Gå til innhold

Elbil i kollektiv, hvordan dele strømregning?


Anbefalte innlegg

Hei, lurer på å kjøpe en elbil, men bor i kollektiv med andre som jeg deler strømregning med. Har aldri eid en elbil, hvordan kan jeg løse dette slik at ikke de andre betaler for at jeg lader bilen? Å lade bilen på ladestasjoner istedenfor hjemme blir dyrere enn å lade hjemme? Strømmåler i stikkontakt og så regne på det? Regne på batterikapasitet på bilen? Fast pris hver gang jeg lader bilen med grunnlag i kapasitet, feks at jeg tar 200kr ekstra fra strømregningen hver gang jeg lader fullt? 

Noen som har noen gode løsninger på dette? 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er egentlig fy å lade fast i stikk kontakt, men hvis du skal det er nok det beste å kjøpe seg sånn ladekabel så står det hvor mye kwt den har trukket, så kan du ta bilde av det når du har ladet ferdig til dokumentasjon

https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-black

Med tesla så kan man se i appen hvor mye man har ladet, aner ikke åssen det er på andre merker.

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken strømleverandør har dere og hvilken bil er det snakk om?

Noen trenger ikke smart ladeboks for å få lest av bilens forbruk. Du trenger bare å legge bilen inn i appen til strømselskapet så logger den alt forbruket på hjemmelading.

Jeg har Tesla og bruker Tibber som strømselskap. Selv om jeg lader med stikkontakt blir det registrert så lenge bilen er utenfor huset.

Screenshot_20220530-143921.png

Du må selvfølgelig huske å plusse på nettleien.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Geitetveiten said:

Det blir dyrt å installere på et hus jeg ikke eier :( 

Ikke utenkelig at du kan få med huseier på å installere EVSE med privat måler. 

Avlesing fra bilen er mer usikker da det bilen bruker på å lade og hvor mye den har ladet er ikke nødvendigvis det samme. (Går bort en del i overhead) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, sverreb said:

Ikke utenkelig at du kan få med huseier på å installere EVSE med privat måler. 

Avlesing fra bilen er mer usikker da det bilen bruker på å lade og hvor mye den har ladet er ikke nødvendigvis det samme. (Går bort en del i overhead) 

Det er vel bare å runde litt opppver så blir sikkert folk fornøyd. 

Eller kanskje vedkomnende kan være snill å kjøre dem litt ved behov, eller låne bort bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Hvilken strømleverandør har dere og hvilken bil er det snakk om?

Noen trenger ikke smart ladeboks for å få lest av bilens forbruk. Du trenger bare å legge bilen inn i appen til strømselskapet så logger den alt forbruket på hjemmelading.

Jeg har Tesla og bruker Tibber som strømselskap. Selv om jeg lader med stikkontakt blir det registrert så lenge bilen er utenfor huset.

Screenshot_20220530-143921.png

Du må selvfølgelig huske å plusse på nettleien.

Takk, skal sjekke ut dette

Lenke til kommentar
5 hours ago, Complexity said:

Hvilken strømleverandør har dere og hvilken bil er det snakk om?

Noen trenger ikke smart ladeboks for å få lest av bilens forbruk. Du trenger bare å legge bilen inn i appen til strømselskapet så logger den alt forbruket på hjemmelading.

Jeg har Tesla og bruker Tibber som strømselskap. Selv om jeg lader med stikkontakt blir det registrert så lenge bilen er utenfor huset.

Screenshot_20220530-143921.png

Du må selvfølgelig huske å plusse på nettleien.

OBS, dette er bare stipuleringer. Tibber kan ikke vite dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, MegaMann2 said:

OBS, dette er bare stipuleringer. Tibber kan ikke vite dette.

Hvorfor kan ikke tibber vite dette? Er tibber som styrer ladingen av bilen og passer på det lades når prisen er lavest. Og den viser jo hver dag hvor mye man har ladet.

 

Screenshot_20220530-201859.png

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten at Tibber har tilgang til en eller fler av disse to punktene så kan de ikke vite, men bare gjette sånn ca. Det gjør de også med alle de andre tingene som du viser. Feks "Oppvarming 72 kr" og "Adferd 40 kr".

1) Egen måler på kontakten som det lades fra.

2) Integrasjon med kjøretøy som tilgjengeligjør ladedata.

Mulig noen kjøretøy-integrasjoner gir den dataen som trengs, men det vil jeg (basert på appene jeg har sett) være unntaket og ikke regelen. Min elbil har ikke det selv om jeg kan styre av og på lading.

 

Lenke til kommentar
7 hours ago, MegaMann2 said:

Uten at Tibber har tilgang til en eller fler av disse to punktene så kan de ikke vite, men bare gjette sånn ca. Det gjør de også med alle de andre tingene som du viser. Feks "Oppvarming 72 kr" og "Adferd 40 kr".

1) Egen måler på kontakten som det lades fra.

2) Integrasjon med kjøretøy som tilgjengeligjør ladedata.

Mulig noen kjøretøy-integrasjoner gir den dataen som trengs, men det vil jeg (basert på appene jeg har sett) være unntaket og ikke regelen. Min elbil har ikke det selv om jeg kan styre av og på lading.

 

Oppvarming og adferd er nok litt estimert ja. Jeg har en annen elbil som lader på bare 3.3kW og den registreres som oppvarming av Tibber. Jeg har en avleser plugget i strømmåleren som gir live strømdata som tibber analyserer, men det blir nok litt gjetting.

Bilens app viser og forbruk lignende det tibber gjør:

Screenshot_20220531-074213.thumb.png.1c8603da67cd31f9e6089a92dc1419e0.png

Det er dog ikke helt likt. Bilen påstår jeg har ladet mere kWt hjemme 14 mai f.eks enn hva tibber påstår, så jeg vet ikke hva det er tibber benytter.

Uansett vil jeg tro en denne estimering er bra nok i massevis for å blidgjøre resten av kollektivet.

Man kan jo egentlig kun se på bilens data omså å regne greit estimat på hva man må betale ekstra.

Det er litt skremmende om det er unntaket og ikke regelen at bilen rapporterer slik. Men er ikke overasket da det vel selges nye elbiler uten app i det heletatt..

Om man har en "dum" bil må man vel kansje ha en eease ladeboks eller så for å registrere dette.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...