Gå til innhold

Maserati lanserer elektrisk SUV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Roger Moore skrev (8 timer siden):

Ser frem til når 120-150kWt batteripakker blir vanlig. Å kunne kjøre 500km i 130km/t på vinteren er noe en bør ha som mål. Kombinert med ladetid ned mot 20 min for nye 500km.

Jeg tenkte også sånn. Før jeg kjøpte elbil selv. Nå savner jeg ikke rekkevidde, bare raskere lading. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (11 minutter siden):

Ja det er jo et normalt behov... Djeezess...

Nå vet jeg ikle nøyaktig hvilke vinterforhold han mente, men ja, det er faktisk et normalt behov. 

For å kunne kjøre 500 km på vinteren i 130 km/t betyr en praktisk rekkevidde på kanskje 350 km når du er på bilferie. Ja, du må gjerne starte turen med 100% og kjøre den ned til 1% for å komme 500 km, men på tur gjør du tross alt ikke det. Du hurtiglader ikke til 100% og du kjører ikke til bilen er tom. Så si du benytter bare 70% av batteriets nettokapasitet (lader til 80% og kjører til det er 10% igjen).

Et stint på 350 km går da unna på bare ca 2,5 timer.

Det er ganske mange nordmenn som kjører bil nedover kontinentet både sommer og vinter (men naturlig nok en større andel ila sommerferien).

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (10 timer siden):

Ser frem til når 120-150kWt batteripakker blir vanlig. Å kunne kjøre 500km i 130km/t på vinteren er noe en bør ha som mål. Kombinert med ladetid ned mot 20 min for nye 500km.

Sikkert kjekt å ha - i Tyskland. I Norge bør man regne 80-110 km/t på vinteren da de fleste langturer på vinteren (f.eks til hytta/alpintstedet) som regel går på 80-110-veier. 500 km i 80-110 er ikke spesielt urealistisk i vanlig norsk vintervær med 105 kWh.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Nå vet jeg ikle nøyaktig hvilke vinterforhold han mente, men ja, det er faktisk et normalt behov. 

Javel? Hvor i Norge kan du kjøre 500km i 130km/t på vinteren? Eller når som helst på året? Må være noe veibygging jeg ikke har fått med meg...

Selv på Autobahn i Tyskland er det langt fra normalt å kunne kjøre 500km i 130km/t på vinteren.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En ting er hva som er "kjekt å ha" som Øystein Sunde synger, en annen ting er hva som er en fornuftig avveining mellom behov og kostnad.

Dersom man velger en bil som "bare" klarer 400 km i 130 på vinteren fordi den har f.eks 80 kWh batteri i stedet for 105, kan bilen fort koste 100 000 kr mindre i utgsalg (selv om differansen i produksjonskostnad er langt mindre). Hva så om det fører til 10 ganger flere hurtigladestopp per år? Ved 10 års eierskap utgjør det 1000 kr i besparelser per ekstra hurtigladestopp. Det betaler glatt både strøm, ekstra pølser og en klekkelig "timelønn" for den halvtimen det tar.

Så rent rasjonelt så er det sjeldent prisen for en batteri-oppgradering er så lav at det lønner seg. Eller prisdifferansen mellom sammenlignbare biler der den ene har større batteri og rekkevidde. Drømmen om 120-150 kWh er altså ikke særlig rasjonell. Ikke at folk kjøper bil ut fra bare rasjonalitet men det er verdt å nevne så man ikke går helt av skaftet med irrasjonelle ønsker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AJ830V5V skrev (2 timer siden):

Italiensk sportsbil er følelser, design og lyd, men kanskje ikke best kjent for kvalitet og holdbarhet.  

Så m.a.o. en stor fordel om de blir elektriske, siden det er så mye mindre leamikk som kan gå i stykker og må serves regelmessig for å fungere. Design? Check! Lyd? Check! (produsenten kan legge inn akkurat den lyden de ønsker. Illsint V12-lyd f.eks.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AJ830V5V skrev (6 timer siden):

Italiensk sportsbil er følelser, design og lyd, men kanskje ikke best kjent for kvalitet og holdbarhet.  

Hvis du ikke klarer å se forskjellen på en SUV og en sporstbil, så er du neppe i stand til å uttale deg om kvaliteten på en bil heller. 80% av mine biler har vært engelske, franske eller italienske. Og det har definitivt vært de bilene jeg har hatt minst problemer med.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

Hvis du ikke klarer å se forskjellen på en SUV og en sporstbil, så er du neppe i stand til å uttale deg om kvaliteten på en bil heller.

Skulle tro hen refererte til E-Coupé GranTurismo Folgore som er omtalt i saken. Den ser da vitterlig ikke ut som en SUV?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 3/24/2022 den 10.29):

Javel? Hvor i Norge kan du kjøre 500km i 130km/t på vinteren? Eller når som helst på året? Må være noe veibygging jeg ikke har fått med meg...

Selv på Autobahn i Tyskland er det langt fra normalt å kunne kjøre 500km i 130km/t på vinteren.

Enten gadd du ikke lese det jeg skrev, eller så har du aldri kjørt en elbil før.

Teskje til ære for deg: Når en bil er oppgitt med inntil 500 km WLTP-rekkevidde, så er det med kjipeste utstyrspakke, syltynne ecodekk og bittesmå felger. Altså det stikk motsatte av det folk flest i Norge velger. I tillegg er det med ganske moderat kjøring og tom bil som er ladet til 100% og deretter utladet. 

Ergo: på bilferie med en toppspekket bil med svære feite hjul, 2 smellfeite nordmenn oppfostret på høy kjøpekraft og grandiosa, to barn av samme kaliber, bagasjerommet stappfullt og 4 sykler bakpå - altså en ganske vanlig opppakning på ferie - så er du ikke i nærheten av å nå de oppgitte 500 kilometerne bare pga økt utstyr, vekt, hastighet på motorveiene og økt luftmotstand pga syklene. Legg så til at du utnytter bare 70% av nettokapasiteten, så burde ethvert oppegående mennesker forstå at 500 oppgitte km ikke er det samme som 500 km i praksis.

Så får vi se om du klarte å lese hele teksten denne gangen. Jeg tviler, for du har jo allerede vist at det var for komplisert for deg å lese og forstå en langt kortere kommentar ...

Bonuskommentar: å kjøre 500 km på veier i 120-130 km/t er ganske vanlig på bilferie. Jeg gjør det selv hver eneste sommer (før korona åpenbart). Faktisk 3 ganger den distansen - en vei ...

Endret av (not the real) Dr. Bombay
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (13 minutter siden):

Når en bil er oppgitt med inntil 500 km WLTP-rekkevidde

Nå var det aldri snakk om oppgitte 500 km WLTP-rekkevidde som blir redusert til 250 km FFFF (fire feite og full ferieoppakning), men å realistisk kunne kjøre 500 km i 130 på vinteren. Det var det den du siterte reagerte på som et urimelig krav. Hva trenger man i WLTP-rekkevidde for å greie det? Vanskelig å si, men kanskje 1000km?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (4 timer siden):

Nå var det aldri snakk om oppgitte 500 km WLTP-rekkevidde som blir redusert til 250 km FFFF (fire feite og full ferieoppakning), men å realistisk kunne kjøre 500 km i 130 på vinteren. Det var det den du siterte reagerte på som et urimelig krav. Hva trenger man i WLTP-rekkevidde for å greie det? Vanskelig å si, men kanskje 1000km?

 

Trenger ihvertfall vinterveier det er mulig å kjøre i 130 km/t. Det meste av vinterveier i fjellet er jo maks 90 km/t på, og med full opp-pakning så fungerer det dårlig på svingete veier opp til hyttefeltene og høyfjellshotellene. Tipper grøfta er farlig nær opptil flere ganger. Og sykler bakpå om vinteren? Må være fjellpulken man ikke fikk på taket sammen med skiene.

At det finnes motorvei i Norge det er mulig å kjøre så fort på, er klart, men i 500 km om vinteren, på vinterføre? Og da har jeg ikke kalkulert inn andre trafikanter, som man garantert må dele veien med, om man ikke kjører om natta. Kjører man sørover i stedet, så er det ikke veldig lenge man har vinterveier, før høstføret overtar.

Så helt enig i at dette er ganske sært behov å ikke iberegne en pause med sånn kjøring. Bør jo ikke minst bli slitsomt å høre på ungene og kjærring som maser om at dette går for fort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (13 timer siden):

Enten gadd du ikke lese det jeg skrev, eller så har du aldri kjørt en elbil før.

Teskje til ære for deg: Når en bil er oppgitt med inntil 500 km WLTP-rekkevidde, så er det med kjipeste utstyrspakke, syltynne ecodekk og bittesmå felger. Altså det stikk motsatte av det folk flest i Norge velger. I tillegg er det med ganske moderat kjøring og tom bil som er ladet til 100% og deretter utladet. 

Ergo: på bilferie med en toppspekket bil med svære feite hjul, 2 smellfeite nordmenn oppfostret på høy kjøpekraft og grandiosa, to barn av samme kaliber, bagasjerommet stappfullt og 4 sykler bakpå - altså en ganske vanlig opppakning på ferie - så er du ikke i nærheten av å nå de oppgitte 500 kilometerne bare pga økt utstyr, vekt, hastighet på motorveiene og økt luftmotstand pga syklene. Legg så til at du utnytter bare 70% av nettokapasiteten, så burde ethvert oppegående mennesker forstå at 500 oppgitte km ikke er det samme som 500 km i praksis.

Så får vi se om du klarte å lese hele teksten denne gangen. Jeg tviler, for du har jo allerede vist at det var for komplisert for deg å lese og forstå en langt kortere kommentar ...

Bonuskommentar: å kjøre 500 km på veier i 120-130 km/t er ganske vanlig på bilferie. Jeg gjør det selv hver eneste sommer (før korona åpenbart). Faktisk 3 ganger den distansen - en vei ...

Jeg leser all bortforklaringen din. Ser også at du trekker deg fra den opprinnelige påstanden om å kjøre 500 km i 130 km/t på vinterføre. Selv på sommertid så er det laaangt fra normalt for Kari og Ola Normann. Selv om det sikkert er noe du gjør ukentlig i ferien.

Uansett hvor lang du gjør teksten din, så forandrer ikke det på faktum serru. Men jeg skjønner jo at det er enklere å beskylde meg for ting, enn å forsvare den toskete opprinnelige påstanden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (14 timer siden):

Nå var det aldri snakk om oppgitte 500 km WLTP-rekkevidde som blir redusert til 250 km FFFF (fire feite og full ferieoppakning), men å realistisk kunne kjøre 500 km i 130 på vinteren. Det var det den du siterte reagerte på som et urimelig krav. Hva trenger man i WLTP-rekkevidde for å greie det? Vanskelig å si, men kanskje 1000km?

Hvor mange ganger i året beskriver dette ditt kjøremønster? Hvor mye er du villig til å betale for å unngå de ekstra ladestoppene det antallet ganger i året? 500 kr per gang? 1000? mer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...