Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
qualbeen skrev (9 minutter siden):

Det er ingen produsent i disse regioner som selger fastpris på 12 øre. 

Prisen på konsesjonskraft til bl.a. kommuner ligger på ca. 18-19 øre i dag(selvkost uten noen avgifter/påslag)

Endret av Jarmo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med en selvkostpris på 12,89 øre/kWh så har noen tapt penger på kraftsalg i hele den nordlige landsdelen omtrent hver uke fra august 2024 til nå i juni 2025.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Med en selvkostpris på 12,89 øre/kWh så har noen tapt penger på kraftsalg i hele den nordlige landsdelen omtrent hver uke fra august 2024 til nå i juni 2025.

Hvorfor er det så ekstremt billig der heletiden? Mangler det ikke kraft der? 

Skrevet
MegaMann2 skrev (43 minutter siden):

Ilignet naturressursskatt inngår ikke i beregningsgrunnlaget for konsesjonskraftprisen. Fra 2003 er inntektsskatt og grunnrenteskatt heller ikke med, jf. OEDs retningslinjer av 7.april 2003.

Skrevet

Vel, for det første er det ikke hele tiden. Det var en periode i 2023 og nå de siste 9 månedene. Forklaringen de siste 9 mnd er nok mye nedbør og begrenset kapasitet på overførtingslinjer til andre steder. Innestengt kraft. Videre så er nok forklaringen at prisforskjellen har blitt mer synlig som følge av høye prisnivåer lengre sør, og særlig hver gang misunnelse settes ord på i mediene sørpå. I stedet for å se på det som en ekstra kompensasjon for oss som befolker den karrige, langstrakte og litt kalde landsdelen.

• Liker 2
Skrevet
Sjørøver skrev (12 timer siden):

Dei kjem til å mangle kraft når Melkøya skal elektrifiserast, men dei vil fortsatt ha rikelig med straum i Nordland. 

Skrevet
14 hours ago, Sjørøver said:

Manglende utbygging.
Nord for Troms får du ikke bygget ut fordi Melkeøya har høyere prioritet.
Distriktsbedrifter som REC solar har ofte sessonger hvor de går konk og restrutkurerer
I Mo I Rana stakk FREYR av med konsesjonen... for å så å ikke produsere..
Problemet er en blanding av byråkrati, sentralisering, og manglende infrastruktur jo lenge ut du kommer.

Har de fått utbygd, har nok kraften ligget nærmere kostpris i sommerhalvåret.

• Liker 1
Skrevet
18 hours ago, Simen1 said:

Vel, for det første er det ikke hele tiden. Det var en periode i 2023 og nå de siste 9 månedene. Forklaringen de siste 9 mnd er nok mye nedbør og begrenset kapasitet på overførtingslinjer til andre steder. Innestengt kraft. Videre så er nok forklaringen at prisforskjellen har blitt mer synlig som følge av høye prisnivåer lengre sør, og særlig hver gang misunnelse settes ord på i mediene sørpå. I stedet for å se på det som en ekstra kompensasjon for oss som befolker den karrige, langstrakte og litt kalde landsdelen.

Innestengt kraft i Nord-Norge må også sees i sammenheng med et stort kraftoverskudd i Nord-Sverige på grunn av omfattende utbygging av vindkraft. 

• Liker 4
Skrevet
19 hours ago, MegaMann2 said:

Denne beregnes som et gjennomsnitt av mange kraftverk, hvorav mange er gamle og nedbetalte. Utrolig nok er det mange som ikke kan eller vil forstå at det er helt umulig å bygge ut ny kraft til denne prisen. Nylig oppgraderte Fiskumfoss har som eksempel en beregnet selvkost over 50 øre/kWh, noe som er en kraftig hodepine for kommunene i Namdalen som risikerer at videresalg av konsesjonskraft kjøpt til reell selvkost blir en stor utgift med dagens kraftpriser. 

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (20 timer siden):

I stedet for å se på det som en ekstra kompensasjon for oss som befolker den karrige, langstrakte og litt kalde landsdelen

Takk for jobben dere gjør, det er viktig. 

Hva tenker du om en hvdc kabel som går langs kysten nedover? Til Trondheim eller lenger. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Sjørøver skrev (10 minutter siden):

Takk for jobben dere gjør, det er viktig. 

Hva tenker du om en hvdc kabel som går langs kysten nedover? Til Trondheim eller lenger. 

Problemet med en hvdc kabel er at det blir fryktelig dyrt. Og enda dyrere dersom en skal "innom" mange plasser. 

Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (30 minutter siden):

Vi snakket litt om det tidligere i tråden. Jeg var i utgangspunktet positiv av prinsipielle grunner (det vil neppe være bra for min personlige lommebok før Melkøya er elektrifisert). Jeg tror det var @HF- som sa at det ville bli uforholdsmessig dyrt og økt energitap, så det ikke ga mening. Det virker som han har bedre kompetanse på det enn meg så jeg har trukket tilbake min positivitet og stiller meg nøytral inntil noen lager en større utredning på det.

Edit: Snakker om sola så skinner den :p

Endret av Simen1
  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Vi snakket litt om det tidligere i tråden. Jeg var i utgangspunktet positiv av prinsipielle grunner (det vil neppe være bra for min personlige lommebok). Jeg tror det var @HF- som sa at det ville bli uforholdsmessig dyrt og økt energitap, så det ikke ga mening. Det virker som han har bedre kompetanse på det enn meg så jeg har trukket tilbake min positivitet og stiller meg nøytral inntil noen lager en større utredning på det.

Edit: Snakker om sola så skinner den :p

Men eg ser appellen til hvdc. Det tar fryktelig lang tid å bygge kraftlinjer på land, fort 10 år med planlegging og bygging, og dei er gjerne upopulære. Kjapt og greit då å berre strekke opp en kabel i sjøen. 

Skrevet
29 minutes ago, HF- said:

Problemet med en hvdc kabel er at det blir fryktelig dyrt. Og enda dyrere dersom en skal "innom" mange plasser. 

https://www.nrel.gov/news/detail/program/2024/on-the-road-to-increased-transmission-high-voltage-direct-current

Historically, DC transmission was more cost-prohibitive and technically complex than HVAC lines, particularly for shorter lines of less than a few hundred miles. But recent advancements have made HVDC lines more affordable and beneficial to the grid.

Har noen nye tall?

Det nytter kun å komme med argumenter som var riktige for 20 år siden om de fortsatt er riktige.

Skrevet
farnol skrev (2 timer siden):

Denne beregnes som et gjennomsnitt av mange kraftverk, hvorav mange er gamle og nedbetalte. Utrolig nok er det mange som ikke kan eller vil forstå at det er helt umulig å bygge ut ny kraft til denne prisen. Nylig oppgraderte Fiskumfoss har som eksempel en beregnet selvkost over 50 øre/kWh, noe som er en kraftig hodepine for kommunene i Namdalen som risikerer at videresalg av konsesjonskraft kjøpt til reell selvkost blir en stor utgift med dagens kraftpriser. 

Kraftverkene har plikt til å tilby kommunene det gjelder konsesjonskraft etter hva jeg har skjønt, men er altså kommunene pliktig til å kjøpe konsesjonskraft? Dvs. at om det bygges ut vannkraft i kommunen så må kommunen begynne som "strømsalgbedrift" selv om de evt. ikke skulle ønske det?

Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (14 minutter siden):

Kraftverkene har plikt til å tilby kommunene det gjelder konsesjonskraft etter hva jeg har skjønt, men er altså kommunene pliktig til å kjøpe konsesjonskraft?

Her jeg bor har kommuner flere  muligheter. Selge videre(markedspris), selge til egne borgere og næring/industri(kun lokale priser) Kombinert begge deler. Kommuner tjener penger i alle tilfeller(stort sett). Så hvorfor avstå?

• Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (2 timer siden):

Her jeg bor har kommuner flere  muligheter. Selge videre(markedspris), selge til egne borgere og næring/industri(kun lokale priser) Kombinert begge deler. Kommuner tjener penger i alle tilfeller(stort sett). Så hvorfor avstå?

Hvis markedsprisen er 8 øre og konsesjonsprisen er 20 øre så er det vel en fordel å avstå? Om det er mulig da. 

Skrevet (endret)
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 timer siden):

Hvis markedsprisen er 8 øre og konsesjonsprisen er 20 øre så er det vel en fordel å avstå? Om det er mulig da. 

Sitat

Kommunen kan bruke konsesjonskrafta etter «eget skjønn».

https://konsesjonskraft.no/kva-er-konsesjonskraft/konsesjonskrafthandboka/

Vurdering av lønsemd
Dersom kraftverket skal levere konsesjonskraft til OED pris, er eit framtidig uttak pr. dato lønsamt. Dersom kraftverket skal levere konsesjonskraft til sjølvkostpris (heilt eller delvis) i medhald av konsesjonar som er gjevne før 1959, vert det henta  inn investeringsdata og prognose for driftskostnader frå konsesjonæren. Det må då gjerast eit anslag på middelproduksjon (delingsfaktoren) i samråd med konsesjonær. Dersom utrekna sjølvkostpris er høgare enn marknadsprisen, vert det førebels ikkje varsla uttak.

Saka vert då lagt til observasjon i ljos av utviklinga av marknadsprisen- det vert etablert rutinar på dette saman med  eventuell krafthandlar/forvaltar.

https://konsesjonskraft.no/kva-er-konsesjonskraft/konsesjonskrafthandboka/varsling/

Endret av Jarmo
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...