Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (På 28.4.2024 den 10:37 AM):

Her vil jeg si etter å ha kjørt både 1-2-3-4 sylindre at 2-3 sylindre er å foretrekke. Litt avhengig av hvor mange kubikk det er. 4 sylidrede har som regel et kjedelig lydbilde og dårligere bunndrag. Typisk turtallssykkel. 1nsylindret blir mest rykk og napp men foretrekkes kanskje hvis man har 125cc eller på moped. 

Vil bare legge til her at jeg har kjørt et par "en-dunkere" (i tillegg til de fleste variasjoner av 2-4 sylindre), og jammen er det morsomme sykler. Jeg kjenner i svært liten grad igjen "rykk og napp" som beskrivende for dem, men i riktig gir kan jo forsåvidt hvilken som helst sykkel bli "rykk og napp". Jeg hadde en Suzuki DRZ400 og en BMW F650 Funduro før, men det er sykler jeg i dag savner veldig og aaaaangrer på at jeg solgte.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye morsomt, helt klart. En-dunkere kan også være morsomme til sitt bruk. Men ikke spesielt egnet til annet enn cross og enduro. Til slike formål er nok en en-dunker fin. Men personlig ville jeg nok gått for twin. 

Det skal sies at jeg ikke har noen særlig erfaring med enduro kjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (3 timer siden):

Vil bare legge til her at jeg har kjørt et par "en-dunkere" (i tillegg til de fleste variasjoner av 2-4 sylindre), og jammen er det morsomme sykler. Jeg kjenner i svært liten grad igjen "rykk og napp" som beskrivende for dem, men i riktig gir kan jo forsåvidt hvilken som helst sykkel bli "rykk og napp". Jeg hadde en Suzuki DRZ400 og en BMW F650 Funduro før, men det er sykler jeg i dag savner veldig og aaaaangrer på at jeg solgte.

De som opplever mye rykk og napp tror jeg forventer at man kan slippe en ensylindret motor like langt ned på turtallsregisteret som mye annet. Bare det å doble antall sylindre på min andre KTM kunne jeg plutselig  i gå 1000-1500RPM lengre ned uten problemer. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (21 timer siden):

De som opplever mye rykk og napp tror jeg forventer at man kan slippe en ensylindret motor like langt ned på turtallsregisteret som mye annet. Bare det å doble antall sylindre på min andre KTM kunne jeg plutselig  i gå 1000-1500RPM lengre ned uten problemer. 

Joda, men endunkere har som oftest kortere turtallsområde og når man ikke får sluppet den like langt ned som andre, så oppleves det ofte som "rykk og napp". Nå bør ikke rykk og napp være negativt og kanskje heller en fordel når man skal kjøre cross etc. men til veibruk synes jeg nok endunkere blir litt stutte i frasparket sammenlignet med twin og de med flere sylindre. 

Men alt til sitt bruk :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (21 minutter siden):

Joda, men endunkere har som oftest kortere turtallsområde og når man ikke får sluppet den like langt ned som andre, så oppleves det ofte som "rykk og napp". Nå bør ikke rykk og napp være negativt og kanskje heller en fordel når man skal kjøre cross etc. men til veibruk synes jeg nok endunkere blir litt stutte i frasparket sammenlignet med twin og de med flere sylindre. 

Men alt til sitt bruk :)

Av alle de psyklene jeg har hatt, så er det endunker'n som jeg hadde i desidert flest år. Og da snakker vi om en adventure type tursykkel, som jeg gjerne satt 8 timer eller mer på om dagen. Kjenner meg ikke igjen i din oppfatning.

Kanskje du bør vurdere om du har 100% fasit på absolutt ALT mc-relatert? Du har jo faktisk ikke sååå mye erfaring (som du prøver å gi inntrykk av).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Av alle de psyklene jeg har hatt, så er det endunker'n som jeg hadde i desidert flest år. Og da snakker vi om en adventure type tursykkel, som jeg gjerne satt 8 timer eller mer på om dagen. Kjenner meg ikke igjen i din oppfatning.

Kanskje du bør vurdere om du har 100% fasit på absolutt ALT mc-relatert? Du har jo faktisk ikke sååå mye erfaring (som du prøver å gi inntrykk av).

Har ikke noe fasit på noe som helst jeg. Men jeg vet hva jeg liker og ikke samt hva jeg foretrekker ut fra de syklene jeg har kjørt og hvor jeg ønsker å kjøre. 

At du har andre synspunkter enn meg er jo helt greit...?

Jeg kjenner forøvrig også en som har kjørt i 8 timer på en Tempo Corvette 50cc fra Fredrikstad i retning Mellerud i Sverige og tilbake mer eller mindre i strekk (minus bensinpåfylling). Han hadde en veldig fin tur han i følge han selv. Men man må ta det for det det er. 

Det er ingen her som har fasit på noe som helst. Vi har alle våre meninger om hva som er bra og ikke.

Lenke til kommentar

Må bare utdype at jeg altså snaker om egne erfaringer i denne tråden, og forøvrig ellers. Det er jo det det hendler om. Man spør i et forum og får andre brukers meninger. Altså "meninger". Det betyr ikke at det som er rett for den ene er best for den andre. Sånn har det vel aldri vært. 

Du liker endunkere og da kjøper du det. Jeg liker også selv endunkere til sitt bruk, men ikke på langturer. Med langturer mener jeg ikke en ettermiddagstur, men en tur over 1.3 uker med overnatting hvor man nesten ikke kan unnga en del høyere landeveishastigheter. Da blir endunkere fort litt slitomme. Synes JEG. 

Jeg foretrekker nok litt mer kubikk og 2-3 sylindre. Da får man det beste fra begge verdener, mer eller mindre. Vertfall til den bruken jeg stippelerer og ut fra egne erfaringer. 

Men ja, jeg skulle uten problemer fullført den samme langturen på en endunker. Det handler ikke om det. Jeg hadde nok også helt sikkert kost meg. 

Men når jeg først skal gi 2-300.000 for en sykkel, så vil jeg ha det jeg mener passer MEG på best mulig måte. Å det er altså ikke en endunker. Uten at jeg sier at endunker er noe dritt eller at jeg ikke liker dem. Alt til sitt bruk.

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Joda, men endunkere har som oftest kortere turtallsområde og når man ikke får sluppet den like langt ned som andre, så oppleves det ofte som "rykk og napp".

Jeg prater om at sykkelen rykker og napper. Jeg tror du prater om å måtte gire oftere, eller tar jeg feil? 

Bjerknez skrev (2 timer siden):

men til veibruk synes jeg nok endunkere blir litt stutte i frasparket sammenlignet med twin og de med flere sylindre. 

Kun på strekker. Der det faktisk er morsomt å kjøre sykler så opplevde jeg ofte at flertallet slet med å henge på, selv om jeg som oftest var den med minst hester til rådighet i følget. 

 

Bjerknez skrev (1 time siden):

Med langturer mener jeg ikke en ettermiddagstur, men en tur over 1.3 uker med overnatting hvor man nesten ikke kan unnga en del høyere landeveishastigheter. Da blir endunkere fort litt slitomme. Synes JEG. 

Ingen problemer med lengre turer med en-dunker. Er ganske mange som har kjørt landet rundt og rundtom i Europa på slike sykler uten stress. Den røde tråden er vel heller at en-dunker pleier ofte å være motard og lignende sykler og det er heller komforten som er det folk klager på. 

 

Følte uansett 5-10 timer på 690 duke ikke var noe større problemer når det kommer til hastighet. Men jeg opplever de fleste sykler som slitsomme når man går over 130+ i fart uansett på motorvei. Og fryktelig kjedelig. 

Jeg har rett nok ikke erfaring med sofaer på hjul, som goldwing, så det kan være en helt annen verden enn det jeg kjenner til på to hjul.

Endret av Hansien
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Jeg er ute etter en sykkel med moro-faktor som jeg skal rase rundt i byen og omegn med. Skal ikke på langturer i Europa eller til Nord-Norge :) 

Vitpilen 401 gir mest moro for pengene, evt Svartpilen 401 om du vil litt i terrenget også.

Går veldig godt tatt i betraktning av at det kun er 373cc og 45hk.

Justerbare dempere, quickshift, brembo bremser, veldig snill på forbruket og utrolig billig å forsikre.

En ren fryd å kjøre og perfekt for det du ønsker.

40-50k og du har en tilnærmet ny sykkel.

Sjekk gjerne ut reviews på YouTube🏍️

 

 

IMG_7848.jpeg

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (18 minutter siden):

Vitpilen 401 gir mest moro for pengene, evt Svartpilen 401 om du vil litt i terrenget også.

De er regelrett dritfine de syklene der. Lurer også veldig på 801 som kommer nå, skal bli spennende å se tester av de.
Men hva med noe gammalt ræl da? Fikk en idé her når DRZ ble nevnt, hva med en sånn en f.eks?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=299112138

Det er noen skogsveier i området jeg kunne tenke meg å utforsket litt også. Kanskje også DRZ og WR450F skulle vært tatt med på ønskelisten også? :)

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (33 minutter siden):

Vitpilen 401 gir mest moro for pengene

Går tidvis forbi en som står parkert her i nærområdet. Første som slår meg er at sykkelen kan bli litt liten for oss med litt høyde. Jeg er ca 188 iflg passet, og den ser fryktelig liten ut. Hva tenker du som faktisk har en?

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Hansien skrev (3 minutter siden):

Går tidvis forbi en som står parkert her i nærområdet. Første som slår meg er at sykkelen kan bli litt liten for oss med litt høyde. Jeg er ca 188 iflg passet, og den ser fryktelig liten ut. Hva tenker du som faktisk har en?

Faktisk ganske høyt sete på disse, 83,5cm.

Vet ikke hva du har kjørt tidligere, men enn Yamaha MT09 har f.eks 82,5cm setehøyde

Tidligere har jeg hatt en Supermoto 701, den var ganske høy med sine 89cm😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (25 minutter siden):

De er regelrett dritfine de syklene der. Lurer også veldig på 801 som kommer nå, skal bli spennende å se tester av de.
Men hva med noe gammalt ræl da? Fikk en idé her når DRZ ble nevnt, hva med en sånn en f.eks?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=299112138

Det er noen skogsveier i området jeg kunne tenke meg å utforsket litt også. Kanskje også DRZ og WR450F skulle vært tatt med på ønskelisten også? :)

801 er jeg også spent på å se hvordan skussmål den får, ser veldig fin ut!

 

Om du skal kjøre i skog og mark er nok DRZ eller WT450 ikke et dumt valg. Men til veibruk er det nok et annet kapitel 😅  

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (6 minutter siden):

801 er jeg også spent på å se hvordan skussmål den får, ser veldig fin ut!

 

Om du skal kjøre i skog og mark er nok DRZ eller WT450 ikke et dumt valg. Men til veibruk er det nok et annet kapitel 😅  

Alternativt en EXC 450/500 :p (kan skru selv heldigvis). 
Men én ting som stoppe meg litt er jo grunneiere. Ser ikke for meg at det populært å rase innover skogene her på østlandet kanskje 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Alternativt en EXC 450/500 :p (kan skru selv heldigvis). 
Men én ting som stoppe meg litt er jo grunneiere. Ser ikke for meg at det populært å rase innover skogene her på østlandet kanskje 

Tja. Om du bare er ute etter å utforske og kjøre rundt i terreng så skal det godt gjøres å bli upopulær. Men raser du rundt, spinner opp veier, stier og utmark bare for gøy så er du brått førstesideoppslag i en lokalavis.

Men det kan være både idyllisk og terapeutisk å klatre langt opp på fjellet med to hjul. Gjerne kombinert med telt/hammock.

69480625_380878629477808_1426334174867881984_n.thumb.jpg.cae0bd9290e6342928cddec28c4df7b9.jpgasdf.thumb.jpg.767c12ec6055623ceddb8297425f40ca.jpg

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bshagen said:

Alternativt en EXC 450/500 :p (kan skru selv heldigvis). 
Men én ting som stoppe meg litt er jo grunneiere. Ser ikke for meg at det populært å rase innover skogene her på østlandet kanskje 

Jeg hadde wr450 i et par år. Gammel en med stålramme. Helt fantastisk i skogen, men heeeelt jævlig på vei. Ktm 690 enduroen jeg har nå føles som en goldwing i forhold (både i vekt og komfort)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Jeg hadde wr450 i et par år. Gammel en med stålramme. Helt fantastisk i skogen, men heeeelt jævlig på vei. Ktm 690 enduroen jeg har nå føles som en goldwing i forhold (både i vekt og komfort)

Så KTMen er tung?

@Hansien Ja, man har jo hvite skilt så det skulle vel ikke være ulovlig å kjøre innover i marka sålenge det er en vei?

Nydelige bilder :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...