Gå til innhold

Jernbane til Fornebu kan bli mye billigere enn T-bane


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Passasjerferge er visstnok også et alternativ/supplement inn mot Aker brygge og Bjørvika. Det er to ting som får meg til å ønske at folk blir stil til ansvar for milliardskandalen:

- At ikke slike alternativer og supplementer har vært utredet skikkelig før. Det virker som noen har konkludert før de har undersøkt og utredet. Dette er riv ruskende gal ledelse. Slike prosjekter skal ikke være forutinntatt. Ei heller forsøkt fremmet løsninger før alle alternativene har fått seriøs utredning.

- At det ikke ser ut til å være noen ende på overskridelsene. Det burde vært en seriøs bråstopp og ny utredning for hver gang prosjekter overstiger 50% overskridelse. Stopp loss er faktisk en viktig funksjon for å hindre at de økonomiske konsekvensene for samfunnet ellers blir for store. Foreløpig ser prislappen for denne lille stubben ut til å havne på over 28 milliarder. Det er mer enn hele samferdselsbudsjettet for hele landet, alle sektorer, for 2009 (26,7 milliarder). Vi kan bare ikke fortsette å ha en ukultur der overskridelser får løpe ubegrenset.

Jeg bor et sted det har vært erklært byggestopp i over 20 år på grunn av at veinettet ikke takler økt trafikk. Hvorfor er det ikke en tilsvarende byggestopp på Fornebu? Det burde vært bom stopp fram til trafikale løsninger er ferdigstilt og åpnet. Byggeprosesser krever mye transport og da må veinettet være i orden allerede fra byggestart. Nå har riktignok ikke byggestoppen her jeg bor vært konsekvent, da det har vært tvilsomme prosesser der enkelte entreprenører har sluppet til, til tross for byggestoppen. Disse tvilsomme prosessene tåler neppe dagens lys om noen skulle etterforske de grundig. Så egentlig burde jeg skrevet byggestopp i anførselstegn.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne debatten og blant annet den lignende diskusjonen i Bergen er befengt med at man setter falske valg opp mot hverandre. "Men om alternativet er romferge fra Oslo til Fornebu, er jo det billigere å grave ned en hyperloop i bakken?"

Hverken Fornebu i Bærum eller Åsane i Bergen kan kalles verdens navle akkurat. Den offentlige pengebruken man snakker om å bruke, i en tid det snakkes om hyperinflasjon, er ikke mindre enn sprø. Om man legger bort stormannsgalskapen og vrangforestillingene om Fornebu er en millionby et lite øyeblikk, vil man innse at trafikken til disse områdene kan lett tas unna med f.eks utslippsfrie busser og sykkelveier, og for en liten brøkdel av prisen.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som en veldig god løsning med å bygge jernbane til Fornebu (og på et senere tidspunkt kan evt Fornebu-grenen kobles inn på T-bane nettet i Oslo).
Det høres ut som utbyggerne har dominert prosessen med Fornebubanen, utbyggerne vil få ekstra gevinst i form av høyere boligpriser hvis denne banen bygges. Denne banen er så dyr at hvis den bygges (sammen med feks ny E18) så vil det bli så dyrt slik at Oslo ikke har råd til andre trafikk prosjekter i veldig mange år fremover. Da blir det slik at østkanten betaler for trafikk investeringer på vestkanten, mens østkanten får ingen trafikk investeringer på veldig mange år fremover. Dette er uheldig for Oslo og for det politiske miljø og samhold i byen.  

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Lab Roy said:

Det høres ut som en veldig god løsning med å bygge jernbane til Fornebu (og på et senere tidspunkt kan evt Fornebu-grenen kobles inn på T-bane nettet i Oslo).
Det høres ut som utbyggerne har dominert prosessen med Fornebubanen, utbyggerne vil få ekstra gevinst i form av høyere boligpriser hvis denne banen bygges. Denne banen er så dyr at hvis den bygges (sammen med feks ny E18) så vil det bli så dyrt slik at Oslo ikke har råd til andre trafikk prosjekter i veldig mange år fremover. Da blir det slik at østkanten betaler for trafikk investeringer på vestkanten, mens østkanten får ingen trafikk investeringer på veldig mange år fremover. Dette er uheldig for Oslo og for det politiske miljø og samhold i byen.  

Men det har i stor del vestkanten gjort for østkanten i ganske mange år nå. Tbaneoppgraderignene de siste 20 årene har for det meste vært på østkanten. Ringen, Lørensvingen og en ny tunnell mellom Brynseng og Hellerud er bare de jeg kommer på.

Lenke til kommentar
likferd skrev (2 timer siden):

Om man legger bort stormannsgalskapen og vrangforestillingene om Fornebu er en millionby et lite øyeblikk, vil man innse at trafikken til disse områdene kan lett tas unna med f.eks utslippsfrie busser og sykkelveier, og for en liten brøkdel av prisen.

Akkurat det kan man jo ikke, det er ikke plass til flere busser på E18. Veien er sprengt. Vi kan alltids få enda flere til å sykle, men "Tour de Finans" som sykkelveien populært kalles er allerede veldig mye brukt hele året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å gjøre plass til busser er jo et politisk spørsmål. Hva vil man gjøre for å redusere biltrafikken, og hva vil man vil gjøre for å legge til rette for at bussene kommer frem. At man har satset så hardt på å gi elektriske personbiler fordeler fremfor kollektivt i bytrafikken kan man vel i ettertid si var et feilsteg, men jeg tror neppe den mest samfunnsøkonomiske løsningen er tog og trikk i tillegg til nye motorveier.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Akkurat det kan man jo ikke, det er ikke plass til flere busser på E18. Veien er sprengt. Vi kan alltids få enda flere til å sykle, men "Tour de Finans" som sykkelveien populært kalles er allerede veldig mye brukt hele året.

Er den sprengt med busser eller biler? Hvis der er en nevneverdig andel biler der så bør det være mulig å erstatte de med busser - hvis man vil og legger til rette for det. Ett felt kan i teorien føre over 10 busser i minuttet. Gjør de det allerede? Hvis ikke - hva må gjøres for å få det til? Sperre et felt for biler med færre enn 3 personer? Sperre et felt helt for bilister? Evt. innføre en egen bompengesone for Fornebu?

Eller hva med total byggestopp på Fornebu som jeg nevnte? Det er jo helt naturlig fram til transportproblemene er løst. Som sagt gjøres det andre steder i landet så hvorfor skal akkurat Fornebu være vernet fra et sånt tiltak når andre steder ikke er det?

Lenke til kommentar

 

Snikpellik skrev (4 timer siden):

Akkurat det kan man jo ikke, det er ikke plass til flere busser på E18. Veien er sprengt. Vi kan alltids få enda flere til å sykle, men "Tour de Finans" som sykkelveien populært kalles er allerede veldig mye brukt hele året.

Det er ikke E18 som er det største problemet, men lokalveinettet fra E18 og inn til bussterminalen. Der er det kaos. Og særdeles vanskelig å bygge ut. Bussterminalen er også sprengt kapasitetsmessig. 

Løsningen måtte i så fall vært å kjøre bussene til Lysaker med overgang til (ofte stappfulle) lokaltog der. Spørs hvor populært det hadde blitt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lab Roy skrev (5 timer siden):

Det høres ut som en veldig god løsning med å bygge jernbane til Fornebu (og på et senere tidspunkt kan evt Fornebu-grenen kobles inn på T-bane nettet i Oslo).
Det høres ut som utbyggerne har dominert prosessen med Fornebubanen, utbyggerne vil få ekstra gevinst i form av høyere boligpriser hvis denne banen bygges. Denne banen er så dyr at hvis den bygges (sammen med feks ny E18) så vil det bli så dyrt slik at Oslo ikke har råd til andre trafikk prosjekter i veldig mange år fremover. Da blir det slik at østkanten betaler for trafikk investeringer på vestkanten, mens østkanten får ingen trafikk investeringer på veldig mange år fremover. Dette er uheldig for Oslo og for det politiske miljø og samhold i byen.  

Dette må vel være før de tar hensyn til støyen. Tog er notorisk mer bråkende enn t-baner, samt at de er til tider aktiv med fløyta. Kan tenke meg at dette fører til langt flere naboklager enn t-banen vil medføre.

En annen ting er selvsagt det at Oslo ønsker å bedre tverrforbindelsen i byen, noe som en bane via Skøyen og Majorstuen vil legge opp til. En jernbane vil i hovedsak bare styrke trafikken inn til sentrum, og er litt på tvers av det man ønsker å oppnå med T-banen. Selv om det selvsagt vil og øke trafikken via Majorstuen og ned til sentrum den veien.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

Dette må vel være før de tar hensyn til støyen. Tog er notorisk mer bråkende enn t-baner, samt at de er til tider aktiv med fløyta. Kan tenke meg at dette fører til langt flere naboklager enn t-banen vil medføre.

En annen ting er selvsagt det at Oslo ønsker å bedre tverrforbindelsen i byen, noe som en bane via Skøyen og Majorstuen vil legge opp til. En jernbane vil i hovedsak bare styrke trafikken inn til sentrum, og er litt på tvers av det man ønsker å oppnå med T-banen. Selv om det selvsagt vil og øke trafikken via Majorstuen og ned til sentrum den veien.

Fløyting fra tog forekommer nesten utelukkende før usikrede planoverganger, noe man følgelig ikke bygger på nye strekninger. Godstog er verstingene når det kommer til støy. Nye persontog i dag har meget pen gange og genererer svært lite støy, så lenge de kjører på god kurvatur hvor man ikke presser ut maks hastighet. Mye av støyen fra sporveksler kan også elimineres med bevegelige skinnekryss, slik som man har i Brynsbakken. Folks oppfatning av at persontog bråker mer enn T-bane har nok mest med hastighet å gjøre. Akkurat som at en bil støyer mer i 100 km/t enn i 50 km/t. Togene ut til Fornebu vil nok uansett ikke kjøre særlig raskere enn T-bane. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Tog i tunnel bråker ikke akkurat mye mer enn T-banen i tunnel. Og kan jo ikke tenke meg at noen trodde en skulle ha tog på overflaten ut på fornebu. T-bane kan også gå på overflaten. Totalt sett er det jo liten grunn til å mene at T står for Tunnel, heller Treg. Tog strider jo derimot mot den evige drømmen om førerløs bane. Da blir det jo konduktør og fører og for noen er vel det et like stort nederlag som om det skulle bli damptog to ganger per dag. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...