Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Ja, under 500k er ikke mye å skryte av når vi nærmer oss 2016. Har man bolig, bil og kanskje også barn, så skal det godt gjøres å leve et liv der man ikke må spare og si nei til fritidsaktiviteter for seg selv og evt. familie. Og med slik det er analysert til å gå med den norske økonomien fremover nå, så ville jeg undersøkt muligheten for bedre lønn så fort som mulig, enten ved individuell lønnsøkning eller ny jobb. Er man verdsatt på jobben og har mye ansvar så kan man jo også søke etter ny jobb og bruke et jobbtilbud som lønnsforhandlinger, og forklare arbeidsgiver hvor mye bedriften kommer til å tape om de mister deg nå og må ansette en ny. Og om man aldri ber om bedre lønn, så får man det gjerne heller ei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FrihetensRegn: Er det virkelig slik at folk i privat sektor med 5-9 års erfaring tjente i snitt nesten 700K i 2014? Er ledere med her, og gjelder dette alt fra advokater, leger, økonomer, byggingeniører, IT-folk til vaskehjelper? For klart, er alltids noen grupper som drar opp snittet veldig. Men klart, statistikker som dette kan jo en styrket følelse av at man eventuelt er betydelig underbetalt. Er nok mange av oss med "noen" års erfaring (Selv har jeg snart 12 år innen IT) i kompetansejobber som ligger godt stykke under 700K i lønn, for å si det slik.    

 

 

Tekna er en fagorganisasjon der medlemmer har svært varierende yrker., blant annet innen IT. Men mange ingeniører drar nok opp snittet.

Lenke til kommentar

Ja, under 500k er ikke mye å skryte av når vi nærmer oss 2016. Har man bolig, bil og kanskje også barn, så skal det godt gjøres å leve et liv der man ikke må spare og si nei til fritidsaktiviteter for seg selv og evt. familie. Og med slik det er analysert til å gå med den norske økonomien fremover nå, så ville jeg undersøkt muligheten for bedre lønn så fort som mulig, enten ved individuell lønnsøkning eller ny jobb. Er man verdsatt på jobben og har mye ansvar så kan man jo også søke etter ny jobb og bruke et jobbtilbud som lønnsforhandlinger, og forklare arbeidsgiver hvor mye bedriften kommer til å tape om de mister deg nå og må ansette en ny. Og om man aldri ber om bedre lønn, så får man det gjerne heller ei.

 

Jeg har i overkant 900 i år. Fått tilbud om en annen stilling som gir meg flat grunnlønn på rundt 600, men mindre overtid og ingen vakt. 

Så tror jeg blir der jeg blir for det er totalsummen som utgjør forskjellen :)

Endret av ARJ
Lenke til kommentar

Ja, under 500k er ikke mye å skryte av når vi nærmer oss 2016. Har man bolig, bil og kanskje også barn, så skal det godt gjøres å leve et liv der man ikke må spare og si nei til fritidsaktiviteter for seg selv og evt. familie. Og med slik det er analysert til å gå med den norske økonomien fremover nå, så ville jeg undersøkt muligheten for bedre lønn så fort som mulig, enten ved individuell lønnsøkning eller ny jobb. Er man verdsatt på jobben og har mye ansvar så kan man jo også søke etter ny jobb og bruke et jobbtilbud som lønnsforhandlinger, og forklare arbeidsgiver hvor mye bedriften kommer til å tape om de mister deg nå og må ansette en ny. Og om man aldri ber om bedre lønn, så får man det gjerne heller ei.

 

Visste ikke at de grafene du trakk frem var fra Tekna, det forklarer litt mer, tror nok en del Siv.Ing'er kan trekke opp litt som du sier, litt avhengig av bransje og/eller om det er lederansvar involvert. :)

 

Er ellers enig med det du sier om lønnsnivå anno snart 2016. Klart, geografi f.eks spiller også inn her, men akkurat når det gjelder IT er vel sikkert 90% av alle IT-jobber i de større byene. 

 

Nå har ikke jeg bil eller barn, men det er tross alt penger vi alle lever av, så jeg ser helt klart at man må kjenne litt på egen verdi til tider og vurdere hva man skal gjøre.

 

Selv har jeg snart 12 år erfaring fra drift/SysAdmin delen innen IT, og ligger på litt over 500K i grunnlønn, med 2-3 ymse vaktuker i løpet av året og noe betalt overtid ligger jeg sikkert på typisk 550-560K i året. Kommer nok til å bikke 580K akkurat i år dog, men har blitt noe ekstra i år. Dette er da i Oslo. Har egentlig mange argumenter for å få økt lønnen, har tatt på meg 6-7 roller på jobben totalt, og levert bra i de 2 årene jeg har jobbet her, og kunder er fornøyde, men har ikke fått noe mer enn "standard" lønnsøkning på ca. 2% som alle her fikk i 2014. Jeg har også tatt ymse kurs etter at jeg begynte her. I år ble det lønnsfrys, men vet at det er flere på bruket som har fått mer penger likevel. En kollega av meg begynte i fjor høst, og bare ca. 6-7 måneder etterpå fikk han ekstra lønnstillegg, selv om det egentlig er lønnsfrys.

 

Satser på å styrke både kompetanse og verdi ytterligere med å ta sertifiseringer og flere kurs fremover, regner med å bli ferdig med dette til våren neste år. Da har jeg alt i alt temmelig mye som burde tale til min fordel ved neste års oppgjør, da går det på 3. året uten noe særlig lønnsøkning å skryte av.

 

Har ikke direkte dårlig lønn, men ser at det kan ligge "noget" under det jeg ser og vet andre har, med tilsvarende, og kanskje mindre, erfaring og ansvar. Vi har dog noen bra frynsegoder her, det spiller jo også inn på totalbildet.

Endret av Dr. Tesla
Lenke til kommentar

Fant noe annet interessant i dag.

 

Siviløkonomer tjener i snitt f.eks kr 930 000, etter 10 år. Men klart, noen av disse er vel ledere, selv om de er i ung alder etter "bare" 10 år. Så er det selvsagt en del som jobber i finans også, der er det bonuser og kurtasje å hente. Det skal sies at det forskjeller mellom menn og kvinner her også, men den biten er en debatt for seg selv.

 

http://www.dn.no/talent/2015/10/29/2143/Arbeidsliv/kvinner-velger-lavere-lnn

 

Så kan man alltids dra inn leger, advokater og andre høytlønnende.

 

Andre yrkesgrupper drar mer og mer fra de tekniske og realfaglige utdannede kan det se ut til, iallfall her i Norge.

 

Jeg har egentlig ofte lurt litt på hvorfor økonomene jevnt over ser ut til å tjene mere og mere sammenlignet med f.eks ingeniører.

 

Samtidig hører man mye om Norge trenger både det ene og det andre innen bygg/elkraft/fornybar/data/marin ingeniører, IT personell og mye annet teknisk og realfaglig. Likevel virker det ikke som vi som befinner oss blant denne gruppen helt klarer å konkurrere med andre grupper hva lønn og status angår.

 

Ligger den reelle produktiviteten og verdiskapningen til økonomene så mye høyere enn for andre grupper? Har mine tvil om det, for å si det mildt.

Endret av Dr. Tesla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hovedforskjellen er at mange ser på IT som ein utgift, det er ikkje eit område dei ønsker å bygge vidare på og fokuset er å bruke minst mogleg pengar då dei meiner det på ingen måte bidrar til verdiskapning. Dette vil nok endre seg dei nærmaste åra når fleire vil få behov for å gjere bedriften meir lønnsom, autonom og smartare.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Stillingstittel: Systemutvikler (privat sektor)

Erfaring: 3 år

Arbeidsoppgaver: Webutvikling Java (back-end + front-end), drift av webservere, support
Utdanning: Ingeniør data
Årsinntekt: ca 470 000 + overtid.

Sted: En småby et sted....

 

Føler jeg burde prøve å gå opp i lønn, med bakgrunn i at jeg har akkumulert mye faglig kompetanse siden starten + meget god teknisk detaljkunnskap i de innvolverte prosjektene, i tillegg til gode tilbakemeldinger. Men er usikker på om jeg bør være fornøyd med det jeg har nå, eller om det er på sin plass å prøve å gå opp litt.

 

Lenke til kommentar

Meld deg inn i Nito og sjekk statistikken for personer med tilsvarende bakgrunn og samme eksamensår. Husk at småbyer på rare steder generelt har lavere lønnsnivå enn de større byene i Norge. Da nybegynnerlønna stiger kraftig for tiden bør man generelt sett ikke takke ja til lønnstillegg under 5-6 prosent pr år de første årene etter eksamen.

 

Ligger du langt under snittet er det ingen grunn til å fortsette med det, ingen andre enn deg kommer til å ta initativ til en lønnsamtale. Bare husk at det er et tid og sted for å spørre om høyere lønn og det er under de årlige lønnsforhandlingene. Det er utrolig toskete å komme til sjefen og klage på lønna en måned etter sist lønnsjustering.

Lenke til kommentar

Meld deg inn i Nito og sjekk statistikken for personer med tilsvarende bakgrunn og samme eksamensår. Husk at småbyer på rare steder generelt har lavere lønnsnivå enn de større byene i Norge. Da nybegynnerlønna stiger kraftig for tiden bør man generelt sett ikke takke ja til lønnstillegg under 5-6 prosent pr år de første årene etter eksamen.

 

Ligger du langt under snittet er det ingen grunn til å fortsette med det, ingen andre enn deg kommer til å ta initativ til en lønnsamtale. Bare husk at det er et tid og sted for å spørre om høyere lønn og det er under de årlige lønnsforhandlingene. Det er utrolig toskete å komme til sjefen og klage på lønna en måned etter sist lønnsjustering.

 

Visste ikke at man måtte ta det under de årlige lønnsforhandlingene? Dette er jo ikke akkurat en prosess jeg er en del av. Får jo bare vite resultatet av det i etterkant. Vet i grunn ikke hvordan forhandlingene foregår i bedriften heller.

Lenke til kommentar

Stillingstittel: Systemutvikler

Sektor: Privat

Arbeidsoppgaver: Systemintegrasjon og applikasjonsutvikling

Erfaring: 0 år (5 år i andre bransjer, hvorav det siste var delvis relevant)

Alder: 30

Utdanning: Snart siv.ing. (Indøk)
Årsinntekt: 460 000 + overtid, PC, mobil, 6 ferieuker, kurs etc.

Sted: Stavanger

 

Ikke helt fornøyd, men ble lovet ny forhandling etter et halvt år. Hvor mye er rimelig å be om hvis jeg presterer? 5%? 10%?

Lenke til kommentar

Gitt at du presterer bra kommer det veldig an på hva slags oppgaver og ansvar du har. Ofte en sammenheng mellom om man bare jobber inhouse og har lite kundekontakt mot det motsatte hvor man har litt flere "hatter" som f.eks rådgiver eller konsulent.

 

Er innsatsen din direkte målbar på en eller annen måte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke helt fornøyd, men ble lovet ny forhandling etter et halvt år. Hvor mye er rimelig å be om hvis jeg presterer? 5%? 10%?

 

Synes det er helt OK med tanke på at du i realiteten er en juniorutvikler. I tillegg har du 6 uker ferie, det vanlige er 4 uker og 1 dag.

 

Lønnsøkning, spørs hvordan dine resultater er. Hvis du kan konkretisere dette i kroner og øre så stiller du sterkt. En lønnsøkning for god presentasjon i en typisk bedrift er 7-8%. det kan arbeidsgiver lett godta. Mer enn det krever bedre og bedre resultater og/eller fremtidig potensiale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gitt at du presterer bra kommer det veldig an på hva slags oppgaver og ansvar du har. Ofte en sammenheng mellom om man bare jobber inhouse og har lite kundekontakt mot det motsatte hvor man har litt flere "hatter" som f.eks rådgiver eller konsulent.

 

Er innsatsen din direkte målbar på en eller annen måte?

Har nettopp begynt, men virker som vi blir målt på faktureringsgrad. En del kundekontakt blir det nok.

 

 

Synes det er helt OK med tanke på at du i realiteten er en juniorutvikler. I tillegg har du 6 uker ferie, det vanlige er 4 uker og 1 dag.

 

Lønnsøkning, spørs hvordan dine resultater er. Hvis du kan konkretisere dette i kroner og øre så stiller du sterkt. En lønnsøkning for god presentasjon i en typisk bedrift er 7-8%. det kan arbeidsgiver lett godta. Mer enn det krever bedre og bedre resultater og/eller fremtidig potensiale.

Høres formuftig ut. Er ikke misfornøyd gitt at jeg har muligheten til å stige relativt raskt.

Lenke til kommentar

Høres formuftig ut. Er ikke misfornøyd gitt at jeg har muligheten til å stige relativt raskt.

 

Vil du stige raskt i lønn, så bytter du jobb annen hvert år. Det er ikke slik lenger at folk jobber i samme bedrift i en mannsalder. Spesielt hvis du er konsulent. Du gjør hele jobben (arbeidet, CV, intervju). Salg bare sender CV din til en kunde, så er det du som drar i land salget. Marginene er i utgangspunktet gode men i et typisk stort konsulenthus blir mesteparten surret bort i admin kostnader.

 

Et litt forenklet regnestykke: Du får 235kr timen for jobben (460 000 kr / 1860 timer) når du fakturerer for den typiske tusenlappen. Du får da altså 24,7%. Staten skal ha 14,1% arbeidsgiveravgift. Eierne skal ha 20%. De resterende 41,2% betaler alle de nikkedukkene på hovedkontoret. Alle mellomlederne. Toppledelse. HR. Excel folka. Salg. Marketing.

 

Eneste viktige folka er toppledelse og salg. Resten er skrotnisser som kan og burde outsources.

 

Har hørt om 15% lønnsøkning første år, for 3-8% årlig deretter. Best case.

 

Selv gikk jeg opp 3% i år, sluttet og starter eget firma med avtale om oppdrag på nyåret. Dobler i praksis min brutto årslønn. Anbefales. Admin gjøres én kveld hver måned. Etter staten har fått sitt, puttes resten i min egen lomme.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Ja å starte for seg selv kan anbefales. Men du må enten være flink å selge eller ha spisskompetanse, helst begge for å lykkes.

 

Greia med å starte for seg selv er at jeg nå får mye mer tid til å utvikle meg faglig. Så mens andre kaster vekk tiden sin på å lære seg alt om frontend og mobilapper som uansett vil bli erstattet av AngualReactGap2020, så har jeg fått brukt tid på Hadoop på både infrastruktur og analyse siden. Der er det store penger for tiden, spesielt i UK og Tyskland. Timepris på 1500-2500kr er ikke uvanlig.

 

Minuset er at det kan bli veldig lite sosialt, da en jobber stort sett selvstendig. Om du ikke blir dratt inn i et team da.

Lenke til kommentar

Er et stort marked for utviklere i oppdrag der ute, kompetanse er viktig men ser ikke helt behovet for spisskompetanse for å starte for seg selv. Man må kunne lage løsning fra A-Å riktignok. Hjelper å ha nettverk i tillegg. Det var det som landet min første kunde.

 

Poenget med faglig utvikling er nettopp hovedgrunnen til at jeg sluttet i crappy konsulentfirma #328. Så ansvar for egen utvikling og suksess. Deretter en lønnsboost som gjør meg gjeldsfri 20 år før alle andre.

 

Prosjektet jeg går inn i er greenfield på et meget interessant domene. Her kan jeg faktisk få til DevOps og Skytjenester. "Automatisere alt" og lage enklikks løsninger. De gangene jeg har pitchet slike løsninger for firmaets prosjektleder hos statlig kunde (NAV etc), så har det alltid vært merkantile hensyn som blokket. Jeg tror man kunne fått automatisert bort MANGE manuelle, tidkrevende, kostbare rutiner hvis man bare hadde gjort det i stedet for å klage.

 

Timepris, langt unna de 1500kr ;). Første oppdrag er 600kr eks mva timen ut hele neste år (6+6 mnd) som underleverandør. Slår knockout på de 316kr (inkl avgifter) jeg får nå. Mulighet for bedre vilkår og mersalg. Pluss at ikke noe firma kan kreve eierskap på det jeg utvikler i fritiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er et stort marked for utviklere i oppdrag der ute, kompetanse er viktig men ser ikke helt behovet for spisskompetanse for å starte for seg selv. Man må kunne lage løsning fra A-Å riktignok. Hjelper å ha nettverk i tillegg. Det var det som landet min første kunde.

 

Poenget med faglig utvikling er nettopp hovedgrunnen til at jeg sluttet i crappy konsulentfirma #328. Så ansvar for egen utvikling og suksess. Deretter en lønnsboost som gjør meg gjeldsfri 20 år før alle andre.

 

Prosjektet jeg går inn i er greenfield på et meget interessant domene. Her kan jeg faktisk få til DevOps og Skytjenester. "Automatisere alt" og lage enklikks løsninger. De gangene jeg har pitchet slike løsninger for firmaets prosjektleder hos statlig kunde (NAV etc), så har det alltid vært merkantile hensyn som blokket. Jeg tror man kunne fått automatisert bort MANGE manuelle, tidkrevende, kostbare rutiner hvis man bare hadde gjort det i stedet for å klage.

 

Timepris, langt unna de 1500kr ;). Første oppdrag er 600kr eks mva timen ut hele neste år (6+6 mnd) som underleverandør. Slår knockout på de 316kr (inkl avgifter) jeg får nå. Mulighet for bedre vilkår og mersalg. Pluss at ikke noe firma kan kreve eierskap på det jeg utvikler i fritiden.

 

Kva med risikoen ved å starte sitt eige? Kan det tenkast at du plutselig ikkje har kundar for eks? Arbeidstakeravgift, pensjon etc.? Eg synes uansett det er flott at du har starta ditt eige firma, det er noko eg kunne tenke meg sjølv men ein mastergrad i IT gjer deg ikkje automatisk til ekspert. Må ha nokre år på baken først :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...