Gå til innhold

Bøter er ti ganger så høye i Norge. Vi liker verdensrekorder!


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Baranladion skrev (8 minutter siden):

og når de ble tatt så gjør det ingenting, fordi bøtene er lave. Bøllene fortsetter å være bøller, og hastigheten og brudd å fartsgrensene vil øke på generell basis.

Du missa poenget: i forslagene mine legges det fram en eskalering som går fra 500 kr til 2 år uten førerkort. Vel de verste kjører like godt uten førerkort. Landet vårt er fullt av mennesker som mangler visse sperrer av et utall varianter og burde fått behandling for det, men andre er bare harmløse litt vimsete vanlige folk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dart skrev (Akkurat nå):

Du missa poenget: i forslagene mine legges det fram en eskalering som går fra 500 kr til 2 år uten førerkort. Vel de verste kjører like godt uten førerkort. Landet vårt er fullt av mennesker som mangler visse sperrer av et utall varianter og burde fått behandling for det, men andre er bare harmløse litt vimsete vanlige folk.

Ja, basert på hvor ofte man blir tatt (?) Jeg har på 30 år, enda ikke blitt tatt for å kjøre for fort, selvom jeg må innrømme at jeg ofte gjør det. Hadde jeg nå derimot blitt tatt, og fått en heftig bot, så hadde jeg straks endret min kjøreadferd, jeg skal gå så langt og si at jeg kanskje hadde fortjent en slik påminnelse, selvom jeg som regel holder meg innenfor fartsgrenser. 

Hva er harmløse vimsete folk? Er det ønskelig at disse bare skal fortsette å være slik i trafikken? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorvidt føreren er bare er vimsete, eller innehar en eller annen negativ kriminell karakteristikk, har jo ingen konsekvens dersom det oppstår ulykke, en bil med for stor hastighet og lang bremselengde, vil kunne utløse ulykke helt uavhengig av hvilke intensjoner og fremtoning bilføreren har.
Man kan ikke ta hensyn til hver enkelts egenhet når man skal utforme et generellt regelverk.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dart skrev (58 minutter siden):

Ja og nå har politikerne bestemt at ATK skal ta flere - dvs være i drift i lengre tidsluker slik at det kan komme inn mere (skatte)penger. Og nå legges det ikke en gang skjul på årsaken. Flere artikler er ute på nett nå om dette.

 

Dart skrev (37 minutter siden):

Store tunge bøter skaper et økonomisk problem for fører od ofte dennes familie, traumer og avmakt. Det fremmer ikke noe verdifullt. Noen blir skremt, det er heller ikke noe vi ønsker, da stater der folk er skremt ikke er noe vi setter pris på selv. 

Du slenger ut påstander i hytt og pine uten noen som helst form for kilder. Har veldig vanskelig for å tro at fartsbøter skaper store traumer og avmakt. De er i så fall enkle å unngå. Hint: følg fartsgrensen  det er ikke vanskelig. Kanskje du blander avmakt med flau, skam eller irritert på seg selv for å få en helt unødvendig økonomisk konsekvens. 

Dart skrev (20 minutter siden):

Du missa poenget: det er så mange ting i tettbygd strøk som man skal vurdere, se, høre, vite, tenke ut og observere, respektere osv at farten bør være svært lav. 30-40 er så lavt at det vanskelig kan skje noe overraskende. Der bør det være politi til stede og sjekke biler for alt mulig: førerkort, syn (ja de kan enkelt sjekke synet) særlig om kvelden vår og høst. De bør våre tilstede ved skoler og barnehager og sjekke barneseter og adferd. Det er svært mange som "bare" skal en kjapp tur i butikken og ikke har førerkort, syn eller helse til annet enn det, på dagtid.

Det er nettopp det som er poenget med aggressive bøter. De skal være avskrekkende fra å bryte fartsgrensen der det får de største konsekvensene. 30 km/t i timen er mer enn fort nok hvis en unge løper ut i veien etter en ball. Hadde man fått en hundrelapp i bot for å kjøre i 40km/t i 30-sonen er det nok flere som hadde blitt fristet den ene gangen de var sent ute. Det kan være nok til at man ikke klarer å stoppe når ballen kommer ut i veien med en ti-åring på slep. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
eesp skrev (30 minutter siden):

De skal være avskrekkende

Hvor går grensen for denne "skrekken" som skal dannes, og hvordan skal man hindre at de svakeste ikke lider unødig?

Profeten Muhammed går langt i sine skrekk-taktikker. Metodene blir akseptable fordi målet er så viktig for noen, uten hensyn til hvordan det går med den det primært går ut over. Det er et overordnet formål og mål. Jeg trodde skremming var gått av moten sånn ca da vi sluttet å halshugge. Jeg trodde også skadefryd var litt ute. 

Vel vi har alle et kompass innebygget som forteller oss hva som er moralsk og etisk riktig. Forsøkspersoner som deltar i forsøk der de skal gi andre elektriske støt viser oss at mange er villig til å påføre andre smerte og traumer bare de blir bedt om det.  I Sverige har ambulansepersonell opplevet at de ikke får lov å behandle skadede på åsteder fordi tilskuere mener at pas ikke "fortjener" å bli behandlet. Noen ville se på at pas døde langsomt fordi de mente at pas hadde gjort noe som gjorde det "nødvendig".

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Politi er så sjelden å se at jeg er sjokkert over at det kan være trygt for oss. En norsk patruljebil krever netto 8 årsverk, mens i USA bare 4.

Lenke til kommentar
Dart skrev (3 minutter siden):

Hvor går grensen for denne "skrekken" som skal dannes, og hvordan skal man hindre at de svakeste ikke lider unødig?

Profeten Muhammed går langt i sine skrekk-taktikker. Hensikten helliger målene, uten hensyn til hvordan det går med den det priært går ut over. Det er et overordnet formål og mål. Jeg trodde skremming var gått av moten sånn ca da vi sluttet å halshugge. Jeg trodde også skadefryd var litt ute. 

Vel vi har alle en kompass innebygget som forteller oss hva som er moralsk og etisk riktig. Forsøkspersoner som deltar i forsøk der de skal gi andre elektriske støt viser oss at mange er villig til å påføre andre smerte og traumer bare de blir bedt om det.  I Sverige har ambulansepersonell opplevet at de ikke får lov å behandle skadede på åsteder fordi tilskuere mener at pas ikke "fortjener" å bli behandlet. Noen ville se på at pas døde langsomt fordi de mente at pas hadde gjort noe som gjorde det "nødvendig".

Du har blitt fortalt flere ganger at du ikke får bot hvis du følger trafikkreglene. At handlinger har konsekvenser lærer man ganske tidlig. Det kalles oppdragelse. 

Hvorfor du drar inn islam og Mohammad vet jeg ikke, men der er langt mellom å få 10.000kr i bot og å miste en hånd. Boten kan du betale på avbetaling og pengene kan du tjene inn igjen. Armen er, vel, borte for alltid. 
 

PS. Du sier mot deg selv og svarer på hvorfor vi som samfunn trenger klare og tydelige retningslinjer og konsekvenser i innlegget ditt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dart skrev (14 minutter siden):

Du missa poenget: i forslagene mine legges det fram en eskalering som går fra 500 kr til 2 år uten førerkort. Vel de verste kjører like godt uten førerkort. Landet vårt er fullt av mennesker som mangler visse sperrer av et utall varianter og burde fått behandling for det, men andre er bare harmløse litt vimsete vanlige folk.

Hei Dart 🙂

Som jeg ser det har de fleste i denne tråden ikke forstått et vesentlig poeng - nemlig at det er fullstendig umulig å kjøre på prikken nøyaktig den hastigheten som er tillatt et sted.

Dette er det diverse grunner for. Det begynner med at selveste speedometeret er unøyaktig. Alle vet at speedometeret viser for høy fart. Men hvor mye nøyaktig - det er det omtrent ingen som vet. Selv jeg som er interessert i emnet og har forsøkt å finne det ut ved å sammenligne hastigheten i speedometeret med hastigheten på GPS'en har ikke kunnet bestemme dette helt nøyaktig. Det er et sted mellom 3 km/t og 5 km/t.

Så er ikke dette det eneste som er upresis. Biller kan ha noe som heter "slipp" og det betyr at dekkene til stadig glider lite granne. Akkurat sånn som om man trykker kraftig på gassen og dekkene begynner å hvine og mister "traksjonen". Dekkene "drehen durch" ville man sagt på tysk. Vet ikke hva det blir på norsk. Dette kan skje når gatene har et sleipt belag som for eksempel når det har ligget mye sånn fruktstøv på veiene om våren, kanskje attpåtil har vært litt yr. Men kan antakelig også skje når solen har opphetet asfalten noe grådig. Også dette kan altså medføre at speedometeret viser 1, 2 kanskje 3 km/t for mye.

For det neste så fortsatt de fleste biler den dag i dag en gammeldags skive som viser hastigheten. I mange biler er det nærmest umulig å tolke om fartsmåleren viser 49 eller 50 eller 51 km/t. Det er litt avhengig av vinkelen du ser på speedometeret med. Som tendens vil måleren her vise litt for lite. På tysk heter dette fenomenet parallaxefeil https://de.wikipedia.org/wiki/Parallaxenfehler Vet ikke hva det blir på norsk.

For det fjerde så øyner man jo ikke til stadig hastighetsinformasjonen. Selv jeg som faktisk har HUP i den aktuelle bilen min og kan se farten i vindusruten klarer ikke hele tiden å følge både med i trafikken og å i det tallet som står på vindusruten.

Jeg ville påstått at omtrent enhver bilfører ikke klarer å komme den EKTE farten nærmere enn i høyden +/- 6 km/t.

Alt dette medfører at man får en sunn følelese om at fart er noe man bare kan og må overholde sånn omtrentlig med pluss / minus 6 km/t.

Bare dette gjør at det rent teknisk sett er umulig å garantere for at man ikke overskrider fartsgrensen med opptil 6 km/t.

Det eneste man kunne gjort det ville være å kjøre 2 km/t saktere enn den lovlige maksimale hastigheten som vises av speedometeret. Men da ville man for det meste altså kjørt omtrent 6 km/t saktere enn det fartsgrensen krever. Med illsinte trafikanter bak seg. Som kommer til å gjøre dumme og farlige ting for å komme seg forbi deg.

Det de feste ikke skjønner er at det i praksis ikke dreier seg bare om å ikke kjøre for fort, men også om å ikke kjøre saktere enn lov. Ikke fortere og ikke saktere enn det lov - det blir på prikken det som er lov. Noe som i lengre strekk er fullstendig umulig for et hvert menneske... Av diverse grunner - men ikke mist også de ovenstående...

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ennå har ingen svart på hvorfor NORGE skal ha et mere skremmende bøtesystem enn alle andre land. Hva er det vi har oppdaget som ingen andre ser? Hvis vi gjør det enda mere skremmende, og overfører det samme prinsippet til andre forbrytelser, hvor går grensen og hvem skal sette dem opp? 

Jeg kan tenke meg å sette sykkeltyver, konemishandlere og skattesnytere i gapestokk på torget:

Spoiler

4026420a-93d1-4619-98c5-77594c315b07?fit=crop&format=auto&h=1570&w=980&s=a4287086631e43bd220b3d425ce2cf8167d6aea5

 

Lenke til kommentar
Dart skrev (14 minutter siden):

  I Sverige har ambulansepersonell opplevet at de ikke får lov å behandle skadede på åsteder fordi tilskuere mener at pas ikke "fortjener" å bli behandlet. Noen ville se på at pas døde langsomt fordi de mente at pas hadde gjort noe som gjorde det "nødvendig".

Sjokkerende spør du meg. Det er "berikelsen" som er ansvarlig for noe slikt?

Lenke til kommentar
Dart skrev (1 minutt siden):

Ennå har ingen svart på hvorfor NORGE skal ha et mere skremmende bøtesystem enn alle andre land. Hva er det vi har oppdaget som ingen andre ser? Hvis vi gjør det enda mere skremmende, og overfører det samme prinsippet til andre forbrytelser, hvor går grensen og hvem skal sette dem opp? 

Jeg kan tenke meg å sette sykkeltyver, konemishandlere og skattesnytere i gapestokk på torget:

  Skjul innhold

4026420a-93d1-4619-98c5-77594c315b07?fit=crop&format=auto&h=1570&w=980&s=a4287086631e43bd220b3d425ce2cf8167d6aea5

 

Jeg har jo forsøkt å gi et svar på dette spørsmålet i mitt første innlegg i denne tråden. Men vi sporet av siden så mange benektet at 10 ganger høyere "bøter" enn i Tyskland kunne være urimelige.....

Lenke til kommentar

Forresten må jeg bare si at om jeg måtte kjøre bil i Norge så ville det alltid blitt MINST 10 km/t under fartsgrensen - måtte køen bak meg koke aldri så mye de vil. Om nordmenn skal ha slike perverse bøter må de bare ta dette med på kjøpet... Har sett at det finnes en del nordmenn som kjører samme strategi... Ikke rart dette....

Lenke til kommentar
Norolf skrev (8 minutter siden):

Som jeg ser det har de fleste i denne tråden ikke forstått et vesentlig poeng - nemlig at det er fullstendig umulig å kjøre på prikken nøyaktig den hastigheten som er tillatt et sted.

Dette er det diverse grunner for. Det begynner med at selveste speedometeret er unøyaktig. Alle vet at speedometeret viser for høy fart. Men hvor mye nøyaktig - det er det omtrent ingen som vet. Selv jeg som er interessert i emnet og har forsøkt å finne det ut ved å sammenligne hastigheten i speedometeret med hastigheten på GPS'en har ikke kunnet bestemme dette helt nøyaktig. Det er et sted mellom 3 km/t og 5 km/t.

Det er da ikke slik at man må kjøre på prikken i nøyaktig den hastigheten som er tillat. Fartsgrense er øvre tillatte hastighet på den gitte veien. Så er det jo fint at speedometer viser for mye og ikke for lite, slik at sikkerheten ivaretas. Enda en funksjon for å passe på at du ikke kjører for fort og får bot, men det viktigste er at man ikke skal kjøre for fort fordi det reduserer trafikksikkerheten. Så ja, jeg er enig med deg, det er vanskelig å holde fartsgrensen nøyaktig, men det er heller ikke målet, målet er at man ikke skal overstige den, fordi det øker faren for ulykker. 

Jeg ser heller ikke problemet med å kjøre i 48km/t i 50 sona, og kan ikke forstå at skal skape store trafikkale utfordringer og illsinte sjåfører som må kjøre forbi. De problemene oppstår når folk ligger 20-30 km under fartsgrensa i en 80 sone, noe som også kan være straffbart med bøter dersom forholdene er fine. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Norolf skrev (3 minutter siden):

Jeg har jo forsøkt å gi et svar på dette spørsmålet i mitt første innlegg i denne tråden. Men vi sporet av siden så mange benektet at 10 ganger høyere "bøter" enn i Tyskland kunne være urimelige.....

Det påstås at de høye bøtene er for å skremme oss til å følge regler. Hvorfor er vi så mye mere burleske i vårt land enn i andre land? 

Burlesk betyr at vi er sinte, hevngjerrige, påståelige, hensynsløse, brautete, primitive, lite lydhøre, mangler empati og setter vold og tvang foran pedagogiske metoder eller ettertanke. Mangel på empati og sympati er fremst.

Men en gapestokk vekker en form for protest - det er FOR burlesk. Ingen mener at slik vold er etisk i dag, men det er ikke lenge siden vi mente det var "til pass for" visse handlinger. De fleste ofre var fattigfolk, den gang som nå.

Lenke til kommentar
Dart skrev (14 minutter siden):

Ennå har ingen svart på hvorfor NORGE skal ha et mere skremmende bøtesystem enn alle andre land. Hva er det vi har oppdaget som ingen andre ser? Hvis vi gjør det enda mere skremmende, og overfører det samme prinsippet til andre forbrytelser, hvor går grensen og hvem skal sette dem opp? 

Jeg kan tenke meg å sette sykkeltyver, konemishandlere og skattesnytere i gapestokk på torget:

  Vis skjult innhold

4026420a-93d1-4619-98c5-77594c315b07?fit=crop&format=auto&h=1570&w=980&s=a4287086631e43bd220b3d425ce2cf8167d6aea5

 

Vi er vel sammen med sverige verdens mest trafikksikre land, så noe må vi gjøre riktig. Man skal ikke tilskrive bøtenivået æren for dette, men det er klart det har en innvirkning. Hvorfor skal vi ha veldig lave bøter, hva har du oppdaget som mener dette fører til tryggere trafikk? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Norolf skrev (32 minutter siden):

Sjokkerende spør du meg. Det er "berikelsen" som er ansvarlig for noe slikt?

"Berikelsene" er kommet fram til flertall i et par svenske kommunestyrer. Burleske forslag og avgjørelser som ingen har sett eller hørt i i Sverige de siste 200 år - kommer for en sjokkerende dag. Først blir det slutt på alkoholsalg, rusomsorg og krisesentre.... Så står barnevern og ekteskapsmegling for tur å forsvinne. Så hindres  sexualundervisning og rådgivning til ugifte, og så stoppes salg av kondomer, p-piller og våtservietter.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Baranladion skrev (6 minutter siden):

hva har du oppdaget som mener dette fører til tryggere trafikk?

Jeg får ikke sjansen til å bevise noe, da bøtene ikke blir satt ned og systemet kommer ikke til å endres. Vi får aldri vite - i Norge.

For noen år siden skulle puber få lov å servere brennevin i Norge. Protestene sto høyt i taket blant de som bare drikker vann. De spådde kaos, sykehusinnleggelser, vold, fulle folk strødd over alt, slagsmål og knivstikking og skyting som følge.

Mange år etter at det ble innført, så vet vi at absolutt INGENTING skjedde. Forbudet hadde ingen effekt, derfor skjedde ingenting da det ble tatt bort. Heller ikke da ølsalgstider ble utvidet - null og niks. Flere pol, og det verste av alt SELVBETJENING huttemegtu 🙂  Det skjedde ingenting da heller. Det kommer alltid dommedagsprofetier, men dommedag lar vente på seg.

Lenke til kommentar
Norolf skrev (23 minutter siden):

Forresten må jeg bare si at om jeg måtte kjøre bil i Norge så ville det alltid blitt MINST 10 km/t under fartsgrensen - måtte køen bak meg koke aldri så mye de vil. Om nordmenn skal ha slike perverse bøter må de bare ta dette med på kjøpet... Har sett at det finnes en del nordmenn som kjører samme strategi... Ikke rart dette....

Hvorfor det? Du vet jo at dersom du legger speedometere på 50, så er du under 50km/t. Hvilke grunner er det til å legge speedometeret på 40 for å være sikker på at du er under 50? 

Det er i bakvendtland du får fartsbot for å ligge under fartsgrensen, ikke i Norge. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dart skrev (1 minutt siden):

Jeg får ikke sjansen til å bevise noe, da bøtene ikke blir satt ned og systemet kommer ikke til å endres. Vi får aldri vite - i Norge.

Du trenger ikke bevise noe som helst, men du kan forklare hvorfor du mener det er like trygt, for jeg forstår ikke resonnementet. Jeg forstår at det er synd på de fattige når de får fartsbøter, men jeg forstår ikke hvorfor du mener folk kommer til å følge reglene like nøye når det er veldig små konsekvenser for å bryte de. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...