Gå til innhold

18 måneder gammel defekt laptop - kjøpt hos Elkjøp


Anbefalte innlegg

Har en 1.5 år gammel Lenovo Yoga laptop som nå har defekt CPU og/eller SSD (noen dager med litt vekslende diagnose og feilsøk viser til det). Det er første gang på 20 år jeg har opplevd at laptop har blitt defekt under mitt private bruk - jeg er forsiktig og tar godt vare på laptoper jeg eier.  Jeg har selvsagt sett det skje på andre laptoper i bedriftsammenheng men da er garantirutiner null stress og ting blir fikset asap.

Hvordan er erfaringen med garanti/reklamasjon sak på dette hos Elkjøp? Noen som kan dele erfaringer og tips? Er det mye tid, krangling og fjas frem og tilbake eller noe de faktisk er ryddige på?

EDIT:
I utgangspunktet har jeg ikke lyst til å bruke mye tid og energi på forbrukselektronikk lenger men på en annen side kostet denne over 10.000,- ved kjøp og jeg ønsker selvsagt å få det jeg betaler for.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne ble kjøpt på Elkjøp Megastore på Lørenskog i september 2020. Den har kun vært brukt til netflix og webbrowsing og ikke vært med på reiser - pga. pandemien.

EDIT:
Jeg snublet forøvrig også over denne artikkelen nylig.
https://www.digi.no/artikler/far-kjeft-for-a-ikke-tilby-reparasjon-og-vedlikehold-na-kommer-dette-for-fullt-svarer-elkjop-br/517851

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
4 minutes ago, nomore said:

Min erfaring er at det handler mer om den lokale butikken enn kjeden.

Jeg har god erfaring med en Elkjøp butikk med dårlig erfaring med en annen. Osv.

Hvilke butikker spesifikt har du gode og dårlige erfaringer med? Da vet jeg evt. hvor jeg skal kjøpe min neste laptop.

Du kan evt. ta det på PM om du ikke ønsker å "henge ut" noen butikker her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Elkjøp Megastore på Lørenskog har jeg gode erfaringer med på reklamasjoner, aldri vært noe tull. Hvis feilen fremkommer på analyseverktøy skal det være null problem. Butikken tar bare imot maskinen og sender den med dine kommentarer til en service-partner som tar seg av resten.

Endret av rulleguru
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker, da skal jeg ta meg tiden til å levere den hos Megastore.

Årsak til feil/defekt komponent fremkommer ikke via direkte/tydelig som "xxx komponent er defekt" melding men ved analyse via recovery/repair partisjon og kjøring av div. diagnoseverktøy. Tilbakemeldingene man får via disse mener Microsoft kommer av hardwarerproblematikk på enten CPU eller SSD. Jeg måtte også fjerne bitlocker krypteringen for å få kjørt disse diagnosene (via 48-digit recovery key).

Det som er viktig for meg er at jeg ikke risikerer å måtte betale for feilsøk hvis de skulle bestride reklamasjon. Jeg har ikke åpnet den for å inspisere hardware direkte, eller utført noen forsøk på reinstallasjon eller endring av partisjoner - for å unngå å miste OEM innholdet. Jeg har selv ikke behov for å ta vare på data da det er en "kvelds surfing" PC.

Det viktigste for meg i dette er tid og penger.

EDIT:
Skulle det vise seg at det blir problemer med å få reparert/erstattet den på garanti så ønsker jeg da også å kjøpe en ny laptop i en butikk hvor jeg kan stole på at jeg får hjelp om noe lignende skulle skje. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Denne blir sendt til verksted Elkjøp benytter. De feilsøker og bytter delen så sant enheten oppfyller garanti/reklamasjonskrav. Altså ingen tegn til ytrepåvirkninger som kan ha ødelagt komponenten. 
 

Anbefaler å installere nyeste bios fw hvis du ikke har gjort dette enda. Er feilen periodisk så kom med så utdypende feilbeskrivelse du klarer. Gjerne med bilde/video av feil.

Er selv autorisert Lenovo tekniker for Lenovo consumer laptops, nettbrett og skjermer og en god feilbeskrivelse hjelper oss mye.  Hvert fall når feilen er periodisk. Lenovo har mye tøft verktøy vi benytter under feilsøking. Tester stort sett i Linux for å utelukke software feil i kundens oppsett. Regner med verkstedet benytter de samme verktøyene som oss. Elkjøp benytter annet verksted enn det jeg jobber for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, snqmann95 said:

De feilsøker og bytter delen så sant enheten oppfyller garanti/reklamasjonskrav. Altså ingen tegn til ytrepåvirkninger som kan ha ødelagt komponenten. 

Det er denne som gjør at jeg blir skeptisk til om jeg skal ta prosessen da dette er åpent for meget bred tolkning. PCen er prikkfri med ett lite unntak. Den har en liten ripe/merke ved strømknappen på høyre side, noe som skjedde første uken i bruk for 18 måneder siden (under første oppstart/installasjon) - ved å løfte den opp fra et møtebord, snu meg rundt for å gå ut døren og dinge lett borti et metall stativ (til stor 70" møteroms skjerm) i det jeg snur meg rundt. Dette lagde et lite merke i magnesium/metall chassiet på siden av laptoppen i området rundt power knappen. Det var ikke store sammenstøtet men nok til at det er en synlig ripe/mikrobulk på en halv millimeter der.

Jeg har selv jobbet med slikt i snart 30 år og vet at noen verksteder benytter enhver mulighet til å finne et eller annet merke og mene at man da ikke har krav på reklamasjon. Har hørt de merkeligste forklaringer via jobb som "bruker har nok mistet laptopen i bakken - ingen garanti".

Jeg ønsker heller ikke måtte betale "løsepenger" for å få den utlevert igjen så jeg selv kan bytte defekte komponenter om de avviser garanti. Da kjøper jeg heller egnet verktøy (eller finner på jobb) og bytter komponentene selv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ellers er nyeste bios installert nylig og det var da problemet oppsto. Noe jeg mistenker er relatert til bug i biosoppdateringen eller opp mot TPM. Ikke minst fordi jeg måtte fjerne bitlocker krypteringen for å få gjort noe i det hele tatt. Nesten alle forsøk på å gjøre noe forårsaker permanent frys til man kutter strømmen. Selv novo pin knappen som alle Lenovo PCer har på undersiden,  klarer ikke starte recovery.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (14 minutter siden):

Det var ikke store sammenstøtet men nok til at det er en synlig ripe/mikrobulk i chassiet på noen millimeter der.

Jeg har selv jobbet med slikt i snart 30 år og vet at noen verksteder benytter enhver mulighet til å finne et eller annet merke og mene at man da ikke har krav på reklamasjon. Har hørt de merkeligste forklaringer som "bruker har nok mistet laptopen i bakken - ingen garanti".

Slikt har Forbrukerrådet satt ned foten for. Nå må butikken/verkstaden bevisa at skaden er årsaka til problemet.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, MKap said:

Slikt har Forbrukerrådet satt ned foten for. Nå må butikken/verkstaden bevisa at skaden er årsaka til problemet.

Godt å høre, men det betyr likevel en tidsbruk jeg ikke ønsker i denne sammenheng. Det jeg kan gjøre er å levere PCen og presisere at jeg vil ha den tilbake uten kostnad om de avviser garanti og samtidig informere om at ny PC (da neste generasjon Macbook med M2 chip) blir kjøpt hos en annen kjede om så er tilfelle.

Jeg vet også at Elkjøp kan spille litt på slike ting som dette for å forsøke å få kjøperne over på sin "idiotforsikring" som de forsøker å selge med alle produkter. De forsøkte å selge meg en "forsikring og service" pakke på 2000,- ekstra noe som ikke er aktuelt for et produkt på 10.000,- med garanti og reklamasjonsrett.  (jeg måtte si nei 3 ganger under kjøpsprosessen)

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (22 minutter siden):

Det er denne som gjør at jeg blir skeptisk til om jeg skal ta prosessen da dette er åpent for meget bred tolkning. PCen er prikkfri med ett lite unntak. Den har en liten ripe/merke ved strømknappen på høyre side, noe som skjedde første uken i bruk for 18 måneder siden (under første oppstart/installasjon) - ved å løfte den opp fra et møtebord, snu meg rundt for å gå ut døren og dinge lett borti et metall stativ (til stor 70" møteroms skjerm) i det jeg snur meg rundt. Dette lagde et lite merke i magnesium/metall chassiet på siden av laptoppen i området rundt power knappen. Det var ikke store sammenstøtet men nok til at det er en synlig ripe/mikrobulk på en halv millimeter der.

Jeg har selv jobbet med slikt i snart 30 år og vet at noen verksteder benytter enhver mulighet til å finne et eller annet merke og mene at man da ikke har krav på reklamasjon. Har hørt de merkeligste forklaringer via jobb som "bruker har nok mistet laptopen i bakken - ingen garanti".

Jeg ønsker heller ikke måtte betale "løsepenger" for å få den utlevert igjen så jeg selv kan bytte defekte komponenter om de avviser garanti. Da kjøper jeg heller egnet verktøy (eller finner på jobb) og bytter komponentene selv.

Kan ikke snakke for Elkjøp sitt verksted, men de som oss følger nok bare produsenten sine retningslinjer. Sender vi en del i retur til produsent og det er skade som følge av ytrepåvirkninger på delen så får vi regning.  Stort sett så går set veldig greit. Det er faktisk mye mer jobb for oss å håndtere reparasjoner utenfor garanti/reklamasjon. Uten at jeg ønsker å gå inn på detaljer. Er vi usikre så oppretter vi en support ticket hos produsent for å få dems syn på saken.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, snqmann95 said:

Kan ikke snakke for Elkjøp sitt verksted, men de som oss følger nok bare produsenten sine retningslinjer. Sender vi en del i retur til produsent og det er skade som følge av ytrepåvirkninger på delen så får vi regning.  Stort sett så går set veldig greit. Det er faktisk mye mer jobb for oss å håndtere reparasjoner utenfor garanti/reklamasjon. Uten at jeg ønsker å gå inn på detaljer. Er vi usikre så oppretter vi en support ticket hos produsent for å få dems syn på saken.

Skjønner og jeg forstår at dette er en prosess man må gjennom for å påse at det ikke forekommer uregelmessigheter. Men om det skulle bli avvist uavhengig av om den ytre kosmetiske saken er relevant eller ei, må man da betale for å få varen utlevert igjen, selv om den ikke er reparert? Og i såfall hvor mye?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

Hvordan er erfaringen med garanti/reklamasjon sak på dette hos Elkjøp? Noen som kan dele erfaringer og tips? Er det mye tid, krangling og fjas frem og tilbake eller noe de faktisk er ryddige på?

Man hører mye på forum og sosiale medier at "<butikk> er så vanskelige på reklamasjonssaker, de prøver alt for å vri seg unna". Men av de som er misfornøyd, så skriver 50-75% om det på nett, mens av de som er fornøyd, så skriver kanskje maks 5% om det. Det gir da et skjevt bilde å stole på dette, spesielt når man snakker om så store firma som Elkjøp.

Så med tanke på hvor mange som reklamerer på et produkt på for eksempel Elkjøp, og hvor "få" det er som klager i forhold, så går det bra i de aller, aller fleste tilfeller. Det er heller ikke butikken som tar avgjørelsen, men et sentralt verksted som gjerne tar alt av saker fra samme importør/produsent, så du hadde fått samme svar uansett hvor tingen hadde vært kjøpt og levert inn. Og til slutt, det er ikke butikken som må betale for reparasjonen om det er en reklamasjonssak. Derimot fører det til kostnader, og en misfornøyd kunde, om noe ikke går på reklamasjon

Så for butikkens del, er det både raskere, rimeligere og smidigere om saken går som en reklamasjonsak. En butikk har med andre ord ingen interesse av å hevde at noe ikke er en reklamasjonssak.

 

Men hva med verkstedet, sier du kanskje? Vel, hvis de reparerer noe på reklamasjon, så får de betalt av importør/produsent. Hvis de derimot hevder at noe er brukerfeil/skade, så må de bruke mye tid og kostnader på forundersøkelse, administrative oppgaver og frakt. Hvis kunde da sier nei til reparasjon, så får de i beste fall betalt noen hundrelapper i forundersøkelsesgebyr som ikke tilsvarer kostander og tidsbruk de allerede har brukt. Så også for verkstedene er det i deres interesse i å hevde reklamasjon, i hvert så lenge det er nettopp det.

Av de tingene jeg har levert inn som reklamasjon, så har jeg aldri blitt nektet at det går som en reklamasjon. Men så har jeg heller ikke levert inn ting der jeg vet at det er min egen feil at tingen ikke lenger virker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

Jeg har selv jobbet med slikt i snart 30 år og vet at noen verksteder benytter enhver mulighet til å finne et eller annet merke og mene at man da ikke har krav på reklamasjon. Har hørt de merkeligste forklaringer via jobb som "bruker har nok mistet laptopen i bakken - ingen garanti".

Verkstedene tjener mer penger når det går igjennom på reklamasjon, hvis det ikke gjør det får de bare betalt det gebyret for å returnere en feilfri laptop. Det de lever av er å få penger fra produsenten når en reklamasjon blir godkjent. 

Det er når man må krangle med butikken angående heving av kjøp der er ikke får dekket av produsent det fort kan bli krangling siden dette er et potensielt tap for butikken.

Det kan selvfølgelig også oppstå tilfeller der verkstedet ikke klarer å påvise feil det kan oppstå slike krangler med butikk, men verkstedet har alt å vinne på å påvise feilen.

Endret av rulleguru
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nukleosid said:

Tull, se mitt innlegg rett over (regner med at det var en spøk fra din side, men det er ikke alle som forstår ironi).

Nei, det er blodig alvor. Jeg har bedre ting å bruke tiden min på eller å krangle med kundebehandlere og inkompetente teknikere. Spesielt siden jeg driver med elektronikk og datasystemer både i forretning og privat. Jeg kan ikke tenke meg noe mer provoserende enn å få defekt maskinvare i retur med feilaktig påstand om at "våre teknikere har testet maskinvaren til å virke".

Det har vært flere tråder opp gjennom tiden hvor butikken har stått på sitt selv om folk har sendt inn videobevis for feilen,

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...