Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 40xx tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
TheKims skrev (33 minutter siden):

DX12 var et stutter helvette i BFV, og jeg merket ikke noe bedre ytelse mellom DX11 eller DX12 heller.

Stutter frem til «cachen» er full. Smooth som faen sailing etterpå :D Utrolig mange som ikke var/er klar over dette og gir opp etter kort tid. Jeg opplevde en del bedre ytelse hos meg med dx12 i hvert fall. 

Endret av Mala
  • Liker 4
Lenke til kommentar
10 hours ago, Mala said:

Stutter frem til «cachen» er full. Smooth som faen sailing etterpå :D Utrolig mange som ikke var/er klar over dette og gir opp etter kort tid. Jeg opplevde en del bedre ytelse hos meg med dx12 i hvert fall. 

Det skal jeg legge på minne. Men det er frustrerende når de pene introene blir et slideshow da.. 😕

Jeg har opplevd en del dx12-bugs i andre spill, bla.a Civ6 mener jeg.å huske. Er det noen fordeler med dx12 bortsett fra ytelse? Bedre grafikk?

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Axefjord said:

Det skal jeg legge på minne. Men det er frustrerende når de pene introene blir et slideshow da.. 😕

Jeg har opplevd en del dx12-bugs i andre spill, bla.a Civ6 mener jeg.å huske. Er det noen fordeler med dx12 bortsett fra ytelse? Bedre grafikk?

Flight Sim krever DX12 for å få det siste av DLSS ihvertfall. Vet ikke om andre har tilsvarende begrensninger.

Lenke til kommentar
23 hours ago, JarleGutt said:

Noen som sitter på info om feks MSI 4090 SUPRIM LIQUID X faktisk gir markant lavere temp inne i en god kasse vs normale kort som ikke har en RAD som blåser ut?

Det finnes ingen kabinett med nok inntak. Det ble jalla med kolliderende luftstrømmer hos meg med 3 inn og 7 ut. Må ha feks 9 inn og 7 ut i såfall. I praksis må man bygge et gigakabinett som har 5x 120 i toppen ut og mange inntak nede. For eksempel 5x 120 inn nede og 3x 120 inn fra siden eller foran. Så kan man ha perforering bak til overskuddsluftuft ut bak. Når man kommer så langt i DIY tror jeg at man like gjerne kan gå for custom loop i et eksisterende chassi. Mulig det går å få til noe med 7000D Airflow, men luftstrømmene vil ikke bli optimale. Hvis man mater inntaket med røyk ser man hvor den blir av.

Hvis jeg hadde vært flink med konstruksjon skulle jeg ha laget et skråstilt inntak nede med 10x120mm. For å komme ned i størrelse kan man kanskje ha to rader med 3 oppe og tre rader med tre nede. 72 cm langt og 30 cm bredt kabinett hadde blitt gigantisk. Med litt kompromiss skulle det ha gått med 48 cm lengde og 32 bredde. Dynamic XL er 47,1 langt og 28,5 bredt til sammenligning.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (1 time siden):

Det skal jeg legge på minne. Men det er frustrerende når de pene introene blir et slideshow da.. 😕

Jeg har opplevd en del dx12-bugs i andre spill, bla.a Civ6 mener jeg.å huske. Er det noen fordeler med dx12 bortsett fra ytelse? Bedre grafikk?

Du må bruke DX12 visst du vil skru på Ray Tracing. Utenom det så er grafikken det samme.

Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Det finnes ingen kabinett med nok inntak. Det ble jalla med kolliderende luftstrømmer hos meg med 3 inn og 7 ut. Må ha feks 9 inn og 7 ut i såfall. I praksis må man bygge et gigakabinett som har 5x 120 i toppen ut og mange inntak nede. For eksempel 5x 120 inn nede og 3x 120 inn fra siden eller foran. Så kan man ha perforering bak til overskuddsluftuft ut bak. Når man kommer så langt i DIY tror jeg at man like gjerne kan gå for custom loop i et eksisterende chassi. Mulig det går å få til noe med 7000D Airflow, men luftstrømmene vil ikke bli optimale. Hvis man mater inntaket med røyk ser man hvor den blir av.

Hvis jeg hadde vært flink med konstruksjon skulle jeg ha laget et skråstilt inntak nede med 10x120mm. For å komme ned i størrelse kan man kanskje ha to rader med 3 oppe og tre rader med tre nede. 72 cm langt og 30 cm bredt kabinett hadde blitt gigantisk. Med litt kompromiss skulle det ha gått med 48 cm lengde og 32 bredde. Dynamic XL er 47,1 langt og 28,5 bredt til sammenligning.

Ok, men hva er din konklusjon? Poengløst med et slikt RAD kort?

Det jeg tenkte er feks AIO RAD fra CPU settes fremkant, og blåser inn (CPU gir minst varme tenker jeg). AIO RAD fra GPU settes i topp og blåser ut. I tillegg noen 1-2 vifter inn/ut, for litt mer gjennomstrømning. Virker ikke dette?

Lenke til kommentar

2 slot 28 cm trumfer alle andre kort som ikke er custom loop og custom loop er uansett ikke aktuelt til produktivitet da man kan få kostbar nedetid.

Lav temperatur på disse kortene er helt bortkastet da det ikke er noe potensiale for boost. Hvis noe er det fint at minnet holder seg på 70 grader og ikke 110. Suprim-kortene har ikke de beste minnetemperaturene. Jeg hadde ikke kjøpt et slikt kort for lave temperaturer. Jeg kjøpte for å få et fysisk mindre kort så jeg får brukt andre utvidelseskort. Man får  omtrent like gode temperaturer med 4090 Strix OC, det er bare at kortet er gigantisk.

I mitt chassi har jeg radiatoren i bakrommet. Det blir da som om kortet er nettop 2 slot, 28 cm + to slanger. Radiatoren er ute av syne og sinn.

Her kan du se en annen dude som har gitt radiatoren rødt kort og utvisning til bakrommet.
referee-showing-red-card-displeased-foot
pmydo0zsd5v91.jpg?width=640&crop=smart&a

Når man trodde man hadde løst alle problemer oppstår nye.
Min venninne sitter dagen lang og spiller Stray på min PC. Hun oppdaget at det kjører bedre på min maskin enn på PS5.


 Nå kommer det Noctua 4080, men dere hater 4080, da slipper dere. p

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
2 hours ago, BadCat said:

2 slot 28 cm trumfer alle andre kort som ikke er custom loop og custom loop er uansett ikke aktuelt til produktivitet da man kan få kostbar nedetid.

Lav temperatur på disse kortene er helt bortkastet da det ikke er noe potensiale for boost. Hvis noe er det fint at minnet holder seg på 70 grader og ikke 110. Suprim-kortene har ikke de beste minnetemperaturene. Jeg hadde ikke kjøpt et slikt kort for lave temperaturer. Jeg kjøpte for å få et fysisk mindre kort så jeg får brukt andre utvidelseskort. Man får  omtrent like gode temperaturer med 4090 Strix OC, det er bare at kortet er gigantisk.

I mitt chassi har jeg radiatoren i bakrommet. Det blir da som om kortet er nettop 2 slot, 28 cm + to slanger. Radiatoren er ute av syne og sinn.

Her kan du se en annen dude som har gitt radiatoren rødt kort og utvisning til bakrommet.
referee-showing-red-card-displeased-foot
pmydo0zsd5v91.jpg?width=640&crop=smart&a

Når man trodde man hadde løst alle problemer oppstår nye.
Min venninne sitter dagen lang og spiller Stray på min PC. Hun oppdaget at det kjører bedre på min maskin enn på PS5.


 Nå kommer det Noctua 4080, men dere hater 4080, da slipper dere. p

Mulig jeg ordlegger meg dårlig, men jeg tenker på at en GPU med AIO, vil i utgangspunktet blåse den varme lufta UT fra kabinettet, ikke dumpe den inne i kabinettet slik andre kort gjør. En varm GPU fører til varmere enn nædvendig, Mobo, NVME (ikke minst, blåser jo rett ned på mobo der NVME står) og CPU.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 minutter siden):

Da er det for svakt til å ha 4090. Selv 13900 må byttes straks det kommer ny. Det er en sur CPU cap som ødelegger gleden ved hele kortget.

Om en ønsker å spille i 1080P med 500+ FPS så kan nok CPU fort bli en flaskehals uansett hva en har, men slik spilling er i det minste for meg helt meningsløst, i 4K med  moderne titler så holder en 5800X3D i lange baner og blir aldri noen flaskehals av betydning.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...