Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål om dosering av Vitamin C


GodSannhet

Anbefalte innlegg

Jeg har valget mellom å bruke mange små 200 mg c-vitamin piller spredt jevnt utover dagen eller bruke en stor 1000 mg pille i vann.

Noe sier meg at det er bedre for kroppen å ta mange små c-vitamin piller spredt jevnt utover dagen fordi da har kroppen tilgjengelig c-vitamin til enhver tid på døgnet helt til leggetid, pluss at kroppen kanskje ikke klarer å ta opp 1000 mg om gangen.

Jeg leter etter svar fra en ekspert på c-vitamin.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du har c-vitaminmangel, er det ingen grunn til å ta mer enn 60-100 mg pr døgn da det tilsvarer kroppens behov. Dersom du er røyker, bør du ta 120-200 mg pr døgn. Noen medisiner vil også påvirke kroppens opptak av c-vitamin, p-piller er et godt eksempel.

Det å ta 1000 mg i døgnet er i seg selv ikke farlig, men helt unødvendig fordi kroppen via nyrene fort skiller ut den c-vitamin den ikke har behov for, det vil si at 940 mg går i dass bokstavelig talt. Men man kan bli forgiftet ved større mengder med symptomer som kvalme og diare.
I tillegg; dersom du bruker 1000 mg over en lengre periode, og så plutselig opphører inntaket, vil du kunne oppleve c-vitaminmangel. Det er også påvist økte forekomst av nyrestein og hyppige blærebetennelser.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hvis det var ugunstig å ta 1000mg så ville du blitt tilbudt mindre tabletter. Kjøp vitaminene fra en kompetent selger, dvs apotek eller helsekostbutikk, og følg rådene derfra. Vanligvis trenger man ikke 1000mg per dag, men kroppen kan ta opp langt større doser ved sykdom enn ellers.

 

Lenke til kommentar

Jeg veksler mellom to produkter, Collet C-vitamin med små 200 mg piller i boksen. Og en tube fra collet med brusetabletter og de har 1000 mg vitamin C.

Når jeg tar de små så tar jeg 5 stk spredt over hele dagen fra morgen og til leggetid. 5 x 200 mg = 1000 mg tilsammen. Men så har jeg valget å bruke den tuben med store brusetabletter på 1000 mg, men da får jeg hele dosen i meg på morgenen, og ingenting mer utover dagen.

Dersom jeg tar den store brusetabletten på 1000 mg, blir ikke kroppen da fri for vitamin C mange timer etter frokost da jeg skulle tatt den? Er det ikke bedre med små piller, en på morgen, en til lunsj, en til middag, en til kvelds og en før leggetid, da får jo kroppen c-vitamin døgnet rundt, kontinuerlig?

Er det noe som tilsier at jeg heller burde ta 1000 mg brusetablett en gang på morgenen? Kanskje de har designet disse brusetablettene for nettopp syke som ikke klarer å tygge mange små om dagen?

Men det er spredningen jeg lurer på, har det noen effekt å spre dosene på mange små piller jevnt utover dagen fremfor en stor brusetablett på morgenen?

Slik som jeg forstår det så er det bedre med mange små piller, for da er risikoen mindre for at nyrene skiller ut overflødig vitamin C. Men jeg er ikke sikker på det, derfor jeg spør.

Endret av GodSannhet
Lenke til kommentar
28 minutes ago, GodSannhet said:

Dersom jeg tar den store brusetabletten på 1000 mg, blir ikke kroppen da fri for vitamin C mange timer etter frokost da jeg skulle tatt den? Er det ikke bedre med små piller, en på morgen, en til lunsj, en til middag, en til kvelds og en før leggetid, da får jo kroppen c-vitamin døgnet rundt, kontinuerlig?

Kroppen vår er ikke så sensitiv på dette området. Hvis den var det, ville ikke du fått kjøpt 1000mg. Er du i tvil så spør der du kjøper vitaminene, og ikke kjøp dem over nett.

Dette er ikke som med blodsukker.

 

 

Lenke til kommentar
GodSannhet skrev (5 timer siden):

Når jeg tar de små så tar jeg 5 stk spredt over hele dagen fra morgen og til leggetid. 5 x 200 mg = 1000 mg tilsammen. Men så har jeg valget å bruke den tuben med store brusetabletter på 1000 mg, men da får jeg hele dosen i meg på morgenen, og ingenting mer utover dagen.

Hva er det som får det til å tro at du har behov for 1000 mg c-vitamin pr døgn?
 

GodSannhet skrev (5 timer siden):

blir ikke kroppen da fri for vitamin C mange timer etter frokost da jeg skulle tatt den?

Som Helm påpeker, er ikke c-vitamin sammenlignbar med sukker. Når kroppen får en dose c-vitamin fordeles den ut i hele kroppen å binder seg ved kjemiske prosesser der den hører hjemme. Som jeg nevnte tidligere; med mindre du er røyker, har en helsesituasjon som tilsier at du har svekket tarmopptak av c-vitamin, eller bruker legemidler som har bivirkninger at c-vitaminopptaket hemmes, så er det ingen grunn til å ta mer enn 200 mg 1 gang pr dag. Hvis du i tillegg har et normalt kosthold, er det enda mer unødvendig å knaske c-vitaminer. 
 

GodSannhet skrev (5 timer siden):

Er det noe som tilsier at jeg heller burde ta 1000 mg brusetablett en gang på morgenen? Kanskje de har designet disse brusetablettene for nettopp syke som ikke klarer å tygge mange små om dagen?

Ut fra hva du har beskrevet hittil, er det ikke noe som tilsier at du bør ta mer enn 200 mg pr. døgn. Kosttilskuddsindustrien er drevet av ønske om profitt. Den er på ingen måte en humanitær organsiasjon som passer på at du skal ha det så bra som mulig. Jeg er så heldig at jeg er kjent med en som driver et apotek i en kjent kjede. Vedkommende er ofte frustrert over hva det pålegges at apoteket skal selge utover legemidler. Et enkelt eksempel er nettopp c-vitamin der det går en myte om at 1000 mg c-vitamin i døgnet vil hjelpe mot forkjølelse, noe som da selvfølgelig er sprøyt.
 

GodSannhet skrev (5 timer siden):

har det noen effekt å spre dosene på mange små piller jevnt utover dagen fremfor en stor brusetablett på morgenen?

Nei. Når du har tilført det kroppen trenger ved den ene dosen på 200 mg, går resten i dass.
 

GodSannhet skrev (5 timer siden):

Slik som jeg forstår det så er det bedre med mange små piller, for da er risikoen mindre for at nyrene skiller ut overflødig vitamin C. Men jeg er ikke sikker på det, derfor jeg spør.

Da har du forstått feil når det gjelder c-vitamin. Kroppen tar i bruk det den trenger nå det tilføres. Det er ikke riktig å si at det er en "risiko", det er helt enkelt en svært viktig funksjon at kroppen kvitter seg me det den ikke trenger. 

Men nå har du fått svar, og kan føle deg sikker på at 200 mg 1 gang pr døgn er mer enn nok, med mindre du vil legge til opplysninger om deg selv som setter deg i en særstilling.

Lenke til kommentar

Generelt fraråder man folk å ta vitamintilskudd hvis man ikke har helt spesielle helsebehov. Om du er bekymret for immunforsvaret ditt, er det kanskje bedre å spise litt epler/appelsiner eller drikke litt eple-/appelsinjuice nå og da. Det gjør jeg. Spesielt eple er kjent for å være gunstig for helsen.

Hvis du forøvrig vil ha en "ekspert"-uttalelse, foreslår jeg en prat med en lege.

Endret av Verm
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Årsaken til at jeg ikke tar frarådinger alvorlig er fordi legene ikke kan anbefale noe dersom det går over det gjennomsnittlige behov, som er veldig veldig veldig lite, husk det gjennomsnittlige de har lov å anbefale skal fungere for Olga på 90 år som veier 50 kg. Legene KAN ikke anbefale mer, legene TØR ikke anbefale mer, legene VIL ikke anbefale mer, derfor tar jeg det ikke alvorlig. Man må tenke selv og det jeg har funnet ut hittil er at kroppen fungerer veldig bra på 1000 mg. Jeg kunne tatt blodprøver for å se om kroppen faktisk har det bra på det nivået jeg tar, men det er absolutt ingen fare å ta 1000 mg, jeg har lest om leger som har anbefalt 3000 mg for kvinner, ikke i Norge men i Usa.

Men dersom noen eksperter vet om det er mer effektivt å ta de i 5 doser istedet for 1 stor dose så vil jeg gjerne høre. Når jeg sier effektiv så mener jeg, blir kroppen sunnere/friskere av 5 spredte små doser istedet for 1 stor dose på morgenen?

Sålangt jeg har forstått helsa vår så gjelder dette nesten alt, jo mindre dose du tar av noe over X tid, jo bedre fordi nyrene må jobbe mindre, og organene generelt får det bedre med mindre doser om det gjelder medisin, vitaminer, mat eller drikke og t.o.m alkohol, så er alt i små doser bedre, derfor jeg spør, jeg har en antakelse om at små doser er best. Så gjelder det å høre fra en ekspert om det.

Endret av GodSannhet
Lenke til kommentar
GodSannhet skrev (17 minutter siden):

Når jeg sier effektiv så mener jeg, blir kroppen sunnere/friskere av 5 spredte små doser istedet for 1 stor dose på morgenen?

Det som vil gjøre kroppen din sunnere er å spise en paprika eller litt kål et eple, brokkoli egentlig hva som helst annet bare det ikke er et kosttilskudd.  

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe spørsmål om kosttilskudd virker, den diskusjonen vil jeg egentlig ikke ha, men jeg husker en tid tilbake hvor jeg ble veldig trøtt så tok jeg kontakt med legen for å finne ut hva som var årsaken så sa han det var mangel på D-vitamin, og så ba legen meg ta d-vitamin kosttilskudd og da jeg tok det så forsvant trettheten, så for min del er det ingen tvil om at kosttilskudd faktisk virker, jeg har testet det ut med D-vitamin tilskudd, og det er ingen spørsmål om at det virker og legen sa jeg burde ta det, han oppdaget det gjennom en blodprøve, så det virker. Det er ikke bare naturlige råvarer som virker, selv om jeg er flink med den delen også.

Endret av GodSannhet
Lenke til kommentar

Dette gjelder bare ubehandlede råvarer, ikke bearbeidede matvarer, som utgjør en enorm liste over matvarer. Nesten alt vi kjøper i dag er behandlede matvarer, og det er veldig lett å tro at du bør spise de, men det bør man ikke.

Det gjelder bare ubehandlede råvarer, og det eksluderer til og med grovbrød, som består av genmanipulert hvetemel, det naturlige hvetemelet er borte for lengs. Alle ferdigretter fra Fjordlands er bearbeidet.

Det gjelder bare frukt og grønnsaker, men til og med grønnkålen som er så sunn kan være farlig å spise hvis du spiser den i feil del av verden, noen sprøytemidler nøytraliserer helsegevinsten av å spise den.

Husk at matvarer gir deg en stor dose av mange ting, inkludert ting du ikke bør ha, og da er konsentrert kosttilskudd utmerket å ta.

Endret av GodSannhet
Lenke til kommentar
GodSannhet skrev (2 minutter siden):

Dette gjelder bare ubehandlede råvarer, ikke bearbeidede matvarer, som utgjør en enorm liste over matvarer. Nesten alt vi kjøper i dag er behandlede matvarer, og det er veldig lett å tro at du bør spise de, men det bør man ikke.

Det gjelder bare ubehandlede råvarer, og det eksluderer til og med grovbrød, som består av genmanipulert hvetemel, det naturlige hvetemelet er borte for lengs. Alle ferdigretter fra Fjordlands er bearbeidet.

Det gjelder bare frukt og grønnsaker, men til og med grønnkålen som er så sunn kan være farlig å spise hvis du spiser den i feil del av verden, noen sprøytemidler nøytraliserer helsegevinsten av å spise den.

ah skjønner 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du spiser multipliserer opp, inkludert de dårlige ingrediensene, derfor det kan være lurt å også kontrollere inntaket av mat, ikke gå ut av kontroll på matfronten fordi de har hørt det fra legene: "Spis ekte mat, kutt ut kosttilskudd". Jeg ville lett ha valgt en hybrid mellom de to verdenene.

Lenke til kommentar

Finn det sunneste grovbrødet der ute, der er mange å velge mellom, Meny har et som heter "Noras 100% Grovbrød", det smaker godt, men viktig at det ikke har for høyt karb innhold, og finn et sunt smør, og makrell i tomat på brødskiva på morgenen. Deretter Laks til middag med kokte gulrøtter. Ta gjerne litt c-vitamin kosttilskudd ved siden av og Tran.

Stek middagen på middels varme for å unngå at planteoljene blir til transfett ved for høy temperatur. Det beste er å spe på med extra virgin kaldpresset økologisk olivenolje direkte på maten uten å ha det i panna først

Endret av GodSannhet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...