Gå til innhold

forbikjøring i høyre felt


anon331

Anbefalte innlegg

Hei, hvorfor er forbikjøring i høyre felt ulovlig, har hørt at det er farlig men hva er forskjellen med å kjøre forbi i høyre felt og venstre felt? Og et tilleggsspørsmål, hvis man ligger i midtre felt kan man kjøre forbi de som ligger i venstrefelt? (hvis man er i trefelts vei.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her i Norge skal man så langt det er mulig og hensiktmessig kjøre i høyre felt. Ligger noen da i et venstre felt så skal de i utgangspunktet legge seg over i høyre. Derfor er det farlig å kjøre forbi på den siden.

Så problemet er ikke at det er ulovlig å kjøre forbi på høyre side men at idioter holder venstre felt og hindrer vanlig forbikjøring.

Det er visse unntak, som ved kø eller når de forskjellige feltene går til avkjørsler eller er forbeholdt visse typer kjøretøy.

Endret av sedsberg
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er mest fordi det er praktisk og totalt sett tryggare og meir forutsigbart om raske køyretøy ligg til venstre og saktegåande til høgre. Denne ordninga gjer det også enklare å bytte til høgre felt eller avkøyring ettersom bilane som alt ligg i høgre felt normalt skal halde lik eller lavare fart. Det er meir krevande å kvar gong du skal ta ei avkøyring og også måtte vurdere om bilen du ser i høgrespeilet kanskje akselererer. Slik reglane er no så kan du forvente at bilane i høgre felt ikkje kjem til å akselerere mot deg. 

Sitat

§ 12.Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a. Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
b. Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
c. Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d. Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at
a. vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,
b. den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring,
c. ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham,
d. det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a. på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
b. ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,
c. når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d. når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt.

Bestemmelsene i dette nummer gjelder så langt de passer også ved forbikjøring av sporvogn. De gjelder ikke ved forbikjøring av tohjulskjøretøy som er plassert til høyre i kjørefeltet.

6. Kjørende som nærmer seg gangfelt, må ikke kjøre forbi kjøretøy eller sporvogn som hindrer noen del av sikten til gangfeltet.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er ulovlig fordi det medfører økt risiko. Tenkt deg at du foretar en forbikjøring i venstre felt og deretter legger deg over til høyre som du skal. Da forventer du ikke at det skal ligge en bil som kjører fortere enn deg til høyre. Det samme prinsippet gjelder på trefeltsfei, dvs. forbikjøring skal foretas til venstre uansett felt man benytter. Biler som kjører sakte i venstre felt skal legge seg over til høyre når folk bak vil forbi. 

Unntaket fra forbudet er ved kødannelser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 7/17/2022 at 2:38 PM, anon331 said:

Hei, hvorfor er forbikjøring i høyre felt ulovlig, har hørt at det er farlig men hva er forskjellen med å kjøre forbi i høyre felt og venstre felt? Og et tilleggsspørsmål, hvis man ligger i midtre felt kan man kjøre forbi de som ligger i venstrefelt? (hvis man er i trefelts vei.)

Hvorfor ligger du i midtre felt?

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
sedsberg skrev (På 17.7.2022 den 14.53):

Her i Norge skal man så langt det er mulig og hensiktmessig kjøre i høyre felt.

Dette gjelder vel stort sett alle land i Europa. I USA er de dårlige på dette, der er det like vanlig å kjøre forbi på høyre som på venstre side, og at saktekjørende holder seg i venstre felt. Noen steder står det "Slower traffic keep right", uten at noen bryr seg om det. Andre steder står det "Thru traffic merge left", og da er man like langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ja det e lov å passere til høyre, at det er en bussholdeplass der gjør det lettere, og billigere.
På plasser hvor mange svinger til venstre, så lager de en lomme til høyre en kan bruke. Billigere enn å lage felt for sving. 

En må være forsiktig med ordbruken, fordi det er forbudt å kjøre forbi til høyre, men det er lov å passere.
Det er dermed forbudt om du ligger i midten, kjører forbi til høyre og legger deg tilbake i midten.
Ligger du i midten og passerer til høyre, og fortsetter i høyre så er det lov. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (29 minutter siden):

ja det e lov å passere til høyre, at det er en bussholdeplass der gjør det lettere, og billigere.
På plasser hvor mange svinger til venstre, så lager de en lomme til høyre en kan bruke. Billigere enn å lage felt for sving.

jeg trodde det var helt tilfeldig at busslomma lå "akkurat der" men som du sier, en kjekk løsning som kanskje var planlagt slik.

Eneste jeg har merket som kan være litt fishy, er hvis bilen som har stanset for å svinge av, ikke gidder stå vente lengre pga. tett motgående trafikk, og begynner kjøre rett frem igjen. Ikke sett at det har smelt hittils, men er alltid "litt spennende" noen sekunder. :D

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (50 minutter siden):

hvis bilen kommer halvveis inn i (tom) busslomme? Har et slikt sted her, og "alle" gjør det da.

Ja du kan bruke busslomme, vegskulder, havarilomme og avkjørsel til slik passering. Det som då er viktig å merke seg er at du må være særleg oppmerksom på farer og hindringar. Så sjølv om det er plass til å passere på busslomma så må du nok redusere hastigheita ein del. Dette i motsetning til tilrettlagte passeringsfelt der vegen er utvida for å kunne passere køyretøy som skal til venstre. 

Og ein siste ting, dersom det er eit større køyretøy som skal til venstre så må du være oppmerksom på at bakdelen av køyretøyet treng litt ekstra plass, så sjølv om det var rom for å smette forbi på høgresida når køyretøyet stod stille så kan det fort endre seg når køyretøyet startar å svine til venstre. 

Lenke til kommentar
On 8/20/2022 at 7:12 PM, The Avatar said:

Det er bilen som passerer i busslomma som då får skulda. Bilen i busslomma har køyrd ut av køyrefeltet og inn på busslomma, og krysser igjen over kvitestripa for å kome seg inn på køyrebana foran bilen som skal til venstre. 

Det var et veldig bastant utsagn, det er ingen grunn til å komme med slikt når man vet at hver eneste ulykke vurderes hver for seg.

Særlig dersom man kan vise til eksempelvis bevis på at bilen som stod stille hadde blinklys til venstre vil den forbikjørende ha en noe sterkere sak. Jeg blir ikke overrasket om man ender med skylddeling.

Lenke til kommentar

Fordelinga av skuld blir sjølvsagt vurdert utifrå ei totalvurdering, men trafikkreglane er tydelege:

Sitat

§ 8.Kjørefeltskifte

1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.

Tilsvarende gjelder den som vil kjøre ut fra vegkant eller på annen måte endre kjøretøyets plass i sideretning.

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke når antallet vanlige kjørefelt i samme retning reduseres. Farten skal gjensidig tilpasses slik at de kjørende vekselvis kan fortsette uten unødig hinder eller forstyrrelse.

2. Kjørende i felt for fartsøkning skal tilpasse farten til trafikken i det kjørefelt det skal kjøres inn i. Kjørende i dette feltet skal lette utkjøringen fra feltet for fartsøkning.

Kjørende som vil forlate veg, skal snarest mulig kjøre inn i felt for fartsreduksjon der det finnes.


Om blinklyset står på eller ikkje vil kunne relevant for å belyse heilheita av situasjonen, men skulda ligg fyrst og fremst hos den som skal inn i køyrefeltet der det alt er ein bil.
Det er sjølvsagt lite aktsamt å plutseleg slå av blinklyset og akselerere rett fram etter å ha bremsa opp, men vikeplikta vil vege veldig tungt i eit slikt tilfelle.
Dette vil være ein situasjon som liknar på når ein skal ut på ein forkjørsveg og feilbereknar avstanden til bilen på forkjørsvegen fordi billisten køyrer langt over fartsgrensa. Då er det den som bryt vikeplikta som får skulda. Den som har køyrt for fort kan få straff i tillegg, men ikkje som ein del av skuldfordelinga.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...