Gå til innhold

Xbox-sjefen spår at plattformeksklusive spill vil dø ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er to hensyn her som går litt mot hverandre. Konsolleksklusiver er et viktig konsept for å selge konsoller samtidig som økt salg av en tittel maksimerer inntektsgrunnlag. Tror nok resultatet blir at en del storselgere holder seg tidsbegrenset på Xbox før andre konsoller får tittelen.

Problemet med å holde ting ekslusive er at salgsgrunnlaget etter et års tid er betydelig mindre, selv om det fremdeles er litt interesse igjen blandt kjøpere.

Lenke til kommentar

Kanskje det kommer til å bli mindre av det framover, bl.a pga. dyrere utviklingskostnader for spill slik at utvikler må maksimaliserer inntjeningen. Men klarer ikke å se for meg at f.eks. Gran Turisimo kommer til Xbox. Nintendo kommer nok heller aldri til å utvikle spill for andre enn sin egen konsoll.

Personlig har jeg ikke noe imot eksklusive titler, jeg synes de hjelper til å bygge opp identiteten til konsollen. Men så vokste jeg også opp i Nintendo/Sega krigen og "forventer" egentlig at hver konsoll skal ha hvert sitt bibilotek.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som det meste av spill utvikles på PC/datamaskin og ved hjelp av PC-programmer, virker det litt rart at enkelte forblir eksklusive. Kjennes påtvungent ut spør man meg.

Jeg har nok litt sympati for konsoller, da dette lenge har vært et visst kulturelt fenomen i verdenssamfunnet.

Greia er at uten uendelig eksklusive spill så har ikke konsoller en reell livsrett og er et rart oppspinn med røtter i fortiden. Og Nintendo (eksempelvis) sånn sett er et selskap med erke konservative syn og verdier. XBox her forsøker å fremstå som fremtidsorientert og som motpol for Nintendo.

Jeg tror de egentlig mener er at uendelig ekslusivitet er dumt, siden, som det påpekes også her, ødelegger det for inntjening fra enkelt spill bare etter knappe 1-2 år. Og det som ergo ikke er dumt (står ikke skrevet riktignok) - det er tidsbegrenset eksklusivitet, hvilket a) rettferdiggjør konsoller og b) fra økonomisk perspektiv fornyer Produktlivssykluset som er jo blitt levebrød for de store produsenter. Man fornyer bare spillets syklus gang på gang ved å lansere det på en ny plattform, så voila! Inntjening maksimeres.

Lenke til kommentar

Det er MS sin tankegang, og de funker i praksis på Xbox og Windows. Siden software er en smule mer komplisert enn musikk så blir det neppe MS sin GamePass på PS5 med det første. Sony har et helt økosystem å drifte og mange interessenter å ta vare på.

Nintendo er også ganske i sin egen boble, så de er neppe heller så enkle å få med i GamePass.

Skal ikke si det er umulig for MS å ekspandere GamePass videre, men tror nok det blir litt av en jobb i praksis.

Lenke til kommentar
Mriceluver skrev (23 timer siden):

Alt man trenger for å vinne konsollkrigen er å gjøre GTA 6 eksklusiv for sin konsoll. Boom Auto Win siden alle skal ha GTA og da må de kjøpe den konsollen. Liksom en 4999kr Konsoll + GTA 6 kombo og du vinner konsollkrigen gitt at du har nok konsoller.

Se her Sony og Microsoft, her har dere løsningen dere har ventet på, orakelet har talt!

Lenke til kommentar
vidor skrev (På 25.8.2022 den 18.05):

Det er MS sin tankegang, og de funker i praksis på Xbox og Windows. Siden software er en smule mer komplisert enn musikk så blir det neppe MS sin GamePass på PS5 med det første. Sony har et helt økosystem å drifte og mange interessenter å ta vare på.

Nintendo er også ganske i sin egen boble, så de er neppe heller så enkle å få med i GamePass.

Skal ikke si det er umulig for MS å ekspandere GamePass videre, men tror nok det blir litt av en jobb i praksis.

 

alike skrev (På 25.8.2022 den 8.59):

Sier han etter at dem gjør storkjøp av utviklere for å sikre seg spill til sin plattform...

MS har gjort en del oppkjøp, men det er også et faktum at MS har holdt og vil holde flere spill multiplatform. Et eksempel er Minecraft, et annet Call of Duty (om den handelen går gjennom).

MS har den siste tiden ikke bare valgt å publisere alle sine spill på PC, men også på konkureredene tjenester som Steam. Selv om MS pusher GP, så betyr ikke dette at spillene blir GP eksklusive. Så, selv om MS ikke får GP på PS, så er det ingen ting som hindrer dem i å lansere spill på PS slik som alle andre utviklere.

Men, Sony har fått mye hype i markedet, og selv om det historisk alltid har vært en greie, så ble eksklusivitet egentlig ikke virkelig en greie før PS og mainstream gaming ut over markedene til de tidligere konsollene og Sony. Og, dette har vært veldig tydelig og brutalt for Xbox opp gjennom tiden. Bare se på så og si alt av "hva skal du kjøpe" eller "hvem er best" artiklene som er publisert frem til nå. Så og si alle avslutter med et "men, PS eksklusive spill...".

Selvfølgelig ble MS nødt til å sette seg ned og gjøre et valg. Og det gjorde de, de vurderte om de skulle legge ned XBOX eller satse på XBOX. De endte med det siste, og da sa det seg selv at dette "men..." narrativet som stadig dukket opp måtte begrenses, samtidig som de valgte å jobbe seg bort fra konsollkrigen i betydningen plastikkboks under TV, og dra den i en annen retning.

Om man da tar det utgangspunktet at MS ikke lenger bryr seg like mye om boksen, så er det også helt åpenbart at MS egentlig ikke bryr seg nevneverdig om eksklusivitet til boksen. Men, de vil ikke nødvendigvis åpne slusene for PS uten å få noe tilbake.

Og, bare så det er sagt, det stemmer ikke at MS ikke bryr seg om boksen, den er viktig, den bygger en stor kundebase, og den er viktog for tjenestene som GP og deres eget økosystem, de har større fortjeneste på egen boks, men den er fremdeles bare en del av en større plan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...