Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, bshagen said:

Så KTMen er tung?

@Hansien Ja, man har jo hvite skilt så det skulle vel ikke være ulovlig å kjøre innover i marka sålenge det er en vei?

Nydelige bilder :) 

I forhold til wr450, så ja. Men i forhold til alle andre sykler er den veldig lett. 150-160kg mener jeg den er. Er vel ingen 700 kubikkere som er i nærheten

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (41 minutter siden):

I forhold til wr450, så ja. Men i forhold til alle andre sykler er den veldig lett. 150-160kg mener jeg den er. Er vel ingen 700 kubikkere som er i nærheten

Yamaha MT07 veier 164kg. 
KTM 690 SMC veier 140kg. 
WR450 veier 130kg. 

 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Bjerknez said:

Yamaha MT07 veier 164kg. 
KTM 690 SMC veier 140kg. 
WR450 veier 130kg. 

 

Men fabrikantene jukser like mye på vektangivelser som man gjør på bagasjeromsplass i biler. Alle måler forskjellig. 

2020 ktm enduroen min står det 146kg når jeg søker på nettet. 

Er i hvertfall en helt sinnsyk forskjell når man skal plukke opp sykkelen av en grøft, eller løfte bakenden ut av et myrhull mellom WR450 jeg hadde og 690’n

Gleder meg til dager i skogen igjen nå fremover

 

 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Javisst said:

IMG_2345.thumb.jpeg.c400465554f14cb581a7fc89f84ee35a.jpeg
 

Sykkel har fått seg en kattevask og blitt kontrollert og klargjort til vårslipp! Det gledes veldig. At dette blir årets første sommerdag med hele 23 meldte grader er heller ikke feil. 😃

Hadde en liten tur i forgårs, etter å ha lagt om til sommerhjul. Det er så deilig å være på 2 hjul igjen! Har ikke kjørt på et par måneder nå i mellom sesongen.

Men kona forventer at det skal skje masse greier i hagen i dag :(

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 timer siden):

Yamaha MT07 veier 164kg. 
KTM 690 SMC veier 140kg. 
WR450 veier 130kg. 

 

I tillegg så kommer gyro-effekten fra svinghjulet. Jo større roterende masse, jo mer stabil er den, men likeledes så vil den virke mer tungstyrt noe som er litt motsatt av det man vil ha på en Enduro/Supermoto. Samme med tunge hjul også forøvrig. Derfor er det best å holde igjen litt på bakbremsen og få opp turtallet når man kjører sakte, mye enklere :) 

Så en sykkel som du liker, Rocket med 2.5 liter er litt cabin cruiser vs en enduro 450 som blir rene vannscootern. Men alt er moro, men på forskjellige ting 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Hansien skrev (På 30.4.2024 den 7:04 PM):

Tja. Om du bare er ute etter å utforske og kjøre rundt i terreng så skal det godt gjøres å bli upopulær. Men raser du rundt, spinner opp veier, stier og utmark bare for gøy så er du brått førstesideoppslag i en lokalavis.

Men det kan være både idyllisk og terapeutisk å klatre langt opp på fjellet med to hjul. Gjerne kombinert med telt/hammock.

69480625_380878629477808_1426334174867881984_n.thumb.jpg.cae0bd9290e6342928cddec28c4df7b9.jpgasdf.thumb.jpg.767c12ec6055623ceddb8297425f40ca.jpg

Hehey, du er jo en OTC'er... ☺️👍

Lenke til kommentar
bshagen skrev (23 timer siden):

I tillegg så kommer gyro-effekten fra svinghjulet. Jo større roterende masse, jo mer stabil er den, men likeledes så vil den virke mer tungstyrt noe som er litt motsatt av det man vil ha på en Enduro/Supermoto. Samme med tunge hjul også forøvrig. Derfor er det best å holde igjen litt på bakbremsen og få opp turtallet når man kjører sakte, mye enklere :) 

Så en sykkel som du liker, Rocket med 2.5 liter er litt cabin cruiser vs en enduro 450 som blir rene vannscootern. Men alt er moro, men på forskjellige ting 

Rocket III GT og WR450 befinner seg vel mer eller mindre bokstavlig talt på hver sin side av skalaen ja 😄

 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 minutter siden):

Jo mer jeg leser nå, jo mer får jeg lyst til å kjøre i skauen :D
Hva er egentlig reglene rundt kjøring på private skogsveier? 

Motorisert ferdsel i utmark er strengt forbudt i Norge. Da vanker det fort bøter i 15.000-kroners klassen...

Men det er lov å kjøre på veier som er kjørbare for normale biler. Ikke stier o.l. m.a.o. Og ikke på veier som er skiltet adgang forbudt etc. 

Vis hensyn til turgåere, husdyr, grunneiere o.s.v. så går det veldig fint. Sålangt har jeg kun møtt på EN sur grunneier. 😇

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (På 30.4.2024 den 6:00 PM):

Vitpilen 401 gir mest moro for pengene, evt Svartpilen 401 om du vil litt i terrenget også.

Jeg har vurdert Rc390 for banekjøring, og det er vell tilnærmet samme motor? Hvordan er registeret på de? 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (23 minutter siden):

Jo mer jeg leser nå, jo mer får jeg lyst til å kjøre i skauen :D
Hva er egentlig reglene rundt kjøring på private skogsveier? 

Det går på om det er å anse som en vei opparbeidet for vanlige biler. Opparbeidet grusvei er ikke noe problem, men gjengrodde traktorveier risikerer man å bli anmeldt på. Been there, done that.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (12 minutter siden):

@Hanhijnn @iknutis Definér gjengrodd? For det er mange traktorveier der det kanskje ikke er naturlig å kjøre bil men som fortsatt er brukbare å kjøre på hvis man f.eks kjører en 4x4. Er det skjønn på sånt? 

Nei, det er ikke skjønn. Det er påtalemaktens vurdering av hvorvidt det du kjører på er å anse som vei som gjelder.
Er du i tvil, har du normalt ikke lov.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

@Hanhijnn @iknutis Definér gjengrodd? For det er mange traktorveier der det kanskje ikke er naturlig å kjøre bil men som fortsatt er brukbare å kjøre på hvis man f.eks kjører en 4x4. Er det skjønn på sånt? 

Den definisjonen som jeg flest ganger har hørt at Politiet benytter seg av er at veien skal være godt farbar for en vanlig lav 2WD bil, som f.eks. en VW Golf. Det holder ikke at en Arctic Truck hadde kommet seg fram der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...