Gå til innhold

Kan du noen andre språk enn norsk og engelsk?


Zyrates

Anbefalte innlegg

Pizza3333 skrev (På 16.4.2022 den 0.17):

Jøss en ungdomsskole elev som både snakker flytende Dansk, Tysk & Italiensk. Dere 14-15 åringer har jo ikke en tendens til å overdrive :lol:

Jeg har språk og Geografi som interesse og setter meg veldig inn i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Ettersom jeg er fra Tyskland, snakker jeg selvsagt også tysk. Men jeg kan også nok en stykke nederlandsk fordi jeg jobbet på en butikk i en region der det finnes veldig mange nerderlandske turister om sommeren, altså trodde jeg at det ville ikke vært så ille om jeg lærte meg litt av deres språk (og det var jo veldig gøy, det, de aller fleste var veldig glade over at jeg kunne svare på deres spørsmål i sitt eget språk). 

Akkurat nå prøver jeg å lære meg russisk. 

Endret av rjuj
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er i utgangspunktet en boknerd og er med det ganske glad i språk. Men jeg har aldri satt meg ned skikkelig og lært et tredje språk flytende. 

 

Jeg kan derfor bare norsk og engelsk flytende, men jeg kan snakke litt fransk, og kan forstå noen enkle setninger på finsk.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Morsmål: tysk, bosatt i Norge mer enn halve livet. Konsekvens: noe usikkerhet i begge språk

Arbeidsspråk (data, patent): svært mye engelsk men nesten utelukkende skriftlig og dagliglivets terminologi er noe svak

På skolen i tillegg: 1.5 år fransk som hjelper bittelitt en sjelden gang og - hold dere fast: 4 bortkastede år med latin

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har merket at jeg er veldig glad i fransk. Kan "snakke" litt, og gjøre meg forstått. Så i forhold til å være turist så hadde jeg klart meg greit tror jeg 😂. Jeg legger "godvilja" til kan du si, og jeg opplever at franskmenn/kvinner setter veldig stor pris på at man prøver å adressere dem på deres eget språk. Så selv om jeg snakker langt ifra " politisk korrekt" på fransk, så blir det heldigvis godt mottatt 😂😂😂

Ellers så trekkes jeg mot italiensk og spansk. Jeg liker veldig godt "klangen" i orda, så jeg kan synge mye på disse "språkene".

Synes bare det er gøy rett og slett 😂😂😂.

Om det er så "himla" bra får evt andre bedømme 😂😂😂

Gjør det stort sett når jeg er alene uansett som i dusjen eller bilen 👌

Lenke til kommentar
Gaea skrev (På 15.4.2022 den 11:18 PM):

Svensk synes jeg faktisk er vanskelig. Og det kan folk som ser meg (forsøke) kommunisere med svensker bekrefte, vi snakker ofte forbi hverandre 😂 

Haha da oppstår det ihvertfall mange morsomme situasjoner da 😂😂😂

Lenke til kommentar
trikola skrev (På 19.10.2023 den 11:40 AM):

1.5 år fransk som hjelper bittelitt en sjelden gang og - hold dere fast: 4 bortkastede år med latin

Har alltid hatt litt lyst til å lære meg latin! Læringskurve og nytteverdi har stoppet meg, men jeg liker elegansen i hvor kort og presist ting kan sies på latin når man oversetter setninger og uttrykk man kommer over.

Jeg har 2+3 år med fransk fra ungdomsskolen og videregående, men begynte aldri å bruke det nok til at jeg kan snakke det i dag (20 år siden). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...