Gå til innhold

På høy tid å legalisere cannabis ?


Anbefalte innlegg

Tussi skrev (1 minutt siden):

må bare korrigere litt, vi gir så mye morfin som vi må gi for å lindre smertene, hvis det ikke er mulig fordi vi ikke får det til likevel, så bruker man narkose. Vi lar ikke pasienter lide fordi vi er redd for å gi morfin.....

Håper det. Narkose var nytt for meg.

Er i tvil etter at et eldre familiemedlem døde på sykehus av infeksjon - et bra sykehus. Det så og hørte ut som at han led, på tross av å ha blitt gitt flere typer morfin - den høyeste dosen de kunne gi over flere dager. Det kan ha vært en blanding av forvirring/demens. Jeg burde nok hatt en samtale i etterkant på sykehuset.

Etter den erfaringen stoler jeg ikke lenger på palliativ behandling.

 

Man ser dessverre en økning i bruk av vanlig smertestillende. Forbruket av smertestillende har økt med over 30 prosent de siste ti årene

Omtrent hver tredje voksne nordmann oppgir å ha langvarig smerte. Langvarig smerte er en viktig årsak til redusert livskvalitet, langtidssykefravær og uførhet.

Men jeg tror heldigvis ikke det er vanlig å oppsøke det illegale markedet på gata av den grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (2 minutter siden):

Håper det. Narkose var nytt for meg.

Er i tvil etter at et eldre familiemedlem døde på sykehus av infeksjon - et bra sykehus. Det så og hørte ut som at han led, på tross av å ha blitt gitt flere typer morfin - den høyeste dosen de kunne gi over flere dager. Det kan ha vært en blanding av forvirring/demens. Jeg burde nok hatt en samtale i etterkant på sykehuset.

Etter den erfaringen stoler jeg ikke lenger på palliativ behandling.

Narkose er en litt enkel måte å si det på, de legger pasienten i dyp søvn så de ikke skal kjenne smerter og ubehag hvis en ikke kan lindre på andre måter. Den du er i familie med, prøvde de å redde han, eller visste de han var døende? Desverre er det ikke alle steder de er så flinke med palliasjon, håper det blir bedre, jeg er veldig interessert i det, og tenker det er det mest meningsfulle en kan gjøre for et døende menneske og de rundt, det å sørge for at man lindrer symptomene de har så de kan dø en fredfull død... Og hvis en ikke kommer i mål med de midler en har, så har en etter mitt syn plikt til å involvere andre med mer kompetanse.... 

Lenke til kommentar

Cannabis og hasj har sine egenskaper innen medisin og sykdommer, men det var slik med alkohol også tidligere. En apotek vare som tok knekken på mye forskjellige smerter. 
det er for meg ingen tvil om at cannabis har gode egenskaper f.eks med kreft pasienter og ms pasienter. Men da gjerne i andre former enn å røyke det. 
 

iforhold til hvordan legaliseringen av alkohol gikk, så blir det jo litt spennende å se om dette skulle bli noe annerledes 

 

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (42 minutter siden):

Narkose er en litt enkel måte å si det på, de legger pasienten i dyp søvn så de ikke skal kjenne smerter og ubehag hvis en ikke kan lindre på andre måter. Den du er i familie med, prøvde de å redde han, eller visste de han var døende? Desverre er det ikke alle steder de er så flinke med palliasjon, håper det blir bedre, jeg er veldig interessert i det, og tenker det er det mest meningsfulle en kan gjøre for et døende menneske og de rundt, det å sørge for at man lindrer symptomene de har så de kan dø en fredfull død... Og hvis en ikke kommer i mål med de midler en har, så har en etter mitt syn plikt til å involvere andre med mer kompetanse.... 

Det var for ca. 10 år siden på et sykehus mange eldre sendes til i Oslo, godt rennomé.

Han var døende, men de prøvde å redde han. Han skulle sendes tilbake til sykehjemmet der han hadde fast plass etter endt behandling, men ble dårligere og døde før det.

Planen fra sykehuslegen der var, at neste gang han fikk infeksjon (2. eller 3. gang i løpet av ganske kort tid), ville han ikke sendes i sykebil til sykehuset igjen, fordi reisen ville være for stor belastning. Altså bli på sykehjemmet for å dø der.

Egentlig glad for at han gikk bort på sykehuset, hvor pasientene har tilsyn av sykepleiere/lege hele døgnet, istedenfor på et underbemannet sykehjem der legen sjelden er tilstede, i tillegg til at det var i fellesferien.

Men ble likevel overrasket over at smertebehandlingen ikke så ut til å være effektiv nok. Vi spurte om mer, men fikk bekreftet av sykepleierne på de ulike skiftene at de ikke kunne gi mer. Legen sa at man så ofte dette med eldre pasienter, et uttrykk for forvirring/demens. Det må bety at morfin ikke er så effektivt mot angst, og at man fortsatt kan kjenne på den, selv ved hjernedød som inntrer først?

Jeg rakk ikke fram i tide helt på slutten. Men de sa det ble en fredfull død, dog ikke i timene før etter min erfaring.

Huff, det ble dystert på en fredagskvelden

Man trenger å lære mer om døden, som fortsatt er et stort tabu i samfunnet.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Subara skrev (2 minutter siden):

Men ble likevel overrasket over at smertebehandlingen ikke så ut til å være effektiv nok. Vi spurte om mer, men fikk bekreftet av sykepleierne på de ulike skiftene at de ikke kunne gi mer. Legen sa at man så ofte dette med eldre pasienter, et uttrykk for forvirring/demens. Det må bety at morfin ikke er så effektivt mot angst, og at man fortsatt kan kjenne på den, selv ved hjernedød som inntrer først?

 

Moriin hjelper ikke alltid på angst, man bruker gjerne et beroligende middel og haldol mot angst/forvirring. Jeg skjønner de kanskje holdt litt tilbake hvis de håpte han skulle overleve? Trist at dere skulle oppleve dette uansett, jeg håper og tror palliasjon har kommet lengre på den tiden som har gått.....

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Moriin hjelper ikke alltid på angst, man bruker gjerne et beroligende middel og haldol mot angst/forvirring. Jeg skjønner de kanskje holdt litt tilbake hvis de håpte han skulle overleve? Trist at dere skulle oppleve dette uansett, jeg håper og tror palliasjon har kommet lengre på den tiden som har gått.....

Ja, håper det 😊  Og det hjelper med mer kunnskap om temaet når man kommuniserer med helsepersonell.

 

Forhåpentligvis er smertebehandling i Norge på et nivå som gjør at man gjennom livet får den hjelpen man trenger, så man ikke trenger å ty til gatemarkedet.

Sosiale problemer, psykisk uhelse eller et ustabilt liv gjør en nok mer utsatt for rusavhengighet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 30.3.2022 at 4:29 PM, skaftetryne32 said:

men igjen vil jeg påpeke retten til og gjøre med egen kropp som en vil, en rett vi ikke har selvfølgelig. 

En rett mennesket aldri burde ha som absolutt.
Hva du gjør påvirker ofte andre, og som borger har du også plikter.
Forbud handler ikke bare om å være sjef og styre folks valg ihht ens ideologi, det handler mest om å beskytte folk mot å falle i feller de fleste selv angrer på at de gjorde. Hvor mange folk med livet noenlunde på stell og i en alder over 40, bruker dop?
Dop er stort sett en måte å distrahere seg fra lidelse eller kjedsomhet, men enda viktigere er det en distraksjon som hindrer løsningen av problemene dine, de gjør de bare verre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (5 timer siden):

Hvor mange folk med livet noenlunde på stell og i en alder over 40, bruker dop?

Det er vel stort sett halve nasjonen, minst, og de aller fleste av dem greier det helt uten problemer, så skal friheten bli fratatt dem og skal vi overlate deres naturlige behov for en avslappende drink til kriminelle organisasjoner ? 

 

Nasjonalisten skrev (5 timer siden):

Dop er stort sett en måte å distrahere seg fra lidelse eller kjedsomhet, men enda viktigere er det en distraksjon som hindrer løsningen av problemene dine, de gjør de bare verre.

Det er som sagt sant for noen, for andre er det bare en kald liten fornøyelse i sola, og de aller fleste greier å styre sitt forbruk, så la meg spørre på hvilken måte forsvinner disse problemene om vi overlater produksjon, salg og inntekter til kriminelle organisasjoner ? På hvilken måte blir det bedre for alle mennesker om vi må tvinge dem alle til kontakt med kriminelle bare fordi en liten minoritet ikke greier å kontrollere sitt inntak ?

Trappetrinns teorien er lenge blitt fremstilt på en viss måte, starter man med cannabis så starter man etter hvert med noe verre, men sannheten er den at det ikke er rusmiddelet, det er kontakten med kriminelle pushere, hadde trappetrinns teorien funket som løgnerne fortalte deg på skolen så hadde det rusmiddelet en startet med hvert nikotin, koffein eller alkohol det hadde ikke spesifikt hvert cannabis, det er altså forbudet som er det farlige med cannabis, det nest mest brukte narkotiske rusmiddelet i Norge.  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Sviskepott skrev (1 time siden):

Hadde det vært en god ting mon tro...å la gamle, syke, mentalt friske, få velge å ta seg en blås eller to istedenfor alle pillemedisinene? 

Vel å ta seg en blås om du mener å røyke plantemateriale er i seg selv ikke spesielt bra for helsa, men å lage medisiner av cannabis og bruke de i f.eks pilleform bør være et alternativ, akkurat som opiater er et alternativ for de med smerter, jeg ser ikke hvordan cannabis skal være så veldig mye verre enn opiater at de ikke kan være et alternativ.

Endret av skaftetryne32
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom man normaliserer hasjbruk enda mer vil flere få lungekreft. Skal vi skattebetalere virkelig finansiere det?

Dersom man normaliserer hasjbruk vil flere med psykiske lidelser prøve det ut. Det vil kunne resultere i psykoser, noe vi ikke kan ha flere av i et sterkt presset helsevesen. Vi må evt øke antall sengeplasser før vi legaliserer. Det ønsker derimot ikke de partiene som er mest ivrige i legaliseringen. Det er altså en logisk brist.

Endret av majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
majer skrev (1 time siden):

Dersom man normaliserer hasjbruk enda mer vil flere få lungekreft. Skal vi skattebetalere virkelig finansiere det?

Forbudet hindrer produksjon av spiselig cannabis, som hadde bidratt til å fått ned tallet på lungekreft.

 

majer skrev (1 time siden):

Dersom man normaliserer hasjbruk vil flere med psykiske lidelser prøve det ut. Det vil kunne resultere i psykoser, noe vi ikke kan ha flere av i et sterkt presset helsevesen.

Forbudet legger produksjon og salg i hendene på kriminelle organisasjoner, de er ikke nødvendigvis så opptatte av helsa til folk, det er et naturlig psykosedempende cannbinoid i cannabis kalt CBD, i illegale varianter av cannabis er thc verdiene i forhold til cbd gått veldig opp, men det fins mange varianter med høyt innhold av cbd, vi kan også avle frem varianter selv med høyere innhold, men det skjer ikke så lenge det er kriminelle organisasjoner som tar seg av produksjon, import, salg og inntekter fra salget, med andre ord forbudet er det som skaper skadene du snakker om, i tillegg så får vi altså ingen skatteinntekter, men enorme utgifter på det som i bunn og grunn er sisyfosarbeid, forbudet er idiotisk og skadelig på alle mulige måter.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
majer skrev (3 timer siden):

Dersom man normaliserer hasjbruk vil flere med psykiske lidelser prøve det ut. Det vil kunne resultere i psykoser, noe vi ikke kan ha flere av i et sterkt presset helsevesen. Vi må evt øke antall sengeplasser før vi legaliserer. Det ønsker derimot ikke de partiene som er mest ivrige i legaliseringen. Det er altså en logisk brist.

Folkeopplysningen NRK, la frem resultater, i fra serioes forskning, som viste at, selv om cannabisbruken har eksplodert, foeket i vaeret, de siste tiaarene, saa holder sykosestatetikken seg, paa det samme nivaaet, i forhold til befolknigen, som tidligere.

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Medlem skrev (2 timer siden):

Vi ser alltid at folk som er pro legalisering bruker land som Portugal som målestokk på hvor fantastisk det kommer til bli. Vel....

Alltid ? Portugal er knapt blitt nevnt, og det er ingen grunn til det siden Portugal har avkriminalisert, men de har altså ikke legalisert, det vi derimot "alltid" ser i denne debatten er folk som ikke forstår forskjellen mellom avkriminalisering og legalisering. Avkriminalisering har alltid vært en idiotisk måte å løse problemene på da det overlater produksjon, import, salg, og inntekter til kriminelle, er det virkelig så lurt ? Nei er svaret på det, og som du ser av trådens tittel, så er altså debatten om legalisering, ikke avkriminalisering.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (13 minutter siden):

Takker for dette tipset.

Veldig bra!

Men alikevel saa skremmende,

Takk for det🙂

Jeg ser på serien også. I minst er det gode skuespillere: Michael Keaton, Kaitlyn Dever... Veldig skremmende, ja!!

Det er også en serie på Netflix: "Painkiller", som jeg ikke synes er like bra. Jeg bruker NRK som kvalitetskontroll.

Lenke til kommentar
Subara skrev (3 minutter siden):

Takk for det🙂

Jeg ser på serien også. I minst er det gode skuespillere: Michael Keaton, Kaitlyn Dever... Veldig skremmende, ja!!

Det er også en serie på Netflix: "Painkiller", som jeg ikke synes er like bra. Jeg bruker NRK som kvalitetskontroll.

Er det den, med han farmasoeyten, som mister soennen sin?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...