Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jordbor eller jordfreser?


Anbefalte innlegg

Tjenare!

Jeg skal grave en grøft ifm. planting av hekk. Grøften skal være 17 meter lang, 40 cm bred og 30 cm dyp. 

Vil det være enklest å benytte jordbor eller jordfreser? 

En liten freser med smalt arbeidsområde (max. 40 cm) går vel ikke særlig dypere enn 20 cm, men hvis jeg først kjører én runde, fjerner jorden og så tar en ny runde, vil vel saken være biff? 

Med jordbor antar jeg dybden er uproblematisk, men det blir jo veldig mange hull. Hekken skal være tett (3 planter pr. meter). I praksis blir det da ikke hull, men en grøft som med jordfreseren. 

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, jeg leste ‘Jordmor eller jordfreser’ 😆

17 meter langt X 0,4 m X 0,30 meter — blir en del masse å flytte på. Hvordan er jordsmonnet, ren jord i tykt lag/iblandet stein i ulike størrelser/leirete/?

Hva slags hekk er det du skal plante? En dybde på (kun) 30 cm hørtes litt grunt ut.

Avhengig av hvor du bor så ville jeg ha vurdert å leie en minigraver og brukt den til  å grave grøften. Burde klare det på en effektiv dag og da burde pris vs. vond rygg være enkelt regnestykke.

Lenke til kommentar

Jeg ville definitivt gravd en grøft og ikke kun punkter til hver plante, men det avhenger av jordsmonet og type hekk. 

Dersom hekken din vil bestå av noe som får krafitge/store røtter, så er det uheldig om alt rundt hullet er hardt komprimert eller innholder store steiner. Graver du en grøft, så vet du at røttene har gode muligheter til å spre seg og vokse.

Hva som er mest hensiktsmessig å grave grøft med mellom jordbor/spade eller fres vet jeg ikke. Jeg brukte kun spade på de hekkene jeg har satt.

Lenke til kommentar

Usikker på jordsmonn. Har ikke nevneverdig grønne fingre. Men, jeg har "omplassert" et par buskvekster med spade, og jorden/bakken var ganske myk og grei å ha med å gjøre. 

Hekken er Thuja Brabant 80-100 cm. Det var selger som sa det holdt med 30 cm dybde, men jeg har forsåvidt lest 40 cm et annet sted. Jeg antar de lærde strides. 

Minigraver blir nok vel dyrt og vel i overkant for 17 meter. 

Kanskje jeg rett og slett skal gå for Amish-metoden og ta spaden fatt. Kanskje ikke det beste for ryggen, men jeg får da forbrent en del kalorier 🙂

Lenke til kommentar
Teppebanker skrev (13 minutter siden):

Usikker på jordsmonn. Har ikke nevneverdig grønne fingre. Men, jeg har "omplassert" et par buskvekster med spade, og jorden/bakken var ganske myk og grei å ha med å gjøre. 

Hekken er Thuja Brabant 80-100 cm. Det var selger som sa det holdt med 30 cm dybde, men jeg har forsåvidt lest 40 cm et annet sted. Jeg antar de lærde strides. 

Minigraver blir nok vel dyrt og vel i overkant for 17 meter. 

Kanskje jeg rett og slett skal gå for Amish-metoden og ta spaden fatt. Kanskje ikke det beste for ryggen, men jeg får da forbrent en del kalorier 🙂

Husk å begynne å klippe toppen med en gang den når ønsket høyde og klipp ofte. Venter du for lenge så blir den stygg og du må begynne på nytt. 

Lenke til kommentar
Teppebanker skrev (15 minutter siden):

Minigraver blir nok vel dyrt og vel i overkant for 17 meter.

Tipper du kommer unna med å betale ~2000 kr for en dags leie av en 3.5 tonns maskin (ekskl. eventuell frakt til/fra). En 1.5 tonns blir rimeligere (og enklere å frakte) men kanskje litt for liten for oppgaven. Hvor mye tid ser du for deg å ha/bruke til jobben?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Teppebanker her, aka Slarkballe. (Noe gikk skeis med profilen da jeg skulle bytte e-postadresse, så jeg ga opp og opprettet en ny.)

Jeg gikk for det det billigste og gammeldagse alternativet - en spade. Jorden var grei å jobbe med, så det var gjort på 4-5 timer. Kaloriforbrenningen var også upåklagelig. 

 

279057553_1071265130411240_6720811160971503508_n.jpg

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Slarkballe skrev (15 timer siden):

Jeg gikk for det det billigste og gammeldagse alternativet - en spade. Jorden var grei å jobbe med, så det var gjort på 4-5 timer. Kaloriforbrenningen var også upåklagelig

Så bra!

(Ser ut som ‘Donald-jord’, med de rette kantene, husker det fascinerte meg når jeg vokste opp at man kunne grave uten at sidene raste 😆)

Hvor dypt endte du opp med å grave?

Lenke til kommentar
NoBo skrev (15 minutter siden):

Så bra!

(Ser ut som ‘Donald-jord’, med de rette kantene, husker det fascinerte meg når jeg vokste opp at man kunne grave uten at sidene raste 😆)

Hvor dypt endte du opp med å grave?

God aften. 

 

Jo takk. Min første grøft 😊

35-40 cm bredt og ditto dypt. 

 

Vurderer å kjøpe litt sånn derre plantejord da det var litt karrig landskap. 

 

Lenke til kommentar
Slarkballe skrev (På 4/29/2022 den 23.56):

God aften. 

 

Jo takk. Min første grøft 😊

35-40 cm bredt og ditto dypt. 

 

Vurderer å kjøpe litt sånn derre plantejord da det var litt karrig landskap. 

Enig med fmj, ikke kjøp dyr og dårlig torvjord som du må gjødsle, på mange gjenvinningsstasjoner kan du få tak i rimelig og næringsrik kompostjord i hengerlassfor en billig penge, eller ennå enklere, fyll nedi hageavfall så komposteres det i løpet av et år eller to og gir jevn tilsig av næring.

På hageprogram ser man også mange som samler opp og tømmer matavfallsdunken nederst når de planter. Men da må det langt nok ned og graves over med en gang så ikke dyr sprer det rundt.

Lenke til kommentar
^fmj skrev (På 30.4.2022 den 17.26):

Ikke ha i bare billig plantejord / hagejord, det er bare torv.

Ja, er visstnok lurt å styre unna hvis det står at jorden inneholder mye av såkalt sphagnum.

Gjenbruks-/avfallshåndteringsanlegg har ofte god kompostjord til en grei penge.

Lenke til kommentar

Ser nevnte sphagnum står øverst på innholdslisten på det du linket til så ikke det mest optimale produktet for å forbedre jorden. Hvis ikke du allerede har gjort deg ferdig så bland det ut med jorden du spadde opp / returner og kjøp noe annet som ikke har sphagnum (øverst) på innholdslisten. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...