Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Uvanlig, men ingen rekord med 99,7% eksport (tallet i kakediagrammet er avrundet). Det har vært 100% sammenhengende eksport over en hel uke før også, selv om det er lenge siden nå. Så vidt jeg husker har det ikke skjedd tidligere i år.

Spotprisen i NO2 skal vist opp i 347 øre/kWh i kveld kl 18.45-19.00

Endret av Simen1
Skrevet

Konge! Skal skru på alt eg har i den perioden og makse ut effektleddet mitt! 🥰🥰 

For et flott system Norge har ordnet til. Funker liksom bare!

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (10 timer siden):

Konge! Skal skru på alt eg har i den perioden og makse ut effektleddet mitt! 🥰🥰 

For et flott system Norge har ordnet til. Funker liksom bare!

Kjør på. Du vil ikke tjene et rødt øre på det, dersom du har spot-avtale i grunn. 

Har du klart å sikre deg komboen fastpris + Norgespris, så, ja, egg, det er litt uheldig mtp intensjonen rundt strømstøtten. 

At støtten ikke er koblet mot din avtale, begrenser byråkrati, men det åpner opp for gaming av systemet. Totalt tror jeg en byråkrati-løsning hadde kostet oss mye mer. Så sånn sett er det kanskje lurt at avtalen ikke hensyntar min og din avtale?

Skrevet

Nei selvsagt vil eg ikke tjene på det? 

Det er ikke bare litt uheldig. Det er tragisk. Ingen som tenker på forbruket de dyreste timene lengre. Hva gjør det med nettet? Blir jo bare verre.

• Liker 1
Skrevet

Kjør på @Jotun! Selv om det ikke er gratis så koster det deg heller ikke noe ekstra siden du påpeker at du holder deg innenfor effektleddet.

Ditt bidrag til uønsket adferd vil framskynde en praktisk demonstrasjon av hvorfor norgesprisstøtten er en elendig idé og kan bidra til å få en raskere slutt på den. Men med 3,47 kr/kWh så har vi ikke sett de helt store toppene ennå. Jeg tipper det blir mer spennende i desember. :)

@qualbeen Jeg tror det juridiske rammeverket (konkurranselovgivning?) hindrer staten fra å koble statlig støtte til en privat avtale.

@Frank Olsen Den siste uka er nok godt egnet tidspunkt å bli kvitt noe av overskuddet på ca 15-20 TWh/år. God pris. Litt som når Norge selger laks i stedet for å lukke landet og konsumere en kilo laks per person hver dag hele året. Det er grenser for hvor mye laks vi klarer å bruke selv.

Det grønne skiftet ble satt på vent fra høsten 2021 når Putin strupet gassen til Europa. Ja, et halvt år før fullskalainvasjonen. Det grønne skiftet er fortsatt på vent, eller egentlig satt et skritt tilbake siden russisk gass og tysk kjernekraft fortsatt er erstattet av kullkraft.

• Liker 3
Skrevet

Det hadde vært mulig å justere den gamle strømstøtteordningen slik at den var konkurransedyktig med Norgespris, ihvertfall for kunder som har mulighet for å flytte forbruket. Men nå er det toget gått, og alle investeringer i smarthusløsninger vil stoppe opp: Jeg synes det er veldig rart at ikke Norgespris ble en del av forhandlingene om statsbudsjettet.

Skrevet
sedsberg skrev (6 timer siden):

Ja det beste er å bevisst sløse med strømmen slik at strømstøtten blir avviklet og vi kan gå tilbake til å betale full pris! Vinn-vinn! :D

Justeringen er ikke verre enn å premiere bruk i de billigste timene.

Da hadde eg prioritert lading etc de timene istedenfor å ikke bry meg noe om når eg lader.

Skrevet (endret)

Jeg sparer hele 15 øre/kwh på å flytte til etter 2200 og i helgene.

Edit: Og jeg sparer enda mer på å fordele forbruket utover døgnet.

Endret av sedsberg
Skrevet

Same same. Sinnsyk inntjening.

Tenk hvis du da kunne ladet bilen når det var overflod av strøm og den var billig? Tenk så fornuftig det ville vært i stede for at du kanskje lader en del timer om natten med dyr strøm grunnet tilgangen?

Skrevet
Jotun skrev (4 timer siden):

Justeringen er ikke verre enn å premiere bruk i de billigste timene.

Da hadde eg prioritert lading etc de timene istedenfor å ikke bry meg noe om når eg lader.

Ja, dette tenke jeg også — helt til jeg oppdaget at prisene på Nordpool ikke gjenspeiler reel trengsel/behov i nettet. 

Prisene gjenspeiler stort sett vind-mengde i Europa. Og ikke egen produksjonsmulighet, og hvertfall ikke forventet forbruk den timen. 🫤

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Fra forslaget til statsbudsjettet:

Screenshot2025-10-15at21-28-17Smyedyrereblirbensindieselalkohologtobakki2026.png.e91701fe45dfa738c118dd1840d48cea.png

For en gjennomsnittlig husholdning med et forbruk på 16 000 kWh/år utgjør skattelettelsen rundt 1400 kr + mva, eller 1750 kr inkl mva.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (6 timer siden):

For en gjennomsnittlig husholdning med et forbruk på 16 000 kWh/år utgjør skattelettelsen rundt 1400 kr + mva, eller 1750 kr inkl mva.

Fantastisk!... not...

For min del vil det bety under 1,50 kr ekstra å rutte med per dag i snitt.

Skrevet (endret)
Gazer75 skrev (4 timer siden):

Fantastisk!... not...

For min del vil det bety under 1,50 kr ekstra å rutte med per dag i snitt.

550 kr/år. Da regner jeg meg fram til ditt strømforbruk: 5000 kWh/år. Så du er misfornøyd med 10-15% lavere nettleie?

Og synes din husstands strømutgifter er høye selv om de bare utgjør rundt 1,3-1,5% av én median norsk inntekt?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (1 time siden):

550 kr/år. Da regner jeg meg fram til ditt strømforbruk: 5000 kWh/år. Så du er misfornøyd med 10-15% lavere nettleie?

Og synes din husstands strømutgifter er høye selv om de bare utgjør rundt 1,3-1,5% av én median norsk inntekt?

Må ha rekna feil ja. Var 21,2 øre med mva før og no blir det 5,225 øre så då sparar eg rett under 1600kr i året med 10k forbruk?

Så då blir det litt over 4kr dagen.

Nettleiga her er faktisk ikkje så ille samanlikna med andre. Ser det er mange selskap med mykje høgare effektpris.
2-5kW er 272kr/mnd og så er det 51,8 og 45,5 dag og natt per kWh.
Prisane er inkludert alle avgifter og mva før elavgiftsreduksjonen få oktober.

Tippar eg brukar 5-7% av det eg har å rutte med på straum i året.

Endret av Gazer75
  • Liker 1
Skrevet (endret)
HF- skrev (På 14.10.2025 den 12.05):

100% eksport, det må no vel vere enslags rekord?

Screenshot_20251014-120318_Samsung Internet.jpg

Det kan ha sammenheng med mye regn (Amy) og mye vindkraft. Til tross for mye eksport så fyltes magasinene godt i alle prisområdene. Så det var nok en god beslutning å selge unna strøm akkurat da.

Sitat

Kraftsituasjonen veke 41, 2025

Høg vindkraftproduksjon og auka magasinfylling i Noreg

Førre veke gjekk magasinfyllinga opp i alle prisområdane i Noreg. I sørlege Noreg (NO1, NO2 og NO5) har auka delvis årsak i høgt tilsig til vasskraftmagasina etter mykje nedbør som kom i samband med stormen Amy. I Nord- og Midt-Noreg (NO4 og NO3) auka magasinfyllinga grunna høg nedbørsmengde i veke 41.  

Auka kraftproduksjon i Norden og høgare eksport til kontinentet 
Samla sett gjekk kraftproduksjonen opp i alle dei nordiske landa. Auka vasskraftproduksjon og høg vindkraftproduksjon særleg i siste halvdel av veka medverka til oppgangen. I timane med høg vindkraftproduksjon var prisane ned mot null sør i Noreg og Sverige, med unntak av Sørvest-Noreg (NO2). Auka produksjon, høgare prisar på kontinentet og tilnærma uendra forbruk i sørlege delar av Norden, bidrog til auka nettoeksport til kontinentet. Både Finland og Danmark som typisk er nettoimportørar, hadde nettoeksport i veke 41. 

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/rapporter-kraftsituasjonen/kraftsituasjonen-veke-41-2025/

Høsten er jo Norges "regntid" så jeg blir ikke veldig overrasket over om det kommer mer.

Endret av Simen1
Skrevet

Jeg synes overskriftene og oppmerksomheten i mediebildet om strømpriser har forsvunnet. Har dere samme oppfatning?

Jeg kan tenke meg at de aller fleste av de som var opptatt/provosert over strømpriser har valgt norgesprisstøtte og dermed senket skuldrene og trukket seg fra de tidligere opphetede debattene. Mens de som aldri brydde seg, eller "ikke har peiling på strøm og regninger og sånt" fortsatt ikke bryr seg. Også har vi den tredje gruppa, NO3 og NO4 + et par konsesjonskraft-kommuner der høye strømpriser ikke er et tema i utgangspunktet. Tror dere det er noe i dette? Hvorfor har strømpriser forsvunnet ut av mediebildet etter 1. oktober?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...