Gå til innhold

Russland bekrefter: Flaggskipet Moskva har sunket


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (1 time siden):

Biden ga også nylig stram pekefinger til Putin og sa "Don't even think of touching one inch of NATO terrtory". Noe jeg tolker til nulltoleranse for luftromskrenkelser.

Jeg er tilhenger av kok-en-frosk-prinsippet her. Det gjelder å ikke tråkke på for mange tær samtidig. La Moskva synke inn (pun intended) hos russerne før man angriper neste skip eller ubåt. Bare pass på at det skjer innenfor Ukrainas del av Svartehavet så man kan bevise at Russlands "vi blir angrepet"-argument er løgn.

499118163_Screenshot2022-04-15at13-09-57UkraineRussiaBlackSeaCrimeaExclusiveEconomicZone-PNG-DownloadFree.png.3d67aa4197b5b462bfb6ea4ec2392692.png

PS. Sjøgrensa mellom Romania og Ukraina er visstnok omdiskutert. Slangeøya (Serpents island) er markert.

416887006_Romania-Ukrainasjgrense.jpg.e0c5c5507c952c798f9480e1a5653390.jpg

Ser nesten ingen forskjell på "before" and "after" !?

Endret av Norolf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Norolf skrev (1 time siden):

Okei. Dette visste jeg faktisk ikke. Men når det kommer til militarisk styrke er det vel ingen tvil hvem som er den egentlig makten?

Nei, der er det ingen tvil om at NATO er totalt overlegne. Det er nok også grunnen til at Russland nøyde seg med å rope og skrike, de tok ikke sjansen på en direkte konfrontasjon, og Tyrkias nedskyting var en selvforsvarshandling. Og så ville de nok få hele episodfn i glemmeboka så raskt som mulig da det var ulidelig flaut at lille Tyrkia plukket ned et av de "supre" MIGene med en simpel bakke-til-luft-rakett.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, bruker-540634 said:

Russland har 13000 stridsvogner, hittil har de kun mistet 800 av disse. Dvs at de kan fortsette krigingen lenge og potensielt utmatte motstanderen.

Det kan være at de har kvantitet, men så er det et spørsmål hva kvaliteten er og om de i det hele tatt har evnen til å bruke/bemanne utstyret. Og, hvis de så langt har mistet 50.000 mann (døde, skadd eller annet), da ser det for meg heller ut som om det er russiske styrker som står i fare for å bli "utmattet".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (3 minutter siden):

Og, hvis de så langt har mistet 50.000 mann (døde, skadd eller annet), da ser det for meg heller ut som om det er russiske styrker som står i fare for å bli "utmattet".

Det er derfor Russland nå sprenger i sitt eget land, for så å skylde på Ukrainerne, da blir de angrepet og han vil få masse styrker som ikke kan nekte når de blir innkalt til tjeneste for å forsvare landet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Norolf skrev (16 timer siden):

Så bra!!! Men det er sikkert bare et muse-flaggskip med bare 500 ombord? Ikke til å sammenligne med de store hangarskipene?

Russlands eneste hangarskip har vært til reprasjon i Murmansk siden 2018.

Moskva var Svartehavets største krigsskip, som blandt annet skulle beskytte de mindre skipene mot angrep, inkludert missiler..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I starten av tråden postet jeg et par skjema over svartehavsflåten. I det ene står det 4 skip og 4 ubåter. I det andre står det 4 skip og 5 ubåter. I sistnevnte står også alderen på disse, der det yngste skipet er 41 år og det eldste 55. Moskva ble 43 år før det ble nedgradert til ubåt. Det ligger visstnok nord-øst for Slangeøya, et område som bare er rundt 50 meter dypt.

Av de fem ubåtene er det 2 gamle (32 og 40 år) og 3 nye (7, 8 og 9 år). Alle båtene er av Kilo ss-klassen (middels liten) og om jeg forstår rett så har de ikke atomvåpen i arsenalet. De er heller ikke reaktordrevet.

Spoiler

Major_Forces_by_Fleet__Continue_.thumb.jpg.e90851f8ce3a052cdde2e334e1a5a123.jpgRussian_Federation_Navy.thumb.jpg.a63fe334fcc9de8effc49fa10dce1657.jpg

Så med unntak av de tre nye ubåtene fra Russland-perioden er det en samling seriøst gamle Sovjet-holker. Legg også merke til at nesten hele stillehavsflåten er på slutten av sin service-levetid samtidig. De skal slite med å oppgradere flåten raskt nok. Det kan bety at Japan om få år kan ta tilbake de fire annekterte øyene relativt lett.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

.......... Bare pass på at det skjer innenfor Ukrainas del av Svartehavet så man kan bevise at Russlands "vi blir angrepet"-argument er løgn.

499118163_Screenshot2022-04-15at13-09-57UkraineRussiaBlackSeaCrimeaExclusiveEconomicZone-PNG-DownloadFree.png.3d67aa4197b5b462bfb6ea4ec2392692.png

 

Kartet du viser er 200 nm økonomisk sone.

Utenfor 12 nm er det internasjonalt farvann.

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (1 time siden):

Russlands eneste hangarskip har vært til reprasjon i Murmansk siden 2018.

Moskva var Svartehavets største krigsskip, som blandt annet skulle beskytte de mindre skipene mot angrep, inkludert missiler..

Dette ikke jeg klar over. Har de ikke hangarskip engang? Men de har nå iallefall skumle Belgorod....

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (1 time siden):

Det er derfor Russland nå sprenger i sitt eget land, for så å skylde på Ukrainerne, da blir de angrepet og han vil få masse styrker som ikke kan nekte når de blir innkalt til tjeneste for å forsvare landet. 

Det er det som ligger bakenfor? Ja, godt mulig. Jeg trodde de leiter et påskudd for å bruke mini-nukes....

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk lyst på en 'Moscow Mule' nå, skal selvfølgelig bruke Nordisk og ikke Russisk vodka i den men burde jeg kanskje kalle den noe annet? Noen forslag? Er verdens offisielle drinkhåndbok revidert på dette punktet? 😎

... And bar proprietors are changing the names of their cocktails to make it clear what side they're on: In many places, the Moscow Mule is now the Kyiv Mule. In at least one bar, it's the Snake Island Mule, a reference to the Ukrainian territory where border guards made a defiant last stand against invading troops.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...