Gå til innhold

Anbefalt god bank og nettbank


Anbefalte innlegg

Jeg har brukt DNB siden tidenes morgen, men i løpet av den senere tid så har jeg blitt mer og mer overgitt og frustrert over alle de tullefunksjonene som DNB putter inn i sin nettbank, og som tilsynelatende ikke lar seg deaktivere.

Spesielt chatteroboten. Noe mer irriterende desinformasjon skal man leite lenge etter. Når man skal søke etter informasjon så blir man bomardert kontinuelrlig med det man vet fra før og det man absolutt ikke vil fokusere på. I dag så ble jeg bedt av support om å ta i bruk en funksjon som het "min økonomi" eller noe slikt. Plutselig så begynte DNB å generere regnskaper over min økonomi, uten at jeg på noen måter ønsker det eller kunne tenke meg å gi dem tillatelse til noe slikt.

Finnes det noen gode nettbanker som er helt uten chatterobot, og som er mest mulig fri for automatiske funskjoner og sammenstillinger slik at man selv kan styre nettbanken, i stedet for at det er nettbanken som skal ta over kontrollen og styre deg?

En anne side ved saken, det er at DNB sender ut bankkort i vanlig brevpost. Dette er jo sikkerhetsmessig helt bak mål og ganske uakseptabelt.

Da blir spørsmålet: Finnes det noen bank og nettbank, som ikke har chatterobot, som er fri for automatisk regnskapsføring a la "Min økonomi", slik at man kan kontrollere det man gjør i nettbanken selv uten å bli forstyrret av uønskede funksjoner, tull og tøys?

Hvis det da også finnes en norsk bank uten de funksjonene som er nevnt, med et "minimalistisk grensesnitt", og som heller ikke sender bankortene i vanlig brevpost, så hadde det vært ganske interessant å vite det. - Noen anbefalinger?

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker 6-7 banker, og nettbankene er ganske forskjellige. Personlig liker jeg DNB sin, men dersom du ønsker en nettbank som bare tilbyr det en nettbank trenger, anbefaler jeg OBOS Banken. Med medlemskap i OBOS (200 kr/år) får du god rente på både bruks- og sparekonto, gratis debetkort, ingen gebyrer og helt grei både mobilbank og nettbank. Bankkortet sendes riktignok som brev, slik de fleste gjør, men jeg ser ingen risiko med det, da det må aktiveres før bruk. 

Lenke til kommentar

Liker DNB sin best i grunn av de jeg har brukerkonto hos. Det er vel 5-6 forskjellige sikkert, inkludert sbanken. Alle de "store" har vel sånn "min økonomi"-opplegg. Jeg bruker ikke den funksjonen og ser ingenting til den med mindre jeg oppsøker den. Ikke support-chatten heller. Rare greier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, zanta said:

Bankkortet sendes riktignok som brev, slik de fleste gjør, men jeg ser ingen risiko med det, da det må aktiveres før bruk. 

Tror ikke det stemmer hos DNB. Oppdaget plutselig et bankkort som var helt ukjent for meg i oversikten over kort. Support opplyste at de hadde sendt det ut i mars. Det så da ut til å være aktivt. Prøvde det ikke ut da jeg aldri hadde mottatt dette kortet.

Linker opp de forslagene som har kommet over. Visste faktisk ikke at Obos hadde bank.

https://sbanken.no/

https://bank.obos.no/

Ser at obos ser ut til å ha en del bedre renter enn DNB (?!)

 

Lenke til kommentar
9 hours ago, arne22 said:

Linker opp de forslagene som har kommet over. Visste faktisk ikke at Obos hadde bank.

https://sbanken.no/

https://bank.obos.no/

Ser at obos ser ut til å ha en del bedre renter enn DNB (?!)

Sbanken er kjøpt opp av DNB, og det er uklart om den vil bestå som egen bank på sikt. Jeg hadde Sbanken tidligere, men IMO er det lenge siden Sbanken hadde gode betingelser. Min erfaring er at det er en bank for brukere med enkle behov og god tid.

OBOS Banken har vært "vanlig" bank i snart 10 år, og er uten tvil beste bruksbank for OBOS-medlemmer. Medlemskapet koster 200 i året, og det er mindre enn de fleste banker tar i årsgebyr på debetkort (som er gratis i OBOS-banken for medlemmer). Sjekk på Dagligbank – Finansportalen

I OBOS-banken kan man aktivere regionsperre for kortbruk, og sperre kortet for bruk på nett. Dersom kortet forsøkes brukt der det ikke er åpnet, får du en SMS om dette. For meg er det viktig å kunne ha kortene tilgjengelig for bruk kun i de regioner jeg oppholder meg.  DNB har ikke regionsperre på sine debet- og kredittkort, noe de fleste andre banker tilbyr.

Lenke til kommentar
2 hours ago, zanta said:

OBOS Banken har vært "vanlig" bank i snart 10 år, og er uten tvil beste bruksbank for OBOS-medlemmer. Medlemskapet koster 200 i året, og det er mindre enn de fleste banker tar i årsgebyr på debetkort (som er gratis i OBOS-banken for medlemmer). Sjekk på Dagligbank – Finansportalen

Her var det mye interessant. Oppdaget og kom på en annen sak som har irritert meg mye, men som jeg hadde glemt. Gebyret for å ta ut penger fra egen bank som praktiseres i stort monn fra DNB.

Noer er imidlertid meget bra synes jeg, også hos DNB. Synes DNB Mastercard kredittkort fungerer utmerket. Ikke mye å klage på der.

Egentlig så spiller ikke noen tusenlapper fra eller til, i renter eller gebyrer. Det viktigste er i grunnen å slippe å måtte taste "menneske" for å bli kvitt en chatterobot som er så ekstemt dårlig laget at det ikke hører hjemme noe sted. Videre så er det jo en hovedsak å få vekk "tillegs og støttefunksjoner" som bare virker forstyrrende og som tar fokus vekk fra de arbeidsoppgavene som man skal løse.

Er grensenittet til Obos Banken enkelt og oversiktelig og uten chatteroboter eller andre tilsvarende uønskede og forstyrrende funksjoner?

Endret av arne22
Lenke til kommentar
1 hour ago, arne22 said:

Synes DNB Mastercard kredittkort fungerer utmerket. Ikke mye å klage på der.

Er grensenittet til Obos Banken enkelt og oversiktelig og uten chatteroboter eller andre tilsvarende uønskede og forstyrrende funksjoner?

Alle Mastercard funker vel like bra?

OBOS Bankens nettbank og mobilbanker (både for mobil og nettbrett) er enkle og oversiktlige, og har det du trenger. Du sender en "sikker melding" til kundesenteret dersom du lurer på noe, og får som regel svar raskt.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, zanta said:

Alle Mastercard funker vel like bra?

OBOS Bankens nettbank og mobilbanker (både for mobil og nettbrett) er enkle og oversiktlige, og har det du trenger. Du sender en "sikker melding" til kundesenteret dersom du lurer på noe, og får som regel svar raskt.

Aner faktisk i utganspunktet ikke hvordan de forskjellige Mastercardene fungerer. Har fram til nå og gjennom alle år stort sett bare hatt DNB og ikke undersøkt noe annet. Nå er det altså DNB chatterobot, som får meg til å undersøke alternativene.

Ser at Finansportalen har en oversikt over en del kredittkort og at det er en del forskjellige vilkår og forskjeller som jeg ikke visste om.

Ser for meg ut som at Gebyrfri Visa og Komplett Bank er ganske gunstige.

https://www.finansportalen.no/bank/kredittkort/

Ellers positivt hvis det er slik at Obos Banken er uten Chatterobot. Jeg har sett meg lei av å bli plaget av den chatteroboten hele tiden og at man skal måtte taste "menneske" for å få den vekk.

 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 timer siden):

Egentlig så spiller ikke noen tusenlapper fra eller til, i renter eller gebyrer. Det viktigste er i grunnen å slippe å måtte taste "menneske" for å bli kvitt en chatterobot som er så ekstemt dårlig laget at det ikke hører hjemme noe sted. Videre så er det jo en hovedsak å få vekk "tillegs og støttefunksjoner" som bare virker forstyrrende og som tar fokus vekk fra de arbeidsoppgavene som man skal løse.

Snodig problemstilling. Er det verdt fleire tusen å sleppe skrive “menneske” av og til? Kor mange nettsider og bankar i dag har ikkje ein robot som det første du møter for å rettleie folk til informasjon som allereie finnes? Har du så ofte bruk for å chatte med eit menneske at å skrive det ordet er så stort problem?

No er ikkje DNB av dei billegaste bankane, så det er vel ikkje der tusenlappane blir spart.

Eg har hatt DNB i fleire tiår og aldri opplevd noko tilleggsfunksjonar som er i veien eller hindrar meg frå å gjere det eg vil. For øvrig synest eg DNB sin nettbank er ganske bra, og det finnes definitivt mange som er dårlegare der ute.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, arne22 said:

Aner faktisk i utganspunktet ikke hvordan de forskjellige Mastercardene fungerer. Har fram til nå og gjennom alle år stort sett bare hatt DNB og ikke undersøkt noe annet. Ser at Finansportalen har en oversikt over en del kredittkort og at det er en del forskjellige vilkår og forskjeller som jeg ikke visste om.

Så lenge man alltid betaler hele det utestående beløpet ved forfall, er det liten betydning hva som gjelder av renter etc. De som ikke gjør dette bør IMO ikke ha kredittkort. Jeg ser mest etter kashback og andre fordeler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Zeph said:

Eg har hatt DNB i fleire tiår og aldri opplevd noko tilleggsfunksjonar som er i veien eller hindrar meg frå å gjere det eg vil. For øvrig synest eg DNB sin nettbank er ganske bra, og det finnes definitivt mange som er dårlegare der ute.

Jeg synes også DNBs nettbank er bra (ref mitt første svar i tråden). Bruker som nevnt mange banker, og det er mange som har dårligere nettbanker. Fra brukerens side kommer det an på behov og ønsker. Ift TS behov mener jeg at OBOS Banken har en løsning som passer.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, zanta said:

Så lenge man alltid betaler hele det utestående beløpet ved forfall, er det liten betydning hva som gjelder av renter etc.

Hvis man har 120,- eller 0,- kr i gebyr ved kontantuttak og tilsvarende x kr eller 0 kroner i andre gebyrer så er det jo ikke helt uten betydning, hvis man ser på det økonomiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, arne22 said:

Hvis man har 120,- eller 0,- kr i gebyr ved kontantuttak og tilsvarende x kr eller 0 kroner i andre gebyrer så er det jo ikke helt uten betydning, hvis man ser på det økonomiske.

Når tar man ut kontanter? Jeg reiser mye, og har ikke tatt ut kontanter på sikkert 5 år. Hvis jeg skulle få behov for det, bruker jeg OBOS Bankens gebyrfrie debet VISA-kort uten gebyr, via Curve uten valutapåslag.

Lenke til kommentar

Har lenge brukt Nordea og Sbanken og holder en knapp på den siste.

Nordea følger for mye i DNBs fotspor hvor bankens kompliserte systemer legger føringene for digitalisering og utvikling. Det virker som de store bankene glemmer at kundene har stor variasjon i datakompetanse og sans for halvferdige «dingser».  Utfasing av bankID på mobil er ett eksempel, nødvendig personlig oppmøte for å identifisere deg med pass er et annet, ny halvferdig Nordea-app er et tredje.

SBankens fokus på enkelhet, brukervennlighet, kundefokus og selvforklarende/intuitive løsninger er denne bankens store styrke.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker en av sparebankene, samt Sbanken og Nordnet. Sparebanken bruker jeg til brukskonto, har bankkortene der, samt forsikring og boliglån. Sbanken bruker jeg til bedriftsformål og kontantsparing. Nordnet bruker jeg til aksje- og fondssparing. Kunne spart noe småtteri på å flytte kortbruken over til sbanken, men synes i all hovedsak det fungerer greit nå.

Lenke til kommentar

Sbanken er vel forløpig ikke tuklet for mye med av DnB, da alt det tekniske ser ut til å fungere greit, så jeg bruker denne banken fremdeles fordi den fungerer bra og er veldig oversiktlig og brukervennlig i tillegg til å ha bra vilkår.

Sbanken er moderne og strømlinjeformet, mens DnB sin nettbank ser temmelig aldret ut.

Håper virkelig DnB forstår at de har fått alt på et sølvfat med Sbanken og at de ikke begynner å rote det til.

Har jobbet i selskap som ble kjøpt opp hvor kjøperselskapet på kort tid etter overtagelse klarte å raserer alt som var bra med selskapet, inkl å skremme vekk de fleste av de de dyktige ansatte. En satt basically igjen med noen prosenter i verdi til slutt av det man betalte.

Så selv om DnB eier Sbanken, så duger den for min del enn så lenge.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
9 hours ago, Inspector said:

Nordea følger for mye i DNBs fotspor hvor bankens kompliserte systemer legger føringene for digitalisering og utvikling. Det virker som de store bankene glemmer at kundene har stor variasjon i datakompetanse og sans for halvferdige «dingser».

Synes den absulutte irritasjonsfaktor for DNB sin nettbank er akkurat den motsatte. Problemet er at det fortutsettes et ekstremt lavt kompetansenivå hos brukeren, slik at man bombarderes med en vedvarende strøm av opplysninger som man kjenner godt til fra før. De svarene som kommer ut av chatteroboten vil sånn sett ikke ha noen relevans, på grunn av at dette bare er svar man kjenner til fra før, slik at dette får karakter av en vedvarende støy og forstyrrelser, som tar fokus vekk fra de problemstillingene men jobber med.

Når man kjenner litt til hvordan slike "hjelpesystemer" kan lages, så blir det en nokså stor irritasjonsfaktor å oppleve hvor amatørmessig og dårlig DNB sin chat er laget og hvordan den er laget for en målgruppe som har et svært lavt kompetansenivå både i forhold til banktjenester og i forhold til digitale informasjonssystemer.

Det er mengden med unødvendige banale og helt enkle opplysninger, som er til hinder for å finne fram til de problemstillingene man ønsker å finne ut av. Hvis man forsøker å hente opplysninger ut av chatteroboten, så ender man typisk opp med å hente ut 10-20-30 opplysninger som man kjenner godt til fra før, før man etter å ha kastet bort tid og oppmerksomhet oppdager at de opplysningene man er på jakt etter ikke er der, slik at man må få tak i en virkelig kundebehandler. Det er akkurat dette som er så irriterende.

Jo mer alle ekstra støtte og hjelpefunksjoner er stippet vekk, slik at man kan jobbe direkte med tallene, uten avsporinger, desto bedre.

Ideelet sett så skulle det vært mulig å konfigurere grensesnittet, slik at man kunne skru av de funksjonene som fungerer som "støy og avsporing" i forhold til de arbeidsoppgavene man skal gjennomføre.

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

Når man kjenner litt til hvordan slike "hjelpesystemer" kan lages, så blir det en nokså stor irritasjonsfaktor å oppleve hvor amatørmessig og dårlig DNB sin chat er laget og hvordan den er laget for en målgruppe som har et svært lavt kompetansenivå både i forhold til banktjenester og i forhold til digitale informasjonssystemer.

Kan det vere fordi fleirtalet av kundane faktisk har lågt kompetansenivå og ikkje klarar finne informasjon som ligg tilgjengeleg? DNB kan ikkje programmere boten til akkurat dine behov som ein med over snittet erfaring og kompetanse. Det er mange med elendig kompetanse både på informasjonssystem og banktenester. Det er dei som først og fremst kan ha nytte av svarene frå ein robot. 

Ut frå det du skriv så er eg nesten overraska over at du har tolmod til å få 10-20 svar før du ber om kundeservice. Når eg først tar i bruk ein chatrobot så er det stort sett fordi eg ikkje har funne svar på spørsmålet og veit at eg sannsynlegvis må ha kontakt med kundeservice.

Eg er òg skeptisk til om du vil finne robotar som tilfredsstiller dine behov i andre bankar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...