Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!

Anbefalte innlegg

Skrevet
voidDraw() skrev (2 minutter siden):

Hvis du liker R sykkel "look" så kan du jo ta en titt på Honda CB650R. 4 sylindre, men mer snill og fornuftig som som førstegangssykkel.

Har den samme problem som R6 mtp at den er fysisk mindre enn de store utgavene?
Det trenger ikke være en R-look sykkel heller, synes noen Monster og Buell er kule, og cafe-BMW er også tøft. Men jeg er mest ute etter noe som holder seg i verdi og som er lette å lære på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ducati 996 har jo ikke hinsides med krefter. Ankepunktet på eldre Ducatier er i hovedsak omfattende serviceintervaller på 10.000 km.

Mitt råd til en god førstesykkel er å finne noe med ABS/TCS, og noe som ikke er totalt krise om du velter i bakken. Nakensykler ser bedre ut med rammebeskyttere. Det er utrolig mye mer befriende å lære på en sykkel du ikke er livredd for å bruke, både når det kommer til krefter, tyngde og kosmetisk tilstand.

Med andre ord så må du kjøpe to sykler, slik som meg :green:

Skrevet
7 minutes ago, Zepticon said:

Har den samme problem som R6 mtp at den er fysisk mindre enn de store utgavene?
Det trenger ikke være en R-look sykkel heller, synes noen Monster og Buell er kule, og cafe-BMW er også tøft. Men jeg er mest ute etter noe som holder seg i verdi og som er lette å lære på.

Japp, den litt mindre, men ikke så "liten" som R6. Dog er CB650R en helt annen sykkel en R6, mye snillere, lettkjørt, bedre forbruk og ergonomi.
Som Gavekort påpeker ville jeg også anbefalt en litt brukt sykkel som du ikke er redd for å bruke og som har ABS/TCS.

Skrevet

Jeg vil også fraråde Buell på generell basis (og alt fra KTM+Husqvarna, om jeg kan pirke i det vepsebolet). Det er selskaper med litt tvilsomt eierskap som har andre interesser enn engineering kvalitet.

Skrevet (endret)
1 hour ago, Zepticon said:

Nettopp runda 40 og dermed er det forventet at jeg får "krise" og kjøper MC. Vil egentlig ha noe som kan stå ved siden av RX-7en og se kult ut, og tas ut en og annen sommerdag. Favorittene har bestandig vært 996 og R1, men antar dette er ganske hysterisk dust å kjøpe som første sykkel. 

Hva vil folk anbefale for en nybegynner som bra innsteg, som skal brukes noen år og så byttes i noe tøffere?

Egentlig vil jeg vel si kjøp med hjertet. R sykler er dessverre veldig dyre å forsikre for de fleste. 

Gammel Ducati R sykkel er ganske slitsomt å kjøre i bykjøring. R1 og R6 er helt greie å surre rundt i byen på.
Realiteten er vel at en kjedelig nakensykkel er det letteste å lære på. 3 eller 4 sylindre og ABS. 

Så oppsummert, kjøp en R1 :)

De fikk ikke ABS før i 2015 etter det jeg skjønner. Jeg vil absolutt anbefale å kjøpe en med ABS

Endret av bzzlink
Skrevet

Støtter SV650 hvis du vil ha en "beater" som startsykkel. 

Nå vet jeg ikke budsjett men vil også anbefale å sjekke ut Yamaha MT07 og Kawasaki Z650 som alternativer.

• Liker 1
Skrevet

MT07 er populær og tror den er bra, kan sammenliknes med nyere SV. En litt mindre bøllete versjon av SV er Gladius som det virker som eierne er fornøyd med. 
Jeg ville ikke brukt mye penger på første sykkel, det er en bra sjans for at det blir et par stillestående velter. Kjedelig å bulke eller ripe opp en 300k sykkel, da er det bedre med en du ikke er såå redd for. 

Skrevet
bzzlink skrev (16 timer siden):

Egentlig vil jeg vel si kjøp med hjertet. R sykler er dessverre veldig dyre å forsikre for de fleste. 

Gammel Ducati R sykkel er ganske slitsomt å kjøre i bykjøring. R1 og R6 er helt greie å surre rundt i byen på.
Realiteten er vel at en kjedelig nakensykkel er det letteste å lære på. 3 eller 4 sylindre og ABS. 

Så oppsummert, kjøp en R1 :)

De fikk ikke ABS før i 2015 etter det jeg skjønner. Jeg vil absolutt anbefale å kjøpe en med ABS

Jeg har jo egentlig forelsket meg i 2005 utgavene (første år med innsprøyting). De har overkommelig pris og er jo fra min egen ungdomstid. Et raskt søk på finn så ser jeg at 2015+ koster veldig mye mer, og da er det mer konkuranse på mulig ting man burde kjøpe :D

Leo_ skrev (12 timer siden):

Jeg pleier å anbefale SV650, gen2 og nyere. Selv har jeg en gen1 som jeg har hatt lenge, nettopp kjøpt en gen2 til fruen og så har jeg en SV1000, disse er MYE sykkel for pengene, VELDIG fine motorer å kjøre med masse kraft i mellomregistret.
Dette er billig morro: https://www.finn.no/mobility/item/463259754

Denne var jo billigere enn de mopedene jeg har sett på for å ha til å øvekjøre med. Hadde tenkt å starte med en helt "manuell" moped for å få kjørefølelse og "seat-time" siden jeg har mopedlappen fra gamle dager.

Leo_ skrev (10 timer siden):

MT07 er populær og tror den er bra, kan sammenliknes med nyere SV. En litt mindre bøllete versjon av SV er Gladius som det virker som eierne er fornøyd med. 
Jeg ville ikke brukt mye penger på første sykkel, det er en bra sjans for at det blir et par stillestående velter. Kjedelig å bulke eller ripe opp en 300k sykkel, da er det bedre med en du ikke er såå redd for. 

Ja, har en kompis som kjører MT07 og han virker fornøyd. Jeg liker Yamaha av en eller annen uforklarlig grunn (har aldri eid noe fra dem før, men veit de har jobba med Toyota i alle år på topper og motorer med ekstra performance).
Planen var, som du sier, å ha noe som jeg ikke bryr meg om velter på gårdsplassen.

Skrevet

MT-07 er et fornuftig valg, tok lappen på den, men de er omtrent like unike på veiene som hvite Teslaer, og jeg er ikke så skrekkelig glad i lyden og buzzingen fra parallel twins.

Kjøp en gammel beater, helst med ABS. Som nevnt er sannsynligheten for stillestående velting ganske høy i begynnelsen. Det er også vanskelig å utfordre seg selv om velting blir til en finansiell katastrofe. Massevis av pene og kule sykler til under 50K.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...