Mr.M Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden tror også det hadde vært lurt å "legalisere" øl & vin til aldersgrense fra 15-16 år. mange ungdom vil ruse seg på fest og i helgene uansett, og paradokset kan være at det er enklere å få tak i tildels farlige syntetiske stoffer enn noen bokser øl eller vinflasker. I "gamle dager" kunne man spørre noens eldre bror om hjelp til å handle øl på butikken eller ei flaske på polet, men slikt ærend er det vel knapt noen som tør påta seg lengre. Ergo, risikerer man at unge strøver gatelangs å putter i seg det som dukker opp av langt farligere ting.
skaftetryne32 Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Mr.M skrev (58 minutter siden): mange ungdom vil ruse seg på fest og i helgene uansett, og paradokset kan være at det er enklere å få tak i tildels farlige syntetiske stoffer enn noen bokser øl eller vinflasker. Jeg ser deler av poenget ditt selv om jeg ikke er direkte enig, bare ikke glem at alkohol også langt på vei er et skadelig syntetisk stoff, alkohol er en nervegift og et løsemiddel fremstilt via en kjemisk prosess, det er et farlig syntetisk stoff, det har alltid vært litt av problemet med denne rusmiddelloven vi har, den er basert på moralisme fremfor fakta. Det er mange farlige rusmidler der ute, men alkohol er fremdeles ett av de verste, og fortjener ganske enkelte ikke denne stillingen i samfunnet vårt som noe trygt, det er det ikke. Rusmidler til barn er et jævla vepsebol, de fleste ser ut til å anses som skadelige for utviklingen av hjernen, men om det finnes noen som ikke er det, så hvorfor ikke? Alkohol er dog ikke en god ide sånn jeg ser det, definitivt skadelig for utviklingen av både kropp å sinn. 1
Mr.M Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden skaftetryne32 skrev (57 minutter siden): Jeg ser deler av poenget ditt selv om jeg ikke er direkte enig jeg er "ikke enig" sjøl heller, det handler sånn sett å velge det minst farlige alternativet. F.eks. kan feildosert GHB ta livet av deg eller gi hjerneskade ved å bare prøve det en gang, i motsetning til øl/vin. veldig mange begynner "interessere" seg for fest & moro rundt 16 i alle fall, hvorfor risikere gate-dop (pga. to år/18) hvis de kunne kjøpt øl/vin lovlig sjøl? Hva ville du selv "ønsket" at din sønn/datter hadde anskaffet til festen, et par six-pack øl/et par vinflasker eller noe MDMA/GHB?
skaftetryne32 Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden Mr.M skrev (8 minutter siden): kan feildosert GHB ta livet av deg eller gi hjerneskade ved å bare prøve det en gang, i motsetning til øl/vin. Feildosert alkohol har akkurat samme effekten, fordelen alkohol har er at det er regulert, det er ikke ghb, vi vet ikke hva som er i ghb, ghb trenger ikke være ghb, regulert alkohol er alltid alkohol, ikke noe annet, det er ikke i en plutselig ekstremt høy konsentrasjon, styrke står på flaska, den slags fordeler har man ikke med ghb, hadde ghb vært tryggere regulert? Det vet jeg ikke. Mr.M skrev (11 minutter siden): veldig mange begynner "interessere" seg for fest & moro rundt 16 i alle fall, hvorfor risikere gate-dop (pga. to år/18) hvis de kunne kjøpt øl/vin lovlig sjøl? Fordi de er umodne barn som absolutt ikke burde få i seg et rusmiddel som alkohol, det store spørsmålet er finnes det ikke et bedre alternativer enn ett av de farligste rusmidlene vi har? Jeg tror det er bedre at vi holder den grensa på 18 sånn foreløpig, selv den er egentlig lav, spesielt for alkohol, starte med sånn dritt, huff ikke en god ide, men det er klart hva er alternativene, hva er de gode alternativene for så unge mennesker fremdeles i utvikling? Alt jeg vet er at alkohol er ikke løsninga. Mr.M skrev (14 minutter siden): Hva ville du selv "ønsket" at din sønn/datter hadde anskaffet til festen, et par six-pack øl/et par vinflasker eller noe MDMA/GHB? MDMA, med god margin, MDMA er i regulert form et mye tryggere rusmiddel enn alkohol og ghb, og det er relativt liten sjanse for at de går der ut å voldtar eller blir voldtatt noen, det er mye mindre sjanse for vold generelt, MDMA er mye mye tryggere enn alkohol og ghb, kan ikke engang seriøst sammenlignes. Jeg vet dog ikke hvor bra det er for unge sinn, men med tanke på de stusselige alternativene du ga så står jeg ved mitt valg. 1 1
Atib Azzad Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 3 hours ago, Mr.M said: tror også det hadde vært lurt å "legalisere" øl & vin til aldersgrense fra 15-16 år. mange ungdom vil ruse seg på fest og i helgene uansett, og paradokset kan være at det er enklere å få tak i tildels farlige syntetiske stoffer enn noen bokser øl eller vinflasker. I "gamle dager" kunne man spørre noens eldre bror om hjelp til å handle øl på butikken eller ei flaske på polet, men slikt ærend er det vel knapt noen som tør påta seg lengre. Ergo, risikerer man at unge strøver gatelangs å putter i seg det som dukker opp av langt farligere ting. Her tror jeg du bare snakker utifra tradisjon og kultur, uten at det egentlig er forankret i noe. Det er ikke belegg for å uskadeliggjøre alkohol slik du gjør her. Men det farligste er kanskje normaliseringen av å skulle ruse seg i 15-16-års alderen, altså jeg mener ikke å moralisere eller hovere, jeg annerkjenner at det ér normalt, jeg var selv godt bevandret allerede ved 16-års alderen, men en av de mest oversettte aspektene i rusdebatten, spør du meg, er dette med hjerneutvikling, alle rusmidler burde helst hatt en 25-års grense, jeg tror det er viktigere å ivareta hjernens utvikling, enn å skjerme barna fra andre rusmidler med alkhol i 15-16-års alderen, dette er åpenbart en like vanskelig oppgave som å hindre kidsa i å ruse seg, men jeg tror det er et viktigere sted å fokusere.' Jeg tror folk er mer bevisst på skadene ved alkohol idag, og at det kanskje på den måten er vanskeligere å få tilfeldige folk til å kjøpe sprit til mindreårige, men eldre bror-løsningen ser jeg for meg, funker like fint som før. Av-og-til, hevder alkohol uansett er inngangsporten til å teste andre ting: [...]når ungdom drikker alkohol, øker risikoen for ulykker, vold og overgrep. Alkohol er også inngangen inn til å teste andre rusmidler. Det er sannsynlig at du ikke oppnår denne skjermende effekten du etterlyser med alkohol som skjold. Og dette er bare basert på personlige anekdoter, men foreldre som faktisk lykkes med å snakke med barna sine, synes å ha mye bedre kontroll og innsikt, og dermed påvirkningskraft på barnas rusbruk, enn de som forbyr, lukker øynene, og kanskje stilltiende aksepterer, gitt at det bare brukes alkohol, og ingenting skjer..
Mr.M Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden skaftetryne32 skrev (13 minutter siden): Feildosert alkohol har akkurat samme effekten nei, husk jeg snakker om øl/vin, ikke 45% sprit. Man "feildoser" ikke øl/vin ved et uhell, slik man mye lettere står i fare for å gjøre med visse narkotiske stoffer skaftetryne32 skrev (17 minutter siden): Fordi de er umodne barn som absolutt ikke burde få i seg et rusmiddel som alkohol ja umodne, men når de vil prøve ut uansett? Ingen "får lov" eller blir "oppmuntret" til å innta rusmidler av sine foresatte, men "alle" gjorde det allikevel før de var myndige. skaftetryne32 skrev (22 minutter siden): MDMA, med god margin javel, litt overrasket at du ser på det med mildere øyne enn øl/vin. Jeg mistenker at MDMA er lettere å bli rask hekta på/avhengighet av, pga. typen rus det gir.
skaftetryne32 Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden Mr.M skrev (Akkurat nå): nei, husk jeg snakker om øl/vin, ikke 45% sprit. Folk drekker seg til blackout på øl og vin hele tiden, 45% gjør ikke nødvendigvis den jobben noe enklere da de fleste barn synes alkohol smaker dritt, i motsetning til en rusbrus f.eks. Mr.M skrev (1 minutt siden): ja umodne, men når de vil prøve ut uansett? Ingen "får lov" eller blir "oppmuntret" til å innta rusmidler av sine foresatte, men "alle" gjorde det allikevel før de var myndige. Se på svaret til @Atib Azzad Mr.M skrev (3 minutter siden): javel, litt overrasket at du ser på det med mildere øyne enn øl/vin. Jeg mistenker at MDMA er lettere å bli rask hekta på/avhengighet av, pga. typen rus det gir. Som sagt jeg har mine forbehold, men MDMA er ikke et rusmiddel som gir avhengighet i noen større grad, der er alkohol mye verre, som jeg prøver å fortelle deg, alkohol er generelt mye mye farligere enn mdma, mdma er nå til dags faktisk ansett som tryggere enn cannabis også. Men la meg spørre deg om noe, om du kunne gitt din 15 år gamle datter 2 sekspakker med øl eller ett sukkertøy med en sømmelig mengde cannabis? Hva hadde du gitt til henne?
Mr.M Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Atib Azzad skrev (18 minutter siden): Alkohol er også inngangen inn til å teste andre rusmidler. det jeg husker fra ungdomstiden (som er endel år siden nå) i bekjentskapkretsen/nabolaget, er at de som begynte med hasj, gjorde det nesten umiddelbart. Det var ikke veldig lenge i alle fall, at de bare drakk øl eller vodka. Dermed forsvant de også til andre miljøer å henge sammen med. Atib Azzad skrev (32 minutter siden): Det er sannsynlig at du ikke oppnår denne skjermende effekten du etterlyser med alkohol som skjold. jeg ser selvsagt en risiko med det (normaliseringen) men kan jo også være overdreven frykt.
obygda Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) skaftetryne32 skrev (10 minutter siden): Folk drekker seg til blackout på øl og vin hele tiden, 45% gjør ikke nødvendigvis den jobben noe enklere da de fleste barn synes alkohol smaker dritt, i motsetning til en rusbrus f.eks. Se på svaret til @Atib Azzad Som sagt jeg har mine forbehold, men MDMA er ikke et rusmiddel som gir avhengighet i noen større grad, der er alkohol mye verre, som jeg prøver å fortelle deg, alkohol er generelt mye mye farligere enn mdma, mdma er nå til dags faktisk ansett som tryggere enn cannabis også. Men la meg spørre deg om noe, om du kunne gitt din 15 år gamle datter 2 sekspakker med øl eller ett sukkertøy med en sømmelig mengde cannabis? Hva hadde du gitt til henne? Forby ALT - også alkohol. Forstår rett og slett ikke at folk kan drikke alkohol - smaker piss alt sammen..Og narkotika - hvorfor skal man åpne opp noe som KAN gjøre skade på deg? Hvorfor må folk ruse seg? Drikker ALDRI selv - aldri SETT narkotika i hele mitt liv og HAR NULL forståelse på hvorfor man skal legalisere noe som kan skade noen......Nei - spare kommende generasjoner og forby ALT! Endret 2 timer siden av obygda
Mr.M Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden skaftetryne32 skrev (12 minutter siden): Men la meg spørre deg om noe, om du kunne gitt din 15 år gamle datter 2 sekspakker med øl eller ett sukkertøy med en sømmelig mengde cannabis? Hva hadde du gitt til henne? six-pakken hadde en klassekamerat på 14 år som tok livet av seg på dramatisk måte i hasj-rus, det var ren skjær tragedie. Verdens beste å flotte gutt på alle mulige måter.
Atib Azzad Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 14 minutes ago, Mr.M said: det jeg husker fra ungdomstiden (som er endel år siden nå) i bekjentskapkretsen/nabolaget, er at de som begynte med hasj, gjorde det nesten umiddelbart. Det var ikke veldig lenge i alle fall, at de bare drakk øl eller vodka. Dermed forsvant de også til andre miljøer å henge sammen med. Utenforskapet illegale substanser innebærer handler om mye mer enn bare rusmiddelet i seg selv, de som på din ungdomstid (70-80-tallet?) var villig til å krysse en så stigmatisert kløft, fra alkohol til såkalt narkotika, utfordrer allerede grenser i en slik grad at det sannsynligvis blir utilstrekkelig å bare peke på hasj som faktor. Quote jeg ser selvsagt en risiko med det (normaliseringen) men kan jo også være overdreven frykt. Jeg vet ikke helt hva du vil frem til. Påstander om overdrivelser bør vel underbygges med et eller annet, alle ting KAN være overdrevent i teorien, men vis til hva og hvorfor du mener det er belegg for å så tvil om frykten er berettighet eller ikke.
Mr.M Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Atib Azzad skrev (11 minutter siden): Jeg vet ikke helt hva du vil frem til. Påstander om overdrivelser bør vel underbygges med et eller annet, alle ting KAN være overdrevent i teorien, men vis til hva og hvorfor du mener det er belegg for å så tvil om frykten er berettighet eller ikke. det var et svar/respons på det du skrev: Sitat Men det farligste er kanskje normaliseringen av å skulle ruse seg i 15-16-års alderen Alkohol er også inngangen inn til å teste andre rusmidler. Det er sannsynlig at du ikke oppnår denne skjermende effekten du etterlyser med alkohol som skjold.
Atib Azzad Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 2 minutes ago, Mr.M said: det var et svar/respons på det du skrev: Jeg viser til at det er farlig siden hjernen fremdeles er i utvikling, jeg kunne sikkert lagt ved en link innledningvis også, men tenkte det er ganske godt kjent. Du foreslår at frykten for normalisering av rusbruk blant tenåringer kan være overdeven, uten å vise til noe mer, eller forklare hvorfor du spekulerer í det. Ok, du sier den kan være overdreven, hva legger du til grunn for å sannsynliggjøre en slik tvil?
Mr.M Skrevet 36 minutter siden Skrevet 36 minutter siden Atib Azzad skrev (35 minutter siden): Ok, du sier den kan være overdreven, hva legger du til grunn for å sannsynliggjøre en slik tvil? fordi det jo aldri er utprøvd! dermed kan frykten for konsekvensen være overdrevet! eller kan du motbevise det, med at frykten (for normalisering) egentlig er "underdrevet"? du trenger ikke svare, for jeg gidder ikke slikt flisespikkeri. (men prater gjerne med deg i andre tråder/tema 👍
Atib Azzad Skrevet 4 minutter siden Skrevet 4 minutter siden 11 minutes ago, Mr.M said: fordi det jo aldri er utprøvd! dermed kan frykten for konsekvensen være overdrevet! eller kan du motbevise det, med at frykten (for normalisering) egentlig er "underdrevet"? du trenger ikke svare, for jeg gidder ikke slikt flisespikkeri. (men prater gjerne med deg i andre tråder/tema 👍 Altså, skadevirkningene alkoholforbruk har på hjerner i utvikling er jo godt kjent, dermed føler jeg meg temmelig trygg på å problematisere en normalisering av alkoholbruk blant unge. Problemet med normalisering er at det medfører større forbruk, dermed større potensiale for skadevirkninger. En problematisering i praksis, altså reduksjon av brukere, vil dermed minimere skadepotensialet, det er ikke noe man trenger gjennomføre i praksis for å forstå.. Eller misforstår jeg deg helt? For dette opplever jeg som veldig rare innvendinger. Jeg kan vise til at det er en reell frykt, altså at frykten for skader som følge av alkoholbruk blant hjerner i utvikling, har basis i forskning: [...]Young people, whose brains are still developing, might entail a greater vulnerability to the effects of alcohol consumption on brain function and development. There were indications that the gray matter of the brain develops abnormally in young people who drink alcohol. In addition, the more often young people drink or the younger they start, the higher the risk of developing AUD (alcohol use disorder) later in life. The committee found indications that alcohol consumption can have a negative effect on brain development in adolescents and young adults and entails a risk of later AUD. This SR suggested that alcohol consumption can have a negative influence on brain development of young people and entails a risk of later AUD. Moreover, based on previous research it is known that alcohol consumption leads to risky behavior, due to acute effects of alcohol, and health risks in the longer term. The committee therefore considers it a wise choice for adolescents and young adults not to drink alcohol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå