Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Salgsstrategi for 'rep. objekt'


Anbefalte innlegg

Gjelder kjørbare gamle biler som er litt siltne. Jeg har sett forskjellige strategier. Noen legger de ut på Finn som rep. objekt til pris noen tusen over vrakpant, lager punktliste med alle feil og mangler, historikk osv. Ender nok opp med dårlig respons og vraker selv om bilen ikke er helt oppbrukt. En annen strategi er å prøve seg med en litt høyere pris på linje med lignende biler i god stand, vise bilen fra sin beste side, minimalt med info/historikk med mindre kjøper selv forespør. Kan være heldig å få tilslag fra en ukyndig 'stakkar'. Hvilken metode ville dere valgt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å vrake bilen? Du får 3000 kr rett i lomma, ingen risiko for klaging fra kjøper i etterkant, og kan bruke tiden du ville brukt på å klargjøre bilen for salg, lage annonse, håndtere interessenter etc. til å jobbe litt ekstra i din primærjobb, som alt ettersom hva slags jobb en har kanskje er mer lønnsomt enn de få ekstra tusen kronene man får ved å selge den. Ihvertfall dersom det er snakk om summer i størrelsesorden 3000 kr (vraking) vs. 5000 kr (salg)

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
kjoelepasta skrev (40 minutter siden):

Gjelder kjørbare gamle biler som er litt siltne. Jeg har sett forskjellige strategier. Noen legger de ut på Finn som rep. objekt til pris noen tusen over vrakpant, lager punktliste med alle feil og mangler, historikk osv. Ender nok opp med dårlig respons og vraker selv om bilen ikke er helt oppbrukt. En annen strategi er å prøve seg med en litt høyere pris på linje med lignende biler i god stand, vise bilen fra sin beste side, minimalt med info/historikk med mindre kjøper selv forespør. Kan være heldig å få tilslag fra en ukyndig 'stakkar'. Hvilken metode ville dere valgt?

Den siste metoden vil føre til erstatningsansvar fra deg når kjøperen finner ut han er blitt lurt. Kjøper har undersøkelsesplikt, men selger har også opplysningsplikt. Dersom du vet om noe som er galt, og ikke nevner dette for kjøper, kan du bli erstatningsansvarlig.

Så med mindre du vil risikere erstatningskrav og kanskje til og med rettssak så går du for det første valget.

Endret av Kajac
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Kajac said:

Den siste metoden vil føre til erstatningsansvar fra deg når kjøperen finner ut han er blitt lurt. Kjøper har undersøkelsesplikt, men selger har også opplysningsplikt. Dersom du vet om noe som er galt, og ikke nevner dette for kjøper, kan du bli erstatningsansvarlig.

Så med mindre du vil risikere erstatningskrav og kanskje til og med rettssak så går du for det første valget.

Lener mot direkte til vraking ja, men tviler på noe slikt er enkelt å få igjennom når en kan vise til at tilstanden er som forventet med tanke på alder. Ikke snakk om noe syk overpris altså, tenker om bilen selges til f.eks 7000kr vs 5000kr. Selv kjøpte jeg bilen til overpris 7 år siden uvitende om at clutchen knirket når motor fikk litt lunk i seg, rift i bilbeltet som måtte byttes på neste års EU kontroll m.m. Falt meg ikke inn å klage siden bilen var så gammel og under 20000kr. Det var min egen feil å ikke undersøke/prute ned. Har lært mye om bilen siden den tid for å si det sånn. Det er kun fordi bilen er umulig å knekke, og jeg er gått litt lei av den at den kanskje legges for salg.

Endret av kjoelepasta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...