ps5 Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni 2 hours ago, Guest 06d51...027 said: Så er det jo litt kjedelig å ha møtt veis ende lønns/karrieremessig allerede, men også befriende. Da kan jeg bruke mer tid på prosjekter utenfor jobb. Dette blir feil perspektiv. Du er helt i starten av karrieren og har et urealistisk mål om rask akselerasjon i en dyp markeds-dipp. Du må altså bare smøre deg med litt tålmodighet og gjøre smarte valg underveis. Du har også hatt kjempeflaks som kom ut før denne langvarige dippen som kan bli en enorm katastrofe for de som nå kommer ut i markedet.
DukeRichelieu Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Virker som dere i IT-bransjen jevnt over tjener ganske bra. Angrer på jeg ikke valgte IT fremfor byggingeniør når jeg utdannet meg i voksen alder. Men nå er løpet sikkert kjørt for min del. Regner med det ikke blir like lukrativt fremover med introduksjonen av AI - som det sikkert bare blir mer og mer av.
NoTrace Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Tror heller det er motsatt. Det blir mer lukrativt å være innen IT med introduksjonen av AI. Alt ligger til rett for at "alle" kan øke omsetningen sin ved hjelp av AI (enten ved å utvikle AI eller bruke AI til å effektivisere seg selv). De som ikke benytter seg av AI vil i stor grad bli "left behind", noe som potensielt gi større etterspørsel etter folk med AI kompetanse (i en eller annen retning).
DukeRichelieu Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni NoTrace skrev (5 timer siden): Tror heller det er motsatt. Det blir mer lukrativt å være innen IT med introduksjonen av AI. Alt ligger til rett for at "alle" kan øke omsetningen sin ved hjelp av AI (enten ved å utvikle AI eller bruke AI til å effektivisere seg selv). De som ikke benytter seg av AI vil i stor grad bli "left behind", noe som potensielt gi større etterspørsel etter folk med AI kompetanse (i en eller annen retning). Kan du utdype? Hvis ChatGPT kan skrive kode raskt, effektivt og korrekt - vil ikke det bety at én programmerer kan gjøre jobben som tidligere krevde fem programmerere? Satt litt på spissen og litt forenklet selvsagt. Innbiller meg bare at utviklingen i AI gjør at fremtidens yrke blir AI-operatør hvor AI gjør selve jobben og et menneske bare overser at alt blir gjort riktig.
Salvesen. Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni DukeRichelieu skrev (15 minutter siden): Kan du utdype? Hvis ChatGPT kan skrive kode raskt, effektivt og korrekt - vil ikke det bety at én programmerer kan gjøre jobben som tidligere krevde fem programmerere? Satt litt på spissen og litt forenklet selvsagt. Innbiller meg bare at utviklingen i AI gjør at fremtidens yrke blir AI-operatør hvor AI gjør selve jobben og et menneske bare overser at alt blir gjort riktig. Nei, det betyr bare at vi kan bygge teknologi fortere. Altså klarer vi å lage produktene bedre, fortere. Hadde vi hatt en gitt mengde arbeid vi skulle gjøre hadde teorien din stemt. Men vi skal til mars og beyond... Så det er ikke slik AI nødvendigvis vill ta jobben din, men om du ikke bruker AI i jobben din så kommer hen som bruker det å tar jobben din..
ps5 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni (endret) 18 hours ago, Salvesen. said: Nei, det betyr bare at vi kan bygge teknologi fortere. Altså klarer vi å lage produktene bedre, fortere. Hadde vi hatt en gitt mengde arbeid vi skulle gjøre hadde teorien din stemt. Dette er nok overdrevet optimistisk. Skulle ønske du hadde rett men jeg klarer meg nå selv med under halvparten av tidligere nødvendige ressurser for å gjøre samme jobb. Og det blir ikke dobbelt så mye arbeid skapt. Og trenden går bare en vei. https://fly.io/blog/youre-all-nuts/ Endret 9. juni av ps5
Salvesen. Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni ps5 skrev (5 minutter siden): Dette er nok overdrevet optimistisk. Skulle ønske du hadde rett men jeg klarer meg nå selv med under halvparten av tidligere nødvendige ressurser for å gjøre samme jobb. Og det blir ikke dobbelt så mye arbeid skapt. Og trenden går bare en vei. Joda, lokalt forsvinner det jobber. Ingen tvil om det, men jeg har troen på at nyskapningene vi også oppretter med AI fører til mer arbeid som en kan bruke disse lokale ressursene på. Kanskje ikke 1:1 men det er heller ikke 1:1 at når en person mister jobben sin så er det ingenting nytt skapt. Jeg hadde vært mer bekymret i andre yrker enn "IT", som blir erstattet av software og hardware("robot").
Drunkenvalley Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni (endret) Eg ser det heller som ei boble. Håper berre den sprikk før den kan ta med seg verden på vegen ned. Endret 8. juni av Drunkenvalley
ps5 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Just now, Drunkenvalley said: Eg ser det heller som ei boble. Håper berre den sprikk før den kan ta med seg verden på vegen ned. Når gravemaskinen kom hjalp det ikke å stå der med spaden og riste på hodet. Man er med eller man er ut. Akkurat som fantasiprosjektene eksploderte med web 1.0 (2000 kræsjen) ser vi det samme nå, men den underliggende teknologien har kommet for å bli og vi er helt i startgropa.
DukeRichelieu Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Har ikke så mye å bidra til diskusjonen, så jeg plasserer meg på sidelinjen. Med det sagt, inngikk jeg et programmeringssamarbeid med en (dyktig???) programmerer. Han skrøt fælt av hvor raskt det skulle gå siden han kunne bruke ChatGTP til å skrive koden. Ett år senere ble prosjektet skrinlagt uten at vi kom noen vei. Så, dyktige fagfolk er nok fortsatt nødvendig. Men om det blir slik at AI kan gjøre grovjobben hadde jeg jo innbilt meg at det må gjøre noe med bransjen.
Drunkenvalley Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni 2 minutes ago, ps5 said: Når gravemaskinen kom hjalp det ikke å stå der med spaden og riste på hodet. Man er med eller man er ut. Akkurat som fantasiprosjektene eksploderte med web 1.0 (2000 kræsjen) ser vi det samme nå, men den underliggende teknologien har kommet for å bli og vi er helt i startgropa. Teknologien er nok her for å bli, akkurat som dei tidligere forsøkene på AI aldri heilt forsvann, men korleis AI i dag er så hyperfokusert på vil nok møte døden når det ikkje faktiskt tjene penger som ein håpte. Ikkje første gongen me ser teknologi som lover verden på sølvplatter, men tilbyr egentlig ikkje i nærleiken av dei resultata.
ps5 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni 5 minutes ago, DukeRichelieu said: Så, dyktige fagfolk er nok fortsatt nødvendig. Men om det blir slik at AI kan gjøre grovjobben hadde jeg jo innbilt meg at det må gjøre noe med bransjen. Helt korrekt, dette er også grundig diskutert i videoen jeg postet litt tidligere her. Problemet vi ser nå er at behovet for juniorer fordunster foran øynene våre. 8 minutes ago, Drunkenvalley said: Ikkje første gongen me ser teknologi som lover verden på sølvplatter, men tilbyr egentlig ikkje i nærleiken av dei resultata. Nå er allerede verktøyene her og brukes med stort hell. Og blir kontinuerlig bedre. Flere og større norske bedrifter vil / har allerede satt krav til utnyttelse av ai støtte (for å effektivisere) så å tro at dette er et blaff som ikke får enorme konsekvenser for arbeidsmarkedet er særdeles optimistisk. 2
Drunkenvalley Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni 35 minutes ago, ps5 said: Nå er allerede verktøyene her og brukes med stort hell. Og blir kontinuerlig bedre. Flere og større norske bedrifter vil / har allerede satt krav til utnyttelse av ai støtte (for å effektivisere) så å tro at dette er et blaff som ikke får enorme konsekvenser for arbeidsmarkedet er særdeles optimistisk. Det hjelper kanskje deg om du hold deg til kva eg faktiskt skriv, fru Blom.
ps5 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni 12 minutes ago, Drunkenvalley said: Det hjelper kanskje deg om du hold deg til kva eg faktiskt skriv, fru Blom. Har du rotet deg bort i feil tråd? Tror du kanskje snakker om noe helt annet enn ai automatisering knyttet til it bransjen?
kremt Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni 1 hour ago, ps5 said: gravemaskinen kom hjalp det ikke å stå der med spaden og riste på hodet. Man er med eller man er ut. Spademenn har vel fortsatt jobb etter hva jeg kan se på en daglig basis. Så din analogi er ikke nødvendigvis veldig god. Hva med at hesten skulle dø når bilen kom? Hester lever fortsatt i beste velgående....
Salvesen. Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni kremt skrev (3 minutter siden): Spademenn har vel fortsatt jobb etter hva jeg kan se på en daglig basis. Så din analogi er ikke nødvendigvis veldig god. Hva med at hesten skulle dø når bilen kom? Hester lever fortsatt i beste velgående.... Hvem har sagt at hestene skal dø? 😛 Hvor mange hester per capita har vi i dag ift før bilen? 1
ps5 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Til nye lesere: Denne tråden handler om it-bransjen og ikke generelt om ai. 3
Gjest dc0ba...f6f Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Hei. Jeg jobber som utvikler i et konsulentselskap, har gjort det veldig bra og skal snart få opprykk fra junior- til seniorstilling. Jeg lurer derfor på hvor mye det er vanlig å gå opp i lønn ved et slikt opprykk. Er det rimelig å forhandle om en økning på 15%? Takk! Anonymous poster hash: dc0ba...f6f
NoTrace Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni (endret) On 6/8/2025 at 1:54 PM, DukeRichelieu said: Kan du utdype? Hvis ChatGPT kan skrive kode raskt, effektivt og korrekt - vil ikke det bety at én programmerer kan gjøre jobben som tidligere krevde fem programmerere? Satt litt på spissen og litt forenklet selvsagt. Innbiller meg bare at utviklingen i AI gjør at fremtidens yrke blir AI-operatør hvor AI gjør selve jobben og et menneske bare overser at alt blir gjort riktig. Vil vel si @Salvesen. nevnte de viktigste poengene, men vil nevne det jeg tenker er det aller viktigste. Ved innføring av AI ser man at dem som tar dette i bruk blir ganske mye mer effektive. Man må fortsatt ha ekspertkunnskap for å bruke AI, og for å påse at det den spytter ut er korrekt. Men, siden man nå blir mer effektiv vil verdien som skapes av hver IT-arbeider øke betraktelig, som gir ringvirkninger i form av at flere selskaper opprettes, eksisterende selskaper skalerer opp og etterspørselen til arbeidskraft blir større. Akkurat nå er vi midt i omstillingen, og det er lettere for f.eks. de stor amerikanske selskapene å kutte i deler av organisasjonene sine og så rekruttere på nytt, enn å kartlegge og flytte ansatte. I tillegg gir det en veldig fin virkning på børsen om man kan opprettholde samme revenue og profittmargin med færre ansatte. Endret 9. juni av NoTrace 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå