Gå til innhold

Anbefalt god bank og nettbank


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Zeph said:

Eg er òg skeptisk til om du vil finne robotar som tilfredsstiller dine behov i andre bankar.

Hvis jeg kunne få programmere min chatterobot selv, så skulle jeg i alle fall kunne få til noe som passer bedre for meg enn DNB sin.

Når chatterobbotene ikke inneholder noen fornuftig informasjon og bare er til heft, så bør det være mulig å velge dem helt vekk.

Det finnes vel (heldig vis) også banker som er uten chatterobot.

Lenke til kommentar
2 hours ago, vidor said:

Det er nok som det sies at dem er designet for folk som knapt gidder å lese på websiden til selskapet.

Der treffer du nok spikeren på hodet. Chatteroboten henter fram den samme informasjonen som ellers kunne ligge på en webside, på en mye mer kronglete og uoversiktelig måte, enn når den ligger på en webside. 

Ved å bruke den standardiserte søkefunksjonen på en webside, så kan man finne fram til den samme informasjonen på en brøkdel av tiden, uten å bli forstyrret av ingormasjon som er uten relevans.

Hva mer er det denne chatteroboten kan utenom å gjøre informasjonen vanskeligere tigjengelig og mindre oversiktelig, i forhold til å ha den samme informasjone på en webside?

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er ikkje alltid så begeistra for nymotens minimalisme på sånne ting. Meir scrolling og roting i menyar. Ein gjengangar er langt meir luft enn det tradisjonelt har vore, men eg jobbar ikkje meir effektivt av at ting ser moderne ut. Dette gjeld ikkje berre bank, men apper, PC-programvare osv. Eg er glad i god oversikt og ikkje meir luft enn nødvendig. Har du ein meny som kan få plass på heile skjermen, men blir delt i to sider for at det skal sjå nymotens ut, så ville eg heller hatt eit eldre design.

Sånn sett synest eg DNB sin (gamle) nettbank er god. Den har ein god og kompakt meny i toppen som kan rettleie deg til det meste du har bruk for. Mobilnettsida for banken er eg ikkje så begeistra for. Skal eg i nettbanken på mobil så brukar eg stort sett fullversjon. Det manglar for mykje på mobilsida.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
arne22 skrev (12 timer siden):

Synes den absulutte irritasjonsfaktor for DNB sin nettbank er akkurat den motsatte. Problemet er at det fortutsettes et ekstremt lavt kompetansenivå hos brukeren, slik at man bombarderes med en vedvarende strøm av opplysninger som man kjenner godt til fra før. 

 

Det er viktig at kundeinformasjonen tar hensyn til en variert kundegruppe og det fleste banker har heldigvis og fortsatt mennesker i sine kundeavdelinger.  Du skulle derfor ikke behøve å gå veien om chatterobotene.

Alle snakker varmt om roboter, men sannheten er at dette er for lite utviklet, særlig ved sammensatte og komplekse problemstillinger.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Personlig lar jeg mine valg av banker primært styres av betingelser, ikke nettbankens/mobilbankens utforming eller funksjonalitet. Jeg bruker (som nevnt tidligere) mange banker, og det er fortsatt mange som IMO har dårlige løsninger. Så lenge betingelsene banken tilbyr er bra kan jeg leve med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kommer ikke unna banker som ikke har chatterobot. Så gidder du ikke skrive menneske eller rådgiver, er det ikke håp.

Såvidt meg bekjent (har mottatt 30+ kredittkort i posten de siste 5 årene) så finnes det INGEN banker som ikke sender ut kort i anonym konvolutt i posten. At det ene kortet ditt er aktivert må ha vært noe som en i banken gjorde, for dette er umulig med bare kort (og selv om de også skulle fått tak i kode), da man må aktivere i nettbanken, så evt har de fått tilgang til bankiden din, noe jeg anseer som svært usannsynlig.

Dette med min økonomi er ofte tilgjengelig i flere banker, men er en funksjon du må klikke deg inn på og de fleste plasser samtykke til.

Har eller har hatt kundeforhold til de fleste større banker (foruten Sbanken, som jeg for øvrig har hørt mye godt om) og derfor prøvd flere nettbanker. Jeg er veldig glad i SPV (sparebanken vest) sin nettbank. Mange som skryter av datterselskapet Bulder bank også, så ville sjekket ut disse to og sett om det kan være noe for deg. SPV har chatterobot, men meget god chat support når du kommer til menneskene. De har også min økonomi, men mener man må gi samtykke for å bruke den.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Neonex said:

Du kommer ikke unna banker som ikke har chatterobot.

Trodde ikke SR-Bank hadde chatterobot. (Er ikke 100% sikker.) Det er jo ikke bare spørsmå om robot eller ikke, men også om kvalitet og om det man mottar fra roboten er en serie med intetsigende svada. Det er jo i teorien også mulig å utvikle en chatterobot som kommer med gode og relevante svar og som holder en høy kvalitet.

Det vil jo være en forskjell mellom en chatterobot som har en så lav kvalitet ,at den er til hinder, kontra en chatterobot som holder en så god kvalitet at den er til hjelp.

Når det gjelder å sende bankkort i posten, så mener jeg at jeg en gang før i tiden ga beskjed om at jeg ikke ville ha kortet sendt i posten, men at jeg ønsket å hente det i nærmeste bankfilial. Det ønsket fikk jeg innvilget, i alle fall en enkelt gang. Mulig et dette er noen år siden.

Dette er jo en gammel artikkel men det kan jo være at problemstillingen rundt bankkort som kommer bort i posten fortsatt er en releavant problemstilling.

https://www.dn.no/hundrevis-av-bankkort-borte-i-posten/1-1-2059396

Leste vi ikke nylig om et antall pass som var sendt til feil adresse ved at adresseringsmaskinen tok feil?

https://www.nrk.no/norge/fekk-feil-pass-i-posten-1.15950037

En risiko finnes det nok med å sende alle typer doumenter med personopplysninger som vanlig brevpost. Det bør ikke være noen ulempe med å forebygge risiko.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke. Vanlig praksis er at slikt sendes kun til kundens folkeregistrerte adresse. Bankkort burde man uansett aldri ha med mindre man må gjøre innskudd. Banken tar ikke anvar når pengene forlater bankkortet. Har du dummet deg ut er pengene tapt. Ikke får man bonuser for bruken heller. 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Bankkort burde man uansett aldri ha med mindre man må gjøre innskudd. Banken tar ikke anvar når pengene forlater bankkortet. Har du dummet deg ut er pengene tapt. Ikke får man bonuser for bruken heller. 

Det er jo egentlig sant. Den tanken har jeg egentlig aldri tenkt, så der fikk jeg en "aha-opplevelse". Sannheten er vel den at man kan bruke kredittkort til det aller meste, og der har man jo gjennomgående en forholdsvis større grad av sikkerhet. Kredittkortet blir vel også sendt i posten, men her ligger vel mer av ansvaret for "det gale som måtte skje" i utgangspunktet over på banken.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, BadCat said:

Jeg betaler til og med serverleie med kredittkort. Da får jeg tilbake 2% av beløpet.

Har server jeg også. Hvirket kredittkort er det som gir 2% tilbake for serverleie?

Ellers noe som blir hevdet over, det er jo at bankortet alltid blir sendt til adressen i folkeregistert. Hvis dette er en postboks ute på veggen som mange har tilgang til så er jo det ikke særlig bra.

I følge Sparebank1 så kan de som er kunde der velge å få sendt bakkortet til den adressen de måtte ønske. Vil anta at dette også inkluderer en leid postboks på postkontoret, som skulle medføre en noe bedre sikkerhet. Aller helst så skulle det jo være mulig å få bankortet sendt rekommendert, eller å få det utlevert i banken, men det forstår jeg at det er det ingen som tilbyr (?!)

https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/kundeservice/kort/sende-kort-til-annen-adresse.html

Lenke til kommentar

Det kommer an på betalingsløsninga som tilbyder bruker.  Det er 1 eller 2% på alle nettkjøp gjort med diverse MasterCard.
Man blir ikke rik på 1-2% men hvorfor ikke når man likevel skal betale for produktene. I en vanlig privatøkonomi vil det fort bli 3-10k per år. Det er da noe.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
On 7/21/2022 at 8:53 PM, Neonex said:

Du kommer ikke unna banker som ikke har chatterobot. Så gidder du ikke skrive menneske eller rådgiver, er det ikke håp.

Dette høres jo næremest ut som de råd man får fra kunderådgiver hos DNB.

Nå har jeg akkurat opprettet en konto hos OBOS bank ut i fra utmerkede råd i denne tråden, som jeg er meget glad for.

Forskjellen mellom OBOS Bank sin nettbank og DNB, hva angår brukergrensesnitt, det er jo som å sammenligne en gammel buss fra andre verdenskrig, med en halv omdreining slark på rattet, med en moderne sportsbil av i dag. OBOS Bank ser ut til å ha et meget moderne og funksjonelt design som medfører at brukerne kan jobbe meget effektivt i forhold til banktjenstene, uten å bli fortløpende forstyrret av "tullefunksjoner".

Og nei, og takk og pris, det har så langt ikke dukket opp noen chatterobot hos OBOS Bank.

Funksjonaliteten til OBOS Bank nettbank ser ut til å være "stømlinjeformet" og et eksempel på hvordan en moderne nettbank bør fungere. (Med forbehold om at jeg foreløpig faktisk ikke har satt inn penger på konto, bare klikket rundt og satt meg inn i menyer og funksjoner.)

Når det gjelder problemstillingen rundt sikkerhet ved utsendelse av bankkort (og i andre sammenhenger) så ser det ut som at i alle fall noen banker tilbyr å sende bankkortet dit man måtte ønske, for eksempel til en postboks inne på et postkontor.

Hvis noen banker ikke gir den muligheten, så kan det se ut som at Posten tilbyr automatisk omadressering til all post fra bopel til postboks.

https://www.posten.no/motta/postboks

Edit:

Det ser ut som at Posten bare tilbyr videresending av post i en periode på Max 14 måneder, og at tjenesten krever ekstra betaling i tillegg til leie av postboks. Det ser på den annen side at man kan føre opp en postboks som postadresse i folkeregistert, men om bannkene eller andre eventuelt vil bruke denne, det vites foreløpig ikke.

 

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
On 7/19/2022 at 4:43 PM, zanta said:

Personlig liker jeg DNB sin, men dersom du ønsker en nettbank som bare tilbyr det en nettbank trenger, anbefaler jeg OBOS Banken.

Takker for tipset. Denne ser ut til å være midt i blinken for mine ønsker og mine behov. Kjente jo ikke en gang til at OBOS Bank eksisterte. Hadde ikke regnet med å finne en god nettbank hos et boligbyggelag. 

Ser også at det finnes mulighet for rimelige forsikringer via OBOS Bank og at innskudsrenten er bra.

Lenke til kommentar
On 7/22/2022 at 2:45 AM, BadCat said:

Vanlig praksis er at slikt sendes kun til kundens folkeregistrerte adresse.

DNB kundervervice opplyser nå at man kan leie en postboks hos Posten. Denne legger man inn i nettbanken til DNB, og så kan man få all post fra banken og bankkortene sendt til denne postboksen. For at dette skal fungere "knirkefritt" så bør man også registrere denne postboksen som postadresse hos Folkeregisteret.

Da var problemstillingen rundt sikkerhet rundt utsendelse av bankkort alt vesentlig løst, og det ser sånn sett ut til at det ikke stemmer at man bare må finne seg i å få bankkortene og korenspondanse fra banken, med personopplysninger, i en postkasse ute på veggen. Det ser det ut som at man kan slippe.

Når det gjelder problemstillingen rundt chatterobot, så hadde ingen av de nettbankene som nå er testet ut noe slikt. SR-Bank og Obos Banken var/er begge fri for chatterobot. Da skulle den problemstillingen være løst.

OBOS Bank formidler forsikringer fra Tryg Forsikring. Ikke godt å si om dette er "kvalitet", men de ser ut til å være rimelige, med den rabatten som man kan oppnå.

Lenke til kommentar

For å balansere litt:

Etter å ha testet DNB, SR-Bank og Obos Bank litt opp mot hverandre, så viser det seg nok at DNB har mye mer bemanning bak tjenestene, slik at man for eksempel får svar i helgene. Det er nok flere peroner tilstede "bak i kulissene" som forsøker å gjøre en god jobb.

SR-Bank og Obos bank har enklere og kjappere grensesnitt og ingen chatterobot, men det er vel ikke sikkert at tjenestene totalt sett er bedre av den grunn. Man behøver jo ikke å bruke DNB Chat, hvis roboten er til stor irritasjon.

DNB har også sagt seg villig til å sende bankkort til "postboks på postkontor", i stedet for "postkasse på vegg", med de forbedringer i sikkerhet som dette medfører. De to andre har så langt ikke svart.

Har funnet ut at "personer til stede" og "hurtig svar på meldinger" er såpass viktig at jeg kommer til å beholde DNB som "hovedbank".

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...