Gå til innhold

Denne teknologien kan gi Tesla-opplevelsen ved ladestasjonen. Men én stor bilprodusent glimrer med sitt fravær


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (2 minutter siden):

Høna og egget problematikk. Om ikke ladeoperatørene er villige til å implementere det hvorfor skal de bruke tid på å validere dette for bilene.

Noen ganger går det seg til, andre ganger må det reguleres. Her har man et tredje alternativ nemlig å bare ta betalt med kort, så er det kanskje irrelevant for de fleste.

Et fjerde alternativ, man kan bare sette i gang, ta kostnaden og håpe på at om man har utført dette bra nok til at kundene kommer og man får betalt. Fordelen med den siste tilnærmingen er at det vil gå fortere å få nullutslippsbiler på veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trikola skrev (6 minutter siden):

Min mening: fordi de fleste håper fortsatt at hele elbilgreia går over snart.

Ikke sant. Jeg er føler meg fortsatt ikke 100% trygg på at vi har kommet langt nok til at overgangen til elektrisk mobilitet vil overleve Teslas eventuelle konkurs.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kahuna said:

Ikke sant. Jeg er føler meg fortsatt ikke 100% trygg på at vi har kommet langt nok til at overgangen til elektrisk mobilitet vil overleve Teslas eventuelle konkurs.

Er ikke veldig bekymret.

Tesla har bevist hva som er mulig. Ingen ICE-produsent kan si 'det går ikke'. Så om Tesla skulle forsvinne og resten henter V6-ere frem igjen så blir det bare EU som regulerer utslippskravene hardere og hardere til null CO2, null NOx, etc - Tesla har vist at det går an - og det med biler som slår Porsche på Nürburgringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss si at dersom vi hadde valgt ELbiler som nabobil istedenfor bensin, så måtte det legges på et ekstra lag med sikkerhet evt. pålogging i bilen slik at fakturaen kan stilles til riktig person. Å manuellt fordele kostnadene etterpå er ikke en god løsning. Jeg har ikke skjønt problemet dere referer til med å betale med kort eller telefonen evt med google pay på klokka. Er dette virkelig et stort problem?

Lenke til kommentar
8 hours ago, Karstein H said:

MAC adresse er ikke utviklet mtp sikkert å identifisere et kjøretøy. Hvor lett eller vanskelig det er å bytte MAC adresse i bilene vet ikke jeg, men at det garantert vil komme fram at det er ganske lett på en del bilmodeller, bare man har tilstrekkelig kunnskap og verktøy, er rimelig sikkert.

Ubrukelig sikkerhet i ladebrikker er selvsagt ingen unnskyldning, for å massivt rulle ut ny teknologi med samme dårlige sikkerhet.

Kost/nytten av å svindle med lading er ikke der. Hvor mye jobb er det (moderat), hva er fortjenesten (minimal), hva er risikoen(høy).

 

6 hours ago, Samms said:

Kamera med skiltgjennkjenning og anskitsgjennkjenning ved ladestasjon så er eit par andre mekanismer for identifikasjon på plass. Kombiner dette med tilsvarande algoritmer som finnes for kontroll av tid og stad for bruk som finnes på betalingskort og det byrjar bli rimeleg sikkert. Og totalt overvåka.😉

Det ville vært veldig, veldig fordyrende og omtrent ikke gitt noen sikkerhetsgevinst. 

 

4 hours ago, Fritjof said:

Dette virker så tvilsomt og vanskelig at jeg vurderer om jeg det hele tatt skal kjøpe el-bil. Når jeg som bensinbileier er vant til å kunne fylle og være rimelig trygg på hvilken som helst bensinstasjon.... Men så vil jeg jo også redde et levelig miljø og klima her i verden.... Dette er ikke ironisk ment.

Dersom du vil redde et levelig miljø så må kvitte deg med bilen. Elbil er bare det beste av to onder.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, WiiBoy said:

Kost/nytten av å svindle med lading er ikke der. Hvor mye jobb er det (moderat), hva er fortjenesten (minimal), hva er risikoen(høy).

Her er det noen antagelser. Gitt en viss engangsinnsats i å lage passende OBDII dongles mot biler der det er enkelt å endre MAC kan man danne et organisert nettverk hvor man høster MAC adresser som er autorisert for autocharge enten på ladere (en type skimming, litt lite effektivt men har vært gjort før), eller bedre via datalekkasjer fra ladeoperatørenes databaser.

Så lar man de som kjøper donglene laste ned en tilfeldig MAC adresse slik at de kan lade gratis mot å kjøpe en billig dongle fra en skruppelløs selger. Litt slik piratebay o.l. selvorganiserer, bare med en litt annen kontantstrøm.

Risikoen for den enkelte bruker er minimal. Risikoen for de som organiserer det er litt mer ullen, de kan holde seg mer skjult, men det er også ikke sikkert at det de gjør er strengt tatt ulovlig i alle jurisdiksjoner, og de kan velge å lokalisere seg en bekvemmelig plass.

Operatørene kan rask låse ute kompromitterte MAC adresser, men det rammer mest de legitime kundene som ikke kan endre sin MAC. Piratene bytter hver gang de lader.

Tatt i betraktning at tilsvarende tvilsomme ting kjøpes og brukes (som f.eks GPS jammere) vil det nok også være et marked for piratlading.

Derfor vil jeg si at risikofaktorene i dette scenariet er:

Jobben for den enkelte: Minimal
Gevinst: liten til moderat (kan spare noen tusenlapper til noen titusenlapper, folk gjør seg til skurk for mindre)
Risiko: Minimal, ihverfall til operatørene setter i gang med skiltgjenkjenning fra overvåkningskamera.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, WiiBoy said:

Det ville vært veldig, veldig fordyrende og omtrent ikke gitt noen sikkerhetsgevinst. 

Kamera for overvåking er kanskje på plass mane stader eventuelt blir plassert ut for å passe på drift (til dømes brøying om vinteren), feilparkering, hærverk og anna. Program for skiltgjennkjenning er då lite ekstra om kamera allt er godt nok. Algoritmer for sjekk av bruk finnes, det er neppe dyrt å implementere. Dagens ordning med kundeavtalar gjer vel det alt for å skreddersy reklame.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Hvis det er så bra, hvorfor har de som har laget P&C-standarden ikke tatt den i bruk selv i noen særlig grad?

Penger, spørsmålet er kven som skal dra størst nytte av kundeforholdet. (Og tjene mest penger på dette.) Ladeoperatør, bilprodusent eller betalingsformidler.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, sverreb said:

Her er det noen antagelser. Gitt en viss engangsinnsats i å lage passende OBDII dongles mot biler der det er enkelt å endre MAC kan man danne et organisert nettverk hvor man høster MAC adresser som er autorisert for autocharge enten på ladere (en type skimming, litt lite effektivt men har vært gjort før), eller bedre via datalekkasjer fra ladeoperatørenes databaser.

Så lar man de som kjøper donglene laste ned en tilfeldig MAC adresse slik at de kan lade gratis mot å kjøpe en billig dongle fra en skruppelløs selger. Litt slik piratebay o.l. selvorganiserer, bare med en litt annen kontantstrøm.

Risikoen for den enkelte bruker er minimal. Risikoen for de som organiserer det er litt mer ullen, de kan holde seg mer skjult, men det er også ikke sikkert at det de gjør er strengt tatt ulovlig i alle jurisdiksjoner, og de kan velge å lokalisere seg en bekvemmelig plass.

Operatørene kan rask låse ute kompromitterte MAC adresser, men det rammer mest de legitime kundene som ikke kan endre sin MAC. Piratene bytter hver gang de lader.

Tatt i betraktning at tilsvarende tvilsomme ting kjøpes og brukes (som f.eks GPS jammere) vil det nok også være et marked for piratlading.

Derfor vil jeg si at risikofaktorene i dette scenariet er:

Jobben for den enkelte: Minimal
Gevinst: liten til moderat (kan spare noen tusenlapper til noen titusenlapper, folk gjør seg til skurk for mindre)
Risiko: Minimal, ihverfall til operatørene setter i gang med skiltgjenkjenning fra overvåkningskamera.

Nei, du bommer her.

Sluttbruker må stå tilkoblet mens svindelen pågår. Lader han med en gj.snitt fart på 120 kWh, så svindler han 2 kWh i minuttet noe som tilsier ca. 10 kroner i minuttet. I løpet av 30 minutter, så har han stålet 300 kr. Dersom denne MAC adressen er kjent som svindlet, så kan det hende polite ble varslet for 28 minutter siden. Skyhøy risiko for et svært lite beløp. I tillegg så må sluttbruker investere i utstyret, noe som kjør verdien enda mindre..

Dersom en slik data lekkasje hadde funnet sted, så hadde dette vært en enkel gratis oppdatering på verkstedet for de som er berørte.

Jeg sier ikke at feil og svindler ville forekomme, men det ville ikke skje i noen særlig stor skala. Kost/nytten er ikke tilstede. Det å starte med kameraovervåking, skiltgjennkjenning, ansiktsgjennkjenning, tilatelser fra datatilsynet, teknologi++ er dyrt/omfattende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, WiiBoy said:

Nei, du bommer her.

Sluttbruker må stå tilkoblet mens svindelen pågår. Lader han med en gj.snitt fart på 120 kWh, så svindler han 2 kWh i minuttet noe som tilsier ca. 10 kroner i minuttet. I løpet av 30 minutter, så har han stålet 300 kr. Dersom denne MAC adressen er kjent som svindlet, så kan det hende polite ble varslet for 28 minutter siden. Skyhøy risiko for et svært lite beløp. I tillegg så må sluttbruker investere i utstyret, noe som kjør verdien enda mindre..

Dersom en slik data lekkasje hadde funnet sted, så hadde dette vært en enkel gratis oppdatering på verkstedet for de som er berørte.

Jeg sier ikke at feil og svindler ville forekomme, men det ville ikke skje i noen særlig stor skala. Kost/nytten er ikke tilstede. Det å starte med kameraovervåking, skiltgjennkjenning, ansiktsgjennkjenning, tilatelser fra datatilsynet, teknologi++ er dyrt/omfattende. 

Tror du virkelig politiet kommer til å rykke ut? Og om de så gjør hva da? De må finne utstyret som kan være godt gjemt eller fjernet når politiet kom. Brukeren kan på sin side bare trekke på skuldrene og si det må være leverandørens problem.
Realiteten er at politi ikke er en reell risiko for denne typen småkriminalitet, akkurat like lite som du risikerer at poitiet står på døre om du laster ned fra pirate bay. En må regne  med at om det er mulig så vil det skje. Og ja noen stor mengde blir det neppe, men det er en mager trøst for de som rammes som må gå til operatøren og få regress (som nepope skjer uten motstand om de oppdager det i hele tatt)
Prisen vi snakker om er gjerne 2-300,- kr levert fra kina. Samt det er ikke triviellt å avdekke om en MAC er brukt til svindel. Man kan bare se det om tyven og den virkelige brukeren hurtiglader såpass tett i tid at man ser det er fysisk umilig eller usannsynlig at det er samme bil. Jeg vet ikke hva din bruk er, men jeg hurtiglader ganske sjeldent, flere uker/måneder mellom hver gang, og jeg tror det gjelder mange.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Fritjof said:

Dette virker så tvilsomt og vanskelig at jeg vurderer om jeg det hele tatt skal kjøpe el-bil. Når jeg som bensinbileier er vant til å kunne fylle og være rimelig trygg på hvilken som helst bensinstasjon.... Men så vil jeg jo også redde et levelig miljø og klima her i verden.... Dette er ikke ironisk ment.

Javel? Hjemmelading det skjer ikke? Kan du ta en runde med borettslag/sameiet?  Hvor ofte er du på langtur si,  de siste 4 årene før covid? Kan du evt. leie bil de gangene? Eller reise med tog eller buss?

Eller bare velge deg en Tesla, da lader du uten stress og alt er superenkelt. På skjermen ser du Tesla laderne, stopp ved en Tesla lader, plugg inn og slapp av i en halvtime .Du trenger ikke app, brikke eller forholde deg til noenting. Spis nistepakka og ta en kopp kaffe og se favorittserien din på skjermen i bilen. Da er du uthvilt og har ny energi i batteripakke og deg selv og du takler fint turen til neste ladepunkt. Og Tesla ladere er overalt i verden. Og det er plenty av de, og det bygges ut hele veien. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, StigVidar said:

Det er frivillig å bruke de appene. Ladebransjen vil ikke at det skal være frivillig. Jeg for egen del er motstander av å måtte betale med en app, men jeg kunne levd med det hvis det var en enkel ladeapp. Men det er det ikke. En skal ha ørten installert for hvert land en kjører i.

Da tror jeg kanskje du har valgt feil el bil? Vil si at lading av Tesla er mindre stress enn bensinstasjoner og fylling av diesel/bensin. For det første fordi du kommer til en bil med "full tank" hver morgen. Og kan bruke forvarming for ekstra komfort. Og ved hurtiglading fordi en ikke trenger fikle med kort, eller vente i kø mens de sju foran i køen skal ha pølser og boller osv. Du kan velge og kun benytte Tesla's ladenettverk og trenger ikke forholde deg til andre standarder, apper, brikker osv. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Sukk. Tesla eller ikke Tesla, Mac eller ikke Mac..

Hadde vært fint med teknologi og løsninger som gjorde hverdagslige ting ENKELT for kunden. Blir som med filmstreaming: du MÅ abonnere på alle mulige løsninger, alle skal ha sin andel samtidig som de melker deg for bruksdata som selges videre, alle vil låse deg til SITT system slik at sjansen for at du velger noe annet neste gang minimaliseres, og du blir programforpliktet til å forsvare ditt bilvalg med nebb og klør mens du egentlig sitter igjen som et bondefanget nek i kor med røkla..

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Jo da,

Mafiametoder forkledd som "Teknologi". Betal en tiende, eller så er du ekskludert. Fritt marked er en myte uten kjøreregler som håndheves. Etter loven er det gitt hva som er gyldig betalingsmiddel. Og priser skal kunne sammenlignes. 

Eva Joly sa en gang at Regjeringer må begynne å regjere, og tilsyn må begynne å gjennomføre tilsyn. Det var vel etter Finanskrisen?

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
Retroman skrev (9 timer siden):

Sukk. Tesla eller ikke Tesla, Mac eller ikke Mac..

Hadde vært fint med teknologi og løsninger som gjorde hverdagslige ting ENKELT for kunden.

Ja det er jo nettopp DET Tesla gjør. Mens andre sliter med apper og brikker og medlemskap i hytt og pine, så er lading av en Tesla HOS Tesla kun "plug & play".

Retroman skrev (9 timer siden):

Blir som med filmstreaming: du MÅ abonnere på alle mulige løsninger, alle skal ha sin andel samtidig som de melker deg for bruksdata som selges videre, alle vil låse deg til SITT system slik at sjansen for at du velger noe annet neste gang minimaliseres, og du blir programforpliktet til å forsvare ditt bilvalg med nebb og klør mens du egentlig sitter igjen som et bondefanget nek i kor med røkla..

Makan til negativitet... Ingen Tesla-eiere er "forpliktet" til å forsvare noe som helst. Faktum er at Tesla gjør hverdagen så enkel og morsom at man får lysst til å informere andre om hvor kjekt det er. At noen som ikke har prøvd Tesla-hverdagen reagerer surt og negativt på det, får være demmes eget problem.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (36 minutter siden):

Ja det er jo nettopp DET Tesla gjør. Mens andre sliter med apper og brikker og medlemskap i hytt og pine, så er lading av en Tesla HOS Tesla kun "plug & play".

Makan til negativitet... Ingen Tesla-eiere er "forpliktet" til å forsvare noe som helst. Faktum er at Tesla gjør hverdagen så enkel og morsom at man får lysst til å informere andre om hvor kjekt det er. At noen som ikke har prøvd Tesla-hverdagen reagerer surt og negativt på det, får være demmes eget problem.

Jeg nevnte ikke spesifikt at Teslaeiere må forsvare valget sitt med nebb og klør, kjører Tesla selv, og takk for at du på generelt grunnlag demonstrerer poenget mitt.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (43 minutter siden):

Makan til negativitet... Ingen Tesla-eiere er "forpliktet" til å forsvare noe som helst. Faktum er at Tesla gjør hverdagen så enkel og morsom at man får lysst til å informere andre om hvor kjekt det er. At noen som ikke har prøvd Tesla-hverdagen reagerer surt og negativt på det, får være demmes eget problem.

Kan jo hende at andre ikke har lyst å låse seg inne i Tesla sitt system. Jeg ønsker meg kortbetaling rett og slett fordi jeg synes det er uheldig at en skal være en registrert kunde for å få kjøpe noe så dagligdags som "drivstoff". Du må gjerne gjøre dine valg og få den enkelheten du synes så mye om. Problemet med ladebransjen i dag er at det finnes for få valgmuligheter. Jeg får ikke valget om å bruke 5s på å tappe et minibankkort før jeg lader. Det er mulig når jeg fyller bensin, parkerer, kjøper is, til og med når idrettslaget selger en vaffel til 10kr. Ladebransjen klager på at det er bortimot uoverkommelig. Det tror jeg fint lite på.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Retroman said:

Sukk. Tesla eller ikke Tesla, Mac eller ikke Mac..

Hadde vært fint med teknologi og løsninger som gjorde hverdagslige ting ENKELT for kunden. Blir som med filmstreaming: du MÅ abonnere på alle mulige løsninger, alle skal ha sin andel samtidig som de melker deg for bruksdata som selges videre, alle vil låse deg til SITT system slik at sjansen for at du velger noe annet neste gang minimaliseres, og du blir programforpliktet til å forsvare ditt bilvalg med nebb og klør mens du egentlig sitter igjen som et bondefanget nek i kor med røkla..

Du MÅ jo ikke ha alle mulige stream's samtidig? Ha en i slengen og spar penger. Og du får kanskje og frigjort verdifull tid? Når en ny sesong av en favoritt serie kommer kan du bytte til den tjenesten. Når du har sett den velger du en annen. Abonnementene trenger ikke rulle og gå konstant. En per mnd og det er penger spart. 

Du nevner Mac og du nevner vendor lock in. Dessverre er det to sider av samme sak og var grunnen til at jeg valgte et liv uten apple. Og vet du hva, det er overraskende enkelt og jeg har minst like god livskvalitet som om jeg skulle hatt Mac og blitt plaget av vendor lock in. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Retroman skrev (4 timer siden):

Jeg nevnte ikke spesifikt at Teslaeiere må forsvare valget sitt med nebb og klør, kjører Tesla selv, og takk for at du på generelt grunnlag demonstrerer poenget mitt.

Hvis det å informere om positive ting ved Tesla er å "forsvare valget med nebb og klør", ja da gjør jeg kanskje det.

Men personlig så mener jeg at det er en helt søkt definisjon fra din side.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
StigVidar skrev (3 timer siden):

Kan jo hende at andre ikke har lyst å låse seg inne i Tesla sitt system. Jeg ønsker meg kortbetaling rett og slett fordi jeg synes det er uheldig at en skal være en registrert kunde for å få kjøpe noe så dagligdags som "drivstoff". Du må gjerne gjøre dine valg og få den enkelheten du synes så mye om. Problemet med ladebransjen i dag er at det finnes for få valgmuligheter. Jeg får ikke valget om å bruke 5s på å tappe et minibankkort før jeg lader. Det er mulig når jeg fyller bensin, parkerer, kjøper is, til og med når idrettslaget selger en vaffel til 10kr. Ladebransjen klager på at det er bortimot uoverkommelig. Det tror jeg fint lite på.

Sitat

låse seg inne i Tesla sitt system.

Hæ? Hva får deg til å tro at noen er "låst inne i Tesla sitt system"??? Er jo ingen som er det. Vi kan (også) lade hos alle andre ladetilbydere, hvis vi ønsker oss selv så vondt (eller det ikke er noe annet tilbud på stedet). Jeg har Elbilforeningen sin blå ladebrikke, som visstnok skal fungere (omtrent) overalt, men jeg håper jeg slipper å bruke den.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...