Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes dere 430 000 i lønn for en nyutdannet med bachlor i informatikk fra NTNU er for lite i begynnerlønn? Det virker som de fleste her ligger nærmere 500 000 enn 400 000. Ville dere tatt jobben, eller fortsatt å lete?

 

Jeg hadde nok tatt den. 430 med bachelor er ikke så alt for ille, kjenner flere med master fra UiO som fikk 470 i år

Lenke til kommentar

Jeg har tatt en jobb hvor jeg tjener 320 000 ca. i året etter endt bachelor (Har 9 år arbeidserfaring fra før, men ikke spesielt relevant). Det er mindre enn jeg tjente før :( Det er kjipt det, skulle aldri brukt tid og penger på utdannelse ;)

 

320K i året etter bachelor, og 9 år erfaring? (dog ikke helt relevant til stillingen skjønner jeg, men likevel). Det var ikke mye i 2016. Hva slags utdanning er dette, og hva slags type jobb?

Lenke til kommentar

 

Jeg har tatt en jobb hvor jeg tjener 320 000 ca. i året etter endt bachelor (Har 9 år arbeidserfaring fra før, men ikke spesielt relevant). Det er mindre enn jeg tjente før :( Det er kjipt det, skulle aldri brukt tid og penger på utdannelse ;)

 

 

320K i året etter bachelor, og 9 år erfaring? (dog ikke helt relevant til stillingen skjønner jeg, men likevel). Det var ikke mye i 2016. Hva slags utdanning er dette, og hva slags type jobb?

Informasjonssystemer og IT-ledelse.

 

Jobber med utvikling av nettsider, de fleste enkle med Wordpress og noen litt mer kompliserte nettbutikker. Men er nok en jobb noen med Fagbrev/ingen utdannelse kunne gjort. Jeg måtte ha penger så jeg hoppet på ;) Men jeg søker ennå da. Men virker bare som det er support jobber for nyutdannede.. 155kr i timen type jobber. Og det er i Oslo/Asker..

Lenke til kommentar

Jeg har samme utdanning som deg og kortere erfaring og tjener vesentlig mer, så at investeringen var bortkastet vil jeg neppe si.

 

Den store utfordringen jeg hadde i årene etter jeg var ferdig var at utdannelsen var for generell. Man ender opp med å kunne litt om alt istedenfor mye om noe. Fordelen med det er at man kan søke på et større antall stillinger, ulempen er at man "alltid" må sikte seg inn som junior.

 

Mitt største tips er at du må unngå å ta jobber i bedrifter hvor du ikke har noen muligheter for å klatre. Det er også et paradoks at større bedrifter sier opp flere og flere ansatte, mens i avdelinger i vekst fyller de bare opp med innleide konsulenter som koster tre ganger så mye som å ansette og lære opp noen internt. Så da skjønner du kanskje på hvilken side det lønner seg å sitte om dagen... :p

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Jeg har samme utdanning som deg og kortere erfaring og tjener vesentlig mer, så at investeringen var bortkastet vil jeg neppe si.

 

Den store utfordringen jeg hadde i årene etter jeg var ferdig var at utdannelsen var for generell. Man ender opp med å kunne litt om alt istedenfor mye om noe. Fordelen med det er at man kan søke på et større antall stillinger, ulempen er at man "alltid" må sikte seg inn som junior.

 

Mitt største tips er at du må unngå å ta jobber i bedrifter hvor du ikke har noen muligheter for å klatre. Det er også et paradoks at større bedrifter sier opp flere og flere ansatte, mens i avdelinger i vekst fyller de bare opp med innleide konsulenter som koster tre ganger så mye som å ansette og lære opp noen internt. Så da skjønner du kanskje på hvilken side det lønner seg å sitte om dagen... :p

At det lønner seg å sitte på konsulentsida er ingen hemmelighet. Men på slutten av dagen vil eg og mange andre sette stor pris på forutsigbarhet og stabile økonomiske framtidsutsikter. 

Endret av kizzykazz
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Stillingstittel: Sales Engineer

Sted: Oslo

Erfaring: 13 år

Utdanning: IKT-Fagbrev

Årslønn: 920k fastlønn, 1.15m med bonus; + fri internet, mobil med mer.

 

 

Sales Engineer?

 

Er det en stilling der man bedriver presales av tekniske løsninger?

 

Synes du har veldig bra fastlønn, det må jeg si. Med bonus på toppen.

Lenke til kommentar

Ikke ordentlig begynt ennå, oppstart høst 2017, men har signert for jobb.

 

Stillingstittel: IT-konsulent

Erfaring: 0 år i fast jobb, men har 4 sommerjobber som utvikler + en del frivillig + deltid som utvikler/konsulent

Sertifisering: Ingen

Arbeidsoppgaver: IT-utvikling

Utdanning: Siving. Datatek. NTNU

Årsinntekt: 520 000 (økes ev. til Tekna-snitt når jeg begynner) + div. forsikringer + mobil + 1k til bredbånd i måneden + div. annet.

 

Grattis med veldig bra startlønn! :) 

Lenke til kommentar

Stillingstittel: Full-stack developer


Erfaring: 1.5 år


Sektor: Privat


Sertifisering: Ingen


Drift/support, prosjekt.


Utdanning: Bachelor programmering


Årsinntekt: 400 000. ~25k i bonus i tillegg hver halvår, men det driter banken i. Diverse andre goder.


Ulemper: Ingen fleksitid, fast 8-16. Ingen overtid eller avspasering. Ingen kurs. 


Endret av sunsunsun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Stillingstittel: Full-stack developer

Erfaring: 1.5 år

Sektor: Privat

Sertifisering: Ingen

Arbeidsoppgaver: Utvikling av web apps. Planlegging, database-design, API-design, backend-koding, front-end koding og design, testing og support. Føler jeg har mista 10 IQ siden jeg begynte å jobbe her. 

Drift/support, prosjekt.

Utdanning: Bachelor programmering

Årsinntekt: 400 000. ~25k i bonus i tillegg hver halvår, men det driter banken i. Diverse andre goder.

Ulemper: Ingen fleksitid, fast 8-16. Ingen overtid eller avspasering. Ingen kurs. 

 

Det er lønnsoppgjør i januar, men jeg har allerede begynt å se etter nye jobber. Tviler på at de går med på å øke lønna med 100k. 

 

 

Hehe, det skinner tydelig gjennom at du ikke er så fornøyd om dagen. ;)

 

450K i lønn i sin første jobb er vel ikke galt da, men kan nok hende at du kan få mer i grunnlønn andre steder. Ingen fleksitid, null avspasering og ikke noen kurs tyder dog på at de er litt gniene. 

Endret av Big Data
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

Stillingstittel: Sales Engineer

Sted: Oslo

Erfaring: 13 år

Utdanning: IKT-Fagbrev

Årslønn: 920k fastlønn, 1.15m med bonus; + fri internet, mobil med mer.

 

 

Sales Engineer?

 

Er det en stilling der man bedriver presales av tekniske løsninger?

 

Synes du har veldig bra fastlønn, det må jeg si. Med bonus på toppen.

 

Korrekt, og lønnen er relativt normalt innen bransjen.

 

Mye reising, og masse presentasjoner\møter som svært få er komfortabel med.

 

Alt i alt, svært fornøyd. Og svært glad jeg har fått jobben.

Lenke til kommentar

 

Stillingstittel: Systemutvikler

Sektor: Privat

Arbeidsoppgaver: Systemintegrasjon og applikasjonsutvikling

Erfaring: 0 år (5 år i andre bransjer, hvorav det siste var delvis relevant)

Alder: 30

Utdanning: Snart siv.ing. (Indøk)

Årsinntekt: 460 000 + overtid, PC, mobil, 6 ferieuker, kurs etc.

Sted: Stavanger

 

Ikke helt fornøyd, men ble lovet ny forhandling etter et halvt år. Hvor mye er rimelig å be om hvis jeg presterer? 5%? 10%?

 

 
Stillingstittel: Forsker
Sektor: Privat
Arbeidsoppgaver: Forskning og utvikling innen maskinlæring og IoT
Erfaring: 1 år
Alder: 32
Utdanning: Siv.ing. (Indøk)
Årsinntekt: 540 000 + overtid, PC, mobil, 6 ferieuker, kurs etc.
Sted: Stavanger
 
Samme firma. Meget fornøyd med progresjonen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...