J-Å Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) 23 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said: Når man snakker om treghet i roterende masse så er det også over kort tid. Spiller ingen rolle om det er generatorer eller rene svinghjul. Ja, batterier med gode invertere bør kunne bidra betydelig lenger enn svinghjul til å holde frekvensen. Det er også gjort endel forsøk med vindmøller, hvor de bremses ned elektrisk for å levere ekstra energi kortsiktig. Men mens svinghjul og andre roterende masser er analoge, og veldig stabile, så vil elektroniske regulatorer veldig lett kunne føre til oscillasjoner. Tidsforsinkelse er den store bøygen for elektroniske regulatorer. Data må digitaliseres og prosesseres. Etterhvert som sanntidscomputere blir raskere, vil dette trolig bedre seg. Endret 19. mai av J-Å 1
sk0yern Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai sk0yern skrev (På 18.5.2025 den 23.25): https://e24.no/energi-og-klima/i/al97OM/trosser-skepsisen-kommer-til-aa-fortsette-havvindsatsingen Ser ut som det bare er velgerne som kan endre det her. Energiministeren er dum som et brød. Aasland er vel garantert en jobb der eller i lignende organisasjoner hvis han blir sparket til høsten. Samtidig i Nederland: https://www.reuters.com/business/energy/dutch-postpone-offshore-wind-farm-tenders-due-low-interest-2025-05-16/ Sitat The government said it was still looking into ways to reintroduce subsidies in its tenders for offshore wind farms, as prospective bidders are backing out of the current "zero subsidy" model. 2
sk0yern Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Forresten interessant å se på kraftflyten inn og ut av NO2 de siste dagene. Litt import midt på dagen, men flere timer der vi eksporterer til tross for at prisene er betydelig lavere i Danmark. Kanskje derfor vi klarer å holde rekordpriser i Sør-Norge? Kilde: https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#import-og-eksport 1
Jarmo Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai https://www.nrk.no/mr/statkraft-vil-bygge-nytt-aura-kraftverk-til-6-milliardar-kroner-i-sunndal-1.17424745?fbclid=IwY2xjawKZsW9leHRuA2FlbQIxMQBicmlkETBsc21yOHBMSno4MVAzdUFaAR4Ufps5962OFqAg7NV892HTY0AtS2bV1JIOleRAPD7dGiFP5qCemOJeXz_aEA_aem_YASna9sqm6SfdGTHQvwsKg 1
Jarmo Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai https://www.europower.no/okonomi/25-milliarder-forsvant-pa-ett-ar-dette-tjente-kraftkonsernene-i-fjor/2-1-1816709
sk0yern Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Fortsatt grei status i vannmagasinene, men det er mørke skyer i horisonten: Kraftprodusentene sitt "svar" er en foreløpig rekordeksport fra NO2? Vi får se hvordan dette går utover høsten, men at Norgespris blir populært i sør er nok temmelig sikkert. 3
sedsberg Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Tror aldri Norgespris kommer til å bli godkjent. Politikerne vet at da kommer det til å bli nesten like mye sløsing som det er i nord nå. 1
Jarmo Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) sedsberg skrev (11 minutter siden): Tror aldri Norgespris kommer til å bli godkjent. Politikerne vet at da kommer det til å bli nesten like mye sløsing som det er i nord nå. Er vel bedre å få et par øre pr. kilowatt enn å la vannet renne ut i havet.. Endret 23. mai av Jarmo 2
sedsberg Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai 14 minutes ago, Jarmo said: Er vel bedre å få et par øre pr. kilowatt enn å la vannet renne ut i havet.. Enda bedre å selge den dyrt til utlandet? Jo mindre vi i sør bruker jo mer kan de selge ut. Vinn-vinn!
Jarmo Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) Klovner hele gjengen i departement? https://e24.no/energi-og-klima/i/yE2jbJ/ikke-sikkert-norgespris-er-klar-i-oktober Endret 23. mai av Jarmo 2
Mannen med ljåen Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) Jarmo skrev (10 timer siden): Er vel bedre å få et par øre pr. kilowatt enn å la vannet renne ut i havet.. Problemet med å eksportere er ikke at vi får inntekter. Det kunne i teorien vært positivt. Nei, problemet med på eksportere, er at vi er forpliktet av de viktige, internasjonale avtalene, som alle nordmenn er kjempefornøyd med, og Norge er avhengig av, til å ha prissmitte. Prissmitte betyr at nordmenn må betale minst like mye for strømmen som folk i utlandet. Inntektene fra krafteksport dekker ikke engang strømstøtte, så det er like greit å droppe strømkrisen. Og så tapper vi magasinene raskere enn om det bare var nordmenn som brukte kraften. Vi har ikke nødvendigvis nok til hele Europa. Endret 23. mai av Mannen med ljåen
Jarmo Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai https://www.nrk.no/norge/dette-er-vinnarane-og-taparane-av-regjeringa-si-nye-straumordning-1.17427090
Gazer75 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Å låse målaren til "Norgespris" slik at neste eigar er tvinga inn i ordninga kan ikkje vere lov? Dette er jo ein sak for kvar enkelt forbrukar. Her må forbrukartilsynet på banen. Men staten kan vel gjer som dei vil. Skal ikkje forundre meg om det kan bli trøbbel med ESA her. 2
qualbeen Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Gazer75 skrev (9 timer siden): Å låse målaren til "Norgespris" slik at neste eigar er tvinga inn i ordninga kan ikkje vere lov? Dette er jo ein sak for kvar enkelt forbrukar. Her må forbrukartilsynet på banen. Men staten kan vel gjer som dei vil. Skal ikkje forundre meg om det kan bli trøbbel med ESA her. Bindingstid på fastpris-avtaler er ganske så vanlig. Jeg kan binde renten på boliglån, men må da binde meg mot X måneder/år. Det samme gjelder strøm. Hvordan fungerer dagens fastpris på strøm mtp flytting? En fellesnevner for de eksemplene jeg nevner over, er at avtalen kan brytes — mot et gebyr. Det blir vel sikkert slik med Norgespris også? 1
Gazer75 Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai qualbeen skrev (2 timer siden): Bindingstid på fastpris-avtaler er ganske så vanlig. Jeg kan binde renten på boliglån, men må da binde meg mot X måneder/år. Det samme gjelder strøm. Problemet er at Norgespris blir bunden til målaren og ikkje personen. Ville jo vere litt som at lånet var låst til huset og ny eigar må ta over lånet ved kjøp uansett. Slik det er foreslått så er målaren låst til Norgespris i eit år.
qualbeen Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai (endret) Gazer75 skrev (8 minutter siden): Problemet er at Norgespris blir bunden til målaren og ikkje personen. Ville jo vere litt som at lånet var låst til huset og ny eigar må ta over lånet ved kjøp uansett. Slik det er foreslått så er målaren låst til Norgespris i eit år. Hvordan går det hvis jeg signerer fastpris på strøm i Nord-Norge, for så å flytte til Kristiansand? Får jeg med meg avtalen, eller er den låst til gamle-huset? (Altså ikke med NorgesPris; jeg tenker på vanlig fastpris på strøm.) Hva med kabel-TV og internett? Kanskje ikke så vanlig med binding på dette, men si jeg fikk en god deal ved å binde meg for to år. Er dette også noe jeg kunne tatt med på flyttelasset? Endret 25. mai av qualbeen
Gazer75 Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai qualbeen skrev (Akkurat nå): Hvordan går det hvis jeg signerer fastpris på strøm i Nord-Norge, for så å flytte til Kristiansand? Får jeg med meg avtalen, eller er den låst til gamle-huset? Norgespris vil vere på målaren. Du har ikkje Norgespris med din straumleverandør, den går via nettselskapet. Du vil fortsatt ha ein straumleverandør og avtale med denne. Norgespris vil bli administrert av nettselskapet som i dag. Er spotprisen over 50 øre (inkl mva) så får du det som er over trekt frå på nettleiga. Er spotprisen under så blir det som manglar opp til 50 øre bli lagt til. Om leverandøren av internett og TV også kan levere der du flyttar til så vil du behalde avtalen. Men dette er jo ikkje så veldig vanleg. Dei fleste er veldig lokale og eig fiberen sjølve.
Jarmo Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/norge-fyrer-for-kraka-milliardene-strommer-ut-av-utette-bygg/o/5-95-2448275?fbclid=IwY2xjawKgbN9leHRuA2FlbQIxMQBicmlkETBsc21yOHBMSno4MVAzdUFaAR7Dt1On3yrTi-Fzsf42QgtA7TewOpXjHToqUPr3WnF-EGRiVJ9C4nz-2YKYsw_aem_z8GrSkvQb9DmAw0tCZfZZw
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå