Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Siden jeg har gått til Innkjøp av en Yamaha XV750, tenkte jeg og kjøpe noe mc klær litt i samme stil og tenkte da muligens på noe skinnjakke og sånn dongeri lignende bukse i kevlar, men hvordan er disse buksene? Behagelige? Og er det noe sted som er greitt og kjøpe fra? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen liker det, andre ikke. Jeg synes det er kløn å kjøre med kevlarbukse. Kaldt når det er kjølig, varmt når det er varmt. Ikke vanntett, passer middels. 

Jeg går for skinn eller goretex. Har også noen longs i kevlar jeg kan ha under alle bukser. De passer i alle fall, men jeg bruker de sjelden.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt fra Fredrikstad til Lofoten og hjem igjen inkludert en tur til vestlandet og tilbake i juli i fjor kun med MC jeans og skinnjakke. Det er utrolig behagelig sommerstid. Jeg har både Goretex og skinndress men dem bruker jeg ikke lenger på sommeren. 

MEN... du må invistere i en regndress. En overall i stor størrelse som du lett kan hoppe inn i hvis det regner eller når du vil ha noe vindtett når du feks. Passerer fjelloverganger etc. selv på sommeren kan det bli ned mot 5-10 grader over fjellene i Norge. 

Tidligere hadde jeg en Goretex dress og det var et rent helvete på sommeren når solen steker. Greit når man kjører, men når man feks, står i fergekø eller stopper for å spise så blir det sinnsykt varmt. Med MC jeans og skinnjakke så er dette en helt annen verden. 

Selvsagt er fullt skinnutstyr og svindyre goretex dresser med all bells and wistles sikrere, men sikkerhet handler også om komfort. Plagg man lett kan bevege seg i og et sinn som ikke er overopphetet er også med på og forebygge sikkerhet. 

Dyrt kjlreutstyr i goretex og skinndresser etc. er det ikke noe galt med, men med slik bekledning blir det fort stivt, komforten går ned og man blir veldig varm. 

Å bare så det er sagt, så er heller ikke Goretex 100% vanntett. Kanskje når det er helt nytt, men du vil oppleve at du også blir klam og våt med Goretex hvis du kjører mye. 

En god regndress som du drar utenpå jeans og skinnjakke er 100% vanntett og vindtett. Så dette er vertfall det JEG velger i Norsk sommertemperatur. 

Skal du kjøre på vinteren eller når temperaturen synker under 5-10 grader over tid så kan du supplere med ullundertøy etc. 

Lenke til kommentar

Skal du kjøre offroad hvor velt nesten blir å forvente eller kjøre langt ned i europa etc. er nok Goretex et bedre valg. Da har man en dress til alt og sparer plassen som regndressen tar. 

Vi tar alle våre valg når det kommer til sikkerhet/komfort. Du må ta ditt. For min del blir MC turen mye mer givende når temperaturen er riktig og kjenner vinden når jeg kjører samt at jeg ikke renner bort når jeg stopper opp. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Dyrt kjlreutstyr i goretex og skinndresser etc. er det ikke noe galt med, men med slik bekledning blir det fort stivt, komforten går ned og man blir veldig varm. 

Kjenner meg ikke igjen i dette i det heletatt og jeg har kjørt goretex siden 2014. Hverken følt at bevegeligheten har blitt redusert eller problemer med temperatur, selv på det varmeste. Innefor og - regntrekk kan fint tas av. Egne lommer på jakka til dette slik at du ikke må ha vesker på sykkelen. 

Eneste jeg foretrekker er regntrekk på de verste regndagene siden skallet blir tung når det er fullt av vann. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 minutt siden):

Kjenner meg ikke igjen i dette i det heletatt og jeg har kjørt goretex siden 2014. Hverken følt at bevegeligheten har blitt redusert eller problemer med temperatur, selv på det varmeste. Innefor og - regntrekk kan fint tas av. Egne lommer på jakka til dette slik at du ikke må ha vesker på sykkelen. 

Eneste jeg foretrekker er regntrekk på de verste regndagene siden skallet blir tung når det er fullt av vann. 

Jeg har de siste 10 årene kjørt Fredrikstad vestlandet/lofoten hvert eneste år i juli og jeg kan garantere at jeans, skinnjakke og regndress er mer enn nok med tanke på og holde seg tørr og ikke fryse i sommermånedene. 

Men nå kan det jo hende jeg er blitt ganske robust de siste årene og ikke fryser like lett. Ikke vet jeg, vi er jo forskjellige der sikkert. Vi må nesten bare prøve oss frem og finne ut hva som passer en selv best. 

Min tidligere Klim dress var vertfall så inn i gamperæva varm på sommeren når jeg jeg stoppet opp i fergekøer etc. at jeg holdt på og svime av når det var som varmest. Men akkurat når man kjører er det jo bra selvsagt. Dessuten er heller ikke Klik dressen 100% vanntett hvis det regner som værst. Vannet finner de merkeligste steder og mellom bukse og jakke samt i skrittet og der hvor vann blir liggende over tid vil det bli vått. 

Men normale regnbyger og regnskurer rundt om takler dressen så klart. Men ikke forvent at den er 100% vanntett. Kjlrer du 8 timer i regn en dag vil man fort dinne ut det. En regndress derimot er helt tett. Vertfall de jeg har hatt. Forutsatt at man lukker den skikkelig. 

Lenke til kommentar

Merk at jeg her snakker om lange turer i regn, og ikke de 10 minuttene til jobben eller dagsturene med en og annen regnbyge. I slikt vær vil selv jeansen og skinnjakken holde vannet ute og hvis ikke så tørker dem ganske fort igjen når sola tar tak. Vertfall jeansen. 

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Merk at jeg her snakker om lange turer i regn, og ikke de 10 minuttene til jobben eller dagsturene med en og annen regnbyge. I slikt vær vil selv jeansen og skinnjakken holde vannet ute og hvis ikke så tørker dem ganske fort igjen når sola tar tak. Vertfall jeansen. 

 

Kjenner meg fortsatt ikke igjen i problemstillingene dine. 

Som du sier tørker skallet på utstyret fort når sola tar tak. Våt i skrittet har jeg kunne opplevd fordi innertrekket hadde revnet i skrittet.

 

Jeg snakker om all type kjøring. Ikke bare 10 min. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

Kjenner meg fortsatt ikke igjen i problemstillingene dine. 

Som du sier tørker skallet på utstyret fort når sola tar tak. Våt i skrittet har jeg kunne opplevd fordi innertrekket hadde revnet i skrittet.

 

Jeg snakker om all type kjøring. Ikke bare 10 min. 

Ok. Da har vi forskjellige meninger om det. Å det er jo greit :)

Lenke til kommentar

Har fått klokket inn 200 mil siden jeg fikk lappen for snart en måned siden. Utrolig kjekt å kjøre, og en fantastisk måte å kjøle seg ned i sommervarmen.

Bil er bare nitrist å kjøre, så den har blitt vasket og polert, og står nå bare i garasjen og ser ren og fin ut.

Liker veldig godt og farte rundt i fjellandskapet på kveldstid. Turen avsluttes ofte med å snevre meg gjennom bysentrum for å se på utelivet og fylle 98.

Har blitt mye tryggere på meg selv og kjører mer effektivt når det er mye trafikk. Å hive meg ut i bussfelt har blitt en favoritt. 🙂

Men kjørestamina er ikke så veldig til stede. Jeg klarer maks 80-100 kilometer i slengen før jeg stivner i hofter og korsrygg og må strekke ut. Er dette noe som går seg til?

Har ikke prøvd meg på langtur enda, men er redd det kan bli en langdryg affære dersom jeg må stoppe opp hele veien og strekke ut ryggen. Hvordan løser dere dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Javisst skrev (43 minutter siden):

Har fått klokket inn 200 mil siden jeg fikk lappen for snart en måned siden. Utrolig kjekt å kjøre, og en fantastisk måte å kjøle seg ned i sommervarmen.

Bil er bare nitrist å kjøre, så den har blitt vasket og polert, og står nå bare i garasjen og ser ren og fin ut.

Liker veldig godt og farte rundt i fjellandskapet på kveldstid. Turen avsluttes ofte med å snevre meg gjennom bysentrum for å se på utelivet og fylle 98.

Har blitt mye tryggere på meg selv og kjører mer effektivt når det er mye trafikk. Å hive meg ut i bussfelt har blitt en favoritt. 🙂

Men kjørestamina er ikke så veldig til stede. Jeg klarer maks 80-100 kilometer i slengen før jeg stivner i hofter og korsrygg og må strekke ut. Er dette noe som går seg til?

Har ikke prøvd meg på langtur enda, men er redd det kan bli en langdryg affære dersom jeg må stoppe opp hele veien og strekke ut ryggen. Hvordan løser dere dette?

8-10 mil pr. Stopp mener jeg er ganske vanlig for min del. Jeg klarte ikke lenger etapper enn dette når jeg kjørte såkalt nakensykler som i mitt tillfelle var Triumph Street Triple R, og to BMW S1000R. Dette er ikke langtursykler hvis komfort er viktig. Så etter 10 mil på en slik var jeg stiv i både lær og hadde sår ræv. 

Med den jeg har i dag (Triumph Rocket 3 GT) så er dette noe helt annet. Mer avslappet sittestilling og bredere sal gjør at jeg kan lett kjøre 20+ mil i strekk eller til tanken er tom. 

Så man kan kjøre langt på alle sykler, men man må som oftest stoppe hyppigere med såkalte nakensykler. 

Bakdelen med Rocket er at den ikke er spesielt egnet til bykjøring. Da blir den fort stor og tung. Men nå kjører ikke jeg så ofte gjennom bysentrum midt i rushen. 

Den beste sykkelen med tanke på komfort generelt sett er nok en såkalt adventure sykkel. Problemet med disse er etter mening utseendet. Det er og blir gubbesykler og appelerer ikke noe særlig. 

Så den perfekte motorsykkel finnes ikke. Man må velge den sykkelen som dekker de behovene man har flest av. Å disse behovene endrer seg hele tiden mens erfaringene øker. Å sån går no dagan :) 

Lenke til kommentar

Men må legge til at jeg uansett stort sett stopper rundt 10 mil. Jeg synes det er greit å ta seg en kaffekopp i ny og ne og for meg er det ingen konkurranse og kjøre lengst mulig uten stopp. 

Men jeg er "effektiv" i den grad at jeg står opp og kjlrer veldig tidlig og tar ganske korte stopp. Så for meg er 60 mil på en god kjøredag ganske innafor. Men som oftest vil jeg si rundt 40 mil pr. Dag er ganske passe når jeg er på langtur. 

når jeg kjører små dagsturer her hjemme så holder det med rundt 10 mil. Rett og slett fordi jeg føler det mindre givende å kjlre rundt i nærområdet kontra og være på ferietur. :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har lurka litt i tråden her, men nå får jeg vel legge inn et innlegg selv.

Hatt mc-lappen i fem år nå, har passert 40 med god margin sjæl så late to the party, men ikke eid sykkel da jeg har flere kompiser som har mer enn en sykkel så lån og disponering har aldri vært noe problem. Kjørt litt forskjellig: F900R, 600 Ninja og CBR650, men mest HD Dyna og Softail. Stor var vel overraskelsen da jeg plutselig kom over en Street Triple RS på Finn og tok den med meg hjem et par dager etter. Hadde ikke kjørt en sånn før, men prøvesittet. Har lest en del på forhånd og turen hjem var svært digg. For en sykkel. Så nå går denne sesongen med på å bli kjent med den og kose seg på finværsdager, og av og til inn til kontoret.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Javisst skrev (8 timer siden):

Men kjørestamina er ikke så veldig til stede. Jeg klarer maks 80-100 kilometer i slengen før jeg stivner i hofter og korsrygg og må strekke ut. Er dette noe som går seg til?

Kommer seg med tid og stunder, men sykkeltype/sittestilling har mye å si kombinert med hvor god komfort sete byr på. 

Lenke til kommentar

Den beste og mest komfortabel sykkel, er den sykkelen du kan variere sittestillingen og strekke ut i ny og ne, mens du er på sykkelen. Ha CC, vindskjerm, gummi på fotpinn. og komfortsete. Kanskje varme på kalde dager, men de fleste av oss går touring på sommerdagene, så ikke et must.

Endret av Greddi
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (8 timer siden):

Har lurka litt i tråden her, men nå får jeg vel legge inn et innlegg selv.

Hatt mc-lappen i fem år nå, har passert 40 med god margin sjæl så late to the party, men ikke eid sykkel da jeg har flere kompiser som har mer enn en sykkel så lån og disponering har aldri vært noe problem. Kjørt litt forskjellig: F900R, 600 Ninja og CBR650, men mest HD Dyna og Softail. Stor var vel overraskelsen da jeg plutselig kom over en Street Triple RS på Finn og tok den med meg hjem et par dager etter. Hadde ikke kjørt en sånn før, men prøvesittet. Har lest en del på forhånd og turen hjem var svært digg. For en sykkel. Så nå går denne sesongen med på å bli kjent med den og kose seg på finværsdager, og av og til inn til kontoret.

Grattis, du vil nok ikke angre, er selv bikka over 40 og ikke eid en kjørbar sykkel før inntil nylig (Lappen tok jeg vel i 2019 tror jeg det var)

Er skikkelig digg å bare ta en kjøretur når jeg føler for det :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg tok lappen i 2014 i en alder av 38 år og er man middels god i matte så har jeg ikke lenge igjen til jeg runder 50. Jeg startet med en stor cruiser. En Yamaha XVS1300, etterfulgt av 3 stk nakensykler og en Triumph Rocket 3 GT som jeg kjlrer i dag. Nakensyklene var for meg morsommere, men det var total mangel på komfort. Spesielt på langturer. 

Det vokste seg derfor en lengsel tilbake til "start" og cruiseren jeg hadde, men jeg ville ha noe mer "sportslig". Derfor ble det Rocket. Men nå kjenner jeg at denne blir stor og tung og jeg lengter litt tilbake til nakensykkel igjen, men ikke den samme typene som jeg hadde. 

Sykkelen jeg sikler litt på nå er derfor Triumph Speed Twin 1200. 

Jeg synes mange av dagens nakensykler totalt mangker sjel, og de fleste av dem er dekket med plastikk og merksnodige farger. Jeg vil ha en nakensykkel som gir meg vibrasjoner, heftig bunndrag pakket inn i et solid og ærlig utseende hvor designet består av godt håndverk og ikke støping av plastdeler for å sjule skavankene. 

Vi har alle vår egen historie og smak, men dette er nå vertfall min :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker det annerledes designet på Street’en, og for litt aktiv kjøring er jeg sikker på at den leverer. Har bra krefter og mye moment i mellomregisteret. 50 km/t i 6. er jo null stress 😂 Men dersom jeg skal kjøre langt blir det som før: låne noe som er litt mer komfortabelt, og nå kan jeg jo byttelåne 😁 Kjørte 100 km med Streeten på første turen og skjønte at dette er ca det jeg orker med denne. Ihvertfall nå. Men det er helt innafor mitt hverdagslige behov. Og den lyden ass!! Sier det igjen. Jeg tar en omvei dersom tunell.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Jeg tok lappen i 2014 i en alder av 38 år og er man middels god i matte så har jeg ikke lenge igjen til jeg runder 50. Jeg startet med en stor cruiser. En Yamaha XVS1300, etterfulgt av 3 stk nakensykler og en Triumph Rocket 3 GT som jeg kjlrer i dag. Nakensyklene var for meg morsommere, men det var total mangel på komfort. Spesielt på langturer. 

Det vokste seg derfor en lengsel tilbake til "start" og cruiseren jeg hadde, men jeg ville ha noe mer "sportslig". Derfor ble det Rocket. Men nå kjenner jeg at denne blir stor og tung og jeg lengter litt tilbake til nakensykkel igjen, men ikke den samme typene som jeg hadde. 

Sykkelen jeg sikler litt på nå er derfor Triumph Speed Twin 1200. 

Jeg synes mange av dagens nakensykler totalt mangker sjel, og de fleste av dem er dekket med plastikk og merksnodige farger. Jeg vil ha en nakensykkel som gir meg vibrasjoner, heftig bunndrag pakket inn i et solid og ærlig utseende hvor designet består av godt håndverk og ikke støping av plastdeler for å sjule skavankene. 

Vi har alle vår egen historie og smak, men dette er nå vertfall min :) 

Ja jeg er også svak for Nakensykler og skulle jeg hatt noe nytt måtte det blitt en Kawasaki Z900 RS, jeg digger retro stilen og jeg må faktisk si at i dette tilfellet synes jeg den nye er finere enn Z1 fra 70 tallet som den er inspirert av 🙂

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...