Gå til innhold

Bank ID på mobil fases ut


Delvis

Anbefalte innlegg

ali q skrev (4 timer siden):

LastPass uten problemer på mobilen (orker ikke få henne over på Bitwarden)

Disse tjenestene er vel online-baserte hvis jeg husker rett?
Det er noe jeg holder meg unna hvertfall når det gjelder passord. Det hadde vært fint hvis man kunne lagre passord lokalt i Firefox også på mobil, slik du kan på PC. Men det går ikke tror jeg. Der er vel ingen tilgang til profilmappen heller på mobil, sånn at du kan ta back up av Key4 og Logins.json.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Ang. det med å bruke like passord ulike steder, hvis man ikke bruker en manager, så går det kanskje an å ha et langt passord med mange sett med tegn-typer (store og små bokstaver, tall og spesialtegn), og heller forandre på de bittelitt, f.eks. med bare ett tegn, fra sted til sted. For hvis passord lekkes/stjeles så tror jeg ikke dette er typen som forsøker å gjette seg frem til passord hvis det de stjal ikke virker andre steder. Da skal det nok mer "interesse" til?

Kanskje et mulig produkt er en fysisk hardware password wallet. Som man må plugge inn fysisk for å åpne og krever passord. Men hvis man har en online password manager som krever tofaktorautentifisering f.eks. med tekstmelding, så er nok det bra nok for de fleste. Folk som sitter på store forretningshemmeligheter eller noe innen etterretning bruker sikkert ikke dette.

Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (13 minutter siden):

Men hvis man har en online password manager som krever tofaktorautentifisering f.eks. med tekstmelding, så er nok det bra nok for de fleste.

Det er sikkert bra nok, sånn sett. Det jeg tenker, er at da må man stole på de som administrerer tjenesten, for jeg går ut fra at de kan ta seg inn på din konto, om de skulle ønske?
Skal sikkert mye til at de går til det skritt å gjøre det da, er ikke sikker på om de kan det heller, men vi må kanskje regne med det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
4 minutes ago, Delvis said:

Det er sikkert bra nok, sånn sett. Det jeg tenker, er at da må man stole på de som administrerer tjenesten, for jeg går ut fra at de kan ta seg inn på din konto, om de skulle ønske?
Skal sikkert mye til at de går til det skritt å gjøre det da, er ikke sikker på om de kan det heller, men vi må kanskje regne med det.

Det kan de sikkert teknisk, men hvis man f.eks. bruker Google eller Apple, hvorfor skulle de ta seg inn på din konto siden de allerede vet alt som er på den via cookies. De har jo også milliarder av brukere, som er helt ukjente for dem. Men som sagt, hvis man har forretningshemmeligheter eller etterretningshemmeligheter, de folka bruker neppe dette.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Disse tjenestene er vel online-baserte hvis jeg husker rett?
Det er noe jeg holder meg unna hvertfall når det gjelder passord. Det hadde vært fint hvis man kunne lagre passord lokalt i Firefox også på mobil, slik du kan på PC. Men det går ikke tror jeg. Der er vel ingen tilgang til profilmappen heller på mobil, sånn at du kan ta back up av Key4 og Logins.json.

Bitwarden kan hostes av deg selv (og dermed begrenses slik du selv måtte ønske, uansett om du ønsker din Bitwarden server tilgjengelig på Internett, kun på LAN eller kun på spesfikke klienter) hvis du ikke vil la noen andre holde på dine passord, og kildekoden er open source så du selv kan gå gjennom den..

Edit: Og Keepass er en standalone installasjon per klient, altså ikke online-basert eller så mye som lokalt-nettverk-basert (med mindre du lagrer database-filen i en delt mappe på nettverket).

Endret av ali q
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ali q skrev (4 timer siden):

Hun lagde sin egen konto ja, og hun har selv lagt inn passordene sine der, men det var jeg som tipset henne om å gjøre det etter at hun måtte ha hjelp til å gjenopprette passord på diverse sider fordi den lille blå boken hun brukte ofte ble byttet ut med en ny blå tom notatbok. Siden jeg bor på andre siden av Kongeriket så tror jeg det ville vært umulig for meg å fange opp hver eneste gang hun registrerer seg et sted og fanget opp hvilket passord hun valgte..

Så initiert av deg.. Den boken er nok mer normalen og den hjelper lite når den ligger hjemme å de skal logge inn andre steder. Uansett poenget mitt står ved at dette er mye mer kølete alene pga passord. På toppen av dette er det også plattform avhengig så har man ikke smart telefon med android/iphone er man også utelukket noe man ikke var med den gamle løsningen.

Lenke til kommentar

Nåværende løsning for Bank ID er noe av det mest effektive og smertefrie jeg har vært borti. Klikk "ok" på dialogboksen med de to kodeordene, tast selvvalgt kode, ferdig. 

Å gå over til en app virker helt meningsløst. Det er vel helst noen som har fått et budsjett på X millioner og måtte ha noe å bruke det på.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
minim skrev (2 timer siden):

Så initiert av deg.. Den boken er nok mer normalen og den hjelper lite når den ligger hjemme å de skal logge inn andre steder. Uansett poenget mitt står ved at dette er mye mer kølete alene pga passord. På toppen av dette er det også plattform avhengig så har man ikke smart telefon med android/iphone er man også utelukket noe man ikke var med den gamle løsningen.

Med den argumentasjonen så er også brukeren så idiot at de ikke bruker BankID utenfor en stasjonær PC fra 2002, så det å bruke det på farten er en ikke-sak. Og hvis man er så tett i pappen så er også det å sette opp PIN-kode på BankID på Mobil for krevende.. Og meg bekjent er det ingen som har sagt at fysisk kodebrikke skal forsvinne helt? Olga på 97 kan fortsatt trykke på sin fysiske brikke..

  

:utakt skrev (2 timer siden):

Nåværende løsning for Bank ID er noe av det mest effektive og smertefrie jeg har vært borti. Klikk "ok" på dialogboksen med de to kodeordene, tast selvvalgt kode, ferdig. 

Å gå over til en app virker helt meningsløst. Det er vel helst noen som har fått et budsjett på X millioner og måtte ha noe å bruke det på.

 

Eller kan det ha noe med at verden går bort ifra fysiske SIM-kort og dagens BankID på Mobil-løsning ikke støtter eSIM? Og det faktum at visse tilbydere krever betalt som en direkte kostnad av brukeren hver gang de bruker BankID på mobil (som om det var 1997 og man betaler for ringeminutter og SMS'er)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, John-B said:

Bedre brukeropplevelse my ass... 

Jeg testet:

BankID via App: 3 steg, totalt 30 sekunder. 

BankID på mobil: 2 steg, totalt 18 sekunder. 

Den nye løsningen er altså over 50% tregere for meg. 

Ser ut til at det er endringer på gang som skal løse disse problemene. Jeg mistenker at folk klager før løsningen faktisk er på plass og opperativ.

Vanligvis har jeg (via Sparebank1 sin engangskode-app, eller "digital kode-brikke" om du vil) måttet hente opp kode i app og deretter tastet inn BankID passordet mitt.

Ved en betaling i går kveld så var spørsmålet i app-en endret til "vil du bekrefte kjøp X på kr. Y hos Z" og jeg tastet ikke en eneste kode noen plass. FaceID på telefon og det var alt som skulle til for hele prossessen. (kjøp på PC og ingen autoutfylling av passord)
Tidligere betalinger hos samme bedrift har vært som nevnt tidligere, med både engangskode og BankID passord etter godkjent kode.

Så min opplevelse tilsier det motsatte av hva du fant.

Tidligere SB1 App - 3 steg X sekunder

Nå (i samme app) -  1 steg bestående av å se på telefonen og trykke ja på spørsmålet.

Lenke til kommentar
horrorr skrev (20 minutter siden):

Ser ut til at det er endringer på gang som skal løse disse problemene. Jeg mistenker at folk klager før løsningen faktisk er på plass og opperativ.

Vanligvis har jeg (via Sparebank1 sin engangskode-app, eller "digital kode-brikke" om du vil) måttet hente opp kode i app og deretter tastet inn BankID passordet mitt.

Ved en betaling i går kveld så var spørsmålet i app-en endret til "vil du bekrefte kjøp X på kr. Y hos Z" og jeg tastet ikke en eneste kode noen plass. FaceID på telefon og det var alt som skulle til for hele prossessen. (kjøp på PC og ingen autoutfylling av passord)
Tidligere betalinger hos samme bedrift har vært som nevnt tidligere, med både engangskode og BankID passord etter godkjent kode.

Så min opplevelse tilsier det motsatte av hva du fant.

Tidligere SB1 App - 3 steg X sekunder

Nå (i samme app) -  1 steg bestående av å se på telefonen og trykke ja på spørsmålet.

Da bør de ikke rasle med sablene om at gammel løsning forsvinner før ny løsning er testet og på plass..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ali q skrev (1 time siden):

Med den argumentasjonen så er også brukeren så idiot at de ikke bruker BankID utenfor en stasjonær PC fra 2002, så det å bruke det på farten er en ikke-sak. Og hvis man er så tett i pappen så er også det å sette opp PIN-kode på BankID på Mobil for krevende.. Og meg bekjent er det ingen som har sagt at fysisk kodebrikke skal forsvinne helt? Olga på 97 kan fortsatt trykke på sin fysiske brikke..

  

 

Eller kan det ha noe med at verden går bort ifra fysiske SIM-kort og dagens BankID på Mobil-løsning ikke støtter eSIM? Og det faktum at visse tilbydere krever betalt som en direkte kostnad av brukeren hver gang de bruker BankID på mobil (som om det var 1997 og man betaler for ringeminutter og SMS'er)?

Nei. De husker gjerne knapt å ha brukt den gamle tungvindte løsningen. Poenget mitt om at det nå blir VANSKELIGERE å logge inn med bankid står og du kan argumentere deg gul å blå på at det virker, men som en demonstrerte over her så tar det også dobbelt så lang tid å bruke som den gamle løsningen. Dette er om du i det hele tatt husker passordet. Det kan Olga på 97, men hun kan ikke lenger logge enkelt på med sin doro med en pin kode. Hun må nå en tur på elkjøp å kjøpe seg en telefon hun egentlig ikke trenger, laste ned en app hun egentlig ikke vet hvor hun finner, finne frem sitt gamle passord sist brukt i 2010 og så logge inn på den doble tiden av det hun før kunne med doroen sin.

Såklart kan det ha med det å gjøre, men man må ikke lage en dårligere løsning selv om man skal bort i fra en gammel en.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 timer siden):

Nåværende løsning for Bank ID er noe av det mest effektive og smertefrie jeg har vært borti. Klikk "ok" på dialogboksen med de to kodeordene, tast selvvalgt kode, ferdig. 

Å gå over til en app virker helt meningsløst. Det er vel helst noen som har fått et budsjett på X millioner og måtte ha noe å bruke det på.

Jeg leste et sted at "gammel" bank-ID vil fungere til du må bytte/aktivere et nytt SIM-kort. Er et korrekt?

Lenke til kommentar
On 7/29/2022 at 12:23 PM, horrorr said:

Ser ut til at det er endringer på gang som skal løse disse problemene. Jeg mistenker at folk klager før løsningen faktisk er på plass og opperativ.

Vanligvis har jeg (via Sparebank1 sin engangskode-app, eller "digital kode-brikke" om du vil) måttet hente opp kode i app og deretter tastet inn BankID passordet mitt.

Ved en betaling i går kveld så var spørsmålet i app-en endret til "vil du bekrefte kjøp X på kr. Y hos Z" og jeg tastet ikke en eneste kode noen plass. FaceID på telefon og det var alt som skulle til for hele prossessen. (kjøp på PC og ingen autoutfylling av passord)
Tidligere betalinger hos samme bedrift har vært som nevnt tidligere, med både engangskode og BankID passord etter godkjent kode.

Så min opplevelse tilsier det motsatte av hva du fant.

Tidligere SB1 App - 3 steg X sekunder

Nå (i samme app) -  1 steg bestående av å se på telefonen og trykke ja på spørsmålet.

Løsningen har jo vært på plass og operativ i langt over et år? 

Med 3 steg mener jeg:

1. Tast fullt personnummer og telefon

2. Godkjenn på mobilen (app må åpnes for å godta, og du må dermed manuelt gå tilbake til forrige app du var på) 

3. Tast inn komplisert passord. 

 

I motsetning til BankID på mobil:

1. Fødselsdag (ikke personnummer) ogmobil

2. Tast inn 4 sifret PIN, og du er ferdig. Dialogen kommer over andre apper du har åpne og forsvinner av seg selv. 

 

For at BankID på app skal bli i nærheten av like rask og enkelt må de kutte ut det siste steget. 

Mitt forslag er at første steg spør om personnummer og passordet, et varsel sendes til mobil som er mulig å godkjenne uten å åpne appen (knapp i selve varselet, på samme måte som du kan svare med like på et messenger varsel uten å åpne appen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 7/30/2022 at 6:29 PM, John-B said:

Løsningen har jo vært på plass og operativ i langt over et år? 

Med 3 steg mener jeg:

1. Tast fullt personnummer og telefon

2. Godkjenn på mobilen (app må åpnes for å godta, og du må dermed manuelt gå tilbake til forrige app du var på) 

3. Tast inn komplisert passord. 

 

I motsetning til BankID på mobil:

1. Fødselsdag (ikke personnummer) ogmobil

2. Tast inn 4 sifret PIN, og du er ferdig. Dialogen kommer over andre apper du har åpne og forsvinner av seg selv. 

 

For at BankID på app skal bli i nærheten av like rask og enkelt må de kutte ut det siste steget. 

Mitt forslag er at første steg spør om personnummer og passordet, et varsel sendes til mobil som er mulig å godkjenne uten å åpne appen (knapp i selve varselet, på samme måte som du kan svare med like på et messenger varsel uten å åpne appen. 

Som sagt så var den nye løsningen jeg fikk opp enda enklere enn selv "BankID på mobil" (etter hva jeg hører) fordi jeg ikke gjorde verken steg 1 eller 3 fra 3stegsløsningen. Kun steg 2 og den var det som sagt nok å trykke "bekreft" på telefonen for å gjøre. Ingen passord, ingen person nr. ingen mobil nr.  Ingen ting annet - kun steg 2 ved å se på telefonen og trykke bekreft.

Skal være sagt - jeg har aldri brukt i nærheten av de 30 du timet for 3stegsløsningen, men om den nye løsningen (som jeg nå har fått opp en gang til iløpet av helgen) er hva som blir fremover så kan "BankID på mobil" fint bare dø for min del.

Lenke til kommentar

Da prøvde jeg på nytt en gang litt for gøy for å se hvordan det virket. Ble bedt om å bytte passord. Det varer visst bare 2 år. Jeg har ingenting i mot appen, men det å tvinge disse passordbyttene har jeg ingen sans for. Nå blir det nok gule lapper med BankID-passord(som kanskje er det mest sensitive som finnes) rundt om i de tusen hjem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, horrorr said:

Som sagt så var den nye løsningen jeg fikk opp enda enklere enn selv "BankID på mobil" (etter hva jeg hører) fordi jeg ikke gjorde verken steg 1 eller 3 fra 3stegsløsningen. Kun steg 2 og den var det som sagt nok å trykke "bekreft" på telefonen for å gjøre. Ingen passord, ingen person nr. ingen mobil nr.  Ingen ting annet - kun steg 2 ved å se på telefonen og trykke bekreft.

Skal være sagt - jeg har aldri brukt i nærheten av de 30 du timet for 3stegsløsningen, men om den nye løsningen (som jeg nå har fått opp en gang til iløpet av helgen) er hva som blir fremover så kan "BankID på mobil" fint bare dø for min del.

Tror du misforstår ett eller annet, for det er jo teknisk umulig å ikke taste inn personnummer/mobil først (steg 1). BankID må jo vite hvem de skal sende App varselet til. De kan jo ikke bare på magisk vis vite at du prøver å logge inn.

Misforståelsen er kanskje at du trodde jeg mente at alle 3 stegene ble gjort i appen? Steg 1 og 3 blir gjort på nettsiden du prøver å logge inn på, er kun steg 2 som har med appen å gjøre. 

Endret av John-B
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ingen misforståelser - har aldri gitt nevnte butikk mitt fødselsnr. men kortnr. har vært lagret der i evigheter og litt til. (Om man skal være 100% korrekt så ble en eller annen form for steg 1 utført en gang når man la inn kortet hos butikken første gang)

Når jeg går til kasse og trykk betal så gir den meg et eneste varsel i app som sier "bekreft kjøp X til kr. Y hos Z" ja/nei (Ingen pin grunnet faceID) ingen passord på maskinen etter godkjenning i app, så jeg får kun opp det ene steget nå.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, horrorr said:

Ingen misforståelser - har aldri gitt nevnte butikk mitt fødselsnr. men kortnr. har vært lagret der i evigheter og litt til. (Om man skal være 100% korrekt så ble en eller annen form for steg 1 utført en gang når man la inn kortet hos butikken første gang)

Når jeg går til kasse og trykk betal så gir den meg et eneste varsel i app som sier "bekreft kjøp X til kr. Y hos Z" ja/nei (Ingen pin grunnet faceID) ingen passord på maskinen etter godkjenning i app, så jeg får kun opp det ene steget nå.

Aha, jeg (og alle andre antar jeg) snakker om innlogging med BankID, ikke kjøp.

Har aldri vært borti BankID I forbindelse med betaling, det er det jo vanligvis kortutsteder som håndterer (med kode på sms eller egen App) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...