Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er noen, men veldig få. Jeg hører ikke til den norske delen, men rapporterer til USA. Arbeidskontrakten er dog mot det norske selskapet grunnet pensjon og andre særnorske ordninger. 

Det handler nok mer om flaks enn noe annet, i tillegg til å være over snittet flink i jobben. Selv ble jeg headhuntet til alle intervjuene, hvorav i første selskap var jeg blitt name-droppet internt.

Når man først er kommet seg på innsiden er det mye lettere å få innpass hos de andre gigantene. Rollene blir også mer fleksible, spesielt om de er lyst ut i andre europeiske land. Hjelper nok at jeg er på direktør-nivå og styrer således hverdagen selv. 

Endret av NoTrace
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 hours ago, NoTrace said:

Det er noen, men veldig få. Jeg hører ikke til den norske delen, men rapporterer til USA. Arbeidskontrakten er dog mot det norske selskapet grunnet pensjon og andre særnorske ordninger. 

Det handler nok mer om flaks enn noe annet, i tillegg til å være over snittet flink i jobben. Selv ble jeg headhuntet til alle intervjuene, hvorav i første selskap var jeg blitt name-droppet internt.

Når man først er kommet seg på innsiden er det mye lettere å få innpass hos de andre gigantene. Rollene blir også mer fleksible, spesielt om de er lyst ut i andre europeiske land. Hjelper nok at jeg er på direktør-nivå og styrer således hverdagen selv. 

Imponerende! Ut av nysgjerrighet, hvilken profil har du / hadde du som gjorde sånn at du ble headhuntet? Har du noen tips til hva man kan gjøre for å gjøre seg selv mer synlig? 

Skrevet

Jeg hadde på daværende tidspunkt ca 12 års erfaring innenfor infrastruktur og arkitektur. Jeg har alltid likt å ligge i forkant av teknologi, så drift- og rutineoppgaver har aldri vært min greie. Så jeg har jobbet mye på prosjekter som involverer cutting-edge teknologi, flyttet egenhendig hele kunder fra on-prem datasenter til 100% Public Cloud (Azure) fra 2014 ish, bygget en full automasjonsplattform for provisjonering og flytting av nye kunder osv.

På den tiden var det ikke mange som satt på slik kompetanse, og jeg fikk anledning til å jobbe med den nyeste teknologien for å implementere det i automasjonsløsningener osv. Generelt sett ble jeg go-to på alt som var "brand new" som ingen hadde gjort før - i et firma med ca ~10000 ansatte.

Noe det er sagt er det nok det interne tipset som var avgjørende for første rollen min i FAANG/MANGA. Jeg hadde jobbet tett med noen i dette firmaet i forbindelse med at jeg var først ute globalt med et produksjonsmiljø på en ny tjeneste for en kunde, og hadde underveis hatt behov for fiksing av noen bugs osv. så hadde direkte dialog med produktgruppen. Selv om jeg aldri fikk det bekreftet regner jeg med at det er der det interne tipset er kommet fra.

Gjest 73c1d...242
Skrevet
On 7/10/2025 at 10:30 AM, SahandJ said:

Trodde ikke de amerikanske selskapene hadde utviklingsjobber i Norge? Hvordan kan man gå foten inn døren i disse selskapene?

Er vel hovedsaklig Microsoft som har en tilstedeværelse her, intervjuprosessen er som i de andre amerikanske tech selskaper; mye leetcode

Anonymous poster hash: 73c1d...242

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...