Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cbd olje mot angst/muskel plager


Gjest 792b4...c29

Anbefalte innlegg

Gjest 792b4...c29

Jeg har I mange år hatt muskelsmerter som jeg aldri har funnet noe 'fiks' for. Har nå lest at CBD olje uten THC kan hjelpe. Noen som har erfaringer eller råd?

Jeg er ikke ute etter rus, kun en lettere hverdag med muskelsmerter og angst.

Og hva med kjøring, kan jeg risikere å bli tatt for rus?

Anonymous poster hash: 792b4...c29

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 792b4...c29
Gavekort skrev (2 minutter siden):

CBD er ikke et rusmiddel. De tester THC-nivået ditt i kroppen for å se om du er ruspåvirket under kjøring.

Jeg er skeptisk til at CBD er svaret du leter etter. CBD har blitt en slags moderne kvakksalver mirakelkur som visstnok skal fikse alt.

Ja jeg deler din tankegang her! Info på nett ser veldig jalla ut.

 

Men igjen så føler jeg at jeg ikke har noe å tape på å prøve, men vill helst sjekke erfaringer først om det er noe jeg overser.

Takk for tilbakemelding:)

Anonymous poster hash: 792b4...c29

Lenke til kommentar

Jeg vet om flere som har fått hjelp med angst/urolighet ved bruk av CBD olje, smertelindring er noe jeg i mindre grad har hørt så mye om. Vedrørende rus er det Gavekort sier korrekt, men CBD har en noe beroligende effekt som av enkelte kanskje kan tolkes som en slags ruspåvirkning. Vedrørende bilkjøring er det noe som ikke blir testet for, og bruken vil gå innunder " lovverket som gjelder for legemidler som kan påvirke kjøreevnen generelt.". Men det er da viktig at en har CBD olje som er helt eller tilnærmet THC fri, da THC grensen som de tester for i norge er utrolig lav. 

Til sist så kan en jo nevne at kjøp og import av CBD olje i norge blir regulert under narkotikaloven og privat import av CBD Olje er å regne som import av narkotika, det er utrolig tullete, men slik er det dessverre frem til de tar til fornuften å omregulerer det til et kosttilskudd som resten av landene i Europa. Eneste måten du lovlig kan bruke CBD olje i Norge er vist legen skriver en resept på det til deg.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ta gruelig feil, men i våres moderne verden så virker det så paradoksalt at man skal bruke olje fra planter i behandlingen mot sykdom hvor all annen behandling ikke hjelper. CBD er ikke selektiv mot problemet, og gir derfor mye bivirkning. Det blir litt som de gamle allergi-medisinene, det funker godt mot allergi, men i dag brukes det mest som sovemedisin fordi man ble så trøtt av det. Nyere medisiner er mye mer selektive enn gamle preparater. Personlig håper jeg at det fungerer godt, slik at man kan komme frem til flere behandlingsalternativer enn det man har i dag, men jeg er sterkt tvilende, så please prove me wrong. 

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (3 timer siden):

Jeg kan ta gruelig feil, men i våres moderne verden så virker det så paradoksalt at man skal bruke olje fra planter i behandlingen mot sykdom hvor all annen behandling ikke hjelper. CBD er ikke selektiv mot problemet, og gir derfor mye bivirkning. Det blir litt som de gamle allergi-medisinene, det funker godt mot allergi, men i dag brukes det mest som sovemedisin fordi man ble så trøtt av det. Nyere medisiner er mye mer selektive enn gamle preparater. Personlig håper jeg at det fungerer godt, slik at man kan komme frem til flere behandlingsalternativer enn det man har i dag, men jeg er sterkt tvilende, så please prove me wrong. 

Akkurat i forhold til demping av angst er ikke alternativene til legemiddelindustrien heller så veldig selektive, selv har jeg fått prøvd meg på å gå på benzodiazepiner (Xanor og Valium) etter en traumatisk hendelse som jeg utviklet PTSD av i ettertid, disse fungerte vert fall på langt mer enn bare angsten, og seponering var ingen dans på roser det heller. Langt i fra sikkert at CBD hadde kunne hjulpet meg noe i det hele tatt, men det kunne jo i det minste vært et annet alternativ å prøve uten de henholdsvis sikre bivirkningene en får av benzodiazepiner. Hele det medisinske behandlings løpet med hva angår angstlidelser sett fra perspektivet til en som står i det og har stått i det handler jo mye om å kaste ting på veggen å se hva som sitter og ikke, nå er det en stund siden jeg klarte å komme meg bort fra benzo behandlingen og har gått over på behandling med Sarotex som en slags kombi behandling av depresjoner og nevropatisk smerte, men med hva angår behandling av depresjoner med dette og andre antidepressivum er vel og det meste av dokumentasjon relativt tynn, og potensialet for uønskede bivirkninger til dels høy. Dette er vert fall følelsene jeg sitter igjen med etter å ha vært gjennom mitt behandlings løp så langt, å tenker at å introdusere et nytt potensielt behandlings alternativ som de fleste andre europeiske land regulerer som et kost tilskudd ikke burde skade, uten at jeg sitter med noen tro på at det er noe vidundermiddel, for når det kommer til behandling av angstlidelser så eksisterer det ikke.

Et par studier jeg fant som peker på at CBD kan ha en positiv effekt på PTSD behandling for å bruke det som et alternativ.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6482919/

Sitat

This retrospective chart review represents the first case series, to our knowledge, examining the effect of CBD on symptoms of PTSD in humans. The results indicate that oral CBD, when given in addition to routine outpatient psychiatric care, may have a beneficial effect for patients with PTSD.

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnins.2018.00502/full?_ga=2.28443646.376123967.1620850395-746040275.1604383068

Sitat

Human and animal studies suggest that CBD may offer therapeutic benefits for disorders related to inappropriate responses to traumatic memories. The effects of CBD on the different stages of aversive memory processing make this compound a candidate pharmacological adjunct to psychological therapies for PTSD. CBD also shows an action profile with fewer side effects than the pharmacological therapy currently used to treat this type of disorder. In addition, even at high doses, CBD does not show the anxiogenic profile of compounds that directly activate eCB transmission.

 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg slitet med isjiasnerven veldig lenge. Den pinnen går ordentlig utover humøret. Isbading fikset humøret for meg i begynnelsen. Så fant jeg den magiske "fikset" for å bli kvitt plagene. Hvis muskelplagene dine ikke er følge av havari så tror jeg at "fikset" eksisterer. Ikke gi opp. Lykke til.

Lenke til kommentar

Mor har hatt godt utbytte av CBD, hun har fibromyalgi. En kompis som har nerveproblemer som han beskriver som at hele venstre siden hans konstant brenner etter en operasjon som gikk dårlig sier at CBD hjelper på den værste av smerten, så han kan ri av noen av bølgedalene, men han må fortsatt ty til tunge medisiner når det er en dårlig dag. Begge to bor i land dette er lovlig.

Man må gjerne gjennom noen forskjellige merker før man finner en som funker rapporterer mange. Jeg mener CBD er reseptpliktig i Norge uavhengig av THC innhold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge har en nulltoleranse ovenfor innhold av THC (eller alt som er definert som narkotium da), og alle CBD-oljer inneholder en liten rest uansett. Det blir litt som alkoholfritt øl; det innholder gjerne være en bitteliten del alkohol men fordi det er så lite og at alkohol er lov, går det fint å selge som alkoholfritt.

I Sverige er det litt annerledes og man har i stedet noen nedre grenser i stedet for absolutt null. Dermed kan man få kjøpt dette på helsekost rett over grensa, mens man i Norge ikke bare må ha resept, men spesialtillatelse fra myndighetene for å kunne bruke det.

Noen selger åpent (og lovlig) såkalte CBD-produkter i Norge, men det er ikke ekte saker (derav såkalte) fordi ekte saker vil alltid ha en ørliten THC-rest igjen.

Den jeg kjenner som brukte ekte CBD-olje, hadde en positiv effekt av det. Kjøpt på helsekost i Sverige...

Lenke til kommentar
On 5/9/2022 at 1:38 AM, Evil-Duck said:

Akkurat i forhold til demping av angst er ikke alternativene til legemiddelindustrien heller så veldig selektive, selv har jeg fått prøvd meg på å gå på benzodiazepiner (Xanor og Valium) etter en traumatisk hendelse som jeg utviklet PTSD av i ettertid, disse fungerte vert fall på langt mer enn bare angsten, og seponering var ingen dans på roser det heller. Langt i fra sikkert at CBD hadde kunne hjulpet meg noe i det hele tatt, men det kunne jo i det minste vært et annet alternativ å prøve uten de henholdsvis sikre bivirkningene en får av benzodiazepiner. Hele det medisinske behandlings løpet med hva angår angstlidelser sett fra perspektivet til en som står i det og har stått i det handler jo mye om å kaste ting på veggen å se hva som sitter og ikke, nå er det en stund siden jeg klarte å komme meg bort fra benzo behandlingen og har gått over på behandling med Sarotex som en slags kombi behandling av depresjoner og nevropatisk smerte, men med hva angår behandling av depresjoner med dette og andre antidepressivum er vel og det meste av dokumentasjon relativt tynn, og potensialet for uønskede bivirkninger til dels høy. Dette er vert fall følelsene jeg sitter igjen med etter å ha vært gjennom mitt behandlings løp så langt, å tenker at å introdusere et nytt potensielt behandlings alternativ som de fleste andre europeiske land regulerer som et kost tilskudd ikke burde skade, uten at jeg sitter med noen tro på at det er noe vidundermiddel, for når det kommer til behandling av angstlidelser så eksisterer det ikke.

Et par studier jeg fant som peker på at CBD kan ha en positiv effekt på PTSD behandling for å bruke det som et alternativ.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6482919/

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnins.2018.00502/full?_ga=2.28443646.376123967.1620850395-746040275.1604383068

 

Den første studien du referer til er særdeles svak, det er 11 deltakere fulgt over 8 uker, og er i beste fall en indikasjon av effekt ved kortvarig behandling. 

Den andre artikkelen er jo en artikkel, og ikke en systematisk studie. Det fremgår ikke hvilken systematikk som er utført for å samle studier hva gjelder CBD-bruk. Ved systematisk tilnærming for innhenting av studier skal man fremvise hvordan man har gått frem, og hvilke artikler som møter inklusjons/eksklusjonskriterier. Vi vet ikke om det foreligger studier som konkluderer med negative virkninger av CBD, evt ingen virkning, og vi vet heller ikke kvaliteten på studiene som er brukt.

Jeg vil forøvrig komme med et innspill; "Akkurat i forhold til demping av angst er ikke alternativene til legemiddelindustrien heller så veldig selektive" - man bruker SSRI (Selective serotonin reuptake inhibitors) og SNRI (Serotonin and norepinephrine reuptake inhibitors). Men hvor effektivt er det? Det er ekstremt vanskelig å forske på en levende hjerne, faktisk finnes det nesten ikke teknologi til å forske ut dette på celle- og molekylnivå. Hjernen er så sammensatt, at å gi en medisin som stimulerer eller hemmer flere deler av hjernen, sjeldent vil gi et ekstremt godt resultat. Man må nok spisse medikamentene enda mer mot bestemte områder, men det kreves så vanvittig mye mer forskning som det verken er penger eller teknologi til - per nå. Vi vet heller ikke om medisin er løsningen for tilstanden heller. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En kan vel tilføye at en har denne krevende blod-hjernebarrieren. Kjemiske stoffer kan innimellom ha effekt i hjerne, men så kan det være vanskelig å få de over denne immunforsvarsbarrieren til kroppen.

Det er ikke alltid piller har forventet effekt heller. Det hele kommer vel en del an på hvor i kroppen du ønsker effekt. Skal du ha det videre i fra fordøyelse over i blodbanen så må jo stoffet faktisk la seg passere over uten nedbryting og hindere. Skal du over blod-hjernebarrieren så møter en nok på utfordringer som selv farmasøytisk industri strever med til tider.

Hva har man egentlig av veier inn i kroppen? Oralt (piller, dråper, smeltefilm), Innånding for lokal hjelp i luftveien men også kort vei over i blodbanen, Injeksjoner el. plaster med pigger. Spesialtrent personell som gir injeksjoner til hjerne, som f.eks. den uheldige legen som gav feil kreftmedisin til guttebarnet med denne kjente pasientskadesaken i Norge, og andre ukjente vellykkede injeksjoner.

Kan det være slik at enkelte nyttige kroppskjente stoffer får passere blod-hjernebarrieren, og at man bør lete litt på deres kjemiske sammesetning?

Edit:

Av og til så er naturlig dårligere fordi det er så komplekst sammensatte stoffblandinger. Men, av og til så er naturlig tilskudd bedre og Big Pharma ønsker bare å tjene feite penger. De syntetiserte stoffene i fra Big Pharma kan også ha sine store lister med bivirkninger. Innimellom også noen svært kjipe eller alvorlige bivirkninger, slik at du kommer inn på tema om medisinvirkning er mer verdt enn bivirkninger. Big Pharma har jo til tider greid å få godkjent medisiner som ikke har spesiellt effektive virkninger.

Dette med CBD-olje blir:

- Norge med sin overbeskyttende rolle, som tar vekk friheter.

- Enkelte andre nasjoner som gir stor personlig frihet for individet til å bestemme over sin egen kropp og de helsegevinster, helseskader som kan påføres disse.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 792b4...c29

Ts her.

 

Jeg prøvde dette noen ganger uten no reell effekt, så det gikk i bosset. Bruker ikke noe som er ulovlig som ikke gir god effekt, kunne vurdert det ellers men da måtte det være bra. Vill helst holde meg unna rus.

Anonymous poster hash: 792b4...c29

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...