Gå til innhold

Bekymret for bekjent med store utleggsforetninger på bolig


Salvesen.

Anbefalte innlegg

I følge kartverket har en bekjent av meg pant og utleggsforetninger på bolig til rundt 3x verdien på bolig. De fleste utlegg er 1-2år gamle og det ser ut til å akselerere. Ønsker å ta kontakt for å snakke med han om det, må være tøft å sitte inne med dette tenker jeg. Men hvordan går en frem uten å virke dust?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Økonomi er en privatsak. Jeg hadde reagert om noen hadde sjekket mine heftelser; selv om det er offentlig. Så det blir kanskje ikke tatt så veldig godt i mot. Du kan kanskje forsiktig ymte frempå at dersom vedkommende trenger litt økonomisk veiledning - så kan du være en støttespiller på veien. Men for all del. Aldri involver egen økonomi - eller gi lån og lignende for å "ordne opp".

Selv hadde jeg ikke gjort noe. Før vedkommende selv tar kontakt og deler sin historie. Men du kan jo "fiske litt" - veldig forsiktig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (23 minutter siden):

Det skal også være umulig. Gjeldsregisteret setter stopper for dette. 

Det er på ingen måte umulig. Tjener du mye penger kan du få mye i usikret gjeld helt uavhengig av hva boligen din er verdt, og om du har driti deg ut på andre måter så er det ikke noe tak for hvor mye gjeld du kan sitte igjen med (bare hvor mye lån bankene kan gi deg). 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (1 time siden):

Det er på ingen måte umulig. Tjener du mye penger kan du få mye i usikret gjeld helt uavhengig av hva boligen din er verdt, og om du har driti deg ut på andre måter så er det ikke noe tak for hvor mye gjeld du kan sitte igjen med (bare hvor mye lån bankene kan gi deg). 

Gjeldsregisteret ble opprettet nettopp for å unngå den type formål.
3x en boligverdi tilsvarer nøkternt sett minst 7-8 millioner. (Nåja, dersom du bor i Finnmark, et par millioner...).

Men; for å lage en teori her. Dersom man oppretter MYE lån samtidig, før dette rekker å bli registrert i gjeldsregisteret. Så er det kanskje teoretisk mulig. Det tar blant annet 6 måneder (meg bekjent) fra man forsømmer et pengekrav - før dette blir registret som anmerkning.

Men dette vil jeg tro grenser til bedrageri. Eller; er i det minste i gråsonen. Om man oppretter ekstremt mye gjeld på kort tid - med mål om å få gjeldsordning på sikt. Kan man risikere å få avslag på søknaden om gjeldsordning; fordi det vil være "en hån mot samfunnet".

Men når det er sagt. Det overrasker meg ikke. Nordmenn er gode på å skaffe gjeld. Jeg kjenner flere via via som har tatt opp maksimalt med lån for deretter å ha "rømt" til Thailand blant annet. Der de lever livets glade dager som pensjonister..... der ungene (arvingene) sitter igjen med katta i sekken.

 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (6 minutter siden):

Gjeldsregisteret ble opprettet nettopp for å unngå den type formål.
3x en boligverdi tilsvarer nøkternt sett minst 7-8 millioner. (Nåja, dersom du bor i Finnmark, et par millioner...).

Gjeldsregisteret dekker kun usikret gjeld type forbrukslån og handlekontoer.

Det er derimot ikke uvanlig med stor gjeld etter feilslått næringsdrift, ubetalt bidragsgjeld eller annen offentlig gjeld. Disse vises ikke i Gjeldsregisteret og vil ofte være sikret med utlegg.

Det er ikke lett å få gjeldsordning og "støtende-prinsippet" er nok det som velter de fleste søknader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 time siden):

Gjeldsregisteret ble opprettet nettopp for å unngå den type formål.
3x en boligverdi tilsvarer nøkternt sett minst 7-8 millioner. (Nåja, dersom du bor i Finnmark, et par millioner...).

Men; for å lage en teori her. Dersom man oppretter MYE lån samtidig, før dette rekker å bli registrert i gjeldsregisteret. Så er det kanskje teoretisk mulig. Det tar blant annet 6 måneder (meg bekjent) fra man forsømmer et pengekrav - før dette blir registret som anmerkning.

Men dette vil jeg tro grenser til bedrageri. Eller; er i det minste i gråsonen. Om man oppretter ekstremt mye gjeld på kort tid - med mål om å få gjeldsordning på sikt. Kan man risikere å få avslag på søknaden om gjeldsordning; fordi det vil være "en hån mot samfunnet".

Men når det er sagt. Det overrasker meg ikke. Nordmenn er gode på å skaffe gjeld. Jeg kjenner flere via via som har tatt opp maksimalt med lån for deretter å ha "rømt" til Thailand blant annet. Der de lever livets glade dager som pensjonister..... der ungene (arvingene) sitter igjen med katta i sekken.

 

1: Gjeldsregisteret ble opprettet med det som formål, og derfor får du, som jeg også skriver, i dag ikke lengre mer gjeld enn fem ganger inntekt. Men gjeldsregisteret kom altså i juli 2019. 

2: Det finnes mange andre måter å forgjelde seg på enn å ta opp lån i bank. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...