Gå til innhold

Meningsmåling om strømsparing i Sør-Norge


Simen1

Meningsmåling om strømsparing i Sør-Norge, område NO1, NO2 og NO5  

29 stemmer

  1. 1. Hvilke nye tiltak gjør du i NO1, NO2 og NO5 for å spare strøm (kWh) nå, som du ikke gjorde for et år siden?

    • Kortere dusjer, nytt sparedusjhode, kaldere vann enn før, mindre bruk av badekar etc
      11
    • Justert ned termostatene i forhold til før eller nedjustert ventilasjon
      12
    • Holder dører og vinduer mer igjen, bruker gardinene mer
      6
    • Endret matlaging så det gir mindre energibruk eller mindre oppvask
      6
    • Bruker klær mer før de vaskes, tørker klær mer ute
      8
    • Slår av lyset mer enn før og andre lys-besparelser
      10
    • Bruker elbilen mindre enn før
      1
    • Kjøpt ny varmepumpe, solceller eller annet teknisk utstyr for å spare kWh det siste året
      2
    • Kjøpt nye vinduer, dører eller etterisolering det siste året
      1
    • Følger med på prisene og flytter energibruk til når strømmen er billigere, i større grad enn før
      13
    • Ingenting
      7
  2. 2. Hvor mye vil du anslå dine nye eller økte tiltak reduserer energibruken (kWh) på årsbasis? Gjelder kun de som bor i NO1, NO2 og NO5.

    • Bruker nok over 1% mer strøm (kWh) nå enn før
      0
    • Bruker nok like mye strøm (kWh) som før (+/- 1%)
      11
    • Bruker nok 1-4% mindre strøm (kWh) enn før
      5
    • Bruker nok 5-10% mindre strøm (kWh) enn før
      8
    • Bruker nok 11-20% mindre strøm (kWh) enn før
      2
    • Bruker nok over 20% mindre strøm (kWh) enn før
      3
  3. 3. Hvor mye MER betalte du i NO1, NO2 eller NO5 i strøm (energiregning eks nettleie) i juli 2022 enn i juli 2021? Sjekk nettbanken! Hopp over hvis du ikke sjekker.

    • Under 50% mer
      8
    • 50-99% mer
      5
    • 100-149% mer
      6
    • 150-199% mer
      2
    • Over 200% mer
      8

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 29. sep. 2022, 22:01

Anbefalte innlegg

TU: Hva bruker mest strøm hjemme hos deg? Panelovner og dusjing er viktige stikkord.

Hvilke tiltak gjør du for å spare strøm (kWh) og hvor godt vil du anslå det virker?

Jeg bor ikke i NO1, NO2 eller NO5 så jeg kvalifiserer ikke for å svare. Hensikten med tråden er å få et inntrykk av om folk handler omtrent likt eller om det er stor spredning i tiltak og virkning. Beklager litt lange tekster, det er for å redusere mulige misforståelser.

Til deg i NO3 og NO4: Trykk knappen "Vis resultater" i stedet for "Send inn stemme"

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har ikke gjort noen tiltak på strømforbruk, men på effektsiden har vi justert ned ladestrøm til bilen samt avbryter lading om en når 4kWh/h for å unngå å gå opp ett trinn.

Strømregning kom på 2800 kroner sist måned, men strømstøtten er på 2200. Så det er ikke så galt, totalt må vi vell ut med 1500 kroner for ca 1000kWh.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Juli '21:
Strøm: 534,03
Nettleie: 414,66
Forbruk: 578 kWt
Strømpris: 77,90 øre

Totalt: 948,69 (164,21 øre/kWt)

 

Juli '22:
Strøm: 733,61 (+ 37 %)
Nettleie: 364,43 (- 14 %)
Forbruk: 353 kWh (- 15 %)
Strømpris: 207,56 øre (+ 166 %)
Strømstøtte: -342,48

Totalt: 755,56 (214,04 øre/kWt) / - 20 % (+ 30 %)

Totalt uten strømstøtte: 1 098,04 (311,06 øre/kWt) / + 16 % (+ 89 %)

 

Strømsone N05. Boligtype: rekkehus (55 m2, bygd på 70-tallet). Hittil i år har jeg brukt 2 781 kWt. Elbil-lading går via borettslag, så det er ikke medregnet her. Har allerede kuttet på bruk av lys, varmekabler, varmtvann, +++, så ikke lett å få lavere forbruk enn dette.  I vinder kommer mesteparten av fyringen til å foregå med gass da jeg ikke har vedovn.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
August 2022 150,30
Juli 2022 433,76
Juni 2022 447,66
Mai 2022 586,62
April 2022 695,01
Mars 2022 821,15
Februar 2022 918,74
Januar 2022 935,71
Desember 2021 1221,82
November 2021 831,28
Oktober 2021 737,37
September 2021 554,95
August 2021 319,98
Sum 8654,35
 
 
Ca. 70kvm Varmepumpe og vedovn, 2 personer. Horisontal 2 mannsbolig. Stort bad med varmekabler og varmvannstank i samme rom(80 liter, aldri tom for varmtvann) Utebod med innlagt strøm. Alle lamper LED. 2-3 datamaskiner på nesten hele tiden, 2 bærbare med store skjerm. Ekstra frysebox og terassevarmer brukes av og til(max 800W) 3 TV-er 2 inne, en ute. Airfryer el-grill osv..
Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Strømprisen i NO1 nå (inklusive støtte) er praktisk talt den samme som for ett år siden: 94 øre i august i fjor mot ca 120 øre (anslagsvis)  i dag.

Så hvorfor skal man egentlig forvente at det blir gjort noen videre sparetiltak, en slik minimal forskjell er neppe nok til å flytte nåla noe videre, særlig når strømforbruk på sommeren gjerne er noe begrenset uansett.

Lenke til kommentar

Bruker ikke noe mere strøm enn ellers, når jeg bruker strøm. Men nå bruker jeg skrekkelig lite pga liten leilighet med fyring og varmtvann inkludert. Jeg jobber dog turnus, så utnytter dette til å flytte endel strømbruk til natt, da dette lønte seg, til å å utnytte prisfallene som dukker opp innimellom.

Hadde likevel nesten dobbelt så mye i strømbruk i Juli i år, sammenlignet med Juli i fjor. Dette kan dog veldig greit forklares med at jeg bare var bortreist noen få dager under årets ferie, mot å nesten ha vært borte mer enn jeg har vært hjemme, året før. I rene tall vil det si at jeg økte fra ca 265 kWh til 404 i år.

Ser jeg oversikten bakover, så ligger jeg normalt rundt 400, med noen merkelig lave tall for februar, der jeg lå ned mot 200 kWh. Faktisk lå de 3 første månedene i år, en god del lavere enn normalforbruket, uten at jeg klarer å forklare hvorfor.

EDIT: NO1 (Oslo)

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

 

Har alltid brukt den strømmen jeg har hatt bruk for uten å kunne kalle dette for sløsing. Jeg blir heller litt irritert når man kjøper seg en ny elektrisk ting som ikke går an å slå ordentlig av, men står på stanby. Det koster ikke meg noe større (5%?), men det totale forbruket på landsbasis blir helt annerledes. Så hva kan jeg bidra med? Kjøpe en ledningebryter å sette på, da slukker i hvert fall standbylyset? Har en touchlampe som dimmer og slår seg av og på bare ved å ta på metallet på den, men da jeg målte den, brukte den omtrent halvparten av hva en tilsvarende ledlyspære på 5.4w (40w) når den var i av modus.

Så det er ikke mitt forbruk det kommer an på, men disse smarte dingsene man får kjøpt nær sagt alle steder og som mange ikke er riktig klar over drar strøm uten å vite det. 

strømforbruk, Flatskjerm | Bør du trekke ut støpselet? (nettavisen.no)

Hva bruker mest strøm? | Strøm.no (xn--strm-ira.no)

Lenke til kommentar

Har redusert på dusjing,spiser mindre varmmat, endret tid for klesvask/oppvask og bruker kortprogrammene på kles/oppvaskmaskin.  Har redusert  på gulvvarme (70 m2 vertikaldelt tomannsbolig fra 1991, varmekabler i alle rom). Endrer ikke på lysbruk, lyspærene bruker så lite strøm allikevel. Har utsatt å installere vedovn, så det blir gulvovn med vifter som oppvarming til vinteren + litt gulvvarme.  Strømregninga får bare bli som den blir, blir det styggkaldt, så får jeg flytte seng og tv inn på datarommet og bo der med levelig innetemperatur (og ha resten av leil. på 15-16 grader).

Det er bare å håpe på nok en mild og kort vinter på østlandet !

Endret av Gufi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...