Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan vite om vinterdekkene bør skiftes?


avatar

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vinterdekkene mine har fremdeles ganske bra mønsterdybde, men begynner å bli ganske gamle så jeg lurer på om de allikevel bør byttes f.eks. på sprø gummi. Hvordan kan jeg sjekke om gummien er god nok? Eller bør jeg uansett bytte dekk etter et visst antall år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en myte at dekk er ferskvare. Litt som den gamle myten om at første gang man lader en mobiltelefon skal den lade i minst 12 timer eller hva det var.... Mønsterdybden er det viktigste. 3 mm er kravet. Minst 4 mm er anbefalt. 

Dekk kommer til å bli dyrere om kort tid.... Russland er storprodusent av dekk. Med sanksjonene som har og skal bli innført. Så er det kanskje like greit å bytte. Nå er det dessuten salg på vinterdekk. Så jeg hadde nok kjøpt nye.

Jeg kjenner folk som har kjørt på de samme dekkene i 13 år 😜

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (8 minutter siden):

Det er en myte at dekk er ferskvare.

Det er en feilaktig måte å fremstille det på. Det er en myte at dekk har en fast utløpsdato, men nesten alle dekk eldre enn 10 år vil være betydelig degradert av UV-stråling, kjemikalier og fukt. Skikkelig gamle dekk vil ha en mengde tørråte i seg som også svekker den strukurelle konstruksjonen.

Jeg har selv fått oppleve vinterdekk som hadde god mønsterdypde men hadde null grep på glatt føre pga. alder. Det sendte meg i fortauskanten.

Lenke til kommentar
avatar skrev (53 minutter siden):

Hvordan kan jeg sjekke om gummien er god nok? Eller bør jeg uansett bytte dekk etter et visst antall år?

Finner fort ut om du kommer deg frem på vinterføre eller ikke

Skrenser/spinner bilen unormalt mye, eller bilen er vanskelig å stoppe på is/snø bør de byttes i nye

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Det er en feilaktig måte å fremstille det på. Det er en myte at dekk har en fast utløpsdato, men nesten alle dekk eldre enn 10 år vil være betydelig degradert av UV-stråling, kjemikalier og fukt. Skikkelig gamle dekk vil ha en mengde tørråte i seg som også svekker den strukurelle konstruksjonen.

Jeg har selv fått oppleve vinterdekk som hadde god mønsterdypde men hadde null grep på glatt føre pga. alder. Det sendte meg i fortauskanten.

Ja, jeg er enig i det. 10 år er mye. Alt for lenge. 
Det er vel ikke alt for lenge siden dekkforhandlerne reklamerte med at man bør bytte hvert tredje eller fjerde år.

Mange faktorer som spiller inn her.... 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (53 minutter siden):

Det er vel ikke alt for lenge siden dekkforhandlerne reklamerte med at man bør bytte hvert tredje eller fjerde år.

De bør byttes hvert 3 eller 4 år, jeg kjører ikke med gamle dekk, unntaket er sommeren

Men, alt er jo relativt, det er mitt valg ut fra erfaring og at jeg kjører mye

Er avhengig av å komme meg frem pågrunn av jobb

 

Lenke til kommentar

Jeg bytter vinterdekk etter maks 8 år, uansett. Anbefalingen er ~5 år avhengig av bruk (jeg kjører ikke så mye, derfor 8 år for meg). Minimum mønsterdybde bør være ~3,5 mm på det minste. Mål minst to steder på ett dekk på hver aksel med et skyvelær og gjør en skjønnsvurdering når du begynner å vurdere å bytte.

Kontroller dekktrykk jevnlig, for feil trykk eller ujevnt trykk påvirker både dekkenes levetid og drivstofforbruk.

Dekkene bør lagres tørt, mørkt og relativt kjølig, og enten henge etter felgen, eller liggende hvis det bare dekkene uten felg, for å hindre deformering av dekkene.
https://nye.naf.no/bilhold/dekk/krav-til-monsterdybde-pa-dekk

Jeg har alle ekstrahjulene i husholdningen (2 biler, med 3 hjulsett til hver - pigg, piggfritt og sommerdekk. Bor på landet, og føret endres ofte her) opphengt etter felgene på veggen i garasjen, med en solid spiker for å holde dem oppe, for å unngå fukt og sollys.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Kommer an på lagringsforhold også. Ligger de bak garasjen midt i sola hele sommeren så går det fort nedover med kvaliteten. Ligger de i en mørk og kald kjeller holder dekkene lenge. 

De gangene jeg har kjøpt bruktbil og fått med 5 år gamle piggfrie vinterdekk, så har de vært ubrukelige. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...