Gå til innhold

Lysforurensning kan true fisken i Akerselva og Oslofjorden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selvstendigsaas skrev (19 timer siden):

Gidder ikke å lese, da dette stinker propaganda for at vi skal akseptere en fattigdom hvor vi ikke lengre skal ha råd til opplyste gater og hjem.

Wow, propaganda faktisk..

Du må skille mellom lys vi trenger og har nytte av og lys som bare er bortkastet. Om du har en rundtstrålende pære på gårdsplassen vil 50% av lyset stråle opp mot himmelen og der er det ikke noe du trenger å belyse. Dessuten er det sannsynligvis ikke alt på bakken du trenger å lyse opp heller. Ved å velge en bedre fokusert lyskilde kan du altså beholde både komfort og funksjonalitet samtidig som du reduserer energibruk og lysforurensing drastisk. I tilegg kan man bruke mer avanserte tiltak som tidsstyring og bevegelsessensorer for ytterligere forbedringer.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er jo kjempeflott at Akerselva som gåvei er mer opplyst nå enn i gamledager, føles ikke utrygt lengre og jeg pleier alltid å ta den turen hjem fra byen. Likevel er det utrolig mye lys som pekes rett mot vannet, istedenfor gåveien. Er sikker på at vi kunne taklet litt mindre fint lys fra selve elva om natta hvis det bedrer økologien.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flott at Akerselva ligger i Oslo, sånn at sentrale politikere og media bokstavelig talt får øynene opp for problemet. Lysforurensning kan reduseres svært mye uten at nytteverdien går ned, slik @Kahuna beskriver. Både der, langs veier og gangveier, fasader, parker, private eiendommer og mye annet. Det er på høy tid å regulere problemet:

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her i Oslo har man begynt å bytte ut alle parklys med nye lys som hindrer/begrenser lysforurensning. Ganske fine de nye lampene og, inspirert av det klassiske designet byen hadde før. Bymiljøetaten begynte testing med overstyring av gatebelysning i fjor høst, så det skjer noe i hovedstaden i hvert fall. Men det trengs reguleringsplaner, ikke bare i Oslo, men i hele landet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (42 minutter siden):

Men det trengs reguleringsplaner, ikke bare i Oslo, men i hele landet.

Jeg synes det bør inn i lover og forskrifter i stedet for å være noe hver enkelt kommune kan peke i sprikende retninger for i hvert tilfelle. Reguleringsplaner har også en lei tendens til å bare bli oppdatert med flere tiårs mellomrom.

F.eks ville en paragraf i TEK kunne fått landsdekkende virkning innen få år.  Paragrafen kunne vært så enkel som "Det skal iverksettes tiltak for å begrense utendørs lysforurensning både med styring av lysets retning og spredning, samt tidsstyring eller sensorer for behov. Det kan søkes om dispensasjon fra paragrafen ved særskilte grunner". En ikke utdømmende liste med godkjente grunner kan listes opp i veilednignen til forskriften, samt eksempler på hva som er god nok begrensning. TEK har ikke tilbakevirkende kraft og omfatter dermed kun nye lysanlegg. Lysanlegg har ofte en levetid på et par tiår så lysforurensningsproblemet vil løses gradvis etter hvert som eldre anlegg oppgraderes.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 timer siden):

Men det trengs reguleringsplaner, ikke bare i Oslo, men i hele landet.

Kanskje det også trengs regulering eller sertifisering av produkter? Det ene utelyset mitt har så dysfunksjonell lysspredning at jeg blir i dårlig humør bare av å tenke på det. Dessverre fantes det tilsynelatende ikke utelys da jeg kjøpte det som tok det minste hensyn til lysforurensing og denslags. Når jeg ser på utebelysningen i nabolaget kan det virke som lysforurensing *aldri* har vært et tema. Det virker som det er viktigere at utelys skal *synes* enn at de skal *opplyse*.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Utlandet tar lysforurensing mer alvorlig. Det var et eksempel der skilpaddeunger pleide å krype mot havet, fordi de så månen der. I stedet begynte de å krype mot bilveien fordi den var veldig opplyst. Det ble dermed satt opp en skjerm mellom stranda og bilveien, og skilpaddene krøp da tilbake til sine bedre vaner som var å fokusere på havet og månen som ga gjenskinn. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...