quote mining, ja. Nice try =)
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dberg skrev:

Ramaskriket rundt at Wesker ikke har blond lugg er en råtten blanding av fandom og trangsyn. Det er trist å se de to partene fyre hverandre opp i et ekko kammer på nettet. Å syte om hudfarga til Wesker er like hjernedødt som skrike til McDonalds om sausen i Rick and Morty. Dette er under forutsetning at det ikke er xenofobi involvert, vel å merke. Det er en del dogwhistling i denne tråden som antyder annet.

Karakterisering er mer enn hudfarge. Lance naila personligheten til Wesker når vi endelig ser Super Wesker i episode 7. Det kommer til og med frem i pappa-klonen og Bert når ungene er trua. Netflix Resi kunne stokka om serien for å legge opp episode 1 bedre for fandommen, men det går an grense for hvor langt en skal bøye seg. Gir en for mye til fandom, ender en opp som Disney, Marvel og DC som bare spytter ut samme historien om og om igjen. Vi trenger ikke se Bruce Wayne bli foreldreløs i hver eneste nye Batman story. "Alt må se likt ut alltid." Hvor er spenninga i det?

Den gamle Mario Bros filmen er en kult hit fordi den gjør sin egen greie. Utallige Sherlock Holmes filmer og serier slo an side ved side fordi de alle hadde sin egen fremtreden. Abrams Star Trek filmene var kule fordi de snudde ting på hodet, samme går med Bay Transformers hvor Optimus var en komplett psykopat.

Nostalgi er fint i små mengder, men kreativitet dør om det tilbes.

Netflix Resi var en middels serie med potensiale. Med tenårings-dramaet i sesong 1 ute av veien, og flere hint om at den muterte Wesker var i live, var tanken på sesong 2 spennende. Jeg er skuffa over at vi ikke får litt mer av det.

Tror ikke folk er imot forandring i seg selv, men forandring betyr ikke alltid at det er positivt. Forandring kan være negativt og. Å forandre på noe bare for å forandre på det gir ofte et ukreativt utfall. Det blir "forced" og tror det var det som skjedde her og. Ting må komme mer naturlig. Du nevner Mario filmen, som faktisk er en gediger favoritt her, hvor de bare slo seg helt løs og koste seg. Men de hadde nok frie tøyler der siden det er ikke akkurat mye lore i Mario spillene. Litt anderledes med Resi, og ihvertfall anderledes med Ringenes Herre.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg elsker resident evil filmer og alt som er laget bortsett fra spillene men selv jeg må si at jeg led meg igjennom denne serien her. Historien/scriptet var bare eeekstreeeeeeemt dårlig. Helt sinnsykt at de klarer å skrive replikker og historien så dårlig. Selv jeg tenker, greit denne trengte ikke levere videre og det tror jeg aldri jeg har tenkt om en IP jeg liker før

Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev (3 timer siden):

Problemet hadde ikke skuespillere er flerkulturelle eller i alle grelle farger som finnes, men at de har mer fokus på det, siden de tror det i seg selv skal selge showet dems, enn på faktisk historie/plot som faktisk er ryggraden til en gode serie/film.

Det er jo den samme setningen som blir repetert ad nauseum av alle Quartering-kloninger. Er historien dårlig, så er den dårlig. Hadde det vært hvite, monokulturelle rollefigurer i rollene, hadde historien fremdeles vært dårlig. Ergo er det manusforfattere man må jobbe med, istedenfor å skylde på casting med forskjellige pigmenter i huden.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Yopaz skrev (9 timer siden):

Her ble det en subtil endring av diskusjonen. 

Du sa at det bør være mindre fokus på hudfarge,  men her går du så hardt inn for hvorfor hudfarge er viktig at vi skulle tro du ønsket større fokus på hudfarge.

Står du fortsatt på den første kommentaren din?

Jeg antar at vedkommende mente noe ala at når andre kriterier, deriblant hudfarge, styrt av en politisk agenda settes over ferdigheter så blir kvaliteten deretter. At en woke-kritiker automatisk er imot ikke-hvite roller generelt er en misforståelse, bevisst eller ei. Det er plenty med talentfulle ikke-hvite skuespillere, likevel er det lett gjennomskuelig og krampeaktig når noe som i utgangspunktet  skal være underholdning prioriterer å formane et politisk budskap. Det betyr heller ikke at en woke-skeptiker er fullstendig motstander av politkk i underholdning, men når den samme formelen gjentas mens kvaliteten forderveres ytterligere er det selvsagt lov å si fra, noe folk gjør, både hvite og ikke-hvite forøvrig, om vi ser på mottagelsen disse prosjektene får. 

Nå har jeg ikke sett denne serien så skal ikke uttale meg om den, men håper det var litt oppklarende generelt sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev (4 timer siden):

Klassisk tilfelle av quote mining her, ja. Men det er ok. Er jo internetet 😃 Problemet hadde ikke skuespillere er flerkulturelle eller i alle grelle farger som finnes, men at de har mer fokus på det, siden de tror det i seg selv skal selge showet dems, enn på faktisk historie/plot som faktisk er ryggraden til en gode serie/film. En god serie må jo ha en historie med spenning og mystikk slik at folk kan ville se og glede seg til neste episode og til slutt da ha en sesongfinale som får folk til å bli gira til neste sesong. Men ikke hos netflix. Her tenkte de at de bare gjør Wesker svart og det i seg selv skal selge bedre enn selve historien (som egentlig høres noe rasistisk ut i seg selv). Men de driter seg åpenbart ut her, og er sikker på at flere serier kan gå samme veien som denne pga samme feil. Historie, gi folka i serien mer personlighet og dybde med kanskje bakhistorier osv og så finn de riktige skuespillerene til rollene. Bruker ikke "woke" ordet selv. Er et følelseladet ord som folk bruker som et argument uten å ha et argument. Samme som "rasist" egentlig. Når jeg ser hvordan Disney og Amazon (og Netflix, ja) bruker "rasisme" til å beskytte det dårlige produktet de har laget ler jeg like mye som en eller annen laks sier noe er "woke" Quote mining, ja. Nice try 😃

Woke kan oppfattes implisitt rasistisk, noe det også blir blant flere ikke-hvite som synes det er mer stakkarsliggjørende og flaut enn inkluderende. Siden denne bevegelsen først kaller seg woke er det helt naturlig å bruke det ordet når symptomene matcher. En skal dog trå varsomt for all del, en ikke-hvit rolle i seg selv er ikke nødvendig et woke budskap, en må se det i konteksten.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Crooked Cracker said:

Jeg antar at vedkommende mente noe ala at når andre kriterier, deriblant hudfarge, styrt av en politisk agenda settes over ferdigheter så blir kvaliteten deretter. At en woke-kritiker automatisk er imot ikke-hvite roller generelt er en misforståelse, bevisst eller ei. Det er plenty med talentfulle ikke-hvite skuespillere, likevel er det lett gjennomskuelig og krampeaktig når noe som i utgangspunktet  skal være underholdning prioriterer å formane et politisk budskap. Det betyr heller ikke at en woke-skeptiker er fullstendig motstander av politkk i underholdning, men når den samme formelen gjentas mens kvaliteten forderveres ytterligere er det selvsagt lov å si fra, noe folk gjør, både hvite og ikke-hvite forøvrig, om vi ser på mottagelsen disse prosjektene får. 

Nå har jeg ikke sett denne serien så skal ikke uttale meg om den, men håper det var litt oppklarende generelt sett.

Som faller på sin egen urimelighet når i dette tilfelle er Lance Reddick som spiller Wesker, en mann som aldri har gjort en dårlig rolle, som kan spille alt fra drama til ren tulle humor og alt i mellom. 

Endret av Gunfreak
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (21 timer siden):

Det er jo dere som skriver om woke som setter fokus på det :p Absolutt alle andre driter i at noen svarthudede har en rolle i serien. 

Sier litt om folk når dette er en av tingene som blir tatt opp..

Ja jeg driter også i det for å være ærlig. MEN, i Resident Evil blir det dessverre bare påtrengt.
Spencer familien er erkehvit engelsk aristokrati med nazi forbindelser og at Wesker med sitt blonde hår og blå øyne og sin utrettelige søken etter å skape det perfekte übermench her blir fremstilt som svart - er ÜBERTEIT. Kan sikkert krangle om at han KAN være svart alikevel, men hvorfor? 

Og da går det som det går. Fans av dette som kan historien og vil se serie om spillene de digger, himler med øynene og skrur av tvn.

Endret av SkyMarshall Arts
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (5 timer siden):

Som faller på sin egen urimelighet når i dette tilfelle er Lance Reddick som spiller Wesker, en mann som aldri har gjort en dårlig rolle, som kan spille alt fra drama til ren tulle humor og alt i mellom. 

Som sagt, jeg har ikke sett noe av serien så skal ikke kommentere skuespillernes roller eller prestasjoner. Jeg ønsket dog å klargjøre at akkurat som en farget skuespiller ikke automatisk betyr woke så betyr heller ikke kritikk av woke innflytelse hat mot fargede skuespillere generelt, som det ble implisert. En muligens naiv oppfordring til at begge sider holder oss for gode til slike forenklinger, det inkluderer oss woke-skeptikere som bør begrunne hva en oppfatter som problematisk woke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev:
Omnia vincit amor skrev (21 timer siden):

Det er jo dere som skriver om woke som setter fokus på det :p Absolutt alle andre driter i at noen svarthudede har en rolle i serien. 

Sier litt om folk når dette er en av tingene som blir tatt opp..

Ja jeg driter også i det for å være ærlig. MEN, i Resident Evil blir det dessverre bare påtrengt.
Spencer familien er erkehvit engelsk aristokrati med nazi forbindelser og at Wesker med sitt blonde hår og blå øyne og sin utrettelige søken etter å skape det perfekte übermench her blir fremstilt som svart - er ÜBERTEIT. Kan sikkert krangle om at han KAN være svart alikevel, men hvorfor? 

Og da går det som det går. Fans av dette som kan historien og vil se serie om spillene de digger, himler med øynene og skrur av tvn.

Spot on !! PÅTRENGT er et nøkkelord.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (16 timer siden):

Det er jo den samme setningen som blir repetert ad nauseum av alle Quartering-kloninger. Er historien dårlig, så er den dårlig. Hadde det vært hvite, monokulturelle rollefigurer i rollene, hadde historien fremdeles vært dårlig. Ergo er det manusforfattere man må jobbe med, istedenfor å skylde på casting med forskjellige pigmenter i huden.

Helt enig!

Det må gå an å diskutere mangler i både manus, karakterutbygging og skuespill hos eksempelvis Reva, uten at man er rasist eller sexist. Er skuespillet eller manus dårlig, så er det dårlig. 

Lenke til kommentar
Fleskelars skrev (41 minutter siden):

Spot on !! PÅTRENGT er et nøkkelord.

Hvorfor var det påtrengt? Hvorfor er det nødvendigvis "woke" hvis man endrer hudfargen til karakterer i serier? Hvis man mener det er "woke" vil jeg anta man mener det ligger vikarierende årsaker bak et slikt valg, som for eksempel politikk. Hvorfor er alle så sikre på at det er tilfellet her, finnes det noen kilder på det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fallin skrev (19 timer siden):

Jeg elsker resident evil filmer og alt som er laget bortsett fra spillene men selv jeg må si at jeg led meg igjennom denne serien her. Historien/scriptet var bare eeekstreeeeeeemt dårlig. Helt sinnsykt at de klarer å skrive replikker og historien så dårlig. Selv jeg tenker, greit denne trengte ikke levere videre og det tror jeg aldri jeg har tenkt om en IP jeg liker før

Forstår jeg deg riktig at du elsker filmene med Milla Jovovich i hovedrollen og misliker spillene? Ikke feil å mene det selvfølgelig, bare ganske usedvanlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (17 timer siden):

Jeg antar at vedkommende mente noe ala at når andre kriterier, deriblant hudfarge, styrt av en politisk agenda settes over ferdigheter så blir kvaliteten deretter. At en woke-kritiker automatisk er imot ikke-hvite roller generelt er en misforståelse, bevisst eller ei. Det er plenty med talentfulle ikke-hvite skuespillere, likevel er det lett gjennomskuelig og krampeaktig når noe som i utgangspunktet  skal være underholdning prioriterer å formane et politisk budskap. Det betyr heller ikke at en woke-skeptiker er fullstendig motstander av politkk i underholdning, men når den samme formelen gjentas mens kvaliteten forderveres ytterligere er det selvsagt lov å si fra, noe folk gjør, både hvite og ikke-hvite forøvrig, om vi ser på mottagelsen disse prosjektene får. 

Nå har jeg ikke sett denne serien så skal ikke uttale meg om den, men håper det var litt oppklarende generelt sett.

Tja, når han sier rett ut er at Netflix må slutte å bry seg om hudfarge for så å gå inn på hvor viktig det er å være tro mot karakteren så er dette uansett en motsigelse.

Det du sier er at det blir krampeaktig å mane frem et politisk budskap i rollebesetningen. Her er jeg uenig. Vi ser jo så ekstremt mange eksempler (kan ta fra dette forumet) hvor folk  føler at de er underrepresentert i media. Bare se på diskusjonen om at vi kanskje styrer en kvinnelig karakter i neste GTA så er det flere som føler at de ikke er representert i media fordi det er bare kvinner i spill nå for tiden (faktafeil, men greit).

Om det å ikke bli representert i media er så forferdelig, bør vi ikke da snu litt på dette? Dersom jeg føler at jeg ikke er representert i media, hvor mye hadde jeg ikke satt pris på at dette snur?

Neida, så klart er det ekstremt viktig at vi ikke tillater endringer i samfunnet. La oss gå i fakkeltog for å hindre at dette gjentar seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg så igjennom første sesong. Jeg har ingen relasjon til Resident Evil fra før, derfor har jeg ingen formening om hvordan serien burde ha vært, eller hvordan rollene "egentlig" skal være. Jeg synes at det var litt labert.

Noen av temaene som blir tatt opp som kloning, slemt multinasjonalt firma som overtar verden, framtidsdystopi er interessante på en Black Mirror/Altered Carbon-sesong1-måte, men jeg synes f.eks Westworld greide å engasjere på en helt annen måte. Zombier som vil drepe deg er jeg litt trøtt av.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...