Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ny leilighet, ikke mulig med befaring før overtagelse?


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har nettopp kjøpt oss leilighet og begynte å avtale tidspunkt med selger for befaring av leilighet med håndverkere. Plutselig kommer megler og sier til selger at det ikke er noe hun anbefaler og at jeg må kansellere befaringene. Hun sier jeg kan komme og ta mål etc, men befaring med håndverkere er noe som kommer etter overtagelse. Hun mente også at det var svært uvanlig å gå på befaring med håndverkere før overtagelse. Jeg har selv vært med på flere prosjekter hvor det har vært befaring lenge før overtagelse så jeg lurer på to ting:

1. Er det noen spesielt god grunn til hvorfor vi ikke skulle få ta med håndverkere på befaring før overtagelse?

2. Er det så uvanlig som megler mener? 

For meg så virker det egentlig litt suspekt men det kan jo godt være at det finnes gode grunner til at man ikke skal kunne få gå på befaring før overtagelse for alt jeg vet så derfor jeg spør. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, KANE2009 said:

Hei!

Vi har nettopp kjøpt oss leilighet og begynte å avtale tidspunkt med selger for befaring av leilighet med håndverkere. Plutselig kommer megler og sier til selger at det ikke er noe hun anbefaler og at jeg må kansellere befaringene. Hun sier jeg kan komme og ta mål etc, men befaring med håndverkere er noe som kommer etter overtagelse. Hun mente også at det var svært uvanlig å gå på befaring med håndverkere før overtagelse. Jeg har selv vært med på flere prosjekter hvor det har vært befaring lenge før overtagelse så jeg lurer på to ting:

1. Er det noen spesielt god grunn til hvorfor vi ikke skulle få ta med håndverkere på befaring før overtagelse?

2. Er det så uvanlig som megler mener? 

For meg så virker det egentlig litt suspekt men det kan jo godt være at det finnes gode grunner til at man ikke skal kunne få gå på befaring før overtagelse for alt jeg vet så derfor jeg spør. 

Enig med selger og megler her. Ville aldri tillatt det samme. En rask titt for mål etc er innafor men å dra med seg eksterne håndverkere blir feil. Trenger ikke å bety at noe er galt men som selger setter man seg selv i en uoversiktlig situasjon. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

Kan du forklare litt nærmere? Hvordan setter man seg selv i en uoversiktlig situasjon? Er det ikke litt rart å først avtale tidspunkt for det og si ja og etter at jeg har laget planer med rørlegger for befaring så går man tilbake på det som allerede er avtalt? Vi ønsker å få inn håndverkere på befaring så vi kan starte å pusse opp badet så fort som mulig etter overtagelse, da det er fra 1972 og har blant annet ikke membran eller varmekabler som fungerer. 

Endret av KANE2009
  • Liker 1
Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (4 minutter siden):

Mål av badet er alt de trenger. Foruten at du spesifiserer hvordan de vil ha det.

Brett opp ermene og riv badet selv så kommer de så snart det er klart for gjenoppbygging.

 

Hmm, rart at alle vil dra på befaring da og ikke gi meg pristilbud uten? Jeg skal nok uansett rive selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisen vil nok bli den samme både med og uten befaring. Det eneste som kan påvirke prisen er valg av materialer og selvfølgelig om det er råte og annet ekstraarbeid.

Har nylig pusset opp bad og prisen er skyhøy utansett løsning :D

Riving skal de ha grisepris for, trolig forde de ikke ønsker å ta på seg arbeidet. (50/60k)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk inntrykk av at dersom de kom på befaring kunne de gi en fastpris, mens hvis de skulle ta det etter så ville det blitt et estimat med en haug av forbehold. Nå har det uansett ikke noe å si da megler har bestemt at jeg heller ikke kan komme og ta mål, så da må vel alt uansett taes etter overtagelse. Jeg lurer fortsatt på hvordan man som selger setter seg i en uoversiktlig situasjon ved å ha en befaring med håndverkere? Og nå lurer jeg i tillegg på om det er noen god grunn til ikke å slippe inn meg for å ta noen raske mål?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, KANE2009 said:

Fikk inntrykk av at dersom de kom på befaring kunne de gi en fastpris, mens hvis de skulle ta det etter så ville det blitt et estimat med en haug av forbehold. Nå har det uansett ikke noe å si da megler har bestemt at jeg heller ikke kan komme og ta mål, så da må vel alt uansett taes etter overtagelse. Jeg lurer fortsatt på hvordan man som selger setter seg i en uoversiktlig situasjon ved å ha en befaring med håndverkere? Og nå lurer jeg i tillegg på om det er noen god grunn til ikke å slippe inn meg for å ta noen raske mål?

Det er ikke din leilighet før du har betalt den og overtatt den.

Selger disponerer leiligheten 100% frem til det, og skal ikke trenge å belemres med å bruke tid på deg. 

Du har kjøpt leiligheten basert på takstpapirer og visning(er) du sto fritt til å ha med håndverkere da. Tidsbruken tilside; at selger ikke har noe lyst til at du skal gå befaring med en gjeng med mer eller mindre seriøse håndverkere som slenger om seg med diagnoser og mersalgsteknikker som kan være med på å lage et nytt (feilaktig) inntrykk av objektet. 

Og lage diskusjoner som (kankje) er både meningsløse og grunnløse. Skjønner jeg godt.

Som en over her sier, riv badet selv, og få folk på befaring etter det er gjort.
Du sparer penger
Gir håndverkerne bedre beslutningsgrunnlag
Lettere for deg å sammenligne løsningene fra håndverkerne mot hverandre
Får mindre sprik i pristilbudene

Kilde; har akkurat pusset opp huset og skulle ønske jeg rev selv

 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er klar over at selger disponerer leilighet fram til det (og det er hans rett det), men i dette tilfellet virker det som selger ikke har hatt noe imot det (han sa tross alt ja først) men at megler er veldig imot det, som jeg synes var litt merkelig. Han skulle uansett innover på onsdag og vi var hjertelig velkommen etc inntil megler frarådet han det. Da kunne vi fortsatt komme for å ta mål, men så ble det plutselig endret helt ute av det blå det også. Jeg ble vel litt skremt ifht. Det med skjulte feil og mangler (som jeg så på som eneste gode grunn til å ikke ville ha meg innom engang før den 1 august) men siden det ifølge alle her er vanlig å ikke kunne få tatt mål engang før overtagelse så er vel det bare normen og jeg som er litt for overivrig 😅 Takk for alle svar, det var oppklarende. I fremtiden får jeg heller ta med noen håndverkere på hver visning jeg er på, eventuelt legge inn forbehold om en befaring med håndverkere når jeg legger inn bud.

 

Ifht. Det med riving av bad så tror jeg det kan bli litt vanskelig å rive det først, deretter få befaring og tilbud og så avtale tidspunkt for når de skal begynne. 4 uker uten bad skulle vi fått til men 2 måneder kan fort bli vanskelig tror jeg. Gjerne kom med noen tips der, om dere har det 😁

Endret av KANE2009
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ref kostnader rundt riving av bad: Merk at det er strenge krav til kildesortering av avfall, så at dette er en betydelig kostnad bunner nok ikke ut i at de ikke vil ha jobben, men heller at det fører til en del kostnader for de også. Og de skal selvfølgelig tjene penger på riving, akkurat som på rehabiliteringen.

Som privatperson kan du ta sjansen på å kjøre alt på dynga...

Lenke til kommentar
KANE2009 skrev (29 minutter siden):

Jeg er klar over at selger disponerer leilighet fram til det (og det er hans rett det), men i dette tilfellet virker det som selger ikke har hatt noe imot det (han sa tross alt ja først) men at megler er veldig imot det, som jeg synes var litt merkelig. Han skulle uansett innover på onsdag og vi var hjertelig velkommen etc inntil megler frarådet han det. Da kunne vi fortsatt komme for å ta mål, men så ble det plutselig endret helt ute av det blå det også. Jeg ble vel litt skremt ifht. Det med skjulte feil og mangler (som jeg så på som eneste gode grunn til å ikke ville ha meg innom engang før den 1 august) men siden det ifølge alle her er vanlig å ikke kunne få tatt mål engang før overtagelse så er vel det bare normen og jeg som er litt for overivrig 😅 Takk for alle svar, det var oppklarende. I fremtiden får jeg heller ta med noen håndverkere på hver visning jeg er på, eventuelt legge inn forbehold om en befaring med håndverkere når jeg legger inn bud.

 

Ifht. Det med riving av bad så tror jeg det kan bli litt vanskelig å rive det først, deretter få befaring og tilbud og så avtale tidspunkt for når de skal begynne. 4 uker uten bad skulle vi fått til men 2 måneder kan fort bli vanskelig tror jeg. Gjerne kom med noen tips der, om dere har det 😁

Selger har sannsynligvis sagt ja uten å ha tenkt seg om eller tenkt at det er et krav eller rett du har. Deretter ombestemt seg etter å ha pratet med megler eller samboer/kjæreste/familie.

Husk at de har egne baller i luften i forbindelse med salget og selv om det for deg virker som enkelt å slippe noen inn for å gjøre et eller annet midt oppi sitt eget flyttekaos så er det ikke sånn for alle.

Og når det nå først er avklart at dere ikke slipper inn før overtakelse så ser jeg ikke hvordan det å rive badet selv først før befaring skulle forsinke nytt bad. Det viktigste de trenger er mål og generell plassering av vannrør, sluk og elektrisk tilførsel. Resten ordner de. De har sett et bad før liksom :)

Lenke til kommentar

Sannsynligvis ja, men ikke spesielt tillitsvekkende (å bryte en avtale altså) i min bok. Han flyttet forøvrig ut derfra for noen måneder siden og bruker det som "hotellrom" når han er i Oslo. Det er kun en tom leilighet og vi skulle selvfølgelig ta det rett før han dro en av dagene han var der så det ikke skulle belemret han. Men men, de vil ikke ha meg der før overtagelse så jeg må bare respektere deres ønsker 🙂 Håndverkere jeg pratet med sa at det var merkelig og etter egen erfaring så var det normalt med en befaring før overtagelse så var derfor jeg spurte 😁

Jeg mener det kanskje vil ta lengre tid fordi jeg nok bruker lengre tid enn de på å rive samt at om de skal rive så har de jo allerede fått oppdraget og vil ha satt av tid til å pusse opp badet mens hvis jeg skal rive først, deretter befaring, deretter booke de inn så vil det gå bort mer tid til "venting" på at rørlegger har tid til å ta badet. Igjen, mulig jeg tar veldig feil og det blir ett fett tidsmessig?

Endret av KANE2009
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (3 timer siden):

Ref kostnader rundt riving av bad: Merk at det er strenge krav til kildesortering av avfall, så at dette er en betydelig kostnad bunner nok ikke ut i at de ikke vil ha jobben, men heller at det fører til en del kostnader for de også. Og de skal selvfølgelig tjene penger på riving, akkurat som på rehabiliteringen.

Som privatperson kan du ta sjansen på å kjøre alt på dynga...

Så mye forskjellig finner du jo ikke på bad.

Flisen eller belegget fjerner du først og sorterer dette

Sementen sorterer du for seg selv

Treverk og eventuelt gipstak til slutt

Jeg leverte et utall 90 liters baljer på den lokale dynga å betalte 100kr gangen.

Ingen som sa noe som helst. da treverk går i egen container, flis og sement går i ikke brennbart.

Gips har man egen container for.

Til slutt ledninger og varmekabler og diverse annet skrot.

 

Jeg kan strekke meg ganske langt å bruke mange timer på å sortere enn å betale de 60 høvdinger for en jobb som tar et par mann 12-15 timer.

 

@KANE2009

Gå inn på comfort sine sider å tegn opp badet ditt der. Det gjorde jeg så fikk de et inntrykk av hva jeg ville ha.

Flis skaffet jeg selv, sammen med høyskap, vask og speil.

VVS sine møbler er urimelig høyt priset, selv på 25-40% rabatt.

Jeg gikk på Flisekompaniet å kjøpte det jeg trengte.

Bare pass på å ikke kjøpe noe som er for kjipt  i.e Ikea. Da kan de nekte å montere det for deg :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan nevnte et eksempel hvor besiktigelse før overtakelse ikke gikk bra. En nabo hadde solgt leiligheten sin, og kjøperen tilbød seg å leie leiligheten frem til overtakelse, som var et stykke frem i tid. Det gikk selger med på, da dette antakelig var "lettjente" penger. Kort tid før overtakelse begynte ting å skjære seg: Kjøper hadde funnet "en hel masse feil" på leiligheten og valgte å holde igjen en betydelig del av salgssummen. Det medførte at selger måtte bruke mange tusen kroner på advokater for å inn den resterende summen, og jeg kjenner ikke til hvordan saken endte.

Hvis selger hadde gått for "vanlig" overtakelse hadde han fått hele salgssummen på én gang, i stedet for at deler av den ble holdt som "gissel" av kjøper. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det var jo et ganske spesielt eksempel da. Om jeg alene klarer å avdekke en haug av skjulte feil og mangler i de 15 minuttene det tar for meg å ta mål så må jo takstmann ha gått på sterke droger 😅 

Edit: ser poenget ditt men samtidig så er det ganske stor forskjell på å bo i leiligheten noen måneder før overtagelse og å komme på besøk for å ta mål 🙂

Endret av KANE2009
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KANE2009 skrev (4 minutter siden):

Det var jo et ganske spesielt eksempel da. Om jeg alene klarer å avdekke en haug av skjulte feil og mangler i de 15 minuttene det tar for meg å ta mål så må jo takstmann ha gått på sterke droger 😅 

Edit: ser poenget ditt men samtidig så er det ganske stor forskjell på å bo i leiligheten noen måneder før overtagelse og å komme på besøk for å ta mål 🙂

Tror mange takstmenn tar sterke saker.

En hos meg mente på jeg måtte bytte taklampe som følge av vannlekkasje.

Problemet var at det var ingen taklampe der

Lenke til kommentar
7 hours ago, KANE2009 said:

Hei og takk for svar!

Kan du forklare litt nærmere? Hvordan setter man seg selv i en uoversiktlig situasjon? Er det ikke litt rart å først avtale tidspunkt for det og si ja og etter at jeg har laget planer med rørlegger for befaring så går man tilbake på det som allerede er avtalt? Vi ønsker å få inn håndverkere på befaring så vi kan starte å pusse opp badet så fort som mulig etter overtagelse, da det er fra 1972 og har blant annet ikke membran eller varmekabler som fungerer. 

Det at en håndverker, betalt av deg, skal undersøke huset kan skape usikkerhet i forbindelse med overtagelse. Det kan være så enkelt som at rørleggeren kliner litt ekstra til og fremstiller tilstanden som verre enn den er feks som skaper usikkerhet for deg som kjøper.

i det hele tatt finnes det ingen god grunn for selger å ta denne risikoen. Sikkert null problem i 99 av 100 ganger men en gang går det galt. Og selger kjenner ikke deg så han vet ikke hva formålet er. Sikkert mennesker som bruker slike muligheter for å lage krøll før overtagelse for å få ned prisen. Finnes idioter over alt.

Lenke til kommentar

Selger er nok redd for at evt håndverkere skal finne noen feil og at du skal begynne å mase om å kutte ned på prisen før han har kommet seg ut. Beste er å bare vente til du har fått overtatt kåken. Du eller "dine folk" har egentlig ingenting å gjøre der før overtakelsesdato.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...