Gå til innhold

På høy tid å legalisere cannabis ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (21 minutter siden):

Men hva om ikke forbudet gjør at færre liv tas? Hva om færre liv faktisk ville gå tapt dersom det ikke var forbudt? Hvorfor tror du en stor majoritet av de som jobber med rusbehandling er for en avkriminalisering?

Hvorfan skal færre liv bli spart? Om folk ALDRI fikk tak i stoff..eller det ble tilnærmet umulig f.eks via livstidsfengsel for salg...da ville man jo ikke få dødsfall som følge av overdoser osv. Poenget er at et forbud bør håndheves ekstremt strengt. Alle som selger bør får livstid fengsel..gjerne med såkalt forvaring i 21 år. De som bruker bør få tvungen avrusning og behandling. Vi er alt for slappe med å håndheve forbud i dette landet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
skaftetryne32 skrev (31 minutter siden):

🧱🧱🧱

Narkotika er en like ekstensiell trussel for folks helse som kreft. Er man føst fanget av rusen så ender det som regel galt for veldig mange. Det kan gå ti år..men det rett til helvete til slutt. At man har et slapt forhold til denne trusselen er trist.

Skrevet
1 hour ago, obygda said:

Hvorfan skal færre liv bli spart? Om folk ALDRI fikk tak i stoff..eller det ble tilnærmet umulig f.eks via livstidsfengsel for salg...da ville man jo ikke få dødsfall som følge av overdoser osv. Poenget er at et forbud bør håndheves ekstremt strengt. Alle som selger bør får livstid fengsel..gjerne med såkalt forvaring i 21 år. De som bruker bør få tvungen avrusning og behandling. Vi er alt for slappe med å håndheve forbud i dette landet.

Til hvilken kostnad? 

Du ser, det krever ikke mye mer enn normal skolekjemi å produsere syntetiske droger. Fleinsopp vokser fritt i hele landet vårt. Cannabisfrø ble historisk sett spredt av fugler. 

7 minutes ago, obygda said:

Narkotika er en like ekstensiell trussel for folks helse som kreft. Er man føst fanget av rusen så ender det som regel galt for veldig mange. Det kan gå ti år..men det rett til helvete til slutt. At man har et slapt forhold til denne trusselen er trist.

Merkelig vi lever - cannabis sannsynligvis har eksistert lengre enn menneskerasen. Altså til å være en ekstensiell trussel vi har hatt i hagene våre siden 12.000 f.Kr så er effekten jysla laber altså.

Du kan praktisere de der forbudene dine selv, så kanskje vi andre får leve livene våre slik vi vil?

• Liker 1
Skrevet
rozon skrev (Akkurat nå):

Til hvilken kostnad? 

Du ser, det krever ikke mye mer enn normal skolekjemi å produsere syntetiske droger. Fleinsopp vokser fritt i hele landet vårt. Cannabisfrø ble historisk sett spredt av fugler. 

Merkelig vi lever - cannabis sannsynligvis har eksistert lengre enn menneskerasen. Altså til å være en ekstensiell trussel vi har hatt i hagene våre siden 12.000 f.Kr så er effekten jysla laber altså.

Du kan praktisere de der forbudene dine selv, så kanskje vi andre får leve livene våre slik vi vil?

Ja..dere får leve som dere selv vil. Men jeg håper på forbud inn i evigheten og strenge straffer for salg. 

Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Hvordan flere liv kan bli spart? 

Se på Mexico f. eks. 

Mellom 350 000 og 400 000 drepte mellom 2006 og 2022.
I tillegg til 60 000 "savnede". 

https://en.wikipedia.org/wiki/Mexican_drug_war#:~:text=Total casualties: * 41%2C034 dead in war,homicides from 2006–2022) * 60%2C000+ missing (2020)

Nå er jo ikke nødvendigvis absolutt alt "narkotikarelatert", men det er jo i forbindels med organisert kriminalitet som ofte baserer seg på knark.. 

Vi ser gang etter gang at livstidsdommer for narkotika ikke hjelper, det som er greia med rusmidler er at de ofte er enkle å produsere i garasjen din dersom du ikke bryr deg så mye om helsa til de som inntar stoffene. 

Helt til slutt, det er litt festlig, for vi har alle våre ting vi ikke liker. 
Felles for de alle er at vi sier "SLENG DEM I FENGSEL OG KAST NØKKELEN!!" 

Dersom vi skulle gjort dette på alle lovbruddene vi ikke liker, så hadde vi hatt 21 års forvaring for å røyke tjall, snakke i mobilen mens vi kjørte bil, sagt stygge ting til andre på gata eller på internett, piratkopiert gamle filmer og vært litt ekstra kreative på reiseregningene. 

Faktum er at ingenting av det ovenfor er lovlig pr i dag, og følgelig straffes i varierende grad. 
Men om vi setter 21 års fengsel på alt vi ikke liker, så er alle frie mennesker i Norge plutselig ansatt som fengselsbetjenter for å passe på resten av oss. :)

obygda skrev (6 minutter siden):

Ja..dere får leve som dere selv vil. Men jeg håper på forbud inn i evigheten og strenge straffer for salg. 

Beklager å komme med dårlige nyheter, men det er vedtatt at besittelse av mindre mengder narkotika nå skal avkriminaliseres, sannsynligvis fra neste år. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (2 minutter siden):

Fordi terskelen for å oppsøke behandling blir lavere dersom man ikke risikerer straff. Fordi rusavhengighet i den store majoriteten av tilfellene ikke er en isolert lidelse, men som regel et symptom på underliggende problemer (som regel omsorgssvikt).

Og den linjen du ønsker deg, er det andre som har prøvd, men ingen som i historien har fått til. Selv i de mest totalitære og overvåkede regimene, får folk tak i rusmidler. Selv i deler av verden hvor folk får dødsstraff for distribusjon, smugler folk rusmidler.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (8 minutter siden):

Fordi terskelen for å oppsøke behandling blir lavere dersom man ikke risikerer straff. Fordi rusavhengighet i den store majoriteten av tilfellene ikke er en isolert lidelse, men som regel et symptom på underliggende problemer (som regel omsorgssvikt).

Og den linjen du ønsker deg, er det andre som har prøvd, men ingen som i historien har fått til. Selv i de mest totalitære og overvåkede regimene, får folk tak i rusmidler. Selv i deler av verden hvor folk får dødsstraff for distribusjon, smugler folk rusmidler.

Jeg vil forby narkotika, straffe selgere og behandle brukere. Aldri nevnt noe om å straffe brukere. Les litt nøyere før du svarer og du får med detaljene. Salg bør straffes med livstid,brukere behandles. Aldri sagt at brukere skal straffes. Jeg vil ha stoffet bort fra gatene og sidestille salg med terrorisme mhp straff

Skrevet (endret)
obygda skrev (21 minutter siden):

Jeg vil forby narkotika, straffe selgere og behandle brukere. Aldri nevnt noe om å straffe brukere. Les litt nøyere før du svarer og du får med detaljene. Salg bør straffes med livstid,brukere behandles. Aldri sagt at brukere skal straffes. Jeg vil ha stoffet bort fra gatene og sidestille salg med terrorisme mhp straff

Dårlig presisering fra min side. Du sier at du vil tvangsbehandle brukerne. Ikke en straff i teknisk forstand, men like fullt en frihetsberøvelse.

Og du tar jo fortsatt ikke stilling til at ingen andre land som har prøvd dette har fått det til. Hvorfor mener du så at vi skal lykkes med det ingen andre har fått til?

Endret av Hugo_Hardnuts
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (3 minutter siden):

Dårlig presisering fra min side. Du sier at du vil tvangsbehandle brukerne. Ikke en straff i teknisk forstand, men like fullt en frihetsberøvelse.

Og du tar jo fortsatt ikke stilling til at ingen andre land som har prøvd dette har fått det til. Hvorfor mener du så at vi skal lykkes med det ingen andre har fått til?

Jeg vil i det minste tilby kostnadsfri behandling. Tvang er kanskje drøyt,men brukere må hjelpes. Harde straffer for salg virker. Straffen må være hard..så hard at livet til en selger blir ødelagt. Det nytter ikke å straffe brukere..så tror vi er enige der. Men selgere må bort. Får man bort selgere vil brukere etterhvert forsvinne

Skrevet (endret)

Mmm, sånn bare for å komplisere "regnestykket" ditt litt:

De alle fleste med en rusavhengighet er involvert i distribusjon av rusmidler. Det er vanlig å finansiere eget bruk ved å selge selv.

Videre er det mange rusmidler som relativt enkelt kan produseres hjemme, eller du kan få samme effekten av legale legemidler. Selv med det urealistiske scenariet at vi får stoppet all innførsel av rusmidler til landet, vil altså tilgangen være der.

Og nok en gang: Ingen andre har fått til dette, men allikevel påstår du hardnakket at dette er mulig.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Hugo_Hardnuts skrev (15 minutter siden):

Mmm, sånn bare for å komplisere "regnestykket" ditt litt:

De alle fleste med en rusavhengighet er involvert i distribusjon av rusmidler. Det er vanlig å finansiere eget bruk ved å selge selv.

Videre er det mange rusmidler som relativt enkelt kan produseres hjemme, eller du kan få samme effekten av legale legemidler. Selv med det urealistiske scenariet at vi får stoppet all innførsel av rusmidler til landet, vil altså tilgangen være der.

Og nok en gang: Ingen andre har fått til dette, men allikevel påstår du hardnakket at dette er mulig.

Vel..selger man..så er min løsning rett i fengsel...på livstid. Da blir det jo tvangsbehandling dersom man selv bruker stoff..men det er greit. En selger skal få livet sitt ødelagt er min holdning. Poenget er jo å få folk vekk fra stoff. 

Lager man stoff hjemme så får de jo bare gjøre det...så lenge man ikke selger så greit nok for meg. Men selger du så er det rett i fengsel...på livstid

Endret av obygda
Skrevet
obygda skrev (7 timer siden):

Hvorfan skal færre liv bli spart? Om folk ALDRI fikk tak i stoff..eller det ble tilnærmet umulig f.eks via livstidsfengsel for salg...da ville man jo ikke få dødsfall som følge av overdoser osv.

Det er ingen land som har klart å kvitte seg med rusbruk via forbod og strenge straffer. Strenge straffer vil i beste fall redusere antallet som tørr å ta risikoen ved å selge narkotika, men færre aktørar fører vanlegvis også til høgare profitt og meir makt til dei som tek risikoen. 

Alle land har strenge straffer for drap, endatil dødsstraff, men drap foregår i alle land likevel. 

Eg har ingen tru på at det er mogleg å bruke straff for å sørge for at folk ALDRI får tak i stoff. På same måte som at straff ikkje fører til eit samfunn utan kriminalitet. Då må vi finne andre metoder, og sålangt så ser avgrensa tilgang under streng regulering til å fungere best.

Skrevet (endret)

Elefanten i rommet er Vinmonopolet som er flyttet inn på kjøpesentrene. Alle vet at alkohol er svært skadelig, men det spøkes bort.

Endret av BadCat
Skrevet
obygda skrev (12 timer siden):

Det som er trist er at du nekter å lære, det som er trist er at du slenger rundt deg bullshit påstander fra 80 tallet og fremdeles tror på dem, at du sammenligner narkotika med kreft viser bare hvor fantastisk ignorant du faktisk er på dette emnet. 

Skrevet
9 hours ago, obygda said:

Lager man stoff hjemme så får de jo bare gjøre det...så lenge man ikke selger så greit nok for meg. Men selger du så er det rett i fengsel...på livstid

Så vi kan dyrke plantene våre til eget bruk så lenge vi ikke selger? 

Hva med salg av benzo-preparater, tramadol og oxy som apoteker selger som medisin? Livstid på farmasøyter? Men ingen straff for å nappe dette ut av veska til bestemor?

Skrevet
rozon skrev (2 minutter siden):

Så vi kan dyrke plantene våre til eget bruk så lenge vi ikke selger? 

Hva med salg av benzo-preparater, tramadol og oxy som apoteker selger som medisin? Livstid på farmasøyter? Men ingen straff for å nappe dette ut av veska til bestemor?

Gjør hva søren du vil bak egne dører mhp eget forbruk...men selger du skal du rett i fengsel på livstid uansett mengde. Hvor vanskelig er det egentlig å forstå hva jeg sier? Vi må gjøre det så vanskelig som mulig å få tak i slikt. Hva man koker ihop hjemme bryr jeg meg katta om..men selger du..eller bytter du..så er det rett i fengsel...helst på livstid med sikring minimum 21 år. Livet ditt som selger SKAL bli ødelagt

Skrevet
obygda skrev (12 minutter siden):

Gjør hva søren du vil bak egne dører mhp eget forbruk...men selger du skal du rett i fengsel på livstid uansett mengde. Hvor vanskelig er det egentlig å forstå hva jeg sier? Vi må gjøre det så vanskelig som mulig å få tak i slikt. Hva man koker ihop hjemme bryr jeg meg katta om..men selger du..eller bytter du..så er det rett i fengsel...helst på livstid med sikring minimum 21 år. Livet ditt som selger SKAL bli ødelagt

Du kunne jo vært litt tydeligere, så det du sier er at det skal være lov å produsere rusmidler personlig, men det er ikke lov å selge eller bytte, det gir livstid i fengsel, jeg antar du ikke har tenkt ett sekund over hvor mye enn livstid i fengsel koster, men ok. Heldigvis kan vi dyrke vår egen cannabis og gi det bort til våre venner er det du sier? Hvorfor er det greit?  

Skrevet
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Du kunne jo vært litt tydeligere, så det du sier er at det skal være lov å produsere rusmidler personlig, men det er ikke lov å selge eller bytte, det gir livstid i fengsel, jeg antar du ikke har tenkt ett sekund over hvor mye enn livstid i fengsel koster, men ok. Heldigvis kan vi dyrke vår egen cannabis og gi det bort til våre venner er det du sier? Hvorfor er det greit?  

Nei..gi bort,bytte osv må sidestilles med ordinært salg. Men lager du til eget bruk..så for all del. Men ingen form for deling nei. Så blir det rassia i et hus hvor det har vært produksjon og flere personer der har narkotika som stammer fra boligen..vel så havner eier av bolig rett i fengsel..på livstid. Vi må sidestille salg og omsetning med terrorisme. 

Skrevet
obygda skrev (Akkurat nå):

Så blir det rassia i et hus hvor det har vært produksjon og flere personer der har narkotika som stammer fra boligen..vel så havner eier av bolig rett i fengsel..på livstid.

Så en helt uvitende utleier skal kastes i fengsel på livstid for noe hen ikke har gjort, hører du ikke selv hvor psykt  dette er? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...