Gazer75 Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni Simen1 skrev (2 timer siden): Jeg klarte faktisk å gjøre en regnejobb for å underbygge det jeg skrev - hva med deg? Hjelper lite når du brukar feil grunnlag. Du kan ikkje bruke Tysk spotpris og så rekne 100% av det som inntekt i Norge for kraft som blir eksportert dit. 1 1
Simen1 Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni (endret) Gazer75 skrev (12 minutter siden): Hjelper lite når du brukar feil grunnlag. Så det er umulig for @sk0yern å gjøre en regnejobb fordi du mener jeg har brukt feil grunnlag? Makan! Han står da fritt fram til å bruke det grunnlaget han selv vil, uavhengig av hva du mener, eller hva jeg brukte i mitt regnestykke. Husk at utfordringen gikk til deg også. Bruk det grunnlaget du vil, sett opp ditt eget regnestykke som du vil. Så vi får noen alternative tall å sammenligne med mitt regnestykke. Hittil er det bare jeg som har underbygget min påstand om betydelige inntekter til Norge, med tall som viser størrelseorden. Endret 23. juni av Simen1 1
Gazer75 Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni Simen1 skrev (2 timer siden): Husk at utfordringen gikk til deg også. Bruk det grunnlaget du vil, sett opp ditt eget regnestykke som du vil. Så vi får noen alternative tall å sammenligne med mitt regnestykke. Har allereie sagt kva som må reknast på. Har ingen planar om å gjere det sjølv. Må ta kvart område og finne produksjon per time og rekne ut kor mykje det vart produsert for. Inntektene til AS Norge er eventuell skatt på kraft og løn til tilsette, og det kommunar og staten får i utbytte. Inntektene Statnett får frå kabelen er ikkje heilt frie heller så dei kan ikkje reknast med sånn utan vidare. Meiner å ha lest at dei skal brukast til å styrke nettet slik at kabelen vert utnytta på best mogeleg måte. Kva regelverk RME brukar når dei let Statnett sette ned leiga i sitt nett pga høge inntekter veit eg ikkje. 1 1
Jarmo Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni Statnetts tall viser at de totalt hadde flaskehalsinntekter på 10,4 milliarder norske kroner i fjor. Ganske nøyaktig 1/3 av inntektene kom fra å overføre strøm internt i Norge, mens resten av inntektene kom på utenlandsforbindelsene.26. jan. 2025 https://www.nettavisen.no/okonomi/dette-er-utenlandskablene-norge-tjener-mest-penger-pa/s/5-95-2237424 Statnett får halvparten av inntektene fra eksport og import av strøm gjennom disse kablene. Inntektene brukes til å bygge, vedlikeholde og forsterke strømnettet, noe som kan bidra til lavere nettleie for norske forbrukere. 1 1
qualbeen Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni Simen1 skrev (10 timer siden): Du får det til å høres ut som kjøperen ikke er med i forhandlingene om pris. Det stemmer ikke. Kjøpere rapporterer inn en kvantum vs pris-kurve og får den mengden kraft, til den prisen vedkommende er villig til å betale for hele kvantumet. Legg merke til at både produksjon og forbruk har en pris-mengde kurve. Det betyr at i ditt tenkte tilfelle så kan det hende at kjøper avstår fra å kjøpe de siste 500 MWh, fordi det blir for dyrt. Joda, kanskje i teorien. I praksis er det ikke slik. Norske bedrifter og husholdninger er koblet på, og de som kjøper strøm har leveranseplikt. De kan ikke la være å handle inn energi på mine vegne, bare fordi den koster mye. De må kjøpe nok strøm til å dekke inn for alle kundene sine. Kundene (konsument) er ikke koblet såpass direkte mot NordPool at vi må gjennom daglige budrunder (heldigvis! 😅), men det gjør også at markedsmekanismene du tror er der, ikke fungerer som tiltenkt. Teori != Praksis Hadde jeg vært koblet rett mot NordPool, og måtte by på børsen, så kunne jeg kanskje ha avstått fra å benytte strøm når den koster som mest? (Eller kunne jeg det? Skal ikke hus og hjem oppvarmes, belyses, klær vaskes eller biler lades mer eller mindre til alle døgnets tider?) For all del; Enkelte bedrifter er rigget for å senke produksjon og energiforbruk ved høye priser. Og mange har mulighet til å flytte tidspunkt av elbil-lading til rimeligere tidspunkter. Allikevel; det monner ikke nok. Hus flest er ikke kapable til å kobles fra griddet i tide og utide. Og de fleste arbeidsplasser trenger jevn og stabil strømtilførsel gjennom arbeidsdagen. 1
qualbeen Skrevet onsdag kl 06:59 Skrevet onsdag kl 06:59 helsten2 skrev (57 minutter siden): Snodig skue. Overalt er prisene enten usaklig lave, eller litt i overkant høyt priset. To baltiske soner, samt NO5 ser ut til å være unntakene. Disse tre områdene har jo faktisk fornuft pris. Resten er ute å kjøre; enten ALT for lavt, eller i overkant dyrt. 🤯 Dysfunksjonelt? 1
Simen1 Skrevet onsdag kl 07:27 Skrevet onsdag kl 07:27 (endret) qualbeen skrev (28 minutter siden): Dysfunksjonelt? Så 14 er usaklig lavt, 65 er i overkant dyrt mens 27-38 er fornuftig? Kan det ha noe å gjøre med fargeskalaen til abcnyheter som nesten ikke har noen ting mellom rødt og grønt? Latvia og Litauen som du mener er fornuftig priset har forøvrig ikke fornuftige priser en eneste time i dag etter din definisjon. Prisen deres er ikke 27-38 øre en eneste time i dag. Stort sett alle du kategoriserer faller ut av kategorien din deler av dagen. F.eks Tyskland som havner i usaklig billig kategorien kl 10-17. Endret onsdag kl 07:29 av Simen1
HF- Skrevet torsdag kl 19:34 Skrevet torsdag kl 19:34 Bittelitt import midt på dagen, ellers eksport. Og høge priser for NO1 og NO2. 1 1
kremt Skrevet torsdag kl 20:22 Skrevet torsdag kl 20:22 Maks eksport 6800 mw, maks import 800 mw Virker ganske balansert 2
Simen1 Skrevet torsdag kl 21:06 Skrevet torsdag kl 21:06 kremt skrev (16 minutter siden): Maks eksport 6800 mw, maks import 800 mw Virker ganske balansert Med tanke på prisene i NO2, DK1, NL og GER så virker det fornuftig. Dvs. prisene er såpass høye der at det ikke gir mening å importere kl 00-11 og 18-24. Mellom de to tidene er det omtrent prismatch på rundt 50-75 €/MWh (60-90 øre/kWh). Men magasinvannet i NO2 er nok verdt noe mindre enn det på lang sikt så det gir mer mening å bruke vannet i NO2 framfor å importere til de prisene. Helt fornuftig avveining det. Ser vi mot Sverige er det litt annerledes: NO1-SE3 så er SE3 billigst hele døgnet. Da gir det i utgangpsunktet mening å importere der hele døgnet. Men så er NO5 billigere enn SE3, så da er det naturlig at NO1 foretrekker innelands strøm i stedet for. I den grad der er kapasitet til å eksportere fra NO5, via NO1 til SE3 så er gir det litt penger i kassa den veien også. Lengre nord så er NO3 og NO4 konsekvent billigere enn Sverige så der gir det ingen mening å importere. Derfor blir det eksport der også. Både i går og i dag har det vært lite import og det skyldes nok høye priser i utlandet som vist over. Ser man hele måneden sammenlagt så varierer det fra dag til dag. Generelt kan vi se at det er mer eksport enn import.. Det skyldes naturlig nok kraftoverskuddet vårt. I fjor hadde vi en netto-eksport på 18439 GWh som vil si et snitt på 2100 MW. Kurvene svingte altså rundt 2100 MW-merket i snitt over året. I juni i år ser midtpunktet ut til å ligge noe lavere: 1680 MW.
HF- Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Negative priser over heile fjøla no, unntatt i England
Jarmo Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Både lørdag og søndag må produsentene betale for å produsere strøm i de tre timene fra klokken 12. Minusprisene er over hele landet samtidig. https://www.europower.no/kraftmarked/-rsverste-for-hele-bransjen-minuspriser-i-hele-landet-samtidig/2-1-1839528?fbclid=IwY2xjawLOAHFleHRuA2FlbQIxMQBicmlkETBRNGNxVFhmdDNqVmJxTVJFAR4BBRu7eghs8Pa19X13GUEQ-FNMztbJAhmXjUS4D97oF1Lf-FdG4ROoE-_rzg_aem_iA1pyg3lQHo2PwPBnR1N8A 1
Sjørøver Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Har lest flere steder at datasenter ødelegger nettet, men ingen som forklarer hvordan og hvorfor. Noen som vet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå