Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er också en rätt stor forskjell att göra sig av med politiker som kommer med en del ideer som går emot partiets åsikter och vad som anses ok för en politiker at si jämfört med att försöka kansellera en artist eller skådespelare för liknade ideer. 

En AP politiker som kommer med en massa Trump propagande kommer antagligen snart bli av med jobbet utan att det kan anses som kansellering medans det att försöka tysta en artist som kommer med samma propaganda kan anses vara kansellering. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

Hvis en person som fronter meninger om at skytevåpen er bra og at enhver dolt har en gudegitt rett til våpen, som sier at noen bør betale kausjonen for folk som angrep hans politiske motstandere og unnskylder dem, blir skutt av en dolt...

...så skal lederen for en fabrikk som er totalt annet land og en helt totalt annen sfære og næring, fabrikk versus influncere, sparkes fordi han ler av ironien..?

Igjen. Ta en pause og tenk litt frem til i kveld.

Ja, jeg synes det. Men du synes tydeligvis det er bedre at alle hopper ned i grisebinga i steden for å holde seg for god til det.
Jeg har vel kanskje bare et høyere moralsk kompass enn deg i så måte ved at jeg synes man ikke skal tøyse med/le av at folk dør.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 minutes ago, Red Frostraven said:

Hvis en person som fronter meninger om at skytevåpen er bra og at enhver dolt har en gudegitt rett til våpen, som sier at noen bør betale kausjonen for folk som angrep hans politiske motstandere og unnskylder dem, blir skutt av en dolt...

...så skal lederen for en fabrikk som er totalt annet land og en helt totalt annen sfære og næring, fabrikk versus influncere, sparkes fordi han ler av ironien..?

Igjen. Ta en pause og tenk litt frem til i kveld.

Har spurt tidigare men har det hänt att du svarar på det folk faktiskt skriver? Möjligt att det har hänt noen gang men det över er ju nok ett eksempel på där du ikke vågar/klarar av att svara på det folk skriver utan istället gör din egen liknelse som du av noen anledning verkar tro folk gidder svara på.  

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
wampster skrev (56 minutter siden):

Hun ble ikke kanselleret. Hun ble bedt (av Rødt) om å tre av. Noe hun gjorde. 

Noe av begrunnelsen jeg ser mange brukte når det visstnok var "venstresiden" som brukte kansellering som ett våpen var at det ble brukt gjennom det sosiale presset fra f.eks SOME og MSM, det samme presset som nå utøves mot rødt å kaur, altså kansellering akkurat sånn som vi kjenner det, er det faen så fortjent? Selvfølgelig, men det er uansett akkurat det samme, det er som jeg har sagt fra dag en, woke kulten er to sider av samme mynt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
fredrik2 skrev (3 timer siden):

Har spurt tidigare men har det hänt att du svarar på det folk faktiskt skriver? Möjligt att det har hänt noen gang men det över er ju nok ett eksempel på där du ikke vågar/klarar av att svara på det folk skriver utan istället gör din egen liknelse som du av noen anledning verkar tro folk gidder svara på.  

La oss se hva som skjer om jeg svarer:

Det er totalt upassende om en leder kommer med flåsete uttalelser om ofre som dør i bedriften han leder, i og med at ofrene var ofre under en bedrift han selv hadde et overordnet ansvar for.

...så hva gir denne informasjonen om hva jeg mener om det hypotetiske eksempelet oss av verdi relevant til situasjonen vi diskuterer?

Jeg gleder meg til å høre poenget -- slik at jeg kan få forstå hva du snakker om når du kritiserer meg for å hoppe over leken og gå rett til konklusjonene som til slutt følger -- og få korrigert forestillingen min om at analogien jeg omformulerte bare var jævlig dårlig.

Om analogien brukeren ønsket svar på viser seg å bare være jævlig dårlig er jo det også jævlig synd for forestillingen din om at jeg ikke svarer på hva folk spør om, da dette er den eksakte grunnen til det, om jeg har rett, og det ikke er noe dypere filosofisk argument som følger av den opprinnelige analogien jeg omformulerte.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (29 minutter siden):

Det er totalt upassende om en leder kommer med flåsete uttalelser om ofre som dør i bedriften han leder, i og med at ofrene var ofre under en bedrift han selv hadde et overordnet ansvar for.

Du svarte ikke på spørsmålet riktignok, så kanskje du ikke kan lese eller norsk forståelsen din ikke er den du tror den er (du liker jo å komme med slike uttalelser, hvorfor skal du være den eneste...?)

Spørsmålet var:
Om det hadde ført til at han/hun ble avskjediget. Er det å bli kansellert i dine øyne?

edit:  Ta en pause og tenk litt frem til i kveld du

Endret av wampster
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
wampster skrev (10 minutter siden):

Du svarte ikke på spørsmålet riktignok, så kanskje du ikke kan lese eller norsk forståelsen din ikke er den du tror den er (du liker jo å komme med slike uttalelser, hvorfor skal du være den eneste...?)

Spørsmålet var:
Om det hadde ført til at han/hun ble avskjediget. Er det å bli kansellert i dine øyne?

edit:  Ta en pause og tenk litt frem til i kveld du

Per definisjon, med mindre personen sparkes på grunn av at situasjonen oppstod, som øverste ansvarlige.

En definisjon jeg allerede ga.

"ta avstand fra og ekskludere eller boikotte en offentlig person, en institusjon e.l. med begrunnelse i at vedkommende har meninger som bryter radikalt med det er som er kulturelt akseptabelt"

https://naob.no/ordbok/kansellere

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Skrevet
48 minutes ago, Red Frostraven said:

La oss se hva som skjer om jeg svarer:

...så hva gir denne informasjonen om hva jeg mener om det hypotetiske eksempelet oss av verdi relevant til situasjonen vi diskuterer?

Jeg gleder meg til å høre poenget -- slik at jeg kan få forstå hva du snakker om når du kritiserer meg for å hoppe over leken og gå rett til konklusjonene som til slutt følger -- og få korrigert forestillingen min om at analogien jeg omformulerte bare var jævlig dårlig.

Om analogien brukeren ønsket svar på viser seg å bare være jævlig dårlig er jo det også jævlig synd for forestillingen din om at jeg ikke svarer på hva folk spør om, da dette er den eksakte grunnen til det, om jeg har rett, og det ikke er noe dypere filosofisk argument som følger av den opprinnelige analogien jeg omformulerte.

Tycker man kan svara på det folk skriver i stället för att anta en massa om hur dålig eller dum osv den er. Nu klarade du ikke ens av att svara första gangen på detta heller.

Är endå intressant at veta vad forskjelliga folk menar med kansellering. Tvivlar på att så många förutom du tycker att det aktuella tillfället är en form av kansellering. Tycker inte heller definitionen du gav passar speciellt bra in på en företagsledare som uppför sig dåligt i samband med en sak i hans bedrift. 

Er ju som när noen kommer med spörsmål om hur du ser på det Rowling står för och det enda du svarar er att hon er transfob eller liknande.  Ignorerar spörsmålet och drar dina egna slutsatser. 

• Liker 2
Skrevet
fredrik2 skrev (5 minutter siden):

Är endå intressant at veta vad forskjelliga folk menar med kansellering. Tvivlar på att så många förutom du tycker att det aktuella tillfället är en form av kansellering. Tycker inte heller definitionen du gav passar speciellt bra in på en företagsledare som uppför sig dåligt i samband med en sak i hans bedrift. 

Hvilken ordboksdefinisjon bruker du da..?

Hvorfor sier du 'oppfører seg dårlig', fremfor 'sier noe som ikke er sosialt akseptabelt'..?

• Liker 1
Skrevet
17 minutes ago, Red Frostraven said:

Hvilken ordboksdefinisjon bruker du da..?

Hvorfor sier du 'oppfører seg dårlig', fremfor 'sier noe som ikke er sosialt akseptabelt'..?

Hvis jag bruker definitionen som du gav så skulle jag ikke si att det aktuella eksemplet var en form av kansellering. Att sparka noen fra jobbet för noe personen har snakkat om noe internt kallar jag ikke "ta avstand fra og ekskludere eller boikotte en offentlig person, en institusjon e.l. med begrunnelse  ... "

• Liker 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (37 minutter siden):

Per definisjon, med mindre personen sparkes på grunn av at situasjonen oppstod, som øverste ansvarlige.

En definisjon jeg allerede ga.

"ta avstand fra og ekskludere eller boikotte en offentlig person, en institusjon e.l. med begrunnelse i at vedkommende har meninger som bryter radikalt med det er som er kulturelt akseptabelt"

https://naob.no/ordbok/kansellere

Nå var ikke spørsmålet om definisjonen.. Spørsmålet var:

I så fall, hvis jeg offentlig hyller noen som dreper en person (evt spøker om den/de som har blitt drept), f.eks. Hamas lederen (ofrene) og får sparken så er det i følge deg snakk om en kansellering?

Har jeg da også blitt utsatt for en krenkelse av min ytringsfrihet i dine øyne?

• Liker 2
Skrevet
wampster skrev (49 minutter siden):

Nå var ikke spørsmålet om definisjonen.. Spørsmålet var:

...om det er 'meninger som bryter radikalt med det er som er kulturelt akseptabelt' ... av en mann i hans posisjon, altså, gitt de sosiale forventningene man har til personen..?

Ja.

Det er akkurat hva det er.

Det er hva det kansellering alltid har vært.

Reaksjoner på brudd på sosiale forventninger og normer.

fredrik2 skrev (50 minutter siden):

"e.l."

'Eller lignende' gjør et tungt løftet i setningen.

Cancel culture is a cultural phenomenon in which an individual thought to have acted or spoken in an unacceptable manner is ostracized, boycotted, shunned or fired, often aided by social media.[1][2][3][4] This shunning may extend to social or professional circles—whether on social media or in person—with most high-profile incidents involving celebrities.[5] Those subject to this ostracism are said to have been "canceled".[6][7][a]

https://en.wikipedia.org/wiki/Cancel_culture

Venner kan bli kansellert av andre venner fra vennegruppen, om de mener noe som ikke er sosialt akseptabelt.

...

Men, har dere noe poeng ut over å kverulere om definisjoner og demonstrere at dere er helt totalt ukjent med fenomener som opptrer i naturlig i  samfunnet som del av våre sosiale instinkter, og har eksistert i tusener av år..?

https://www.nytimes.com/2020/12/03/t-magazine/cancel-culture-history.html

...forstår du at jeg bare hoppet over denne blindveien, for å diskutere noe som er nærmere den reelle problemstillingen nå, for å slippe å havne i slike ubrukelige semantiske diskusjoner hvor dere uansett kommer til kort..?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
9 minutes ago, Red Frostraven said:

...forstår du at jeg bare hoppet over denne blindveien, for å diskutere noe som er nærmere den reelle problemstillingen nå, for å slippe å havne i slike ubrukelige semantiske diskusjoner hvor dere uansett kommer til kort..?

Nei, tycker du alltid av noen anledning kommer till ubrukelige semantiske diskusjioner der du alltid kommer til kort. 

Begynte ikke just denna diskussione med att du tyckte att alla borde skrika kansellering når en ungdomsleder gør bort sig och får sparken eftersom folk er skeptiska till annan kansellering? 

• Liker 3
Skrevet
Red Frostraven skrev (7 timer siden):

Amrit Kaur har blitt kansellert av strenge regler for hva somer lov til å mene, så hvor er dere som mener at ytringer -- uansett hvor smakløse -- bør beskyttes..?

Dette er jo eksplisitt hva folk insisterer på at Woke kanselleringskultur er.

Å hjelpe meg for en rar sammenligning. Hun uttaler seg ikke bare på egne vegne men for Rød Ungdom som organisasjon. Når hun da utviser ekstreme holdninger gang på gang og latterliggjør/hoverer over politisk motiverte drap så er dette heldigvis ikke i tråd med de verdiene Rødt eller RU står for - derfor måtte hun gå.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (21 minutter siden):

Å hjelpe meg for en rar sammenligning. Hun uttaler seg ikke bare på egne vegne men for Rød Ungdom som organisasjon. Når hun da utviser ekstreme holdninger gang på gang og latterliggjør/hoverer over politisk motiverte drap så er dette heldigvis ikke i tråd med de verdiene Rødt eller RU står for - derfor måtte hun gå.

Jeg kan svare på Red Frostraven sine vegene på den her. 

Hun måtte ikke gå, hun ble kansellert

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (41 minutter siden):

Og hva eksakt sa hun som gjør at du mener at hun fortjener moralsk fordømmelse, hva har hun sagt som bryter med regler for hva som er lov til å mene..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (3 minutter siden):

Og hva eksakt sa hun som gjør at du mener at hun fortjener moralsk fordømmelse, hva har hun sagt som bryter med regler for hva som er lov til å mene..?

Du får sende en mail til Sneve Martiniussen og Mimir hvis du enda ikke har fått det med deg hvorfor hun måtte gå

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
wampster skrev (31 minutter siden):

Jeg kan svare på Red Frostraven sine vegene på den her. 

Hun måtte ikke gå, hun ble kansellert

Per anti-woke sin definisjon, og per enhver ordboksdefinisjon og wikipedia sin definisjon -- og per hva kanselleringskultur faktisk er som sosialt fenomen.

Helt riktig.
Og det er ikke mine vegne, det er på vegne av enhver oppegående voksen som faktisk forstår hva ord betyr og hvordan sosialt samspill faktisk fungerer.

Merk dog at jeg ikke selv ville bruke ordet 'kansellert' under noen omstendigheter, da samlebetegnelser som beskriver fenomener som beskrives bedre med andre ord beskrives bedre med andre ord.

Hun ble bedt om å gå fordi hennes fremtreden fremstod insensitivt ovenfor konservative.

Det hun sa var:

"Folkens, Charlie Kirk døde, folkens"
"Jeg synes det er så kjipt"
"Hva skjedd- hva skjedde med demokratiet?"
"Åååhnei!"

DukeNukem3d skrev (11 minutter siden):

Du får sende en mail til Sneve Martiniussen og Mimir hvis du enda ikke har fått det med deg hvorfor hun måtte gå

Se svaret over.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (8 minutter siden):

Per anti-woke sin definisjon, og per enhver ordboksdefinisjon og wikipedia sin definisjon -- og per hva kanselleringskultur faktisk er som sosialt fenomen.

Helt riktig.
Og det er ikke mine vegne, det er på vegne av enhver oppegående voksen som faktisk forstår hva ord betyr og hvordan sosialt samspill faktisk fungerer.

Merk dog at jeg ikke selv ville bruke ordet 'kansellert' under noen omstendigheter, da samlebetegnelser som beskriver fenomener som beskrives bedre med andre ord beskrives bedre med andre ord.

Hun ble bedt om å gå fordi hennes fremtreden fremstod insensitivt ovenfor konservative.

Er det noen frontfrigurer eller politikere på vestresiden som har blitt henrettet i det siste på lyse dagen under en sivilise debatt hvor folk på høyresiden har kost seg over mordet som du kan sidestille med dette?

Eller er det bare vanlig støy som går på at folk på høyre siden protesterer og kaller det idiotisk kansellering når noen mister jobber sin om de sier at kvinner er født med en vagina?

Men det er vel kanskje sidestilt som samme sak?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...