Gå til innhold

Bøter er ti ganger så høye i Norge. Vi liker verdensrekorder!


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Norolf skrev (5 minutter siden):

Nettopp der sa du det! Og i og med at alle og enhver fra tid til annen lett havner en del over fartsgrensen må bøtesatsene for dette være rimelige.

850 kr, det er rimelig. Det er i tillegg ekstremt liten sjanse for at man blir TATT i en trafikkontroll hvis man ikke med viten og vilje bryter fartsgrensene over lengre tid å avstand, det er realiteten. Det er veldig få trafikkontroller i Norge og enhver automatisk trafikkontroll er klart og tydelig merket. 850 kr er en fis i motvind, det bør ikke ha noen innvirkning på økonomien til noen som helst, og hvis det har det så er løsningen fremdeles veldig enkel, kjør som folk.   

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dart skrev (På 28.3.2022 den 14.13):

Hvis lønna var ti ganger så høy i Tyskland, så ville vi bodd der i stedet. Nei - lønna er ca den samme. Skatten er mindre selv om de skal betale ekstra for gjenforeningen av landet.

Det er veldig vanskelig å sammenligne to ulike land. Selv i et land som Tyskland kan det være store forskjeller de ulike forbundslandene seg imellom.

I snittet kan man antakelig si at lønnsnivået og kostnadene til livets opphold er 1,5 til 2 ganger høyere i Norge. Det må man bare innrømme.

Men selv da er det fortsatt minst 5 gangere dyrere i Norge enn i Tyskland.

Dessuten er den økonomiske ulikheten i Tyskland by far krassere enn i Norge. De øverste 10 prosent av befolkningen er nok adskillig mer formuende enn det de øverste 10% er i Norge. Når man sammenligner etter rang-posisjon i denne gruppen. Ikke det altså den siste i denne gruppen er rikere enn den første i den norske gruppen. Men den første i den tyske gruppen er nok mye rikere enn den første i den norske gruppen og den siste i denne gruppen kommer også til å ha opphopet enda mer formue enn den siste i den norske gruppen. Så er det kanskje ytterligere 10% som omtrent har de samme ressurser som kanskje 80% i den norske befolkningen. Og så er de nedre 80% i Tyskland alt fra litt til adskillig fattigere enn dem som er i denne gruppen på norsk side....

Skatten er muligens adskillig høyere i Tyskland enn i Norge.

Middelssjiktet betaler omtrent 50% skatt på arbeidslønnen, oversjiktet betaler i høyden 45% skatt på arbeidslønnen, på inntekter utenom arbeidslønn (avkast av aksjer eksempelvis) betales 26% skatt.

Her er ikke medregnet den "skatten" arbeidsgiveren betaler i tillegg for arbeidstakeren (noe som egentlig selvsagt uansett arbeidstakeren betaler i og med at arbeidsgiveren bare betaler det grunnet arbeidsforholdet.

På grunn av de løgnaktige forhold vi lever i vår såkalte "demokratier" blir altså forholdet enda mer ulikt om man iberegner også denne skatten. Da blir det omtrent:

65% skatt på all lønn som middelsjiktet har, 42% skatt på de som tjener opp til 2,5 millioner NOK, og for dem som har enda større lønn er det 42% på alt under 2,5 millioner NOK og 45% på alt som ligger over. Undersjiktet betaler omtrent 50% skatt (med arbeidgiverens andel). Ellers er det bare litt over 26% skatt på alle andre inntekter som ikke stammer fra arbeid.

Som man ser godt er dette veldige "demokratiske" forhold i og med at eliten betaler next to nothing for null-yttelser, mens arbeidsdyrene må gi fra seg to tredje deler av lønnen - før de får den. Så er det da i tillegg 19% moms og ytterligere særskatter som på olje, strøm, gas, osv....

Tror ikke dere i Norge blir flådd mere.

Jeg burde kanskje tilføyet at når jeg skriver "skatt" oppe så er dette ikke den rette tyske betegnelsen. For i Tyskland skiller man mellom skatt og (ufrivillig) sosialforsikringsfradrag. Arbeidstakeren tvinges til å betale litt under 20% av lønnen som sosialforsikringspremie. Det samme gjør arbeidsgiveren slik at bare dette er nesten 40% av lønnen som fratrekkes før den beskattes. Dette går altså til alskens trygdekasser (pensjoner, uførhet, helsekostnader, osv.) Men det er lokk på dette fratrekket. Tjener du over omtrent 900.000 NOK så betaler ikke du noe mere inn til disse trydgekassene. Da synker altså denne "skatten" til null for enhver extra mynt. Allerede når du kommer over grovt 55.000 Euro per år så betaler du ikke mere noe til sykekassen for de pengene som ligger over denne grensen. Det er derfor folk med store lønnen betaler mindre til staten trass i at de betaler litt høyere skatt i en engere forstand. Dere i Norge skiller ikke mellom sosialavgifter og skatt.

 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (39 minutter siden):

850 kr, det er rimelig. Det er i tillegg ekstremt liten sjanse for at man blir TATT i en trafikkontroll hvis man ikke med viten og vilje bryter fartsgrensene over lengre tid å avstand, det er realiteten. Det er veldig få trafikkontroller i Norge og enhver automatisk trafikkontroll er klart og tydelig merket. 850 kr er en fis i motvind, det bør ikke ha noen innvirkning på økonomien til noen som helst, og hvis det har det så er løsningen fremdeles veldig enkel, kjør som folk.   

Jeg er godt kjent med forholdene i Norge og jeg vet derfor at det ekstremt høy sjanse for å "bli tatt" for fartsbrudd grunnet kontroller som har tatt av noe helt vanvittig.

Jeg er klar over at det er store forskjeller her mellom søndags-bilister som bare kjører hver søndag de 12 km fra øvre til nedre brekke og kjenner til enhver stolpe og stein og vet hvor purken lurer bak buskene om så skulle være tilfellet på denne ruten i det hele tatt.

Saken blir en helt annen om du kjører fra Oslo til Bergen. Der er et mangetall med fotobokser på denne veien og i tillegg kan du regne med flere laser-kontroller bare på denne strekningen. Så bare på en eneste dag er man utsatt for kanskje ett til flere dusin kontroll.

Det er ikke det jeg kaller for "få kontroller"....

P.S.:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2022/03/19/195833839/na-skal-flere-tas-i-fotoboksene

I denne artikkelen ser man jo godt hva det dreier seg om

Endret av Norolf
Lenke til kommentar
Norolf skrev (Akkurat nå):

Jeg er godt kjent med forholdene i Norge og jeg vet derfor at det ekstremt høy sjanse for å "bli tatt" for fartsbrudd grunnet kontroller som har tatt av noe helt vanvittig.

Ja hvis du kjører gris så er det nok det, hvis du forholder deg til trafikkreglene så er ikke problemet tilstede.  

 

Norolf skrev (1 minutt siden):

Saken blir en helt annen om du kjører fra Oslo til Bergen. Der er et mangetall med fotobokser på denne veien og i tillegg kan du regne med flere laser-kontroller bare på denne strekningen.

klart merket med skilt, kjører man som folk er det ingenting å bekymre seg over, og jeg tar selv hyppige turer opp å ned E6, mye automatisk trafikkontroll, men hyppige laserkontroll nei det er det ikke, helt anekdotisk selvfølgelig akkurat som dine laserkontroller, om noen stadig vekk blir tatt da kjører man som et svin og da får man som man fortjener.

 

Norolf skrev (7 minutter siden):

P.S.:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2022/03/19/195833839/na-skal-flere-tas-i-fotoboksene

I denne artikkelen ser man jo godt hva det dreier seg omm

Flere kriminelle blir tatt, flere i jobb, mer penger til og ta farlige sjåfører, hva er problemet ? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (29 minutter siden):

Ja hvis du kjører gris så er det nok det, hvis du forholder deg til trafikkreglene så er ikke problemet tilstede. 

Det var jo en meget logisk forklaring. Antallet trafikkontroller står altså i lineær proporsjon til kjøremåten! Så bra! Altså om du kjører veien fra Oslo til Bergen så vil det være ingen kontroll. Men om en trafikkbølle skulle velge å kjøre rett etter deg så vil det finnes flere dusin trafikkontroller på samme veien! Det var jammen godt gjort av det norske politi. Jeg er imponert, må jeg si *måp*

"Flere kriminelle blir tatt, flere i jobb, mer penger til og ta farlige sjåfører, hva er problemet ? "

Artikkelen handler om at staten vil "ta" flere for å høste inn mere penger. Nettopp det Dart hadde som stygg mistanke.....

Lenke til kommentar
Norolf skrev (5 minutter siden):

Det var jo en meget logisk forklaring.

Det er jo det, hele problemet ditt er jo basert på at man skal bryte trafikkreglene. Det er og blir den kriminelles ansvar.

 

Norolf skrev (7 minutter siden):

Antallet trafikkontroller står altså i lineær proporsjon til kjøremåten!

Jeg har aldri benektet at det er en del automatisk trafikkontroll her til lands, men de er klart og tydelig skiltet, kjører man for fort der så er man ikke spesielt smart eller kanskje ikke egnet til og ha førerkort.

 

Norolf skrev (12 minutter siden):

Artikkelen handler om at staten vil "ta" flere for å høste inn mere penger.

ja det er selvfølgelig din tolkning, men det som faktisk står lese er at flere bokser skal leses av, sånn at de som faktisk allerede har brutt veitrafikkloven faktisk får sin straff, det er bare rettferdig det. 

Justisdepartementet ber politiet om å øke kapasiteten i norske fotobokser

Det betyr at flere bilister skal tas når de passerer en automatisk trafikkontroll (ATK) i for høy hastighet.

Du fokuserte bare på denne delen.

Budsjettiltaket skal bidra til økte inntekter til staten på 132 millioner kroner.

Så en god investering tydeligvis, hva er problemet med det at vi bøtelegger kriminelle ? Disse pengene brukes forhåpentligvis til ytterlig forbedret trafikksikkerhet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Norolf skrev (8 timer siden):

Nå ser det ut som om du omsider har forstått det :-). 

Bare det at det "ikke kan virke som om", men at det er sånn det er. 

Folk har biler for å nå frem. Og i samtlige land jeg enten selv har kjørt bil eller vært med i en bil har folk blitt rasende over andre som kjører langsommere enn den tillatte fartsgrensen.

Feil,  vi har biler, trafikkregler og veier for å komme oss frem til målet. Hadde trafikkaviklingen i Norge hatt som mål å komme fortest mulig fra a-b, så hadde vi ikke hatt fartsgrenser i det hele tatt. Det viktigste med trafikk i Norge, er at den skal være trygg, ikke fart. Derfor lave fartsgrenser og derfor strenge bøter. Strenge bøter gir også en tydelig signaleffekt, om at vi i Norge, ikke setter pris på folk som kjører langt fortere enn de øvre tillatte fartsgrensene. Ingen blir hyllet her i landet for å ha kjørt fortes mulig fra a-b. 

Norolf skrev (8 timer siden):

Hva loven krever her eller sier om det å kjøre langsommere enn lov er fullstendig urelevant sålenge folk tyr til farlige forbikjøringer for å trenge seg forbi "somlepaven" i spissen av en bilkø på landeveien. Noe de gjør den dag i dag.

Problemet her er ikke den som kjører for sakte, men den personen som foretar idiotiske forbikjøringer. Jeg kjører til daglig bil i Norge, og jeg ser mange farlige forbikjøringer, som oftest skjer dette selvom vedkommende foran kjører i riktig hastighet. 

 

Norolf skrev (8 timer siden):

Om jeg noensinne selv igjen skulle komme til å kjøre bil i Norge ville jeg antakelig kjørt hele tiden 10 km/t lavere enn tilatt. Og dette altså ifølge speedometeret. Noe som ville betydd at jeg kjørte omtrent 13 km/t saktere enn tillatt. 

Selvsagt ville jeg ikke til stadig gjort pauser for å slippe andre forbi. Når jeg - i motsetning til folk som skal fra indre tåkegjel til ytre tåkegjel - skal og må ta meg frem flere 100 km i landet har jeg hverken tid eller nerver til å stoppe hvert kvarter. Da får nordmennene som er så glade i disse absurde bøtene banne så mye de vil. 

Som du jo selv forklarer har jeg tilmed retten på min side i og med at bare en underskridelse av fartsgrensen med mer en 20 km/t kan ansees som en hindring. Og siden nordmenn i dag - ifølge dine egne ord - ikke er så opptatt av å komme frem i maksfart er det jo heller ingen som kan ta anstøt? 

Jeg skjønner fremdeles ikke logikken din, hvorfor skal du ligge langt under fartsgrensa på speedometeret for å unngå fartsbot, når speedometerer ditt viser 50 når du egentlig kjører i 45? Du kan helt trygt og helt uten sjanse for bot kjøre med speedometer pila på samme tall som skiltene viser. 

De aller fleste klikker ikke i vinkel på om noen ligger noen få kilometer under fartsgrensa, de aller fleste klikker heller ikke i vinkel når noen ligger langt unna farstgrensa. Når jeg sier klikke i vinkel, så betyr det at man tar ekstremt risikable forbikjøringer. De som står for de, er dårlige trafikanter, og ikke stressa småbarnsmødre som ønsker at både seg selv og barnet i baksetet skal overleve kjøreturen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 timer siden):
Norolf skrev (11 timer siden):

Nå ser det ut som om du omsider har forstått det :-). 

Feil,...(snip)

Sukk, sant nok 😞

"Jeg skjønner fremdeles ikke logikken din, hvorfor skal du ligge langt under fartsgrensa på speedometeret for å unngå fartsbot, når speedometerer ditt viser 50 når du egentlig kjører i 45? Du kan helt trygt og helt uten sjanse for bot kjøre med speedometer pila på samme tall som skiltene viser. "

Det har jeg forklart omtrent "100 ganger" før allerede. Men jeg gjentar det gjerne enda engang.

Jeg skal ligge et godt stykke under fartsgrensen fordi at det ikke lar seg gjøre å kjøre lengre strekningen på flere eller mange 100 km uten å havne flere ganger over fartsgrensen. De som påstår noe annet er enten realitetsfjerne drømmere eller så tilhører de den gode gamle gruppen som oser av overbærende selvgodhet eller så er de hyklerske bil-fornektere som ikke har råd til bil, ikke har sertifikat eller av andre grunner hater bil. Å straffe latterlige fartsoverskrivelser sånn som i 11 km/t med drakoniske bøter - det er ikke noe annet enn en moderne form for statlig ran. For alle kommer før eller senere til å havne opp i en slik fartsoverskridelse. Ikke med full fortsett, men av vanvare. Jeg kan godt si meg enig i kraftige bøter for kraftige fartsoverskridelser som å kjøre i 90 km/t i en 50 km/t. Det kan også svi om man kjører 30 km/t for fort om dette skjer i en 30-sone om det helt opplagt er en 30-sone som kjører der (og ikke bare bokken Bruse fordi at han aldri noensinne i hele sitt liv har levd et annet sted enn nettopp i denne gate.

Skal du kjøre på prikken den tillatte hastighet vil 99,9% av befolkningen i løpet av en flere timers lang kjøretur flere ganger overskride den tillate hastigheten.

Mennesket er ingen maskin og det finnes faktisk mye viktigere ting når man kjører bil enn bare det å overholde fartsgrenser.

For eksempel det å kjøre tilpasset etter forholdene. For eksempel det å være var alt det andre som skjer rundt den egne bilen. Fotgjengerne på gaten, syklisten, barnevogn, lekende barn - de som plutselig dukker opp å krever mere oppmerksomhet enn speedometeret på dashbordet.

Det kan være mye viktigere å følge med på det som skjer på gaten og å ha foten klar på bremsen til å bråbremse i en fart på 60 km/t enn å kjøre rett over ett barn i den lovlige farten et sted der fartsgrensen akkurat forandret seg som følge at man nistirret på dashbordet for å forsikre seg om at man ikke kjører 54 i stedet for 50 km/t.

Men ellers så gir jeg meg. Jeg foreslår vi håndterer som vi alltid har håndtert det:

Du gleder deg til forsatt å betale urimelig bøter for marginale forseelser.
Om disse forseelsene skulle ramme meg - så betaler jeg de uforholdsmessige bøtene simpelthen ikke - som alle turister 🙂 I og med at de ikke oppfyller internasjonale krav til forholdsmessighet og at de uansett ikke kan kreves inn i utlandet....

Er ikke det et veldig bra forslag som vi begge godt kan leve med?

Jeg tror det.

🙂

Lenke til kommentar
Norolf skrev (55 minutter siden):

Jeg skal ligge et godt stykke under fartsgrensen fordi at det ikke lar seg gjøre å kjøre lengre strekningen på flere eller mange 100 km uten å havne flere ganger over fartsgrensen. De som påstår noe annet er enten realitetsfjerne drømmere eller så tilhører de den gode gamle gruppen som oser av overbærende selvgodhet eller så er de hyklerske bil-fornektere som ikke har råd til bil, ikke har sertifikat eller av andre grunner hater bil. Å straffe latterlige fartsoverskrivelser sånn som i 11 km/t med drakoniske bøter - det er ikke noe annet enn en moderne form for statlig ran. For alle kommer før eller senere til å havne opp i en slik fartsoverskridelse. Ikke med full fortsett, men av vanvare. Jeg kan godt si meg enig i kraftige bøter for kraftige fartsoverskridelser som å kjøre i 90 km/t i en 50 km/t. Det kan også svi om man kjører 30 km/t for fort om dette skjer i en 30-sone om det helt opplagt er en 30-sone som kjører der (og ikke bare bokken Bruse fordi at han aldri noensinne i hele sitt liv har levd et annet sted enn nettopp i denne gate.

Skal du kjøre på prikken den tillatte hastighet vil 99,9% av befolkningen i løpet av en flere timers lang kjøretur flere ganger overskride den tillate hastigheten.

Mennesket er ingen maskin og det finnes faktisk mye viktigere ting når man kjører bil enn bare det å overholde fartsgrenser

Det er det jeg ikke forstår... Hvis du skal holde deg under fartsgrensen, så må du vite hva fartsgrensen er og deretter må du passe på å ligge 10km/t under. Når du har dette fokuset, hvorfor kan du ikke bare ligge på fartsgrensen på speedometeret? For å konsekvent ligge 10km/t under, så vet du fartsgrensa og du følger med på skiltene, ergo... kan du følge nettopp den oppskriften for å også ligge i fartsgrensen. 

Norolf skrev (55 minutter siden):

For eksempel det å kjøre tilpasset etter forholdene. For eksempel det å være var alt det andre som skjer rundt den egne bilen. Fotgjengerne på gaten, syklisten, barnevogn, lekende barn - de som plutselig dukker opp å krever mere oppmerksomhet enn speedometeret på dashbordet.

Det kan være mye viktigere å følge med på det som skjer på gaten og å ha foten klar på bremsen til å bråbremse i en fart på 60 km/t enn å kjøre rett over ett barn i den lovlige farten et sted der fartsgrensen akkurat forandret seg som følge at man nistirret på dashbordet for å forsikre seg om at man ikke kjører 54 i stedet for 50 km/t.

Hvem gjør det? Å kjøre bil betyr å ha fokus på veien og det som skjer der, og så ta kjappe blikk i speil og på speedometer med jevne mellomrom.  Det er ikke en uoverkommelig oppgave, og noe alle med lappen skal klare. 

 

Norolf skrev (55 minutter siden):

Men ellers så gir jeg meg. Jeg foreslår vi håndterer som vi alltid har håndtert det:

Du gleder deg til forsatt å betale urimelig bøter for marginale forseelser.
Om disse forseelsene skulle ramme meg - så betaler jeg de uforholdsmessige bøtene simpelthen ikke - som alle turister 🙂 I og med at de ikke oppfyller internasjonale krav til forholdsmessighet og at de uansett ikke kan kreves inn i utlandet....

Er ikke det et veldig bra forslag som vi begge godt kan leve med?

Jeg tror det.

Jo, syns det høres greit ut :) Hvis jeg har for mye penger og ønsker meg en bot, så fikser jeg det. Hvis jeg ikke ønsker å bruke penger på bøter så er det helt uproblematisk, og veldig enkelt. 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Norolf skrev (1 time siden):

Jeg skal ligge et godt stykke under fartsgrensen fordi at det ikke lar seg gjøre å kjøre lengre strekningen på flere eller mange 100 km uten å havne flere ganger over fartsgrensen. De som påstår noe annet er enten realitetsfjerne drømmere eller så tilhører de den gode gamle gruppen som oser av overbærende selvgodhet eller så er de hyklerske bil-fornektere som ikke har råd til bil, ikke har sertifikat eller av andre grunner hater bil.

Alle som er uenige med meg er dumme dumminger. De fleste greier å holde seg til fartsgrensa dette er absolutt ikke vanskelig, at dette er et problem for deg trenger ikke å bety at alle andre også har disse problemene, du bare projiserer din egen udugelighet på andre.     

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Norolf skrev (59 minutter siden):

Sukk, sant nok 😞

"Jeg skjønner fremdeles ikke logikken din, hvorfor skal du ligge langt under fartsgrensa på speedometeret for å unngå fartsbot, når speedometerer ditt viser 50 når du egentlig kjører i 45? Du kan helt trygt og helt uten sjanse for bot kjøre med speedometer pila på samme tall som skiltene viser. "

Det har jeg forklart omtrent "100 ganger" før allerede. Men jeg gjentar det gjerne enda engang.

Jeg skal ligge et godt stykke under fartsgrensen fordi at det ikke lar seg gjøre å kjøre lengre strekningen på flere eller mange 100 km uten å havne flere ganger over fartsgrensen. De som påstår noe annet er enten realitetsfjerne drømmere eller så tilhører de den gode gamle gruppen som oser av overbærende selvgodhet eller så er de hyklerske bil-fornektere som ikke har råd til bil, ikke har sertifikat eller av andre grunner hater bil. Å straffe latterlige fartsoverskrivelser sånn som i 11 km/t med drakoniske bøter - det er ikke noe annet enn en moderne form for statlig ran. For alle kommer før eller senere til å havne opp i en slik fartsoverskridelse. Ikke med full fortsett, men av vanvare. Jeg kan godt si meg enig i kraftige bøter for kraftige fartsoverskridelser som å kjøre i 90 km/t i en 50 km/t. Det kan også svi om man kjører 30 km/t for fort om dette skjer i en 30-sone om det helt opplagt er en 30-sone som kjører der (og ikke bare bokken Bruse fordi at han aldri noensinne i hele sitt liv har levd et annet sted enn nettopp i denne gate.

Skal du kjøre på prikken den tillatte hastighet vil 99,9% av befolkningen i løpet av en flere timers lang kjøretur flere ganger overskride den tillate hastigheten.

Mennesket er ingen maskin og det finnes faktisk mye viktigere ting når man kjører bil enn bare det å overholde fartsgrenser.

For eksempel det å kjøre tilpasset etter forholdene. For eksempel det å være var alt det andre som skjer rundt den egne bilen. Fotgjengerne på gaten, syklisten, barnevogn, lekende barn - de som plutselig dukker opp å krever mere oppmerksomhet enn speedometeret på dashbordet.

Det kan være mye viktigere å følge med på det som skjer på gaten og å ha foten klar på bremsen til å bråbremse i en fart på 60 km/t enn å kjøre rett over ett barn i den lovlige farten et sted der fartsgrensen akkurat forandret seg som følge at man nistirret på dashbordet for å forsikre seg om at man ikke kjører 54 i stedet for 50 km/t.

Men ellers så gir jeg meg. Jeg foreslår vi håndterer som vi alltid har håndtert det:

Du gleder deg til forsatt å betale urimelig bøter for marginale forseelser.
Om disse forseelsene skulle ramme meg - så betaler jeg de uforholdsmessige bøtene simpelthen ikke - som alle turister 🙂 I og med at de ikke oppfyller internasjonale krav til forholdsmessighet og at de uansett ikke kan kreves inn i utlandet....

Er ikke det et veldig bra forslag som vi begge godt kan leve med?

Jeg tror det.

🙂

Det var voldsomt til agumentasjonsrekke for å kjøre sakrere en fartsgrensa på speedometeret.
Har de ikke fartgrenseholder eller cruice kontroll på tyske biler?
Om det er et problem bruk fargsgrenseholderen så kan du kjøre som normalt uten å overskride farten du har satt i fartsgrenseholderen.
På meg virker det mest som du har vondt i viljen til å kunne kjøre i riktig hastighet.
Et par år etter ta jeg tok lappen kjørte jeg opp til minibuss og kjørte minibuss et lite år med ferdsskriver av typen man benyttes skive i og det var ikke vanskelig å ligge i riktig hastighet, og spesielt med tanke på at arbedsgiver gikk gjennom skivene gjevnlig.
Dette var da på 90 tallet.
Mulig jeg er kjempedyktig til å kjøre bil om jeg vil eller at de fleste andre er ræva å kjøre bil, hva vet vel jeg om dette er et reelt problem, men for min del er dette et ikke problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 hours ago, Norolf said:

Hmmm....det må da nesten ha vært el litt spesielt miljø med barnebursdager som starter klokken 11:47.. Kanskje bare en skriveleif. Eller en spøk?

Noen andre tok eksempelet om barnebursdag kl 11.47 tidligere i tråden. Jeg kjenner ikke mange tyskere, men jeg kjenner noen som er veldig pirkete på tidspunkter uansett hva det gjelder. Hvis et måltid blir forskjøvet 4 minutter er det krise. De er pensjonister og bør ikke ha så dårlig tid.

Men jeg kjenner også en nordmann som er slik. Hvis en bagatell kommer i feil rekkefølge eller middagen er noen minutter sen, er dagen ødelagt. Stakkars folk.

 

 

12 hours ago, Norolf said:

1. Påstand: Bøtesatsene trenger ikke å være rimelige. Det er bare om å overholde reglene.

Jeg tror det er typisk norsk å tenke slik, helt til de selv blir rammet.

 

14 hours ago, Norolf said:

Hva var det nå igjen at denne lille byen i Danmark hette som etter verdensberømt litterært forbilde gjerne nevnes for å gi uttrykk for en helt spesiell form for selvgodhet, smålighet, trangsynhet som av og til kan finnes i Norden...?  En bynavn som begynner med "N" tror jeg...

Det er noe jeg ikke har hørt om, men du får meg til å tenke på janteloven. Den er utbredt i Norge og Sverige.

 

 

Endret av Helm
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (4 timer siden):

Noen andre tok eksempelet om barnebursdag kl 11.47 tidligere i tråden. Jeg kjenner ikke mange tyskere, men jeg kjenner noen som er veldig pirkete på tidspunkter uansett hva det gjelder. Hvis et måltid blir forskjøvet 4 minutter er det krise. De er pensjonister og bør ikke ha så dårlig tid.

Men jeg kjenner også en nordmann som er slik. Hvis en bagatell kommer i feil rekkefølge eller middagen er noen minutter sen, er dagen ødelagt. Stakkars folk.

 

 

Jeg tror det er typisk norsk å tenke slik, helt til de selv blir rammet.

 

Det er noe jeg ikke har hørt om, men du får meg til å tenke på janteloven. Den er utbredt i Norge og Sverige.

 

 

 

Det var faktisk Jante-loven jeg mente, mange takk. Bynavnet starter ikke på "N", men har bokstaven i midten. 

 

Baranladion skrev (På 2.4.2022 den 17.46):

Det virker for meg som at enkelte tror at målet med trafikkavvikling er at alle skal holde nøyaktig fartstgrensen, og gjerne litt over for å rekke ferger og spare tid. 

Nå ser det ut som om du omsider har forstått det :-). 

Bare det at det "ikke kan virke som om", men at det er sånn det er. 

Folk har biler for å nå frem. Og i samtlige land jeg enten selv har kjørt bil eller vært med i en bil har folk blitt rasende over andre som kjører langsommere enn den tillatte fartsgrensen.

Dette innbefatter sågar bilister som ifølge speedometeret kjører på streken den lovlige farten i og med at de fleste vet at speedometeret viser adskillig for lav fart. Helm har rett når han påpeker at dette ofte medfører at folk kan overvurdere dette avviket og tro at de kjører saktere enn det de gjør. 

Hva loven krever her eller sier om det å kjøre langsommere enn lov er fullstendig urelevant sålenge folk tyr til farlige forbikjøringer for å trenge seg forbi "somlepaven" i spissen av en bilkø på landeveien. Noe de gjør den dag i dag. 

Det er en stund siden jeg har kjørt bil i Norge, men fra fortellinger av slektninger vet jeg at ingenting har forandret seg i så måte. 

Om jeg noensinne selv igjen skulle komme til å kjøre bil i Norge ville jeg antakelig kjørt hele tiden 10 km/t lavere enn tilatt. Og dette altså ifølge speedometeret. Noe som ville betydd at jeg kjørte omtrent 13 km/t saktere enn tillatt. 

Selvsagt ville jeg ikke til stadig gjort pauser for å slippe andre forbi. Når jeg - i motsetning til folk som skal fra indre tåkegjel til ytre tåkegjel - skal og må ta meg frem flere 100 km i landet har jeg hverken tid eller nerver til å stoppe hvert kvarter. Da får nordmennene som er så glade i disse absurde bøtene banne så mye de vil. 

Som du jo selv forklarer har jeg tilmed retten på min side i og med at bare en underskridelse av fartsgrensen med mer en 20 km/t kan ansees som en hindring. Og siden nordmenn i dag - ifølge dine egne ord - ikke er så opptatt av å komme frem i maksfart er det jo heller ingen som kan ta anstøt? 

Lenke til kommentar
Norolf skrev (56 minutter siden):

Folk har biler for å nå frem. Og i samtlige land jeg enten selv har kjørt bil eller vært med i en bil har folk blitt rasende over andre som kjører langsommere enn den tillatte fartsgrensen.

Dette innbefatter sågar bilister som ifølge speedometeret kjører på streken den lovlige farten i og med at de fleste vet at speedometeret viser adskillig for lav fart. 

Ser du har erfaring fra Tyskland og med disse holdningene ser jeg det som et paradoks at det er mange tyskere i bobil som somlet gjerne i 20km/t under fartsgrense om sommeren i Norge mens nordmenn gjerne vil kjøre etter fartsgrensa.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er faktisk en sammenheng mellom "alt er dyrt i Norge" og hvordan nordmenn generelt er. At nordmenn skal ta seg så jævlig betalt for alt sier jo litt om hvor dårlige mennesker vi er (Ikke jeg personlig) men alle andre i landet.

Tenk deg hvis du gjør noe feil mot noen hvor mye du må betale i form av kjefting fra hans side mot deg.

Dette er ikke et pengeproblem, vi nordmenn er nødt til å angripe dette problemet fra "grasrota" og nødt til å bli mykere på innsiden.

Nordmenn er "kjerringer" på innsiden. De er nødt til å få disiplinering i militæret. Straks de blir disiplinert i militæret, da vil bøtene bli billigere.

Ikke ta lett på det, se bare på hvordan USA behandler sitt militære, og se hvor billig det er i USA. Det er når barna blir oppdratt og får disiplinering at alt blir billigere, det sier litt om hvor disiplinert folk i USA er.

Dette møkka "kulandskapet" som vi bor i trenger mye disiplinering, det er fullt av kumøkk her.

Endret av GodSannhet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
perpyro skrev (6 timer siden):

et paradoks at det er mange tyskere i bobil som somlet gjerne i 20km/t under fartsgrense om sommeren i Norge

Jepp. Som en direkte virkning av at tyske aviser og bobilblader hver høst har tema "Achtung: Bußgelder für hohe Geschwindigkeiten in Norwegen".  Grisebøter i Norge. Både i tollen og i radarfellene har de fått sjokk. En gruppe fiskere fikk 100 000 kr i bot pga for mye fisk, etter uklare og forvirrende regler, som er blitt enda mere forvirrende nå. Mange med bobil har sovet litt i timen og gått glipp av regimet med skogen av forbudsskilter i tettbygd strøk og den harde straffen. Mange turister som krysser grensene har fått tusenvis i bot da de har glemt at Norge ikke er i EU dermed ryker både øl, vin, sprit, tobakk og mye annet de tar med seg for å spare penger, og boten blir ofte skyhøy. 

Men de legger ikke igjen så mye penger, så det er like godt å bli kvitt dem. Turister er en plage for de som ikke lever av dem.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dart said:

Jepp. Som en direkte virkning av at tyske aviser og bobilblader hver høst har tema "Achtung: Bußgelder für hohe Geschwindigkeiten in Norwegen".  Grisebøter i Norge. Både i tollen og i radarfellene har de fått sjokk. En gruppe fiskere fikk 100 000 kr i bot pga for mye fisk, etter uklare og forvirrende regler, som er blitt enda mere forvirrende nå. Mange med bobil har sovet litt i timen og gått glipp av regimet med skogen av forbudsskilter i tettbygd strøk og den harde straffen. Mange turister som krysser grensene har fått tusenvis i bot da de har glemt at Norge ikke er i EU dermed ryker både øl, vin, sprit, tobakk og mye annet de tar med seg for å spare penger, og boten blir ofte skyhøy. 

Men de legger ikke igjen så mye penger, så det er like godt å bli kvitt dem. Turister er en plage for de som ikke lever av dem.

Sist gang jeg var i Tyskland, så fant jeg til og med et spesialversjon av et blad som kun dekket fiske og jakt i Norge. Hvis de greier å lage et spesialblad om dette, burde de også greie å informere om reglene som gjelder her?

Om noe, er tyskerne mye større regelryttere enn oss. Har hørt om folk som nærmest har blitt overfalt av politi fordi de gikk over veien på rød mann, selv om det ikke var en eneste bil å se. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kalle Klo skrev (3 minutter siden):

Sist gang jeg var i Tyskland, så fant jeg til og med et spesialversjon av et blad som kun dekket fiske og jakt i Norge. Hvis de greier å lage et spesialblad om dette, burde de også greie å informere om reglene som gjelder her?

Om noe, er tyskerne mye større regelryttere enn oss. Har hørt om folk som nærmest har blitt overfalt av politi fordi de gikk over veien på rød mann, selv om det ikke var en eneste bil å se. 

Det er alltid slik at de er den som gir informasjonen som er ansvarlig for at den kommer fram. Norges grådige myndigheter lager reglene og er ansvarlige for at de kommer relevante mennesker til gode. En pressemelding hvert år til avisene i Tyskland om våre skyhøye bøter vil nok gjøre susen. Enda færre turister som kjører enda saktere? 

Sist jeg så en politi her var da en nabo hadde gått seg bort i skogen. Politi dundret på dørene rundt her svært sent på kvelden for å spørre om vi hadde sett han og jeg var forberedt på at det kunne være ranere vi fikk på besøk.

Lenke til kommentar
Dart skrev (6 timer siden):

Det er alltid slik at de er den som gir informasjonen som er ansvarlig for at den kommer fram. Norges grådige myndigheter lager reglene og er ansvarlige for at de kommer relevante mennesker til gode. En pressemelding hvert år til avisene i Tyskland om våre skyhøye bøter vil nok gjøre susen. Enda færre turister som kjører enda saktere? 

Sist jeg så en politi her var da en nabo hadde gått seg bort i skogen. Politi dundret på dørene rundt her svært sent på kvelden for å spørre om vi hadde sett han og jeg var forberedt på at det kunne være ranere vi fikk på besøk.

Så bra du ikke skjøt gjennom døren i motforsvar 😉

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...