Skurupu Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Liten anekdote om mine røykevaner og ønsker: Hvis jeg skal kjøpe så må jeg kjøpe ganske mye om gangen. Minst 5g, ellers blir bare dealern brydd og vil ikke møte meg. Ofte er det en lørdag kveld, og det jeg egentlig har lyst på er én joint. Jeg vet med meg selv at når jeg har det liggende, så røyker jeg mer enn jeg burde. Per nå har jeg ikke røyket noe på flere måneder (kjøpte i sommerferien). Har flere ganger hatt lyst, men vet at om jeg kjøper masse så røyker jeg masse, så jeg lar være. Skulle gjerne hatt muligheten til å dra på Vinmonopolet for å kjøpe nettopp én joint.
Ankor Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 16 minutes ago, Karltorbj said: I denne traaden, er det ikke snakk om aa legalisere sterke narkotiske stoffer. Her diskuterer vi legalisering av cannabis. Det er mulig du gjør det, men påstanden var at legalisering av rusmidler ville fjerne de kriminelle som bruker 13-åringer til kaste håndgranater. Hvis man bare legaliserer cannabis så vil ikke det fjerne de kriminelle.
Karltorbj Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden The Avatar skrev (Akkurat nå): Alkohol er strengt regulert, nettopp fordi du ikkje får kjøpe sterkare sprit enn maks 60%, og ikkje seinare enn kl 16 på laurdag, og berre om du er minst 20 år, og berre om du edru, og berre om du tar deg råd til å betale alkoholavgifta. Synes det er bra strengt regulert eg, sjølv om det ikkje i tillegg er innført kvote på kor mykje alkohol du får kjøpe. Overtolket deg der. For meg er streng regulering, at du maa vaere medlem i en klubb, faar bare kjoepe en viss mengde i loepet av en mnd, lite THC i cannabisen, osv. Har ogsaa forstaaelse for at en ikke skal kunne kjoepe det, paa en doegnaapen Narvesenkiosk, hele uken. Problemet er jo ogsaa, at kjoerer de for sterke restriksjoner som, svak og dyr cannabis, saa er det bare for de kriminelle aa fortsette handelen.
Hugo_Hardnuts Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Ankor skrev (31 minutter siden): Det er virkelig helt umulig for dere å ta innover dere hva jeg sier? Alkohol er dyrt i Norge i forhold til alle andre land, så folk kjøper i utlandet når det er mulig, noen ganger for å selge til nordmenn. Besparelsene er likevel begrenset siden de fleste lett har råd til eget forbruk. Det blir noe helt annet hvis Norge som eneste land legliserer og hvem som helst kan kjøpe sterke narkotiske stoffer til en overkommelig pris. Da vil strømmen gå den andre veien, og muligheten til å tjene penger på eksport mye større enn for alkohol. Det vil fortsatt være ulovlig, så det vil bare være kriminelle som gjør det. De vil ikke sky noen midler for å få en større del av markedet for å kjøpe narkotika i Norge og føre det ut av landet, slik de ikke skyr noen midler for å føre det inn nå. Jeg finner det fullstendig urealistisk at kriminelle vil kjøpe dyre rusmidler legalt i Norge for å føre det ut av landet, når de allerede har kanaler for å importere de langt billigere fra andre deler av verden. Fortjenesten på illegale rusmidler er enorm.
Hugo_Hardnuts Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden obygda skrev (1 time siden): Og derfor må man ha livstid for distribusjon av narkotika som minstestraff. Da får man bort de gale som selger og det blir svært vanskelig å rekruttere nye Dette er påstander som all erfaring altså tilsier er feil.
Karltorbj Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Ankor skrev (5 minutter siden): Det er mulig du gjør det, men påstanden var at legalisering av rusmidler ville fjerne de kriminelle som bruker 13-åringer til kaste håndgranater. Hvis man bare legaliserer cannabis så vil ikke det fjerne de kriminelle. Man vil fjerne noe av det. Cannabisen er en stor del av markedet. Grunnen til at mange begynner med sterkere stoffer, er nettopp cannabispolitikken. Hadde det vaert lovlig tilgang til cannabis, hadde faerre gaatt videre.
obygda Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Hugo_Hardnuts skrev (46 minutter siden): Dette er påstander som all erfaring altså tilsier er feil. Hvor har man erfaring fra denne type straff?
Karltorbj Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) obygda skrev (15 minutter siden): Hvor har man erfaring fra denne type straff? Her har du land, som du kan flytte til. 😃 https://www.mycannabis.com/no/anti-cannabis-laws/ Endret 2 timer siden av Karltorbj
obygda Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Karltorbj skrev (2 minutter siden): Her har du land, du kan flytte til. 😃 https://www.mycannabis.com/no/anti-cannabis-laws/ Ingen av de har den lovgivning jeg etterspurte. Alle disse går på bruk eller besittelse..jeg vil ha strengere straff enn disse,men kun på omsetning..det være seg salg eller å gi bort. Besittelse/bruk vil jeg ikke straffe..kun gi bort/omsette selge. Og straffen må være fullstendig ødeleggende for livet til den som blir tatt. Det er ikke brukeren som skal straffes..det er den som kommer med stoffet som skal tas.
Hugo_Hardnuts Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) obygda skrev (32 minutter siden): Hvor har man erfaring fra denne type straff? Som sagt tidligere, du finner flere land i verden som praktiserer livstid og dødsstraff for besittelse når hensikten er salg. Man finner allikevel ikke noe holdepunkt for lavere andel brukere i disse landene enn land med lavere strafferammer. Eksempelvis har Iran automatisk dødsstraff for besittelse av større mengder heroin, og samtidig har de verdens høyeste forbruk av heroin pr capita. Konklusjonen fra UNODC og WHO er også at det ikke er noen evidens for at strengere straffer for lavere forbruk. Samtidig ser vi også at land som har liberalisert sin ruspolitikk overordnet ikke opplever noen økning i de negative konsekvensene av rusbruken i samfunnet. Tvert i mot har man erfart at færre dør når rusmidler avkriminaliseres, særlig hvis man parallelt flytter ressursene fra kriminalitetsbekjempelse til forebygging og behandling. Det er også en ganske kraftig indikator på at straff ikke virker når oppmykning gir motsatt effekt. Også var det etikken i det å innføre strenge straffer og bevisst gå inn for å ødelegge livene til folk når man ikke kan si at man vet om det vil fungere. Den er på minussiden. Endret 2 timer siden av Hugo_Hardnuts 2
Karltorbj Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden obygda skrev (2 minutter siden): Ingen av de har den lovgivning jeg etterspurte. Alle disse går på bruk eller besittelse..jeg vil ha strengere straff enn disse,men kun på omsetning..det være seg salg eller å gi bort. Besittelse/bruk vil jeg ikke straffe..kun gi bort/omsette selge. Og straffen må være fullstendig ødeleggende for livet til den som blir tatt. Det er ikke brukeren som skal straffes..det er den som kommer med stoffet som skal tas. Hvem er selgeren da? Kompisen din, som tar med en tusenlapp og kjoeper til deg ogsaa? Kompisen din, som kjoeper et hekto. tar tredve kr i fortjeneste, pr gram, for i det hele tatt, ha noe aa roeyke paa? Eller djunkien, som selger det, for aa finansierere amfetamin/heroinforbruket sitt? Eller er det han som pumper inn tonnevis med plastikkhasj, med fentanyl i, du vil taa?
Noxhaven Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Karltorbj skrev (9 minutter siden): Eller er det han som pumper inn tonnevis med plastikkhasj, med fentanyl i, du vil taa? Jeg har aldri sett noe om dette i nyhetene? Om mengder av plastikkhasj med fentanyl ble importert til Norge er jeg rimelig sikker på at det ville vært enorme avisoppslag ved selv små beslag/funn av denne importen. Er dette noe du bare har funnet på og sprer som fakta? Har sett deg skrive påståander om dette tidligere også.. ikke kun i innlegget jeg svarer på. Jeg er oppriktig nysgjerrig hvor du har dette fra.
Noxhaven Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden @obygda vi og øvrige frie vestlige samfunn har prøvd straff i så mange tiår at det nærmer seg århundre uten positive resultateter. Land vi ikke liker å sammenligne oss med har så strenge straffer at selv de mer konservative av oss anser straffene som uansvarlig.. og det hjelper fortsatt ikke - hvorfor tror du det er sånn? Både vi og andre nasjoner prøvd å gå fra regulert salg til forbud når det kommer til alkohol og det ga negativ effekt, ikke positiv, så forbudet ble reversert rimelig raskt - hvorfor tror du det ble sånn? Med dagens politikk når narkotika er ulovlig så er det lettere for ungdom å fremskaffe cannabis som er forbudt enn alkohol som er regulert på diverse måter som f.eks. aldersgrense - hvorfor tror du det er sånn? De fleste som lever av å behandle avhengige eller har "viet livet sitt" til å redusere skadene narkotika skaper på samfunnet vårt er motstandere av dagens forbudspolitikk - hvorfor tror du det er sånn? Jeg er enig med deg i at rusmidler ikke er en gode for samfunnet vårt, men samtidig så er jeg helt overbevist om at dagens straffepolitikk er hovedsakelig det som gjør at vi har så store rusmiljøer som vi har.. som gjør at 16 åringer heller skaffer seg narkotika i helgene, og som gjør at voskne mennesker skjuler misbruket sitt istedenfor å søke hjelp for å bli kvitt det. Det virker kanskje brutalt, men jeg er overbevist om at du forsvarer politikken og ringvirkningene av den samme politikken som førte til at misbruket hos familiemedlemet ditt endte som det gjorde.. Med gode intensjoner, men likevel er og forblir det hjerteskjærende lesning.
obygda Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Noxhaven skrev (Akkurat nå): @obygda vi og øvrige frie vestlige samfunn har prøvd straff i så mange tiår at det nærmer seg århundre uten positive resultateter. Land vi ikke liker å sammenligne oss med har så strenge straffer at selv de mer konservative av oss anser straffene som uansvarlig.. og det hjelper fortsatt ikke - hvorfor tror du det er sånn? Både vi og andre nasjoner prøvd å gå fra regulert salg til forbud når det kommer til alkohol og det ga negativ effekt, ikke positiv, så forbudet ble reversert rimelig raskt - hvorfor tror du det ble sånn? Med dagens politikk når narkotika er ulovlig så er det lettere for ungdom å fremskaffe cannabis som er forbudt enn alkohol som er regulert på diverse måter som f.eks. aldersgrense - hvorfor tror du det er sånn? De fleste som lever av å behandle avhengige eller har "viet livet sitt" til å redusere skadene narkotika skaper på samfunnet vårt er motstandere av dagens forbudspolitikk - hvorfor tror du det er sånn? Jeg er enig med deg i at rusmidler ikke er en gode for samfunnet vårt, men samtidig så er jeg helt overbevist om at dagens straffepolitikk er hovedsakelig det som gjør at vi har så store rusmiljøer som vi har.. som gjør at 16 åringer heller skaffer seg narkotika i helgene, og som gjør at voskne mennesker skjuler misbruket sitt istedenfor å søke hjelp for å bli kvitt det. Det virker kanskje brutalt, men jeg er overbevist om at du forsvarer politikken og ringvirkningene av den samme politikken som førte til at misbruket hos familiemedlemet ditt endte som det gjorde.. Med gode intensjoner, men likevel er og forblir det hjerteskjærende lesning. Jeg anser kun en mulig løsning på narkotika problemet og det er umenneskelig hard straff på omsetning. Det er forøvrig eneste området jeg har en slik tilnærming til straff. Jeg anser rehabilitering som en bedre tilnærming på alle områder..med unntak for de som omsetter narkotika. Og jeg har ennå tilgode å se noen prøve å en slik tilnærming. Det er håp for alle..med unntak for de som omsetter narkotika.
Karltorbj Skrevet 58 minutter siden Skrevet 58 minutter siden Noxhaven skrev (5 minutter siden): Jeg har aldri sett noe om dette i nyhetene? Om mengder av plastikkhasj med fentanyl ble importert til Norge er jeg rimelig sikker på at det ville vært enorme avisoppslag ved selv små beslag/funn av denne importen. Er dette noe du bare har funnet på og sprer som fakta? Har sett deg skrive påståander om dette tidligere også.. ikke kun i innlegget jeg svarer på. Jeg er oppriktig nysgjerrig hvor du har dette fra. Hvis du kjoeper hasj i dag, saa er det ikke med alt, men stor sansynlighet for at du vil dette borti plastikkhasjen av og til. Naar du skal lage deg en pipe, saa er den vanligste maaten aa gjoere det paa, at du varmer du opp hasjen og blander den med tobakk. Naar du har den daarlige kvaliteten, klumper den seg sammen igjen, under miksingen, som utblandet plastikk, nar den begynner aa bli kald igjen, noe den av god kvalitet ikke gjoer. Dette trenger du ikke en bekreftelse paa. Har du erfaring med varm plastikk og skikkelig hasj, saa kjenner du det. Det fortelles ogsaa, at de metter oppkvernet hasj med parafin, som biproduktet, er plastikk, som kjoer den tyngre og lager plater av den igjen. Noen kvaliteter blir du merkelig rusa paa, vondt i hodet ogsaa, du bare kjenner at her er det noe annet rart i. Plastikken er egenerfaring, men fentanylen, kan jeg ikke bekrefte, men et eller annet faenskap, er det i det. Det er jo det som er problemet, en vet ikke hva de har hatt i for noe og hippieromantikken er over, de tenker bare profitt. Grunnet dette og en veldig hoey pris, roeyker jeg ikke lenger. Har jo kompiser da, og det har ikke blitt bedre, heller verre og verre. Er ogsaa forundret over at dette ikke kommer frem i media.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå